Jsou hry poezie? Nebo ještě lépe. Jsou videohry umění? Na tuhle otázku si zřejmě nikdy s čistým svědomím neodpovíme a spokojme se tedy s alibistickým tvrzením ano i ne. Přesto ale vzpomeňme na rok 2012, kdy poprvé vyšla lyrická hříčka Journey exkluzivně pro majitele PS3 a výrazně převážila misky vah směrem k první variantě… Totiž že hry parametry uměleckých děl zcela jistě splňují.
Herní lyrika
Předně, pokud jste v roce 2012 nevlastnili konzoli od Sony, nebo jste jen Journey minuli, vězte že s remasterem přišel nový důvod proč do této hry investovat – samozřejmě za předpokladu, že má PS4 u vás doma své místečko u TV. Hra jako taková se v zásadě nezměnila, což je pochopitelné s ohledem na pouhé tři roky, které od sebe dělí verzi pro PS3 a PS4.
V rámci své poutě budete opět vrženi do abstraktního světa, kde se sníh potkává s pouštním pískem a postavy v róbách následují cíl na obzoru v podobě hory, jež směrem k nebi posílá mohutný kužel světla. Překvapilo mě, že i po letech perfektně funguje vsazení hráče do role, když hra nepotřebuje žádné infoboxy, aby se hráč intuitivně sžil se svým úkolem a začal svou postavu navigovat směrem k jasnému cíli.
Vůbec je s podivem, že hra obsahuje až podezřele málo nápověd v době, kdy jsme zvyklí na neustálé berličky. Netvrdím, že je hra složitá, to proboha ne, jen zvládá s nulovým HUDem a spartánskou nápovědou to samé, co se stěží vede hrám, které vás nekompromisně zavalí radami, protože se jim zdá, že tápete, i když si jen vychutnáváte scenérii.
Surfování na dunách v 1080p
Stejně to vypadá i s hratelností. Zase si vystačíte pouze se dvěma tlačítky a analogy, které využijete při navigaci v překrásném pouštním prostředí, které čas od času vystřídají chrámy nebo dokonce kobky. Pro ty z vás, kteří se setkávají s Journey poprvé, jen uvedu, že se jedná o plošinovku, jejíž level design staví zejména na schopnosti vaší postavy na krátkou chvíli plachtit prostředím. Jednoduchá hratelnost, podmanivá atmosféra a neustálý pocit malosti v jinak kolosálních kulisách jsou vůbec hlavní důvody, proč se o Journey zajímat a to i přesto, že jinak neholdujete podobným lyrickým hříčkám.
„Jednoduchá hratelnost, podmanivá atmosféra a neustálý pocit malosti v jinak kolosálních kulisách jsou vůbec hlavní důvody, proč se o Journey zajímat a to i přesto, že jinak neholdujete podobným lyrickým hříčkám.“
V rámci vašeho putování písečnými dunami navíc můžete opět narazit i na souputníka, což je s ohledem na singleplayerovou hratelnost zdánlivě maličkost, jakmile se ale budete brodit závějemi společně s další bezejmennou postavou po boku, sami mi dáte za pravdu, že ve dvou se to lépe táhne! Pro lovce trofejí mají autoři navíc připravenou i stříbrnou odměnu, když se vám podaří většinu hry projít se stejným poutníkem po boku. Když už nic, mohla by alespoň taková odměna motivovat hráče v synchronizovaném průletu jinak čistě individuálním, osobním zážitkem. Třešničkou na dortu jsou potom závěrečné titulky, kde se objeví PSN jména všech hráčů, které jste po cestě potkali.
Remaster jak být
Radost ze stylizovaného pohybu se ani s lety nevytratila a díky povedenému remasteru navíc získala na plynulosti s garantovaným frameratem, který nepadá pod 60 FPS. Majitelé PS4 si díky nové verzi mohou vychutnat též o poznání ostřejší technické zpracovaní. A to je asi tak všechno. Možná si říkáte, že je to málo, ale přeci jen, jedná se o remaster a ne o remake původní hry, takže za nás spokojenost
A jako remaster též budeme tento titul hodnotit, proto berte číslo pod recenzí s rezervou. Skutečnou hodnotu totiž hra ukrývá zejména pro ty, kteří se k ní z jakéhokoliv důvodu v roce 2012 nedostali. Pro nováčky 10/10. Osobně jsem před lety Journey na PS3 hrál a přestože po obsahové stránce přidaná hodnota absentuje, stejně jsem cítil jistotu, že nemít remaster na recenzi, jistě bych do něj těch bezmála 350 Kč investoval. A ani bych nemusel – majitelé PS3 verzí mají remaster zadarmo!
Recenze
Journey – herní lyrika podruhé
Stále jedna z nejlepších her, které si můžete na konzolích od Sony zahrát. Verze pro PS4 navíc nabízí vyšší rozlišení a naprosto plynulý framerate. Nic víc, nic míň. Doporučujeme!
Líbí se nám
- framerate 60fps
- vyšší rozlišení
- že i po letech atmosféra hry perfektně funguje
- že majitelé PS3 verzí mají hru zdarma
Vadí nám
- absence nového obsahu
Malasnikov: Já si za svým hodnocením 10/10 skálopevně stojím. Ta hra je sice krátká ale nadchla mě. Je to můj čistě subjektivní názor a věřím, že ta hra mi za těch deset bodů stojí.
Jak vždy říkám. Sto lidí = sto chutí. Mě to třaba nadmíru sedlo a tebe by to odradilo.
CZconnor: Jo myslím to vážně. Mám totiž na Androidu hodně her který vydrží dýl, mají zábavnější hratelnost a jsou buď zadarmo a nebo za pár Korun.
Zahrabat by se měl spíš ten kdo tomu udělí hodnocení 10/10.
az to bude za pulku tak to vemu. . 406, – je moc
Malasnikov:
"To už Android hry jsou lepší" – jestli to myslíš vážně, tak se jdi zahrabat
onefootman: tož musím uznat, že mě ty necelé dvě hodinky co jsem to hrál na PS3 (několikrát) za ty prachy stály…
Hra je skvela, opravdu jsem si ji užil, ale 1, 5 hodiny za 330 Kč je docela dost
stuntman: Je rozdíl jestli to jsou vystřižené scény vzniklé už při natáčení původního filmu a později z nich vznikne takzvaný Director’s Cut (což se dělá i u her) a nebo jsou to scény dotočené až zpětně při dělání remasteru (což se už z principu nedělá) .
Zandetsu- uz na ps3 to vypadalo moc krasne , rekl bych ze rozdil je jen 60 fps…
Velice výtečná hra, která by neměla minout žádného nadšence nejen umění. Na PS4 to musí vypadat opravdu senzačně.
To: Rappix
Jak správné píše stuntman. Třeba takové Star Wars v bluray edici je remaster a jsou tam scény změněný a přidaný. Takovej Remaster/Director’s cut to je. Dělá se to i u hudby.
Remaster definuji jako upgrade a to všeho. Ne jen vizuálu. To že se dělá většinou jen vizuál je reklamní trend že do toho chtějí vrazit minimum peněz. Z toho potom plyne motivace autorů. Chtějí hlavně vydělat nebo chtějí hru zdokonalit (opravit) a zpřístupnit na co nejvíce platforem.
U každé hry se časem objeví chyby takže proč je v remasteru neopravit? ! Ani HL2 není dokonalé. Vždy se dělají při vývoji škrty že se něco nevleze do rozpočtu takže zase. Proč to nepřidat? !
Rappix: Zlé prirovnanie. Napríklad starý dobrý Alien zo sedemdesiatych. Mám doma remaster na blu-ray. Sú tam priamo nasekané nezverejnené zábery, ktoré neboli v pôvodnom filme ale natočené boli. A takých remasterov sa robí viac. Takže teoreticky súhlasím s Mr. Lolendom. Je nejaký problém pridať nejaký obsah navyše aj do hry?
Sorry za OT.
Mr. Lolendo: To je pěkné, ale nic to nemění na tom, že remaster by už ze svého principu neměl obsahovat nový herní obsah. Je to prostě stejná starší hra uzpůsobená možnostem nového hardwaru. Jinak by to byla stejně podivná situace jako by u remasterování nějakého staršího filmu se tvůrce zničeho nic rozhodl že do filmu dotočí nějaké nové scény.
Mr Lolendo: To všechno beru. . Ale to že nějaká banda šikulů udělala takhle obsáhlý "mod", přece nemění podstatu a definici remasteru. .
Journey proste byl masterpiece a bude. Takove hry vychazi jednou za deset let… ten pocit na konci hry je dechberouci a strasne dojemnej….
to: GoOdTiMe
Mno je to jak Black Mesa ale není nic vyžadováno. Kompletní rekompilace prvního Stalkera. Ano není to oficiální, není to od původních tvůrců… Tím to ale získává na váze že Modeři dokázaly zadarmo vyprodukovat takový "mód". V uvozovkách protože stejně jako Black Mesu se to nedá jen označit módem.
Jinými slovy tato dvě díla dělají ze všech remaků od herních studií trapáky. Trapný bude i remake na PC Gears of War ze stejného důvodu. Multimiliardářská společnost vyprodukuje remake kterej by zvládl modder za pár dní.
Z pohledu ekonomické posloupnosti, majetku, práv… toho našeho pyramidového systému je takové srovnání nespravedlivé. Ale z pohledu čistě uměleckého (produktového) je to více než fér.