Vítejte u dalšího dílu seriálu s názvem Jak Xbox One přichází o exkluzivity. Nedávno jsme tu měli Dead Rising 3, nyní přichází na přetřes Ryse a já mám takový pocit, že u něj tenhle trend neskončí. Teď tu ale nejsem od toho, abych prorokoval budoucnost Xboxu, ale od toho, abych se podíval na to, jak se PC verze Ryse Cryteku vlastně povedla. Tahle frenetická řezanice už recenzi na Zingu má, recenze, kterou právě čtete, ale slouží především jako zhodnocení technické stránky, která je tentokrát to hlavní, v dobrém i ve zlém smyslu.
Přečtěte si recenzi původní verze pro Xbox One.
Pomsta? Jak originální
Jak asi tušíte, ohledně příběhu a hratelnosti se Ryse nijak nezměnilo, takže pokud chcete tyto dvě složky lépe pochopit, odkázal bych vás na původní recenzi. I na PC vás každopádně čeká na první pohled zajímavý, ale na pohled druhý příliš obyčejný a povrchní příběh římského vojáka jménem Marius Titus, který baží po pomstě za smrt své rodiny. Po pomstě, jejíž naplnění je přímo přeplněné množstvím klišé a předvídatelných situací, které vám jen potvrdí dojem, že scénáristé Cryteku se asi moc nepředřeli a že nápad na přímé zakomponování bohů je ten nejblbější nápad, na jaký mohli přijít. Snad největší problém je ale ten, že příběh nedokáže pořádně znázornit charakter jednotlivých postav, takže vás jejich osudy budou těžko nějak zajímat. Jednoho z hlavních protivníků ve hře jsem třeba neměl chuť zabít kvůli tomu, že by ve hře provedl něco hrozného, za co zaslouží meč v lebce, ale jednoduše proto, že postrádal jakoukoliv osobnost a přehrával víc jak William Shatner ze Star Treku.
Stejný je také stěžejní prvek hry v podobě soubojového systému. Zatímco u příběhu se prostě nedá čekat, že s ním vývojáři něco udělají, v tomto ohledu už jsem doufal, že se nad sebou vývojáři z Cryteku trochu zamyslí a něco s ním udělají. Bohužel se tak nestalo a i v případě PC verze budete každou chvíli otroky příliš jednoduchého a nesmírně stereotypního systému, který na vás možná v úvodu hry udělá dojem, ale velmi brzy se vám nejspíš začne přejídat. Já sám jsem sice vydržel hrát Ryse až do samotného konce, takže až taková hrůza soubojový systém není, jen by zkrátka mohl být vymyšlený mnohem lépe a přímo nasvědčuje tomu, že se vývojáři soustředili jen na vizuální dojem, který je díky celé řadě zakončovacích animací poměrně solidní, a ne na dobrou hratelnost.
Jářku, takhle by to nešlo
Přitom PC mohlo být na větší změnu jako dělané. Pokud zrovna nějaká hra nevyžaduje přednosti analogových páček (což Ryse rozhodně nevyžaduje), myš a klávesnice často poskytuje pestřejší možnosti ovládání, jenomže to si asi v Cryteku odmítli připustit. Ačkoliv spíš věřím možnosti, že by předělání systému, na který i na Xboxu nadával kdekdo, byla moc velká práce. Znovu říkám, že se soubojový systém dá snést až do konce hry a třeba v kooperativním režimu mi nepřišel tak ubíjející jako v singleplayeru, ale mohl být zkrátka mnohem zajímavější, přinejmenším méně stereotypní. Ještě že alespoň samotné ovládání nepředstavuje problém. Při výchozím nastavení si zpravidla vystačíte s levým a pravým tlačítkem a čtyřmi klávesami, přičemž vše ve hře reaguje přesně tak, jak má a hra nijak netrpí tradičními neduhy ovládání určeného spíše pro gamepad. I ten můžete samozřejmě využít, já ale rozhodně neměl pocit, že by se s ním Ryse hrálo o něco lépe. Což bude zřejmě opět způsobené samotným soubojovým systémem, u kterého je jedno, jestli freneticky střídáte levé a pravé tlačítko a klávesu E nebo několik tlačítek na gamepadu.
Další věc, která určitě není na škodu, je přítomnost všech DLC, které pro Ryse na Xboxu vyšlo. Singleplayerovou kampaň nijak neprodlouží, takže vám stále zabere slabých 5 až 6 hodin, ale multiplayer a sólo hraní v arénách díky nim solidně ožívá a může vám vydržet o něco déle. Alespoň v tomto ohledu tedy došlo k mírnému zlepšení. V případě Ryse se zkrátka přítomnost DLC zahrnujících hlavně mapy a herní mód Survival opravdu hodí, zatímco třeba v případě Dead Rising 3 mi přišly dodatečné balíčky celkem přebytečné. PC verze navíc nabízí jednu drobnou chuťovku, a to možnost pobíhat v arénách v Nanosuitu 2.0 ze série Crysis. Jde sice jen o vizuální záležitost, zapomeňte na neviditelnost nebo větší rychlost, ale i tak je to zajímavé zpestření a hezký easter egg.
,,V případě Ryse se přítomnost DLC zahrnujících hlavně mapy a herní mód Survival opravdu hodí.“
Krásy válečného pole
Takže jsem trochu naplival na příběh a hratelnost, vyzdvihnul pár pozitivních drobností a nyní je konečně nejvyšší čas zaměřit se na technickou stránku, která se naštěstí povedla. Z hlediska výkonu se Ryse rozhodně nedá považovat za odbytý port a na PC jde o dost možná nejpůsobivější prezentaci CryEnginu. Aby bylo jasno, Ryse je při snaze o dosažení maximálního nastavení rozhodně náročný. Na postarší sestavě, jejíž specifikace naleznete na konci článku, jsem si třeba mohl dovolit určitý mezistupeň mezi středním a vysokým nastavením, při němž hra většinu času běžela na 40 fps s občasnými propady na 35 nebo na 30 snímků za sekundu. K výraznějším poklesům ale nikdy nedošlo.
Jinak řečeno, na maximální nastavení potřebujete opravdu silný hardware, ale se středním nebo i vyšším nastavením alespoň na 30 fps až 40 fps si zjevně poradí i starší, méně výkonné sestavy. A nutno říct, že i na střední detaily vypadá Ryse velmi dobře. Voda, obvykle jedna z největších předností CryEnginu, sice místy nevypadá zrovna nádherně, ale vše ostatní od vegetace až po tváře a jejich mimiku musím pochválit. Přitom je třeba zmínit, že Ryse podporuje i rozlišení 4K, dokonce se zdá, že na této možnosti postavil Crytek marketingovou kampaň PC verze. Bohužel jsem ho neměl možnost vyzkoušet, takže se omlouvám všem nadšencům, kteří na 4K aspirují a kteří zde hledali rozbor hry v tomto rozlišení.
Z hlediska vizuální stránky mi docela vadí jen absence možnosti poupravit FOV (field of view) přímo v jinak dostačujícím nastavení hry. Občas má kamera příliš malý záběr scény, což v kombinaci s faktem, že si kamera místy dělá co chce, není zrovna ideální, a i když v případě third-person akce zamrzí absence zvětšení FOV méně než v případě FPS žánru a většinou se ani nepoužívá, stejně to považuji za chybu. nemluvě o tom, že máte často možnost využít samostříl, s nímž se ze hry v podstatě stává FPS a v jeho případě je příliš malé a nepřirozené zorné pole opravdu na obtíž a zabraňuje vám vidět některé důležité věci v čele s nepřáteli.
Občas může také rušit nedostatek unikátních modelů nepřátel. Podobný vzhled řadových nepřátel a obrů s lebkou či kápí na hlavě nijak neruší, ale jakmile už posté zapíchnete toho samého tlouštíka, který vypadá jako kříženec zarostlého Stevena Saegala s vykrmeným vepřem vybavený sekerou a štítem, budete si nejspíš připadat docela hloupě. Určitý druh protvníků zkrátka vypadá po celou hru naprosto stejně. Nicméně, aby bylo vše úplné, je třeba pochválit i ozvučení, s nímž jsem neměl nejmenší problém, vše se velmi dobře poslouchá.
,,I na střední detaily vypadá Ryse velmi dobře.“
Ti Římani jsou ale blázni
Kdybych hodnotil Ryse jako takové, nejspíš bych hru strhal a řekl si, že na ni můžu klidně zapomenout. Tahle recenze je však zaměřená na kvalitu provedení samotné PC verze, a tak musím nastavit stejný metr, jaký jsem nastavil Dead Rising 3. V jeho případě jsme se dočkali kvalitní hry, ale naprosto katastrofálního technického zpracovaní a jednoho z nejhorších PC portů za poslední léta, proto šlo výsledné hodnocení ve srovnání s originálem pro Xbox One rapidně dolů. Ryse je ale do určité míry přesný opak.
Jde spíše o průměrnou hru, nicméně technická stránka zahrnující grafiku i HW náročnost pro alespoň střední nastavení dělá dojem poctivé a technicky kvalitní konverze na PC. Proto půjde číselné hodnocení o jeden bod výš, ačkoliv vše není jen o lepší grafice a musím připsat kladné body i za zakomponování všech DLC, které v případě Ryse mohou znamenat alespoň drobné zlepšení herní doby, nebo za cenu krabicové verze pohybující se kolem osmi stovek. I to může pro leckoho být příliš vysoká částka za takovou hru, ale s ohledem na ní a na přítomnost dodatečných balíčků by se dalo říci, že PC hráči dostanou za méně peněz více muziky než majitelé Xboxu One.
Stále jde ale spíše o benchmark než o pořádnou hru. Pokud si tedy chcete své PC pořádně otestovat a navíc vás láká dobové zasazení, Ryse vás určitě neurazí. Stejně tak bych mohl hru doporučit příznivcům kooperativního režimu, kteří chtějí se svým kolegou porcovat zástupy nepřátel v aréně gladiátorů, protože zdejší multiplayer mě určitě bavil víc než singleplayer. Pokud ale nepatříte do ani jedné z těchto skupin, Ryse vám prostě a jednoduše nemá co nabídnout. Kdyby v Cryteku zlepšili víc věcí než jen grafiku, mohlo by jít o velmi originální a zábavný počin. Takhle jde ale jen o další potvrzení skutečnosti, že hezčí není totéž jako lepší.
Hráno na sestavě: OS: Windows 7 (64bit) Minimální požadavky: OS: Windows Vista SP1, Windows 7 nebo Windows 8 (64bit) Doporučené požadavky: OS: Windows Vista SP1, Windows 7 nebo Windows 8 (64bit) |
Recenze
Ryse: Son of Rome - recenze PC verze
Z hlediska vizuálu je Ryse ohromující, ale ani sebelepší grafika nedokáže kompenzovat mizerný příběh a nezáživný soubojový systém. S ohledem na dnešní záplavu odbytých PC portů se však poslední počin Cryteku stále dá považovat za solidní konverzi.
Líbí se nám
- skvělá audiovizuální stránka
- optimalizace pro starší sestavy
- přítomnost všech DLC
Vadí nám
- absence nastavení FOV
- opakující se postavy nepřátel
- že si v Cryteku stále myslí, že krásná grafika všechno zachrání
skvělá audiovizuální stránka
optimalizace pro starší sestavy
přítomnost všech DLC
Autor říká že grafika není vše a vzápětí dá hře jen za grafiku 7/10.
Neříkám nic proti grafice a prostředí to je suprer ale dnes jsem to chvíli hrál u kámoše a neustále natáčení kamera mě u té hry tak totálně nas-alo že jsem mu jen řekl na to svůj názor. Pro mě tohle rozhodně ne ač na venek vypadá dobře.
Smuky:
Dobře, to ACL ti prominu, ale WD fakt né . Vážně to není tak špatný !
Norbi001:
Jak to ?
CZconnor : Ten náš problém u WD a ACL
CZconnor: No o tom by se dalo už taky silně pochybovat.
Smuky:
Spíše:
Rozdíl u vás není, neboť oba hateujete dobré hry . Ale musím uznat, že on je oproti tobě vážně pošuk .
Itr33:
To není pravda. Alespon né u mě .
Norbi001:
Jenže Ubi a Bethesda, na rozdíl od Cryteku, nese*ou na příběh a hratelnost .
Crytek opět dokázal, že většina vývojářů jsou usoplený líný kůže co absolutně serou na jakoukoliv optimalizaci a technickou stránku hry. Taková hra by například v podání Ubisoftu či Bethesdy chtěla minimálně 100 jádrový procesor a 1000 GB RAM a ještě by to omlouvali tím, že je to normální při takové grafice. Klobouk dolů před optimalizací. Jo a tvrzení Cryteku, že Ryse na PC bude měřítkem grafické kvality je více než přavdivé. Měl jsem možnost vidět u kamaráda Ryse na maximální detaily se zapnutými všemi možnými věcmi a ve 4K. Výsledný zážitek je neuvěřitelný… Doslova jsem jenom otevřel hubu a zíral co předvedli za grafiku a s jakými požadavky na počítač v čele s optimalizací. Ještě jednou… Klobouk dolů před Crytekem.
doptapetr – a ty se divíš když dnešní hráči chcou jen grafiku?
Crytek je jasným důkazem toho, že je pro ně nejdůležitější aby hra vypadala pokud možno co možná nejlépe, ale ostatní aspekty jako např. hratelnost nebo příběh je už tolik nezajímají.
Např. jak se u Crysis 3 chvástali, jak to bude na PC vizuálně ohromující a že takhle nebude vypadat žádná next-genová hra. Ale hlavně že hratelnost se od minulých dílů nikam neposunula.
takže na mém i5 3470, r9 280x tri (ta zlato-černá) oc, 8gb ram. vše na nejvyšší nastavení, vypnutý jen supersampling-místo něj 8x antialiasing. kvůli fps jsem vypnul vsync. a plynule to jede mezi 70-100 fps. naprosto bez problémů. jen ten supersampling to háže mezi 40-60 fps. hra jsou vizuální orgie. nejlépe vypadající hra současnosti. zcela bez debat. a i zvuk…prostě tahle hra je technologický klenot. z technické stránky jsem NAPROSTO odvařený…za to bych dal klidně 12/10. jo ještě dodatek. zkoušel jsem ve full hd.
Ten příběh mi ke konci silně připomínal film Gladiátor …. už mi tam mohli aspoň pustit soundtrack "Barbarian horde" a bylo by to hned zájímavější
CZconnor : Rozdíl mezi mnou a obivanem je ten že obivan hejtuje dobré hry
Už jsem to otočil pěkná hra , ale trochu škoda že nefunguje CF
Smejdcz: Myslím si to. Ale pro příště možná zvolíme spíše speciál, aby nedocházelo k tomu, že si mnozí budou myslet, že se recenzuje celá hra. Smazané některé komentáře? Smazal jsem jeden komentář, kde autor nevysvětlil, proč si to myslí. Recenze nazval zbytečné, takže i já jeho komentář pokládám za zbytečný, protože jsme se z něho nic nedozvěděli.
Miky, Cvrnda: Mohu se zeptat, jak jste přišli na to, že jsem nečetl text? Ale to je jedno. Já neříkám, že ten článek je blbě napsán nebo tak, to v žádném případě, ALE…. . Prostě nevím, jak to vysvětlit, to je jedno. Působí to divně a i podle jiných komentářů nejsem jediný, kdo to tak pochopil, některé dokonce jsou smazány….