V dnešním herním světě, kde povětšinou vládne hlavně provařené jméno a nabubřelá marketingová kampaň, máme tendenci zapomínat na sice skvělé, ale zkrátka menší a trošku zapadlé tituly, které většinou vyšumí do ztracena. Tak to bylo i se sérií Age of Wonders, jež sváděla tahové bitvy s legendami žánru jako je Civilizace a Heroes of Might and Magic před deseti lety. Tehdy ovšem souboj o popularitu prohrála a na dlouhou dobu upadla do hibernace, aby nyní povstala silnější než kdy dříve.
Opulentní nádhera
Že jste přestali dávat pozor už u slova tahovka, protože jsou to hry plné sáhodlouhých textů a unylé hratelnosti? Částečně asi máte pravdu, ale v tomto případě se připravujete o skutečný klenot, který v lecčem boří zažitá dogmata žánru. A přitom byste to nejspíše do na první pohled opulentním kýčem přetékajících obrázků neřekli. Faktem ale je, že v pohybu jsou nové Age of Wonders vyloženě krásnou hrou, která hraje barvami, nápady i sympatickými detaily v každičkém pixelu.
Pochopitelně se jedná o poměrně klasický derivát všech fantasy prvků viděných v posledních deseti letech, ale vývojáři z Triumph Studios to zvládli obdivuhodným způsobem zkombinovat do jednoho celku. Hra tak rozhodně nepůsobí přeplácaně a spíše naopak jsem si přehlídku epických efektů, líbivých kouzel nebo zajímavých jednotek vyloženě užíval. Nijak za vší tou nádherou pak nezaostává ani v pravdě epický soundtrack, který variuje symfonická témata plná epických smyčců, seč mu síly stačí.
Všechno to má ale svůj důvod, jelikož autoři skrze parádní audiovizuální prezentaci prodávají vyprávění hned několika postav protkané politickými intrikami a magickými kejklemi. Popravdě řečeno se však nejedná o žádné terno a jen těžko byste podobný námět hledali na stránkách byť jen druhořadé fantasy někde v zapadlém koutku knihkupectví. Na poměry tahovky ještě v normě, ale ruku do ohně bych za scénáristy rozhodně nevložil.
Více je více
Tahové strategie s úžasným a barvitým světem ale svůj plný potenciál rozvíjejí až po kampani a na příběhu tedy zase tak moc nezáleží. Až po té, co si projdete předem nalajnovaný extrakt fantasy epičnosti a pomalounku vplujete do herních mechanismů, přijde to pravé herní mistrovství, buďto s kamarády v multiplayeru, nebo ve volné hře. Obojí každopádně přetéká neuvěřitelným množstvím různorodých nastavení a pochopitelně herními mechanismy, které svou bohatostí a detailností předčí i daleko větší a hlavně nákladnější produkce.
Ztratit pár slov bych měl především o rozmanitosti samotných jednotek. Ve hře naleznete 6 hratelných stran a teď pozor, každá disponuje hned vícero hrdiny a hlavně zcela unikátními jednotkami. Dokonce ani ti zcela základní pěšáci tady nejsou napříč orky a elfy jen přeskinovaní panákové, ale bojovníci v pravdě typičtí pro svou rasu. Když se ve hře pro každou rasu vyskytuje takových unikátů třeba 10, možná 15, pak je vám asi jasné, kolik že energie museli autoři vynaložit. A to ani nemluvím o dalších možnostech jejich vylepšení po postavení příslušných budov.
Pochopitelně to ale není jen o počítání čísílek. Strategie bývají také o pečlivém vyvážení jednotlivých herních mechanismů a bez pořádného návrhu map se taktéž neobejdete. Autorům z Triumph Studios se ale podařilo vybruslit i z těchto problémů a prezentují nám rozmanitá herní prostředí přetékající životem, která pravidelně obměňují ladění, a to včetně změn ročních období a vegetace, či vertikálního členění.
Díky tomu je doslova radost taktizovat, hýbat jednotkami jako šachovými figurkami a namísto možnosti automaticky nechat počítač bitvu propočítat si ji ještě rádi sami zahrajete. Klasická tahovka na hexových polích tady totiž dostává díky chytrému návrhu map a už zmíněné rozmanitosti jednotek zcela nový rozměr plný nekonečného množství možností. Už jen rozmanití hrdinové a ohromný důraz na magii pokládají základ pro mnohahodinové noční seance a až takřka nekonečné multiplayerové bitvy.
Příkladný balanc
Smutnit ale nemusíte, ani když bitvy přeskočíte a vsadíte na automatické poměřování sil. Pořád vám toho zůstane více než dost a je až s podivem, kolik toho nakonec Age of Wonders III nabízí třeba oproti posledním Heroes. Pravda, správa měst a jejich výstavba je dost zjednodušená a kované odchovance starších HOMAM asi zklame, ale třeba taková možnost používat rozmanité druhy magie i mimo tahové bitvy to dostatečně vynahradí. Obzvláště když si můžete přivolat i celé iluzorní armády.
A taky že budete, protože vaše faktická armáda zrovna velikostí oplývat nebude. Autoři upřednostnili spíše dynamický model hratelnosti a tak omezili rozsah armády a sladili s tím i další mechanismy. Částečně vám tím samozřejmě ulehčují práci a udržují hru dostatečně přístupnou i casual hráčům, ale na tu druhou jí také drží na tahovou strategii dost akční a dynamickou.
Prostě v případě třetích Agentura of Wonders se povedlo vybalancovat herní mechanismy, aby byly tak akorát. Nic vás vyloženě neotravuje a nároky na hráče jsou nastaveny na zlatou střední cestu, po které mohou kráčet jak kovaní fandové, tak i úplní zelenáči. Je až s podivem, jak se autorům povedlo vybalancovat obtížnost vzhledem k astronomickému množství obsahu a propracovaným mechanismům. Všechno to totiž není jen o válce, ale také o diplomacii, obchodu nebo kluzkých úskocích. Jakýmsi způsobem je prostě tenhle titul splněným snem všech hráčů.
Technické problémy
Tolik vynaloženého času se ale muselo někde promítnout a v případě Age of Wonders III nejvíce trpí technické zpracování. I na výkonnějších sestavách třeba nedrží framerate a problémem jsou i mizející textury a vypadávající animace. Vzhledem k rozsáhlosti titulu jsou to ale spíše prkotiny a přijde mi až trapné takto vývojáře kritizovat. Hra ostatně ani nepadá a je nasnadě, že nejbližší patch většinu problému opraví.
To už bych si raději rýpnul do nedostatečného návodu, trošku pozitivisticky zpracované herní encyklopedie a hlavně nešikovného uživatelského rozhraní. Všechny tyhle detaily totiž ve výsledku lehce srážejí dojem z jinak naprosto výborného titulu, který bez jakýchkoli problémů konkuruje i těm největším hráčům žánru a nabízí až překvapivě vyspělou a provedenou zábavu. Bezpochyby lze říci, že v Age of Wonders III kráčí obsah i forma ruku v ruce a tam kde končí okouzlení opulentní grafikou, tam začínají hluboké herní mechanismy nebo sympatické a promyšlené nápady. Prostě naprosto bezkonkurenční tahovka, která vám vydrží navěky!
Recenze
Age of Wonders III - tahové mistrovství
Parádně navržená a následně udělaná tahovka, která to natře i zvučnější konkurenci a pozlobí jen pár minoritními technickými zaváháními.
Líbí se nám
- grafika
- soundtrack
- bohatost herních prvků
- vyvážení jednotlivých mechanismů
Vadí nám
- technické problémy
- někdy chabější nápověda
Tak se to snad konečně naučím hrát
Probíhá překlad této hry do češtiny! A to vč. DABINGU!
[ odkaz ]
Prodám krabicovou verzi této hry ještě nerozbalenou cena cca. 600 kč případně méně po domluvě. Pište na adafan@seznam. cz
Myslím, že se to hodí pro lidi co mají rádi takovéto tahovky typu kings bounty, heroes, a hledají něco nového, (ale zároveň některé vizuály a mechaniky poznají) . Je to vážně skvost.
A taky pro lidi co nemají moc rádi Total War, protože to je kapitola strategií sama o sobě a to AoW nepředčí.
Jinak jsem z toho unesen.
Že by to byla hrozná hra, to ne, ale oproti předchozím dílům nic moc. Štvaly mě města, jednotky, Uplay a také odebrání věže magie.
Heroes VI nepovažuji za neúspěch, pouze mi vadila nutnost připojení přes uplay…
Že bych konečně našel hodnou hru, která by mi zaplnila prázdné místo v srdci po neúspěchu Heroes VI?
Vypadá to hodně dobře. Ale radši si počkám na slevu.
no uvidíme
Pracuje někdo na překladu? Vypadá to úžasně.