Za posledních pár měsíců vyšla řada zajímavých titulů strategického rázu. Některé z nich přinesly řadu inovací, jiné naopak ukázali jen určitou degeneraci žánru. Tvůrci z vývojářského studia Shark Punch se rozhodli vytvořit 2D akční strategii The Masterplan. Podobně jako řada jiných, i hoši ze Shark Punch zamířili prvně do Early Accessu, v této fázi byla hra od září až doposud. Po řádce měsíců tu máme konečně skupinu nadějných zločinců, kteří nemají za cíl nic menšího, než se zmocnit zlata, které leží v jedné z nejstřeženějších pevností v USA. To, jestli na vaší vysněné cestě za pohádkovým bohatstvím budou padat hlavy, bude jen na perfektním plánu, který pro svou bandu připravíte.
Nelehký start
Podobně jako řada jiných začínajících zločinců, vaše kariera započne v menším skladu, který slouží jako úkryt a místo k plánování vloupaček. Zpočátku si nemůžete troufnout na nic velkého, tak vyšlete dva muže, ať vyloupí místní zapadlou večerku, do které stejně nikdo nechodí. Tato akce vás ale dovede k větším rybám, s kterými majitel obchůdku spolupracoval.
„I perfektně naplánovaná akce se může nepěkně zvrhnout.“
Stopy vedou do herny, v níž místní balíci rozhazují své sociální dávky. Automaty slušně vydělávají, takže si po pár minutách odnášíte obrovskou tašku plnou drobných. Jelikož s jídlem roste chuť, nezůstanou před vaší bandou v bezpečí ani kasina, policejní stanice a banky. Na konci vaší cesty za zbohatnutím na vás čeká legendární pevnost, ukrývající tuny zlata, Fort Knox. Ta si ale vyžádá všechen důvtip, schopnosti a prostředky, které vy a vaše parta na vašem tažení nasbíráte.
Od amatérů k veteránům
Jak jsem již řekl, začátek je velmi skromný. Schopnosti vašich hochů stačí možná tak na sámošku, v které pracuje senilní stařík. Na lepší hochy si ale budete muset pěkně šetřit, každý nový člen skupiny vás totiž vyjde na několik desítek tisíc dolarů. Investice jako taková ale ve většině případů stojí za to. Zkušenější padouši víc vydrží, jsou přesnější a rychlejší. Můžete je vybavit řadou různých předmětů. Ty jim mohou pomoci jak se zvládnutím protivníkům, tak i s vloupáváním se do budov a trezorů, které zaručeně otevře vaše vrtačka. Jen je hlučnější. V mnoha případech je ale ochranka hotová dávno před tím, než si začnete vyvrtávat cestu k pořádnému balíku.
„Hlavní pravidlo je nezabíjet. Za každou mrtvolu totiž platíte slušný balík z vašeho finálního zisku.“
K odrovnání nepřátel jsou tu však hlavně různé kalibry. Do začátku pistole pak brokovnice, samopal, puška či dynamit. Osobně se mi nejvíce osvědčila brokovnice, která oproti jiným zbraním dokázala protivníka poslat na věčnost na jednu jedinou ránu.
Řada háčků
Jednoduché v této hře není prakticky nic. I přesto, že akci pořádně naplánujete, může se některá část vaší skládačky pokazit. Nejzásadnější je najít klíče. Ty jsou po vzoru retro titulů označeny různou barvou a otevírají specifické dveře. Nejčastěji se vám do rukou dostane asi šedý klíč. Poté, co máte způsob jak si otevřít, můžete spustit operaci, vždy je nutné zaměřit se na stráže a potichu je omráčit. Když to nepůjde potichu, namíříte na ně pistolí a následně je skolíte za pomoci pěstí. Hlavně nezabíjet. Za každou mrtvolu totiž platíte slušný balík z vašeho finálního zisku. V Masterplan je možné narazit na dva typy strážců. Ty, kteří prvně zkoumají, a ty, co vás střelí hned při prvním střetnutí. Pozor si musíte dávat i na civilisty a kamerový systém, ten je však nebezpečný jen za předpokladu, že za ním někdo sedí.
„The Masterplan se naštěstí většině problémů, které mívají Early Access hry, úspěšně vyhnul.“
AI jako taková má určitý úhel dohledu, ten jasně vidíte, takže máte možnost se mu vyhnout. Když vás, anebo někoho z vašich mužů spatří, začíná jí pomalu najíždět míra pozornosti. Po dosažení plného kruhu se proti vám protivník rozběhne s jasně nepřátelským úmyslem. Do té doby se jen ujišťuje a zjišťuje, o co vám přesně jde. Nejzásadnějším problémem, který vás může potkat, je spuštění alarmu a následný příjezd policie. Ta se neustále obnovuje, takže buď odjedete anebo zemřete. Při náročnějších akcích se čas od času může stát, že se domů nevrátíte celý. V ten moment máte na výběr, buď restartujete misi anebo najmete nového člena. Volba bude na vás.
Téměř dokonalý zločin
The Masterplan se většině problémů, které mívají Early Access hry, úspěšně vyhnul. Bugy jako takové ho zasahují jen okrajově, po této stránce jsem nenašel nic závažného. Jediné, co mi občas trošku hnulo žlučí, byla linie, kterou jsem určoval svým postavám, občas se totiž projevila jejich AI, která se zasekávala o zamčené dveře, i přesto, že měla jinou cestu či chodila přímo skrz nepřátelské řady, díky čemuž spustila poplach a pokazila celou akci, která trvala třeba půl hodiny. Samozřejmě chápu, že tvůrci tento prvek mohou zá pár hodin opravit. I přesto jej ale zmíním a budu doufat v nápravu. Kdyby nebylo AI, byl by The Masterplan téměř perfektní hrou.
Vydařená akce
Jak jsem již řekl, The Masterplan se povedl. Dá se říct, že se jedná o jeden z nejvíce bezproblémových titulů, které za poslední měsíce opustili divoké a nebezpečné vody Early Accessu. Přeci jen všichni víme, jak většinou projekty z předběžného přístupu končí. Jedná se o výbornou strategii, která trpí jen absencí příběhu, občas churavou AI, jinak zde ale není co vytknout. The Masterplan by rozhodně neměla uniknout žádnému milovníku mistrných tahů.
The Masterplan koupíte na Steamu za 19,99€ pro PC, Mac a Linux.
Recenze
The Masterplan – téměř dokonalý zločin
Máme tu povedenou 2D strategii, kterou stojí za to vyzkoušet. The Masterplan je přístupný jak hratelností, tak cenou všem, kteří baží po tomto žánru.
Líbí se nám
- jednotlivé úrovně
- systém stealthu
- detailní plánování
- hratelnost
Vadí nám
- absence výraznějšího příběhu
- občas natvrdlá AI
- bugy
Mě ta hra uchvátila tak, že vyjde čeština… If you know, what I mean
bErRishTO: Do určité míry ano, osobně se mi ale víc líbil Invisiblce. Inc. Recenzi na něj uvidíte také brzo
Chýpu dobře že je to něco jako Door Kickers?
Bral bych to na mobil.