Recenzovaná verze: PC
Něco málo z historie
Enemy Front to nemělo jednoduché, oznámeno bylo již v listopadu 2011, kdy se varšavská firma City Interactive kasala, že vývoj má na starost Stuart Black. Ten Black, který stál za zrodem střílečky Black od Criterion Games a Bodycount od Codemasters. Vše ale nešlo podle plánu, Black měl sice čas od času dobré nápady, v případě Enemy Front si ale zřejmě vybral slabší chvilku. O rok později jsme se totiž dozvěděli, že britský designér opustil CI Game poté, co vedení ukázal ranou verzi projektu. Jak jistě tušíte, City Interactive nehodilo Enemy Front do koše (v takovém případě bych neměl o čem psát), rozhodlo se titul přepracovat, včetně příběhové části a hlavního hrdiny.
Vydavatel dokonce tvrdil, že se Enemy Front razantně lišilo od jejich vize. Popravdě bych chtěl vidět první verzi hry, nedokážu si totiž vysvětlit, že Black mohl zplodit ještě něco horšího, než se začátkem toho měsíce dostalo na pulty obchodů. I když možné je všechno…
Reklamní řečičky
Při instalaci Enemy Front do svého počítače jsem se těšil na neprobádané situace druhé světové války. Tiskové zprávy slibovaly válkou zmítanou Evropu z očí amerického reportéra/novináře Roberta Hawkinse, který bojuje o přežití a svobodu s odbojem v méně známých bitvách druhé světové války odehrávající se ve Francii, Německu, Norsku nebo Polsku. Toho jsem se sice dočkal, ale zpracování hodně pokulhává. Tvůrci nedokázali využít přednosti věhlasného CryEnginu, grafická stránka hry sice není špatná, ale do žádné euforie vás rozhodně nedostane. Zejména, když si všimnete podivného chování nepřátel, kteří se nedokážou pořádně ani krýt, oproti tomu ale mají čas od času perfektní sluch, kdy jsou schopni detekovat vaši pozici okamžitě po výstřelu, a to i přesto, že z reproduktorů slyšíte střelbu v pozadí, rachot motoru nastartovaného vozu nebo burácení projíždějícího vlaku. Zamrzí to zejména ve spojení s tím, že Enemy Front lákalo na různorodou hratelnost, kdy si budete moci vybrat, jakým způsobem danou úroveň projdete.
Nechci na hru pouze plivat, ale tyhle věci mě zarážejí. Nacisté perfektně slyší střelbu, ale když se k nim plížíte, tak si vás moc často nevšimnou, spíše vůbec. Navíc jejich inteligence by se dala z fleku přirovnat k houpajícímu koni. Jak jinak si vysvětlil situace, jako když se při přestřelce schováte za keř, strom nebo zeď a eliminujete jednoho protivníka za druhým, kteří k vám postupují hezky popořadě. Jinými slovy nejsou schopnosti si vás obejít nebo vás jakkoliv překvapit. Občas mi navíc přišlo, že AI se v některých misích chová jinak, jednou po výstřelu vyhlásí poplach, zatímco jindy můžete z dálky odstřelovací puškou sejmout stráž na věži a jeho kolega pod ním si ničeho nevšimne. Je to celé takové prapodivné a dostává vás to do situací, kdy se vám občas podaří splnit misi stealth způsobem, zatímco jindy jste okamžitě odhaleni a nezbývá vám nic jiného než si s nacisty poradit v rambo stylu nebo si načíst poslední uloženou pozici. Využít také můžete úprk, pokud vás nenajdou, tak je to časem omrzí a vy to můžete zkusit znovu.
Korunu všemu nasazují momenty, kdy se probojujete do pevnosti/budovy s využitím střelných zbraní, postřílíte vše, co vám přijde do cesty, a dostanete se ke dveřím. Tlačítkem hlavní hrdina rozrazí/vykopne dveře a následuje zpomalená sekvence, kdy musíte eliminovat nepřátele v místnosti. Čas od času vám to hra stíží rukojmím, za kterým se schovává velitel. Nejvíc mě na tom všem dostávalo to, že vojáci v místnosti vůbec nečekali, že bych mohl rozrazit dveře, a to i přesto, že tu střelbu museli jednoduše slyšet. Opět tak umělá inteligence ignoruje kryty a vy si budete připadat, že střílíte nějaké plastové figurky, ne živé protivníky, kteří by vám mohli zatopit.
Nevyužitý potenciál
Přitom z Enemy Front mohla být velmi zajímavá akce z pohledu první osoby, která by nezasvěceným ukázala, jak se odboj během druhé světové války snažil porazit mnohem lépe ozbrojenou přesilu německých vojáků. Místo toho nám naservírovali rychlou akci, v Enemy Front totiž chybí jakákoliv možnost si lehnout, Hawkins ti tak akorát může dřepnout. Budu se opakovat, ale je to škoda. Titul by se totiž dal lehce zaměnit za nějaký spin-off k sérii Sniper: Ghost Warrior (dva díly prodaly přes 2,35 milionů kusů), kterou taktéž produkuje City Interactive.
Kdybych to měl celé shrnout, tak Enemy Front se na jedné straně snaží hrát na historickou notu, kdy se scénáristé inspirovali skutečným příběhem, zatímco na té druhé hráče staví do situací plných různých klišé, chyb a problémů.
Jediným plusem, alespoň z mého pohledu, je vcelku povedený design úrovní, kdy se Enemy Front inspirovalo Crysis 2 a Dishonored, ale s menší dávkou improvizace a nedostatkem nepředvídatelného chování nepřátel. V Crysis 2 mě bavilo zkoušet různé strategie a pozorovat odlišné chování AI, u Enemy Front ten pocit bohužel nemám. Nacisté se chovají dobře akorát v případě, kdy nevyvolají poplach, jakmile vás zpozorují, jejich pohyby jsou až moc předvídatelné. Co na tom, že se můžete občas rozhodnout, jakou cestu zvolíte, z jaké strany budovy budete odstřelovat nepřátelé nebo že máte možnost odbrzdit náklaďák a poslat ho z kopce směrem k nic netušící skupince odpočívající vojáků, když zbytek už není žádná sláva.
Pár světlých momentů rozhodně celou hru nezachrání. Co však musím vyzdvihnout, je obrazovka při načítání, která nabízí zpomalené chaotické a emocionální momenty z různých bitev druhé světové války. Je to smutné, ale tohle je skutečně jediné velké plus celého Enemy Front, singleplayerovou část proběhnete za nějakých sedm hodin – dost se vám to natáhne při běhání z jednoho místa na druhé, kdy nemůžete využít všudypřítomná vozidla. Nezachraňuje to ani multiplayer obsahující málo map a módů. Navíc hru více hráčů skoro nikdo nehraje.
Recenze
Enemy Front – promarněný potenciál
Enemy Front slibovalo mnoho, nakonec ale nenabídlo nic moc. Nezáživná kampaň, málo map a módů v multiplayeru a k tomu všemu špatná umělá inteligence zabraňující jakýmkoliv strategickým možnostem.
Líbí se nám
- zabíjení nacistů
- zpomalené momenty při načítání
Vadí nám
- nevyužitý příběh a design úrovní
- grafická stránka a zvuk
- multiplayer – málo map a módů
Tento měsíc dám přednost Sniper Elite 3. Ještě jsem přemýšlel nad MotoGP14 ale jak to tak vypadá tak to stojí za prd. [ odkaz ]
Hram to na PS3…dostal som sa s lanovkou hore a odvtedy sa to zacalo kurvit. Prestali sa mi zobrazovat znaky, ked som mal spustit vytah, ked som mal zobrat secret emblem…nesli mi vymenit zbrane. Odinstaloval a nasledne nainstaloval game data…a co som nezistil? Save data mi zmizli tiez….
Ale ono to jde. Víš, ono to docela souvisí s tím "nevyužitým" level-designem. Když najdeš dobré vybavení (tiché zbraně) jde naprosto v klidu vyčistit potichu celou oblast, ale aby jsi ty zbraně našel musíš prozkoumávat to nelineární okolí. Osobně mě štvala jen dlouhá animace zabití, díky které jsem byl většinou odhalen. Takže jsem je jen pak majznul po hlavě.
Nevím co máš s tou AI. Třeba jak ty uvádíš střelbu ze sniperky. To se mi osobně ještě nestalo. Navíc ta hra má vypůjčený ten systém hluku ze sniper elite. Možná jsi měl štěstí a zrovna kolem proletělo letadlo Ta hra nemá špatnou AI já si myslím, že je ten stealth prostě ne jednoduchý. Viz. tvá připomínka k žádné výzvě.
to pajmič: Stealth jsem zmínil, ale kvůli AI to moc potichu nejde, viz text v recenzi.
Miky: Tp je taky v pořádku, že své názory dokážeš podložit argumenty. Jen se mi zdá, že jsi toho více napsal v komentářích než v samotné recenzi. Třeba nerozumím tomu proč jsi nezmínil ten stealth. To se mi zdá jako docela podstatný prvek, který mnoho FPS titulů nemá.
to pajmič: Opakoval bych se, přečti si tedy moje předešlé komentáře u této recenze, kde jsem o tom už psal a vysvětloval můj názor.
Pajmic: Taky mam pocit ze jsou tituly na kterých se recenzanti doslova vyžívají, se spravedlivým informováním to má pramálo společného a navíc od sebe opisuji a pak to používají jako oalibi. CI brzo padne, pak půjde k zemi Crytek a brzo už nic kromě BF a CoD v žánru nebude tak na sebe můžou pak byt patřičně hrdi.
Ale. . neco na zpusob hodinky nenavisti ala kopani do titulu, do ktereho je ve srovnani s jinymi vse dovoleno. .
Ale ale ani jsem nezačal číst recenzi a už si klepu na makovici. Nevyužitý Design úrovní. Grafika a zvuk jako mínus. Miky. Já ti nevím, mě se design zdál využitý dobře. Některý mapy jsou opravdu veliký a v mnoha případech zcela nelineární. Po perlách jako poslední COD nebo BF4 (což byli jen naskriptovaný tunelový bláboly) to je velmi příjemná změna. Grafika a zvuk je na budget titul velice povedený. Zbraně znějí autenticky. Navíc ta hra dobře běží i na 5 let starý šunce. Střelba ze zbraní je uspokojující. AI NAPROSTO v pořádku. Žádná revoluce, ale funguje dobře. Navíc si zapoměl zmínit, že hra disponuje dobrym stealth systémem. Hodnotíš to jako AAA titul za full prize. Což tato hra není. Měl by jsi to do budoucna vzít v potaz
Už jednou jsem zde psal, že když jsem se na nějakých stránkách s recenzí či článkem o BF podělil o svůj názor ke Kampani – sklidil jsem vlnu odporu a nadávek a v komentářích se dokonce psalo "Kampaň v Battlefieldu je pouze třešnička na dortu"… Takovou Blbost s velkým /B/ jsem v životě neslyšel
Bruce Wayne: Jo to bude asi tím že BF je cíleno na MP A i slabý příběh se dá ohodnotit kladně
No co lidi… I když je to uspěchaný Fail – aspoň je co hrát … Nějaké citové momenty? Těch už mám plné zuby z CoD a BF takže v EF mi moc nechybí, ale hodnocení mi taky neleze do hlavy… Zde by to odpovídalo, ale např. BF4 – překsriptovaný, uplakaný shit, který dostal např. 7/10… Dal bych mu pět z deseti pouze za MP
Takhle, hra to neni dobra a znamka 4 – 5, tedy prumer zcela odpovida. Problem je, ze Enemy Front je snad prvni hra roku s adekvatnim ohodnocenim. Uz se tesim na ty 9ky a 10ky pro COD a BF od "prestiznich" svetovych novinaru:-)
Tím pádem buď rád, že tě hra baví
Miky já ti nic nevyčítám jen to vidím jinak a těžko sám sebe přesvědčím, aby mě hra nebavila kvůli recenzim když už mě baví no Ale samozrejme uznavam ze každý máme jine nároky a jiny vkus