Kvalitních hororových her není nikdy dost. Ty, které se točí okolo záhad založených na skutečných událostech, je ještě méně. Možná právě proto většina fanoušků tohoto žánru uvítala oznámení hororové adventury Kholat. Hra je zasazena do mrazivého Uralského pohoří, které je opředeno řadou záhad, které čekají jen na jejich rozluštění.
Osamělá hora
Příběh Kholatu se točí okolo legendárního zániku Djatlovovy výpravy. Jednalo se o devět turistů, kteří se vypravili na vrcholek hory Otorten. Šlo o skutečně náročný výšlap, ale členové skupiny za sebou měli řadu obtížných túr a výprav, takže ani tato akce pro ně neměla být ničím výjimečným. Do cíle své cesty však nikdy nedorazili. Jejich dobrodružství skončilo na úbočí Cholat Sjachyl, kterou domorodí obyvatelé Mansiové nazývají také Mrtvá hora. Právě tam byl po pár týdnech nalezen roztrhaný stan a mrtvá těla v jeho okolí. Chabý příbytek nebyl roztrhán zvenčí, ale rozříznut noži zevnitř jeho obyvateli. Ti se následně rozběhli ven. Pátrací tým je objevil skoro nahé i přesto, že teplota v dané lokaci dosahovala až -30 stupňů celsia. Po otevření stanu dokázali utéct do nedalekého lesíku, kde je vyšetřovatelé později našli. Šest z turistů zemřelo umrznutím a tři byli zabiti neznámou silou, jednomu z nich dokonce scházel jazyk. Nikdo však neví, co se přesně stalo.
„Při putování krajinou jsem si často vzpomněl na The Long Dark, ve kterém jsem šel po lokalitách značně podobným té, kterou mám před sebou v Kholatu.“
Okolo tohoto případu se po čase vyrojila řada teorií. Ty jsou většinou založeny na reálných zkušenostech, čas od času se mezi nimi ale objeví i konspirační teorie či nadpřirozené bytosti. Život dobrodruhům vzal možná dokonce legendární sněžný muž, kterého místní nazývají Alma. Podaří se vám najít pravdu o výpravě, anebo zahynete v nemilosrdných Uralských horách?
Nesmlouvavá příroda
Uralské údolí, ve kterém budete hledat stopy Djatlovovy výpravy, je obrovské. Již v prvních momentech je jasné, že bude co prozkoumávat. Mimo to ale lokace jako taková nabízí i nádherné scenérie, která hráči dokáží vzít dech. V okolí Mrtvé hory jsou totiž doutnající lesy, indiánská pohřebiště, opuštěné tábory či osamělé chatrče. Kholat má perfektní atmosféru, díky níž jde jasně cítit strach a napětí. Tento prvek výborně podtrhuje hudební doprovod, bez kterého by hra jako taková byla jen simulátorem dlouhých procházek v noční zasněžené pustině. Díky němu se však stává hororem, který dokáže pořádně napnout vaše nervy. Role hlavního vypravěče se zde ujal oblíbený britský herec Sean Bean. Jeho hlas je na tom stejně jako již uvedený doprovod, jednoduše řečeno výborná volba.
„Vaše postava již po pár sekundách pomalejšího běhu upadá skoro do mrákot.“
Při putování krajinou jsem si často vzpomněl na The Long Dark, ve kterém jsem putoval po lokalitách značně podobným té, kterou mám před sebou v Kholatu. Vašim jedinými společníky jsou mapa, kompas, baterka a deník, do kterého si ukládáte nalezené poznámky a údaje. Hře jako takové by možná neuškodil survival prvek, v podobě zásob či ošacení, to bych ale toho chtěl možná příliš. Prozatím si musím vystačit s nemožností ukládat pozice v momentech, které se vám zrovna hodí. Ukládání funguje jen v případě, že najdete tábor anebo jeden ze zápisků týkající se výpravy. Při hledání jednotlivých stránek je dobré nastražit uši, protože se lístky třepotají v neustálé sněžné vánici.
Nemilosrdná příroda zde ale nebude vašim jediným nepřítelem. Údolí a jeskyně v okolí Mrtvé hory obývá něco temného a tajemného. Nikdo neví, o co se jedná, jisté je jen to, že pokud to uslyšíte, dejte se rychle na útěk, jinak se příštího rána nedožijete. Protivníci na vaši přítomnost reagují apaticky, jako by je něco nutilo jít po vaší stopě. Popravdě jsem byl za to ale rád.
Neustále bez dechu
Vaše postava totiž není žádný běžec. Již po pár sekundách pomalejšího běhu upadá skoro do mrákot. Pravděpodobně se jedná o silného kuřáka či člověka s absencí jakéhokoliv pohybu. A aby toho nebylo málo, trpí absencí možnosti skoku. Ten se snaží tvůrci vynahradit během, ale co si budeme povídat, skákání je prostě věc, které se rychlý běh nemůže rovnat. Tento prvek vytváří z otevřeného světa, který Kholat ukazuje, jen koridor, jehož hranicí je předmět, který by přelezlo i batole. Umělou barieru tvoří také některé stromy, jejichž větve vás mohou stejně jako malé kamínky zastavit a nepustit dál.
Průchod hrou mi trval asi 4 hodiny, což mi popravdě přijde hodně málo nato, že se jedná prakticky o otevřený svět, který má co nabídnout. Je to škoda, ale snad tvůrci Kholat časem ještě rozšíří a napraví propady fps, které jsem v určitých okamžicích měl. Prostoru na zlepšení tu rozhodně není málo.
Hořká pachuť
Po zhlédnutí závěrečných titulků, mi přijde, že i přes výbornou atmosféru a zajímavý základ, Kholat nedokázal využít plně potenciál, který nabízela Djatlovova legendární výprava. Stále se ale jedná o zajímavou hru, která si jistě své publikum najde. Není to však nic světoborného, ve svém žánru se jedná o mírný nadprůměr.
Zaujala vás hra Kholat? V našem obchodě GameExpres titul koupíte za pouhých 449,- Kč 16,99€), s českými titulky.
Recenze
Kholat – výprava za pravdou
Kholat je celkem vydařená hororová adventura, která však není schopna plně využít potenciál, který v základu má, což je rozhodně škoda. Djatlovuv příběh by si zasloužil rozhodně lepší závěr.
Líbí se nám
- perfektní atmosféra
- utržky zpráv
- dabing a hudební doprovod
- vcelku pěkná krajina
Vadí nám
- pohyblivost hlavního hrdiny
- propady fps
- promarněný potenciál
- zvláštně působící bariery
Momentálně to hraju na PS4 a za mě neskutečná pecka. Prostředí strašidelné, atmosféra by se dala krájet a příběh je hodně napínavý. Ted‘ jsem prošel nějakým temným lesem a našel loveckou chatu. Prostě paráda. A kdo náhodou neví, tak na PS4 má hra taky české titulky.
To: Lazy
Herní monitory jsou především typu TN. Takže nevím co myslíš tím lepší monitor. Aha jestli nemyslíš monitor s pokrytím gamutu/barev 94% a více barevného pro prostoru tedy RBG. Aspoň skutečný 8 bit a více. To bys byl totiž potom v řiti jako já. Kdy mám vše přebarvené, tmavé a světlé věci až moc světlé.
Dnes se vše totiž dělá na sRGB a 6bit panely či TV. Je to prostě dělané na konzole tedy TV která má rozpětí barev jen 16-235 kdeže PC má 0 – 255.
Mr. Lolendo: Ono pokud ma nekdo IPS monitor (nebo neco lepsiho) , tak proc tam ty efekty nenechat, ale pokud ma nekdo neco starsiho jako ja TN panel, tak pak uz na tom monitoru stim priblblym cernym filtrem nevidi vubec nic
to: Lazy
Neblbni. Bez vignette už by to nebyla next-gen grafika. To by dneska chtělo nějakej super uper herní monitor kterej by byl schopen vyfiltrovat tyto kokotiny protože vývojáři tu hru zamatlou a udělají tmavou než aby se zkutečně dělaly s dobrou grafikou. Tma dneska ve hrách je nejnáročnější efekt
Doufam ze ty tmave rohy jdou vypnout jako ve The Witcher 3!
LukynCZ&JORD4NOCz: Občas se zadaří
Jn tak s tím omezeným pohybem by mě to štvalo takže se té hře raději vyhnu.
S tím jménem to je vtip že? D
Shaun Bean? Vážně?