Recenzovaná verze: PlayStation 3
Firma Codemasters ještě donedávna patřila mezi studia, kterého si hráči vážili a vývojáři připravovali kvalitní tituly. Mezi ty nejznámější z posledních let určitě patří série Colin McRae Rally, nové díly Operation Flashpoint či závodní arkáda GRID. Před pár lety se v Codemasters rozhodli zakoupit licenci na závody F1 a první díly sbíraly vysoké známky. Nyní tu máme dohromady již šestý díl a jeho oznámení jsme vzali tak nějak s ledovým klidem. Udělali jsme dobře?
Pokud jste hráli některý z minulých dílů, pak vás prvotní spuštění asi nijak nepřekvapí. Nejdříve se kouknete na úvodní in-game intro a následně se dostáváte do základní nabídky. Ta vám nabídne možnost zajezdit si jednotlivé závody současného sezóny, okusit několikaletou kariéru závodního jezdce, různě obtížné scénáře a multiplayer. Pokud vám to přijde povědomé, tak se nepletete. Toto složení jsme tu už totiž měli, i když loni těch závodních možností bylo ještě o něco více. Samozřejmě je tu i nějaké to nastavování různých závodních pomocníků jako je ABS, barevná čára s ideální stopou, kontrola trakce, výpomoc s bržděním apod. Můžete si kompletně vypnout HUD při jízdě, takže vám nebude nic bránit ve výhledu. Při tomto bych ale více ocenil větší množství informací od vašeho závodního inženýra. Informace sice nějaké říká, ale jen občas.
Ferrari nebo Force India?
Hra vám nenabídne žádný tutoriál, kde by vám ukázala co a kdy zmáčknout. Sami si tak musíte přijít na to, že i šipky vedle analogových páček něco znamenají. Před začátkem kariéry si ještě vyberete barevné podání své helmy. Jakékoliv další upravování se ale opět nekoná, takže převezmete číslo i jmenovku po tom, koho jste vystrnadili. Poté se musíte automaticky zúčastnit měřeného kola, díky němuž vám hra pomůže s nastavením obtížnosti. Poté můžete, ale nemusíte nabízenou obtížnost přijmout. Je tu totiž stále možnost manuální úpravy a popřípadě povypínat, co nepotřebujete. Pokud budete hledat položku Driving Academy, tak marně. Tvůrci ji totiž do nejnovějšího ročníku nezahrnuli a místo toho, abyste si vybojovali v několika disciplínách možnost startovat v lepším týmu, tak si můžete vybrat ze všech 11 týmů ve startovním poli. Hned na začátku tedy můžete jezdit za Mercedes, Red Bull či Ferrari, takže opadá taková ta nováčkovská snaha ukázat se ve slabém týmu a po sezóně přestoupit do silnější stáje. Tvůrci alespoň odstupňovali obtížnost (nároky na umístění) podle toho, jak jsou týmy silné. Pokud se tedy například za Mercedes neumístíte někde na špici bodování, mohou s vámi rozvázat smlouvu a vy si tak budete muset hledat nové místo.
Poté, co si vyberete váš tým, tak se dostanete do „kariérní“ nabídky. V té si můžete prohlédnout aktuální kontrakty, e-maily od vašich spolupracovníků, podívat se na informace o jednotlivých tratích nebo se kouknout na průběžné pořadí jezdců a týmů. Opět tedy nic nového, co bychom v předchozích letech neviděli.
Kompletní licence
Při prvotním nastavování si v kariéře můžete vybrat, jak dlouhou chcete mít sezonu a jestli se závodní víkend bude sestávat z kompletní kvalifikace nebo jen z částečné. Jak jsem již uvedl výše, Codemasters mají kompletní licenci na seriál Formule 1, takže připravili všech 19 závodních okruhů, včetně nově přidaných v Rakousku, Rusku a navrátivšího Hockenheimringu. Prohánět se po nich bude aktuální seznam jezdců z probíhající sezony. Takže například Kimi Räikkönen je ve Ferrari, Daniel Ricciardo sedí za volantem „plnohodnotného“ Red Bullu a Felipe Massa hájí barvy Williamsu. V tomto má určitě velkou výhodu PC verze, protože i starší díly mohou díky hráčským modifikacím být dlouho aktuální.
Všechny okruhy jsou pak zpracované přesně podle svých skutečných vzorů a s tím souvisejícím lokálním počasím. To se zobrazuje během zastávek u mechaniků v boxech, a díky tomu si auto můžete připravit na dané podmínky. Takže například během závodního víkendu v Bahrajnu rozhodně dešťové přeháňky nečekejte, naopak v Malajsii nebo ve Spa se může počasí změnit během pár minut v průběhu závodu.
Upravte si dle libosti
Povinné nastavování a instruování jsme si tedy prošli, nyní se konečně můžeme vrhnout na závodní dráhu, respektive do boxů. Pokud jste hračičkové a baví vás všemožné upravování auta, tak si můžete pohrát s několikero nastavením. Můžete si tak upravit aerodynamiku, změnit nastavení brzd nebo rychlostních stupňů. Většina hráčů se ale v tomto vrtat nebude a vystačí si jen s jednoduchým nastavením rychlost – přítlak, kdy si díky posuvníku vyberete ideální nastavení pro daný okruh. V několika případech dostanete v průběhu kariéry možnost vylepšit si svůj monopost o kvalitnější brzdy, větší maximální rychlost na rovinkách apod. K tomu musíte splnit předem dané úkoly, jako zajet 3 kola a přitom mít procentuální vytížení brzd/plynu nebo zkrátka stihnout zajet několik okruhů na čas. Tyto úkoly se ale poměrně rychle začnou opakovat. Navíc tvůrci neodstranili nepříjemný bug, kdy i při deštivém počasí po vás hra chce zajet okruh za čas, který by byl v pořádku do sucha. Takto nastávají situace, kdy při tréninku v dešti ti nejlepší jezdci zajedou časy o několik vteřin horší, než po vás chce oddělení pro R&D, takže toto vylepšení budete muset oželet, jelikož nemáte šanci potřebný čas zajet.
V sezóně 2014 jsou monoposty F1 poháněny nově motorem 1,6 l s turbem, a na jízdě je to znát. Pokud jste měli zapamatované, kde byste měli v zatáčkách brzdit, pak se to zde budete muset učit znovu, jelikož formule jsou oproti loňsku pomalejší. Nové jsou i volanty, které disponují několika důležitými informacemi, jako aktuální pořadí či rozdíl v měřeném sektoru oproti předchozímu kolu. Chybí možnost využití kinetické energie KERS. Ve skutečné F1 závodní inženýři mohou díky několika příkazům na krátkou dobu spustit tzv. ERS a dodat autu zrychlení, když se například jezdec chystá k útoku na soupeře. V F1 od Codemasters tuto možnost vyzkoušet nemůžete (prý se aktivuje samostatně při blížícím se předjíždění, já ale o tom ve hře neviděl ani řádku) a musíte se tak spoléhat hlavně na úseky pro DRS, případně na zrychlení díky vyššímu toku paliva. Při závodu se opotřebovávají pneumatiky, takže časem ztrácíte přilnavost a trakci a musíte zajet k mechanikům pro nové. Tady vás asi toho moc nepřekvapí. Je několik typů – option, prime, intermediate a wet. Option mají nejlepší záběr, ale vydrží toho na trati mnohem méně než prime. Intermediate jsou pro přechodné podmínky a wet obujete, když trať bude kompletně mokrá. Starty se mi zdají snazší oproti loňskému dílu, kdy se snáz dostanete ihned po startu o několik pozic vpřed.
Soupeři a jejich inteligence
Formule samotné se ovládají stejně jako v minulých ročnících velmi lehce a pokud budete mít zapnuté ABS, kontrolu trakce a ukazování ideální trasy pravděpodobně nebudete mít větší problémy s umisťováním na předních pozicích. Hrál jsem hru na profesionální obtížnost soupeřů a zdála se mi lehčí než u F1 2013. V kvalifikaci tak nebylo překvapením, když rozdíl mezi mnou a druhým v pořadí byla více než vteřina. Během závodu se soupeři chovají přesně tak, jak byste očekávali. Bojují o každou příčku a většinou vám nedají nic zadarmo. Odměnou pak ale jsou krásné souboje kolo na kolo. Pokud se chystáte k útoku, zaregistrují to a vybočí do defenzivní stopy, aby vám předjetí co nejvíce znepříjemnili. V tréninku a kvalifikaci se ale chovají velmi podivně a několikrát se mi stalo, že těsně přede mnou zabrzdili, já už nestihl reagovat a vybourali jsme se. Onen řidič pak většinou dostal penalizaci +10 míst na startu. Což se dělo jak u jezdců, u kterých byste to čekali, jako je Kobajaši, ale například i u Alonsa či Hamiltona. V průběhu a na konci sezony pak podle vašich výsledků dostanete nabídky od ostatních týmů, ale rozmyslet se musíte poměrně rychle, jelikož tato nabídka nebude čekat donekonečna.
Technickou stránku hry můžeme odbýt velmi rychle. Grafika se vůbec nezměnila a zůstala stejně ohyzdná jako loni. Zubaté hrany, kostičky ve zpětných zrcátcích, téměř žádná tráva v okolí tratě, nulové dynamické nasvícení apod. Animace jezdců po závodě i mechaniků v boxech jsou totožné. I detaily a zpracování tratí a vozů je stejné, i když samozřejmě mají design pro tuto sezonu. Ozvučení je pak poměrně kvalitní a odpovídá motorům, které slýcháme při závodech v televizi.
Takže jak na tom F1 2014 na konzole tedy je? Oproti loňskému ročníku zmizel Driving Academy a nesvezete se ani historickými monoposty, se kterými tvůrci koketovali loni. Za cenu plnohodnotné hry tak dostanete obyčejnou karieru, multiplayer (toho se může zúčastnit až 16 hráčů + 6 AI a je i možnost hraní ve split-screenu), aktuální soupisky a tratě a to vše zabalené do nepříliš hezkého grafického kabátku. Pokud vlastníte loňské F1 na PC, tak si jen stáhněte mody na aktuální soupisky a tratě, změny k lepšímu jsou takřka nulové. Codemasters sice již avizovali, že pracují na „next-gen“ dílu, který by měl využívat nový engine a vyjde pravděpodobně začátkem příštího roku pro PC, Xbox One a PS4, ale tento poslední na dosluhující generaci dost odflákli a s nákupem byste se měli velmi rozmyslet.
Verdikt
Codemasters již několik let přešlapují se svými F1 závody na místě. Tento poslední díl je evidentně dojezdovým titulem, na kterém vývojáři příliš času nestrávili. Takřka žádné změny k lepšímu jen doždímání starého enginu a snaha vydělat si nějaké ty miliony navíc. Pokud vás závody, potažmo F1 baví, bavit vás pravděpodobně budou i F1 2014. Ale změn je opravdu pomálu a vyplatí se setrvat se starším dílem.
Recenze
F1 2014
Takřka žádné změny k lepšímu, jen aktuální soupisky a odebrání historických monopostů. To vše a mnohem víc dělá z F1 2014 téměř zbytečnou hru.
Líbí se nám
- aktuální soupisky a tratě
- jediné formulové závody na trhu
Vadí nám
- starý engine
- nulové změny k lepšímu
- nezajímavá kariéra
- odebrání historických monopostů
- podivná umělá inteligence
- plná cena
Škoda že už na ty dema tak dlabou nechci koupit hru s tím že za dva dny ji poletím vrátit
Řízení je oproti ostatním dílům o dost tužší!
Tohle vydat museli, protože jinak by přišli o licenci od FIA. Ale i tak uznávám, že v některých směrech to je krapet odfláklé, na druhou stranu je pravda, že se zaměřují na F1 2015.
dopitapetr
Vtipné na tom je, že já nemám next-gen a nemám ani namakané PC. Jediné, na čem hlavně hraji je PS3 a ta grafika je fakt hrozná…
Tím pádem jsou pro tebe F1 2014 ideální volnou, ale pro ty, kteří vlastní F1 2013, nedává koupě moc velký smysl. Proto takové malé hodnocení.
Já jsem právě F1 nikdy nehrál, takže nemůžu posoudit, jak na tom ty předešlé ročníky byly, ale F1 2014 mě docela zaujal.
Forza a Gran Turismo jsou vlajkové lodě svých platforem, ty na PC nikdy nebudou, minimálně ne GT, u Forzy je menší naděje, že by někdy Microsoft mohl nějaký díl dát na PC, třeba po roce co to vydá na Xbox One. Ale to je jen moje domněnka.
dopitapetr: Co já nechápu je, proč oni dělaj, nebo se snaží o "next gen grafiku" ale je jim jedno že to pojede mizerně na 30 fps…. jak si pak máš tu grafiku užít. . radši ať tenhle přístup uplatňujou na PC hrách, ale tam tyhle hry radši nevychází vůbec (Forza, GT…)
BTW: Driveclub mě nemrzí
Tady nejde ani o to, že po grafické stránce se to nevyrovná DriveClub nebo jiným hrám, to od toho ani neočekáváme, ale jde o to, že je to vlastně stejné jako předešlý díl. Tím pádem to nemá moc smysl. To je jak NHL 15 na PS3/X360 a NHL 14 na stejné platformy. Taky tam není moc rozdíl.
Co já jsem viděl, tak ta PS3 verze nevypadá po grafické stránce vůbec špatně. Hlavně ježdění za deště vypadá docela pěkně. Jasně, není to vizuální orgasmus tipu DriveClub, ale i tak se je pořád na co dívat.
Dnes už je zkrátka velká většina herních novinářů, co píší recenze, rozmlsaná next-genovou grafikou a když přijde nějaká hra, která je určená jen pro old-gen, tak je automaticky už stará a škaredá hra.
Gudas1913: přesně, jedna věc je ukázat tu grafiku v uzavřeným prostoru kde se vykreslí pár objektů a stejně to jede na 30FPS a druhý je rozchodit to ve hře typu GTA.
Tak Vanishing of Ethan Carter mel fotorealistickou grafiku a to bezel na UE3. Otazka je jak by v podobne grafice bezely hry s hromadou NPC, objektu, atd. Dnesni PC by to urcite zvladly, konzole by explodovaly uz v menu.
Ghost_: a co je podle tebe next gen grafika? Nic z dnešních ani již představených her takovou grafiku nemá.
Podle mě bude next gen až když bude fotorealistická grafika, na což si díky konzolím ještě min. 10 let počkáme
TomN: Takže jako next-gen verze "grafiky" se na pc říct nedá jo? To bych neřekl.
Tak next gen je jenom reklamni blaf, stejne jako treba filmove zazitek ve hrach.