Pokud se zajímáte o vývoj Army 3, určitě vám neušlo, že singleplayerová kampaň pod názvem Východní vítr nevyšla loni v září společně se hrou. Bohemia Interactive totiž nechtělo kvůli nedodělané kampani zdržovat datum vydání a nechat zbytečně čekat všechny hráče bez rozdílu preferencí jednotlivých složek hry, a tak se rozhodlo hru pro jednoho rozdělit na tři bezplatné kapitoly a postupně je do třetí Army přidat, což jim mělo umožnit více času na její vyšperkování. Stálo to čekání za to?
Když konflikt, tak pořádný
Ve všech třech kapitolách nazvaných stručně Survive, Adapt a Win se dostanete do role desátníka Bena Kerryho, jenž byl vyslán na drobnější vojenský ostrov Stratis jako součást NATO sil operujících v tamní oblasti. Z počátku vše vypadá přímo idylicky, hlavně díky krásnému řeckému prostředí, jenomže idylka brzo skončí a nastane pravé peklo. Proti NATO silám na Stratisu se totiž z neznámého důvodu obrátí místní vojenská složka AAF, která spojenecké síly na ostrově řádně zdecimuje a zredukuje. Cíl je tedy jasný. Musíte přežít, shromáždit všechny síly, vypořádat se s nečekanou situací a pokud možno ji i nějak vyřešit a hlavně přijít na to, co se tu sakra děje. Zvlášť když AAF záhy přijde na pomoc další významný hráč.
Názvy kapitol přitom napovídají, jaký styl hraní vás čeká. Survive prezentuje prostý chaos a snahu přežít za každou cenu nehledě na značně nepříznivé okolnosti, přičemž Kerry je prostě jen jeden z několik přeživších, proto nemá moc pravomocí a musí skákat podle toho, jak píská vedení. Jinak řečeno, mise v první části kampaně jsou víceméně lineární a hlavně slouží i jako úvod do veškerého dění. V Adapt, v němž se přesouvá dění z malého Stratisu na hlavní ostrov Altis a v němž dostává maximum prostoru místní partyzánská buňka FIA, už je situace odlišná. Z Kerryho je relativně zkušený matador, který si vydobyl slušné postavení a pravomoci v čele s možností velet drobnějším týmům. Mise už jsou tedy poměrně otevřené a často si můžete zvolit podle sebe, jak danou situaci vyřešit, což považuju za jednu z největších předností kampaně.
A Win? V jejím případě platí v podstatě totéž co u Adapt, s tím rozdílem, že na Kerryho vzhledem k jistým okolnostem padá stín podezření. Dalším rozdílem je větší úloha techniky a obecně účast na kombinovaných operacích, ne jen na akcích samotné pěchoty. Počítejte ale s tím, že pěchota je pořád číslo jedna. Kampaň vás neposadí k řízení tanku nebo vrtulníku, což mi ale tentokrát nevadilo. Naopak jsem rád, že se vývojáři soustředili na jednoho hrdinu a neskáčou z pěšáka na tankistu, následně na pilota a pak zase zpátky. V Operaci Flashpoint to ještě fungovalo, ale třeba v datadisku Operace Arrowhead pro Armu 2 mě to spíš rušilo.
I nepřítel se pěkně zapotí
Všechny tři části tak nabízejí poměrně odlišný styl hraní, pokud bych však náladu celé kampaně měl k něčemu přirovnat, byl by to určitě datadisk Resistance pro Operaci Flashpoint/Armu: Cold War Assault. Podobností je tu vážně dost a Východní vítr se tak dá považovat i jako skvělý odkaz na starou legendu. V každém případě vás ale čeká řada variabilních misí. Jednou je třeba zlikvidovat vrak vrtulníku, jindy ukrást cisternu s benzínem, zlikvidovat důležitého důstojníka, obsadit nepřátelské postavení, zachránit spojeneckou jednotku, přesunout se na pozice pomocí ponorky, ubránit pozice, koordinovat útok techniky nebo přepadnout konvoj. Nudit se tak rozhodně nebudete, zvlášť když se cíle misí velmi často mění a vy tak dopředu nevíte, proti čemu nakonec budete stát. Design misí se zkrátka povedl, stejně jako jejich atmosféra.
Jak už jsem řekl, velkou předností je i svoboda v rozhodování v kapitolách Adapt a Win. Kde nejlépe přepadnout konvoj? Bude lepší použít ukradenou cisternu s benzínem pro potřeby partyzánů, nebo jako zbraň s cílem oddělat nepřátelského velitele? A co když se nepřátelský tank uhnízdil ve městě? Pošlete na něj dělostřelectvo, z čehož ale nebudou mít místní obyvatelé radost, nebo zariskujete s životy svých podřízených a zničíte tank osobně blízko umístěnou náloží? To si musíte rozhodnout vy sami. Stejně tak si velmi často můžete volit vlastní výbavu na mise.
Velkou předností kampaně je svoboda v rozhodování v kapitolách Adapt a Win.
Pochválit musím nejen povahu misí, ale i povahu samotného příběhu. Zápletka mě několikrát dokázala velmi příjemně překvapit, především kvůli faktu, že se mi tentokrát vše zdálo mnohem více osobité, přesně jako za časů Operace Flashpoint. V Armě jsem si vždy připadal jako nedůležité kolečko v obřím válečném soukolí, v Armě 2 jsem zase měl pocit, že můj Razor tým je spíše takový pozorovatel. Tentokrát jsem si ale vážně připadal jako někdo, kdo má v konfliktu nemalý vliv a kdo zažil všechno možné svinstvo, které zdejší situace nabízí, podobně jako David Armstrong nebo Viktor Troska ve Flashpointu.
Ben Kerry je navíc podobně kvalitní charakter jako oba oblíbení pánové. Samozřejmě je nedokáže zastínit, to nedokáže nikdo, ale i tak jde o charakterní postavu, která pro sarkastickou poznámku poukazující na absurditu dané situace nejde nikdy daleko. Slušný výstup předvádí třeba i vedoucí odbojářů „Prak“ Stavrou, plukovník Armstrong (takže Bohemia Interactive dodrželo svou letitou tradici), nebo kapitán Scott Miller, který exceluje hlavně díky povedenému dabingu. Pokud vzpomínáte na oznámení Army 3, možná si i vzpomenete, že podle původních plánů jsme v kampani měli hrát právě za Millera.
Kampaň však nezahrnuje jen příběh nebo mise, ale i nový obsah. Za zmínku stojí především trojice vozidel pro frakci AAF, a to tank MBT-52 Kuma, obrněnec FV-720 Mora a vrtulník Wy-55 Hellcat, dále letoun A-164 Wipeout pro NATO, stíhačka To-199 Neophron a náklaďák Tempest pro CSAT. Došlo i na nové zbraně v čele se sniperkou Rahim a revolverem Zubr, různé příslušenství na zbraně nebo řadu drobnějších statických objektů, často vypůjčených z DayZ. Tohle všechno je velmi slušně zpracované, autentické a oceníte to hlavně při tvorbě vlastních misí. Dokonce došlo i k přidání nových objektů na mapu Altisu. Největšími zástupci jsou stadion a hotelové středisko, všimnout si ale můžete i telefonních stojanů, stánků s občerstvením nebo bankomatů.
Ve starých kolejích
Můj výčet pozitivních věcí na celé kampani bych rád završil zmínkou o herní době, která se pohybuje okolo 13-14 hodin (Survive a Adapt mi zabraly zhruba 5 hodin, Win necelé 4 hodiny) a navíc si jí můžete v závěru prodloužit vyzkoušením alternativního a dost odlišného konce. Win totiž může končit dvěma způsoby v závislosti na jednom rozhodnutí. Nakonec jsou tu ještě nové hudební skladby, které ideálním způsobem doprovází řadu situací a udržují a leckdy i překonávají kvalitu nastavenou předešlými díly. Obzvlášť v případě kapitoly Win, která přidala mimo jiné skladbu Altis Requiem, skvělý odkaz na klasickou varhanní skladbu z Operace Flashpoint.
Výčet pozitiv bych ale rád doplnil i výčtem negativ. Největším problémem je pořád umělá inteligence. Zažil jsem třeba případy, kdy se několik nepřátelských vojáků přitisklo těsně k sobě, takže bylo až moc snadné je všechny oddělat, nebo případ, kdy parta nepřátel prostě stála a ani pod palbou nic nedělala. I kolegové se občas zapomínají rozumně krýt, což je problém hlavně v případech, kdy máte k dispozici jen malý tým vojáků. Tohle jsou ovšem spíše občasné případy, stejně tak jsem zažil i případy, kdy jsem musel AI v duchu pochválit. Totéž už se však nedá tvrdit o jejich ovládání vozidel, které stále viditelně hapruje. Příkladem budiž jedna mise, kdy jsem měl v blízkosti větrných mlýnů nalíčit past na přistávající vrtulník. Hezky jsem položil dvě nálože, označil místo dýmovnicí a čekal. Jenomže onen vrtulník zcela ignoroval blízkost mlýnů, naletěl do jedné z rotujících vrtulí a tak se oddělal sám. Sice mi tím usnadnil práci, ale zároveň to byl moment, při němž jsem se musel upřímně zasmát a ťukat si na čelo. S pozemními vozidly dokáže AI za volantem taky udělat pěkný cirkus.
V nových kolejích
Problémy dokážou způsobit i nešikovně nastavené autosavy. Občas se vám hra automaticky uloží v nevhodný moment, kdy vás např. protivník v každém případě hned zlikviduje. Což platí hlavně při řízení vozidel, u nichž je někdy třeba po načtení autosavu opět zrychlit a to dá nepřátelům čas vás zaměřit. Pokud zapomenete manuálně ukládat, může se vám takový autosave stát osudným a způsobit i nutnost restartovat celou misi. Opět to neplatí pro celou kampaň, spíše pro několik konkrétních misí v Adapt kapitole, ale i tak to leckdy dokáže naštvat. Takže ukládat, ukládat, ukládat a na autosavy nespoléhat.
Chyby lze nalézt i v české lokalizaci. Občasné překlepy v titulcích u dialogů lze pochopit, občas se ale můžete dočíst slušné kiksy, které leckdy napoví, že překlad byl dělaný narychlo a hlavně bez ohledu na kontext ve hře, a tak se ve výsledku může stát, že si ve hře přečtete větu, v níž tvary jednotlivých slov často vůbec nepasují. Příkladem budiž obří text „Blízko tábor Maxwell“, což na první pohled působí jako naprostá prkotina, ale takových případů je v titulcích mnohem víc, mnohdy ještě výraznějších a mě osobně to často poměrně rušilo. Já chápu, že se tyhle věci dělají podle určitých šablon, ale i tak by měl dávat text smysl a nepředkládat hráči viditelné chyby tvarosloví. V případě Win navíc nejsou vůbec přeložené válečné citáty na začátku každé mise. Jinak už ale ohledně chyb nemám co říct, často jde spíše o maličkosti, které vadí vizuálnímu dojmu, třeba když se velitel při briefingu opírá o stůl, který je ale o půl metru dál nebo když se jednou zničený obrněnec Marshall sám od sebe obrátil na střechu. Rozhodně jsem nezažil žádné fatální bugy typu opožděných nebo neaktivovaných skriptů, což se stávalo v předešlých dílech.
Přežij, přizpůsob se, zvítěz
Ve výsledku tak považuji kampaň Army 3 za kvalitní počin, nabízející slušnou zápletku, zajímavé postavy, dva odlišné konce, celou řadu variabilních a dobře navržených misí, častou svobodu v rozhodování o vašem postupu a také kvalitní soundtrack, nemluvě o dlouhé herní době a přidání nových zbraní, objektů a techniky, s čímž se vyřádíte hlavně v editoru. Přidejte si k tomu autentickou a nelítostnou hratelnost původní hry a dostanete kvalitní válečné tažení, v němž se veteráni série budou cítit jako doma. A pokud se řadíte mezi nováčky, i vy dostanete víc než dost příležitostí se pořádně vyřádit, tedy pokud jste ochotní přistoupit na lehce odlišná pravidla válčení, než na jaké jste asi zvyklí z jiných válečných titulů.
Jen si dejte pozor, aby průběh vašeho tažení napříč Stratisem a Altisem nenarušily problémy s umělou inteligencí a autosavy, nemluvě o místy odbytém českém překladu. Vše lze vždy snadno přejít nebo obejít, ale především u umělé inteligence bych už čekal nějaké viditelné zlepšení a ne prakticky stejný stav, jaký jsme mohli vidět už v září při vydání původní Army 3. Pokud jste ale něco takového ochotní akceptovat, připravte se na kampaň, která vám dovolí zažít zase trochu odlišnou, ale přitom originální a chytlavou válku, která se většinou dokázala poučit od svých předchůdců a která za to čekání určitě stála.
Recenze
Arma 3: Survive, Adapt, Win - kampaň pod drobnohledem
Díky kapitolám Survive, Adapt a Win tu máme kvalitní kampaň, která se dokázala vyhnout chybám předchozích dílů a která nabízí zábavný a svobodný pohled na konflikt, ve kterém je radost válčit. Škoda jen že pořád trpí porodními bolestmi samotné Army 3, vydané v září 2013. I tak bych ale mohl kampaň s klidem označit jako ten nejlepší singleplayerový zážitek, jaký v Bohemia Interactive vytvořili od dob Operace Flashpoint.
Líbí se nám
- slušný příběh
- dobře zpracované postavy
- svoboda ve vašem konání
- design a atmosféra misí
- soundrack
- dva rozdílné konce
- nové zbraně a vozidla
- dostatečná herní doba
Vadí nám
- stále stejné problémy s umělou inteligencí
- místy nešikovně nastavené autosavy
- občasné chyby v českém překladu
- občasné bugy
to je normálka, MP je katastrofálně neodladěn
Zdravím lidi, mám problém. Jakmile hraji singleplayer fps se mi drží na 40 na vysoké detaily, ale jakmile zapnu multiplayer jede mi to pouze na 15 a to i při nízkých detailech, nutno dodat, že jsem odskoušel snad všechno a nehraji s žádnými módy. Díky za pomoc
Lootmaster: Problém je, že já si to vyzkoušel.
papperwing: vyskoušej v praxi jako já
Lootmaster: Si děláš srandu ne? Arma beží pořád stejně, ať tam je 10 či 60 či 100 hráčů. BF ti nejede pomalu ani když tam jsi sám. Ano nemám nějak extra dobrý stroj, ale Armu aspoň rozumně rozjedu rozumně si zahraji. O BF to nejde říct, neb i když splňuješ minimální podmínky, tak to je absolutně nehratelné.
Silent: Nevím hrával jsem BF3 na PC neměl jsem problem na PS4 pokračuji s BF4 a taky nemám problem vše v 64 lidech…. Armu 3 jsem viděl běžet v 10 lidech a totálně mě to odradilo . Kde jsou ti kterým vadí každý i drobný mini lag ? Kam se schovaly jejich nároky? Tady by měli mít amok tak za 5 minut. Singl je špatný vtip co dodělávaly postupně stejně jako navyšovaly cenu hry hrozné a jsem pobouřený v otázce Army 3 .
Lootmaster Upravit dodělat je to jedno. BIS udělalo hru která je rozbitá, ale komunita si ji může opravit, dodělat a vylepšit. Taková hra dostane 7/10. EA nebo Activision udělají hru která je rozbitá, ale zákážou ti si ji opravit, dodělat nebo vylepšit, protože to můžou jenom oni i když ji tím více rozbíjejí. . A takové hry dostávají 10/10 -EPIC!
papperwing: No tak ještěže jsi hru nehodnotil …a nepleť si pojem upravit s pojmem dodělat. ….
Vidíš Lootmastere a já bych tomu dal klidně 10 z 10. Je to parádní hra a jde si ji libovolně upravit. Prostě něco parádního
kuler91: No ty jsi ale chudáček… Někdo hru hraje na 25 FPS a ty tady brečíš s 35-40.
Hru jsem hrál 15 minut, protože mi přišlo neadekvátní, abych na mé 770 gtx + i5 3350 p procesoru hrál na 35 – 40 fps na mid detaily. Bože . . to jim to není blbý ? Jak můžou za tenhle nedodělaný vrak chctít peníze . . a vydávat hru, když ještě není zdaleka dodělaná
8/10 ? To co berete chci taky ….
Skvělá recenze jen je škoda, že příběh hry je takový…. nedotažený.
dali byste mi nekdo tipy jake mody jeste pred spustenim kampane by se hodily ? Predevsim na AI ? Bych si tu hru chtel uzit naplno
Mě se na tom líbí že kluci z Bohemia Interactive konečně udělali pořádnou optimalizaci. Arma 2 se nedala hrát ani na dobrých sestavách a bylo to tak, že když jste hráli na LOW tak byly občas velké propady, a když na HIGH tak to jelo uplně bez chybně Divím se, že dokážu rozjet Trojku na HIGH 30 FPS ale DAYZ jenom 15 a to na low