Recenzovaná verze: PlayStation 4
Díky filmovým adaptacím zná dnes slavné dílo J.R.R. Tolkiena prakticky každý a je jedno, jestli jste vášnivý čtenář fantasy, nebo jediné co za dlouhou dobu přečtete je televizní program. Příběhy ze Středozemě už nějakou tu dobu pronikají i do her, jenže opravdu málo kdy jsou považovány za kvalitní tituly. Díky této apatii, kdy většina z nás automaticky nadhodí, že taková hra se snaží jen těžit ze slávy své předlohy a půjde o další škváru, mnozí z nás odsoudili i Shadow of Mordor. Hře nijak nepřidaly ani počáteční tahanice a obviňování, že hra kopíruje styl Assassin’s Creed a kdo ví co ještě. Až první hratelné ukázky spolu s dojmy novinářů ukázaly, že to tentokrát může konečně dopadnout dobře. A víte co? Dobře to rozhodně nedopadlo, protože výsledná hra je ještě daleko lepší!
Známý Mordor a neznámý hrdina
Trochu překvapivě tvůrci z Monolith Productions zvolili cestu vlastního příběhu, který v knihách rozhodně nenajdete. Osobně tak obdivuji takovou odvahu, která s sebou nese velkou zodpovědnost a stejně tak jsem potěšen tím, že tvůrci zároveň nepřímo rozšíří univerzum od Tolkiena o novou dějovou linku. Na druhou stranu chápu, že fanoušci knih či filmů by více ocenili příběh, který již znají. Z mého pohledu budou nakonec spokojeny obě skupiny, protože příběh je opravdu nový a originální a zároveň by nejspíše dostal požehnání i přímo od samotného Tolkiena. Možná není tak hrdinně idylický jak jsme zvyklí, ale rozhodně do prostředí Středozemně zapadá.
Samotný příběh je zasazen do období mezí Hobbitem a Pánem Prstenů, a mrštně si pohrává s odkazy na obě díla. Hlavní postavou se stává Talion, který byl dříve strážcem brány do Mordoru. Ten ještě nevypadá tak zuboženě jako ho známe z trilogie Pána Prstenů, ale i tak to není místo, kde byste chtěli strávit dovolenou. Skřety a dalšími tvory se to tam jen hemží a poklidně se tam rozhodně nežije. Klidný není ani Talion, který je nervózní z návratu Saurona právě do Mordoru a ihned po začátku hry zjistíte proč.
„Vaším společníkem bude elfský kovář Celebrimbor a pokud jste obeznámeni s Tolkienovými příběhy, jistě už víte o koho jde.“
Ženu a syna Taliona přepadnou Sauronovi služebníci, kteří použijí své zajatce jako obětní beránky při obřadu. Tím ovšem příběh hraničáře nekončí, ba právě naopak. Smrt ho do své říše odmítne přijmout a dostává tedy jedinečnou šanci vrátit se zpět a pomstít svou rodinu. Po celou dobu mu bude stát po boku další duše, která nebyla přijata mezi mrtvé. Jak později zjistíte, vaším společníkem bude elfský kovář Celebrimbor a pokud jste obeznámeni s Tolkienovými příběhy, jistě už víte o koho jde.
Celebrimbor však nebude jen vaším společníkem, ale získáte také jeho některé schopnosti, jako je pro elfy charakteristická střelba s šípy, nebo další mystické vlastnosti a dovednosti. Příběh si tedy hra vytváří čistě svůj, ale pracuje s mnoha artefakty Tolkienova díla, takže kromě Celebrimbora potkáte ve hře mnoho známých postav v čele s Glumem, který má velmi důležitou roli. Postupem hry zjistíte, že příběh není tak přímočarý a zápletka tak jasná, jak se zpočátku zdálo a budete velmi překvapeni hloubkou a zároveň temnotou samotného příběhu.
Velmi mě potěšilo vyprávění příběhu, které je podáno stravitelnou formou jak pro naprosté nováčky, tak i zaryté Tolkienovy fanoušky. Čeká na vás dvacítka hlavních příběhových misí, které jsou propleteny in-game filmečky udávající směr a spád příběhu. A nejenže jsou informačně bohaté a technicky dobře zvládnuté. Jsou především poutavé a často také zábavné, vše ale v rámci temného příběhu. Vedle toho stojí i desítky dalších vedlejších misí, které na ty hlavní příjemně navazují a především ve hře nezastupují pouze umělé výplně k násilnému natažení herní doby. Potěšující je také to, že jak hlavní tak vedlejší mise jsou veskrze originální a zpravidla obsahují něco, co jste ještě předtím nedělali. Občas si možná postesknete, že se několik prvků opakuje, ale v rámci her z poslední doby se jedná opravdu o příjemné překvapení ve směru variability jednotlivých misí. Příběh hry můžete projít při rychlé hře klidně i za zhruba deset až patnáct hodin, ale k tomu vlastně nebudete mít důvod. Vedlejší mise jsou totiž nejen zábavné, ale především poskytují potřebné body, díky kterým můžete vylepšovat své zbraně a postavu.
Asasíni Středozemně
Z prvních gameplay záběrů bylo jen těžké ubránit se dojmu, že je Shadow of Mordor pouze kopií Assassin’s Creed. Rád bych vás hned z počátku ujistil, že nejde o nějakou násilnou inspiraci či přímo vykradení předlohy, přesto obě hry mají velmi mnoho společných prvků. V konečném důsledku je ale Shadow of Mordor naprosto jinou hrou a srovnávat tyhle dva kousky jako celek je těžké. Základní principy jsou přesto veskrze společné, kdy se pohybujete po otevřeném prostranství s postavou, která dokáže hbitě lézt po všem možném, obsazujete vysoko položené strážné věže k prozkoumání území a dokonce máte k dispozici i obdobu Eagle vision.
Stejně tak budete mít seznam důležitých osobností skřetí armády, které je třeba zlikvidovat, což se brzy stane důležitou součástí hry. Z nepřátel budete moci nepěknou cestou vyloudit informace o místech, kde se vysoko postavení vojáci nachází, ale také jejich slabiny či naopak silné stránky. Přes níže postavené skřety je vaším úkolem dostat se až ke čtveřici Warchiefů, které je třeba odstranit. Zajímavým prvkem je to, že v průběhu hry jsou někteří zabití skřeti nahrazení novými, kteří mohou dále povýšit. Stejně tak se ale mohou skřeti střetnout spolu ve vidině povýšení a lepšího postavení ve skřetí společnosti.
Nemesis systém
Název toho systému, se kterým se vývojáři hodně chlubili, je myslím, velmi výmluvný. V zásadě jde o vaše nepřátele, kteří jsou naprosto unikátní a všichni mají své silné i slabé stránky, osobité a jedinečné zvyklosti či vzhled. Stejně tak vývoj nepřátel ovlivní například fakt, že se s ním utkáte v boji a prohrajete. V takovém případě nejen že nejspíše povýší a až se s ním setkáte příště, bude mít lepší vybavení a větší výdrž, také si vás ale bude pamatovat.
Samotný soubojový systém by šel s mnoha rezervami přirovnat k tomu ze série Assassin’s Creed, ale i samotní tvůrci ho spíše spojují s tím z Batmanovské série, která je více založená na plíživém hraní a neslyšném zabíjení. Ne, že by se Talion nedokázal ohánět mečem a postavit se v přímém souboji více protivníkům, ale celá hra je stavěna především na stealth přístupu využívající prostředí a moment překvapení. S Batman sérii by šla srovnat i násilná stránka, u které vypadá i tak krvavý Assassin’s Creed, jako dětská hra po Večerníčku. Létají ruce i nohy, vypichují se a jinak řežou všechny části těla co jdou a vlastně jde celkově o docela brutální podívanou. Jenže do prostředí zabláceného Mordoru se tohle kombo násilí a akce náramně hodí a určitě souboje nepůsobí příliš násilně.
Samotné souboje vypadají velmi efektně, jednotlivé postavy mají široký repertoár chvatů a útoků pro nejrůznější situace a ve většině případu na sebe jednotlivé útoky a pohyby i docela hezky navazují. Opět se nevyhnu srovnání s Assassin’s Creed,, kde proti vám vždy stálo hned několik protivníků, ale útočil pokaždé jen jeden. V Mordoru vám takovou šanci nikdo nedá, takže na vás budou útočit všichni protivníci. Ze základních úderů je k dispozici pouze útok a odražení útoku, takže na kreativnost v boji se tady moc nehraje.
Právě ze samotného bojování mám poměrně rozpačité zážitky. Souboje vypadají na oko opravdu dobře, ale ve většině případů stačí pouze mačkat tlačítko pro útok. Navíc jsou vaše útoky a reakce rychlejší než útoky protivníka, takže i když vám hra indikuje, že máte úder blokovat, stačí protivníka seknout. Samotné souboje jsou tak poměrně jednoduché, což vynahrazuje vysoko nastavená obtížnost, které se projevuje malým počtem životů, respektive tím, že každý zásah vám ubere notnou část z vašeho health baru.
Urfael, Azkar a Achrn
To nejsou názvy elfského hudebního tria z místní krčmy, nýbrž krkolomné názvy vašeho zbraňového arzenálu. K dispozici budete mýt meč Urfael, luk Azkar a pro doražení polomrtvého nepřítele nebo zabití ze zálohy dýku Achran, která je vlastně zlomený meč vašeho mrtvého syna. Všechny tři zbraně lze vylepšovat pomocí run, které získáváte zabíjením právě výše zmíněných přisluhovačů skřetí armády, přičemž záleží především na způsobu, jakým je zabijete. Pokud odrovnáte nepřítele salvou šípů z dálky, dostanete runu pro luk a tak dále.
Vedle run pak stojí také poměrně košaté stromy schopností, kde se lze učit a vylepšovat si různé útoky a vlastnosti postavy. Ihned na začátku si budete moci například odemknout zabití dýkou seskokem z výšky (což máme tolik rádi právě již ze zmíněného Batmana či série Assassin’s Creed), nebo více šípů v toulci pro váš luk. Postupně se dopracujete k opravdu ničivým a zajímavým vlastnostem, které nejsou často přímo určeny pro boj, ale mění celou hratelnost. Ještě před polovinou hry se kupříkladu dostane k dovednosti, kdy lukem zamíříte na nepřítele a namísto vystřelení šípu se k němu teleportujete.
„Vedlejší mise jsou zábavné a v rámci možností i originální, takže nemáte pocit, že by vás vývojáři naschvál nutili do něčeho, co nechcete.“
Právě vylepšování postavy a zbroje jsou hlavní RPG prvky, které ve hře najdete, a musím říct, že snoubení akční hratelnosti právě s těmito atributy funguje skvěle. Navíc zde působí mocný trojúhelník, jenž nejen že natahuje herní dobu, ale akceleruje i samotný zážitek z hraní. Abyste totiž stačili na silnější protivníky, potřebujete vylepšovat svoji postavu a její vybavení, pro což je zase potřeba plnit vedlejší mise a úkoly. Ty jsou ale opravdu zábavné a v rámci možností i originální, takže nemáte pocit, že by vás vývojáři naschvál nutili do něčeho, co nechcete.
Mordor jak ho (ne)znáte
Pro kované znalce filmové předlohy anebo zkrátka jen pro rýpaly a hnidopichy je nutné zmínit, že vývojáři úzce spolupracovali s lidmi, kteří mají na starosti filmová zpracování knih od Tolkiena a to v čele se samotným Peterem Jacksonem. Ve hře bychom tak neměli narazit na nic, co by nezapadalo do Tolkienova světa a jeho mytologie. Díky takové spolupráci se navíc tvůrci mohli pustit do mnoha detailů, kterých si možná hned nevšimnete, ale právě takové drobnosti ucelují už tak výborný dojem ze hry.
Pokud jste již viděli nějaký film, jistě budete srovnávat vizuální zpracování samotného Mordoru, který svou atmosférou vývojáři trefili tak říkajíc na jedničku. Z každého metru je cítit surovost a nehostinnost zdejšího prostředí, které umocňují jen občasné ostrůvky trávy, které jakoby představovaly poslední špetky naděje, která ještě v Mordoru zbývá. Level design lze považovat za podařený, i když jsem se občas nemohl vymanit z pocitu jakési plochosti celého herního prostoru.
Nejhorší dojem bohužel zanechalo grafické ztvárnění okolního světa, které rozhodně není špatné, ale ke spokojenosti má bohužel daleko. Nejvíce za to může celková strohost na nejrůznější detaily, kterou ještě podtrhuje ne nijak oslnivá kvalita textur a řekl bych ne zrovna fungující antialiasing. Většinu času vidíte pouze zablácenou zem a kamenné stavby a hory. Sem tam vylézá stéblo trávy či jiná flóra, ale to je tak vše. Když se na vizuální zpracování zaměříte, budete vidět, že hra sice vypadá hezky, ale v konkurenci současné produkce zkrátka mírně zaostává.
Výsledný dojem ovšem skvěle vylepšují nejrůznější světelné efekty a modely postav, které vám alespoň pomohou nevšímat si nevzhledného světa kolem. Právě detailní modely postav vypadají opravdu skvěle, kdy na samotného Taliona je vskutku radost pohledět. Přirozeně vlnící se plášť, pohupující se meč a švihácký pohyb. O mnoho hůře na tom nejsou ani samotní nepřátelé či další postavy, které jakoby vypadly z oka svým filmovým protějškům.
Middle-earth: Shadow of Mordor zkrátka nejde nedoporučit a museli byste být opravdu zapřisáhlými odpůrci žánru, aby vás zrovna tahle hra nebavila. Pro fanoušky Tolkiena je navíc hra příjemným a zároveň předloze věrným rozšířením již známého univerza a naopak pro Mordorem nepolíbené hráče je Shadow of Mordor skvělou příležitostí, jak se s tímto kouzelným, leč drsným světem seznámit.
Recenze
Middle-earth: Shadow of Mordor – Tolkien by byl pyšný
Shadow of Mordor je rozhodně překvapením a to velmi příjemným. Nabízí kvalitní příběh, skvělou hratelnost a dlouhou herní dobu. Pokud navíc čekáte do prosince na dalšího Hobbita, Shadow of Mordor je skvělou příležitostí, jak si tohle čekání zpříjemnit.
Líbí se nám
- skvělé podání příběhu
- originální příběh v rámci zachování předlohy
- návyková hratelnost
- fungující RPG prvky
- povedené vedlejší mise a jejich provázanost na postup hrou
- Nemesis systém
Vadí nám
- občas tupé souboje využívající jen dvě tlačítka
- vizuální kvalita okolního světa
Tak to jsem rád. Není zač. Užij si hru.
tak ti Miky vřele děkuji, zachránil jsi mi zážitek ze hry, stáhl jsem si češtinu verzi 1. 3 a šlape to jak má, díky moc
Cenega zveřejnila češtinu pro verzi 1. 3, včetně DLC [ odkaz ]
ulozto, webshare, jisty fora, google…
zdravím lidi, nevíte kde sehnat aktuální verzi češtiny na GOTY edici? koupil jsem si jí na steamu a bohužel se tak k ní nedostanu přes xzone, ač bych si za ní klidně něco doplatil, zkoušel jsem verze češtiny 1. 25 a různé postupy a rady, aby čeština fungovala, tak jak má a stále nic, díky za radu
V březnu mě taky čeká PS4, jsem blbec že jsem nepočkal. Varování tedy pro všechny…VYHNĚTE SE PS3 VERZI! ! ! ! Zkazí to celou hru…
illy: Viděl jsem jen gameplay na Youtube a ta PS3 verze vypadá vážně otřesně. To už vypadá mnohem líp i pět let starý Batman: Arkham Asylum, kterého ted‘ hraju. Prostě a jednoduše se na to vykašlali. Původně jsem plánoval si to koupit ještě na PS3, ale po tomhle si počkám až na PS4.
Taky to má někdo na PS3 tak špatně optimalizovaný? Bugy, sekání, dobíhání stínů apod? Jsem už na konci, ale dost mě to štve….
Tak 9/10 ani zdaleka. Hra je zábavná, vo tom žádná. Ale pořád je to dokola o tom samým. A už za ty dva závěrečný souboje si hra zaslouží strhnout minimálně dva body, to je jako hodně velká debilita, takovou hru, která je v podstatě jednou velkou bitvou, ukončit quick tim eventem, ve kterým se ještě ke všemu opakuje jedna klávesa, takže ani není možný udělat nějakou chybu. O LOTR lore ani radši nemluvím.
Mafian11102000: naprosto souhlasím, mám nahráno asi 15 hodin a 60% a jediné co mě štve je když bojuji s minibossem a ted se mi do toho připlete 5 dalších
To potom nevím jakou schopnost mám použít dřív.
Hra je hodně pěkná ale štvou mě stejně jako u Batmana ty souboje který jsou když bojujete s větší skupinkou dost zdlouhavé
ThainDegu: Bohužel nečetl. Né všecky. Spíše mířim na debatu s přáteli u pivka, přes skype atd. Musim na Zingu přečíst hodně restů, tak na komentáře neni čas.
Virus: Jestli jsi četl většinu komentářů tak nejde o 100 lidí = 100 chutí ale o to že jsou tu i lidi co četli někdy Tolkienovu tvorbu. To že Pepa nikdy nebyl schopen vzít knížku do ruky a pak říká jaký má hra super příběh je už trošku jiná kapitola.
Největší rozdílnost názorů jde vidět u ovládání 
Panečku. Na týhle hře je krásně vidět to rčení 100 lidí = 100 chutí.
Je to jedna z těch her, která se prostě musí zahrát, pač každý na to má jiný názor.
Škoda, že teď začíná vycházet tolik supr her a ten čas furt neni natahovací.
Ale přijde období sucha a to bude ten pravý čas na takovéhle hry. 
Owit: Mě jde nejlépe spát, odpočívat a hrát. Kritika přijde až potom