Recenze z hraní PC a X360 verze
Začátkem října jsme na konzolích a PC přivítali nový díl licencovaných závodů monopostů Formule 1 od společnosti Codemasters. V pořadí jde o čtvrtý díl od tohoto britského studia, které má za sebou úspěšnou sérii DiRT a GRID (nepočítám moc druhý díl, který se tolik nepovedl), stejně tak odbočky typu F1 Race Stars, Operation Flashpoint: Dragon Rising nebo Bodycount.
Uspokojit náruživé hráče každý rok je neskutečná dřina, přesvědčil se o tom nejeden talentovaný tvůrčí celek. Není divu, sporty se moc nemění a nabídnout každý rok něco nového je mnohem těžší a těžší. V Codemasters se rozhodli letos vsadit vše na jednu kartu, vynechali příchod next-gen konzolí a zaměřili se na vylepšení předešlého dílu. Už loňské závody F1 2012 (recenze) představovaly uspokojivé vyvrcholení několikaletého snažení vývojářů. Jediným větším problémem byla stále pokulhávající umělá inteligence ostatních jezdců a občas kolísající obtížnost.
Před Codemasters tak ležel pro letošní rok nelehký úkol. Nakonec se s tím chlapci a děvčata vcelku zdařile poprali a kromě již zmíněných vylepšení a různých oprav připravili poupravenou kariéru, kde začínáte jako nezkušený mladík při testování. Během dvou dnů se proškolíte a vyzkoušíte si chování monopostů Formule 1 v různých situacích. Když zvládnete základní úkoly, můžete směle testovat opotřebení pneumatik a chování vozu na mokrém asfaltu. Instruktor vás následně naučí používat systémy KERS (dočasně přidá přibližně 80 koní) a DRS (otevře zadní spoiler, tím se zvýší rychlost a sníží přilnavost).
Po zaškolení vás čeká už klasická kariéra, kdy se zúčastníte postupně všech devatenácti Velkých cen, včetně úvodní GP Austrálie, úzkých uliček v Monaku a spanilé jízdy na okruhu Spa v Belgii. Stejně jako v předešlém díle, i v tomto se nebudete moci v prvním roce stát jezdcem největších týmů jako je Red Bull Racing, Ferrari, Mercedes a McLaren. Spokojit se budete muset se stájemi Marussia, Caterham, Toro Rosso, Williams, Force India, Sauber a Lotus. Ty se vám budou odemykat podle počínání v samotném dvoudenním testu. Takže se snažte, ať nemusíte jezdit za dva nejhorší týmy šampionátu; Marussia a Caterham.
Nastavit si můžete délku jednotlivých závodů, odjet můžete třeba jen 25 procent z celkové Velké ceny, což ve většině případů představuje 15 kol. Pokud vám nevyhovuje kariéra, můžete se směle pustit do závodění v jednotlivých Grand Prix. Vyberete si svůj oblíbený tým a jezdce a už stojíte na startu.
V kariéře se posouváte stejně jako v předešlém díle. Za odjetý závod získáváte zkušeností body, které vám po šampionátů otevřenou dveře do lepších týmů. Po dobře odjetém závodu, kdy skončíte do třetího místa, zamrzí fakt, že neuvidíte samotné oslavy. Na ty Codemasters jaksi zapomněl, místo oslav na stupních vítězů a šampaňského na vás čeká ukázka z garáže, kde se radujete se svým inženýrem. Jsem zvědav, kdy budou oslavy zahrnuty do F1, takhle si totiž naplno neužijete samotnou atmosféru. Možná za rok na PlayStation 4 a Xbox One…
Výzvy a historický obsah
Velkým plusem je Challenge mód. Ten představuje řadu úkolů, které se často liší v samotné obtížnosti a situaci na trati. Například se musíte vypořádat s pneumatikami, safety car apod. Tři nebo čtyři kola před koncem závodu musíte například zajet do boxu. To má za následek, že vás ostatní předjedou a vy ztratíte svou pozici, třeba první místo. V krátkém čase tak musíte dohnat ztrátu a vybojovat si svou pozici zpět. Jde o vzrušující závody, které často nezažijete ani v samotné kariéře. Jen škoda, že takovýchto situací/výzev nepřipravil Codemasters více.
Dalším osvěžením je F1 Classics, kde naleznete historický obsah z let osmdesátých a devadesátých v podobě ikonických jezdců, legendárních vozů a nezapomenutelných okruhů jako je Brands Hatch a Circuito De Jerez. Vžít se tak můžete do legendárních závodníků v čele s Michaelem Schumacherem, Eddie Irvinem či Alainem Prostem. Jde o speciální mód, který nabízí přepracovaný vzhled celé hry – obraz je pokryt zažloutlou clonou.
Celkově má F1 Classics velkou chybu. Pokud jste si koupili klasickou verzi hry a neinvestovali do speciální edice, tak si budete muset vystačit se šesti monoposty od Ferrari, Lotusu a Williamsu a dvěma tratěmi v podobě Jerezu a Band Hatch. Speciální edice pak navíc přináší další historické vozy, jezdce a dvě tratě (Imola a Estoril). Ty můžete zakoupit i samostatně.
Vylepšený jízdí model, stejná umělá inteligence
Jízdní model byl od loňského ročníku o ždibíček vylepšen. Potěší zejména různé maličkosti při samotné jízdě, kdyste v závěsu za jiným monopostem rychlejší. Během závodů se musíte vypořádat s opotřebením pneumatik. Když už na tom budou špatně, tak budete muset dávat pozor na smyky, a dokonce vám může pneumatika i prasknout.
Potěšeni zřejmě nebudete z umělé inteligence, která by potřebovala o značný kus vylepšit. Současný hardware to ale pravděpodobně vývojářům neumožňuje. Jak jinak si vysvětlit, že AI se chová nepřirozeně a vůbec nebere v úvahu, že skutečný hráč např. více brzdí do zatáček, vybírá si stopu apod. Chyby umělé inteligence mi připadají jako by byl jezdec slepý. Jak jinak si vysvětlit, že monopost za vámi do vás před zatáčkou nabourá.
Nastavení jednotlivých featurek a obtížnosti nemá skoro žádný vliv na umělou inteligenci. Ta akorát zajíždí lepší nebo naopak horší časy v kvalifikaci a jen tak vás před sebe v závodě nepustí. Zvolit si můžete i různé pomocníky pro řízení monopostů (od ABS až po automatické brzdění do zatáček, stejně tak samotná pravidla). Zde ale musíte mít na paměti, že nastavení ovlivní samotné časy na kolo. S ABS a automatickým bržděním nebudete tak rychlí, takže podle toho musíte přizpůsobit také obtížnost umělé inteligence.
Pokud ovšem chcete být skutečným pilotem F1, pak na gamepadu tolik neuspěje a tu pravou atmosféru si užijete jen s volantem a s vypnutými pomocníky.
Plus musím rozhodně dát grafické stránce hry. Ta se od minula posunula kupředu. Při hraní si tak můžete všimnout různých malých detailů, jako jsou paprsky slunce, voda na asfaltu apod. Na diváky se ale opět tak nějak zapomnělo jako v jiných sportovních a závodních hrách. Škoda.
Inovaci by zasloužil také model poškození, která se snad od F1 2010 nezměnil, stejně tak by to chtělo se inspirovat u Need for Speed: Shift a přenést do hry fyziku, která by měla vliv na naklánění helmy jezdce. Takhle jde sice o výborný mix mezi arkádou a simulátorem, který ještě bude potřebovat nějaký čas, abychom s klidným svědomím mohli říci, že jde o nejlepší závodní hru, která si zaslouží licenci Formule 1.
Dokonalejší, zato recyklovanější závody
Jako fanoušek F1 nemám proti letošnímu ročníku tolik výhrad a investovaných peněz bych rozhodně nelitoval. Když se na celou hru, potažmo sérii, podívám z druhého pohledu, tak by to od Codemasters chtělo příval větších novinek a inovací. Dokážu si představit o něco propracovanější kariéru, stejně tak maličkosti v podobě pořádných oslav po dobře odjetém závodu apod. Jde přece jen o sport, ve kterém se točí neuvěřitelné balíky zelených papírků. I přes různé nedostatky jde o skvělé závody, které si zaslouží nálepku dobré hry. Scházelo málo a možná bych dal i tu osmičku.
Recenze
F1 2013 – dokonalejší, zato recyklovanější závody
Sečteno podtrženo, F1 2013 představuje skvělý mix mezi arkádou a simulátorem. Pokud patříte mezi fanoušky a baví vás závodní hry, pak vám F1 2013 doporučuji. Ostatní udělají lépe, když počkají na next-gen verzi F1 2014.
Líbí se nám
- historické vozy
- grafické zpracování a různé malé efekty
- mix arkády a simulátoru
Vadí nám
- recyklovaný obsah
- málo novinek a celkové inovace
- umělá inteligence
Miky: asi ne…bylo by to super ale v tomhle jim moc nevěřím
to bErRishTO: Díky za doplnění, tohle jsem vážně nezkoušel. Máš dobrýho pamatováka na ty komentáře u F1 2006 Takže by to šlo i u Codies, tak třeba se toho za rok dočkáme
Miky: řízení v boxu nejde, pořád tě to tahá za ručičku a ještě ta animace zatáčení do stání je hrozná! …. a komentář během velké ceny mělo už i (teď si nejsem jistej už je to dlouho co sem to hrál) F1 2006 na PS2.
Já teda nevím ale mě řizení v boxu nefunguje : /
Miky: dík za odpověď, proto jsem na zingu, je tu zpětná vazba a to se mi líbí.
to slehic: V boxem řízení myslím funguje, ale nezkoušel jsem ho (měl jsem zapnuto auto) . V boxem se mi žádný takový problém nestával, v předešlých dílech to byla dost častá chyba. S tím ABS máte nejspíš pravdu, každopádně hodně věcí tam zpomaluje, včetně gamepadu. Nejlepší je volant.
Autorovi článku:
Sice jsem hru nehrál, ale docela mě překvapilo, že podle tebe ABS člověka brzdí. ABS reguluje brzdnou sílu tak, aby se ti neblokovala kola. Takže neztrácíš čas probržďováním v zatáčkách.
Hrál jsem jen 2010 a tam mě štvalo spousta věcí. Třeba že při vypnuté TC jsem při výjezdu ze zatáčky neměl problém s protáčením kol na první a druhý rychlostní stupeň, pak jsem zařadil třetí a najednou jdu do smyku. Bylo to podle mě takové nepředvídatelné. V rFactoru jsem v pohodě zvládl jezdit bez pomocníků, ale v F1 2010 od CM moc ne.
Může se už řídit v boxech? A opravili ten poděl, když jsi zajel z předních míst do boxů, tak tě mechanici nepustili a nechali celé pole tě předjet?
Jako rýpání to neberu a velmi rád ti odpovím (nechtěl jsem to rozvádět v samotné recenzi) . Dokázal bych si představit mnohem delší kariéru, v F1 2013 totiž první sezónu závodíš za méně známý tým a v dalším roce už můžeš v klidu usednout do Ferrari. Určitě by to chtělo lepší mode poškození (jako v Burnout neočekávám, to jim nedovolí licence) , stejně tak lepší umělá inteligence, třeba nějaké zákulisní věci a v neposlední řadě mě napadá komentář během Velké ceny (i když to by bylo asi složité) .
Miky neber to jako rýpání, ale zajímalo by mě jaké inovace by jsi uvítal u závodní hry? V tomhle žánru v podstatě není co inovovat.