Hororových adventur na herním trhu není málo. Izometrický titul byste ale mezi nimi hledali těžko. Tvůrci STASIS se rozhodli tuto díru na trhu zaplnit svým 2D izometrickým hororovým dílem. Jelikož se jedná o menší studio, šoupli svůj projekt prvně na Kickstarter, aby se alespoň částečně zafinancoval. Úspěšná kampaň jim vynesla 132 tisíc dolarů, které následně vložili do své práce. Vývoj trval skoro dva roky, nyní tu ale máme jejich hororový kousek v celé své kráse. Povedl se?
Sám v temnotě
Probuzení na vesmírné lodi většinou nebývá příjemnou záležitostí. A když je kolem vás všude jen šero a podivný smrad necítíte se o moc lépe. Cesta na Titan se vám a vaší rodince asi moc nepovedla. Lépe řečeno jste sami, ve vašem dosahu není ani noha a krvavé skvrny na podlaze též nevzbuzují moc velkou důvěru. Před hlavním hrdinou tohoto příběhu – Johnem – stojí nelehký úkol, zjistit, co se na prakticky opuštěném korábu stalo a hlavně zachránit svou ženu a dceru, které na hlavu rodiny jistě spoléhají. Pokud jsou tedy ještě na živu.
Opuštění stázové komory nebyl zrovna dobrý krok, ale co už. John se po dlouhém spánku probouzí pořádně potlučený. Po chodbách lodi se plouží jako mrtvola, která vstala z hrobu a hledá mozky. Nachází různé stopy a střádá informace. Po chvíli najde umírající postavičku, která má u sebe vysílačku. Z ní se ozve hlas mladé ženy, která vám oznamuje, že jste na lékařské lodi. No a co se dělá na takových typech lodí, vás jistě již napadne.
„Inspirace původními díly Fallout je prakticky nepřehlédnutelná.“
Na lodi vás, krom náhodných přeživších, čekají hlavně informace. Hromady informací, které jsou uloženy v počítačích, PDA a deníčcích. Dohromady by jistě vydaly za menší knihu. Jejich pročítání a vstřebávání vám zabere slušnou dobu. Pro neznalce jazyka možná tyto složky budou menším problémem a bez jejich přečtení přijdou o zásadní informace týkající se příběhu.
Dějová linie je na slušné úrovni. Do jisté míry je ale předvídatelná a po chvíli hraní už chápete, jak se věci mají a co asi bude následovat. Závěr se naštěstí povedl. Herní doba je obstojná. Když budete mít s tímto žánrem trošku zkušenosti, zabere vám průchod STASIS asi 5 až 6 hodin. Pokud je ještě nemáte a hádanky jsou vám trnem v patě, zabere to i déle. Naštěstí ale ani při delším čase stráveném ve hře se nebudete nudit a v jejím průběhu si díky dabingu máte možnost vytvořit vztah k zásadním dějovým charakterům.
Odkaz Falloutu
Jako v řadě jiných adventur i zde budete různě kombinovat nalezené předměty. Odhadovat jejich použití a následně je využívat za účelem, ke kterému byly stvořeny. Vytváření nových věcí není ve STASIS na špatné úrovni. Popravdě řečeno, občas vám hra pořádně zamotá makovici, jelikož některé uskupení by člověk nečekal. Ve STASIS jsou dokonce i jednodušší hádanky, jejich řešení sice není tak náročné jako výroba prototypů, ale i tak si u nich budete někdy lámat hlavu. Nejsou však výrazné a konkurovat s nimi ostatním titulům STASIS rozhodně nemůže.
„Loď, ve které se nacházíte, ale není jen plná hutné atmosféry a porouchané techniky. Čekají tu na vás i jiní protivníci.“
Jak jsem již naznačil, většinu času budete trávit na lodi plující vesmírem. Grafická stránka – prostory, po kterých se budete procházet – je na příjemné úrovni, která si zakládá na hutné atmosféře. Krev, zbytky těl, zatuchlost a celková originalita jednotlivých lokací působí perfektně na vaše nervy. Inspirace původními díly Fallout je prakticky nepřehlédnutelná. Což je dobře, protože minimálně já jsem měl starší díly této legendární série hodně rád. Snad se jednou znovu dočkáme izometrického nástupce Falloutu, který bude vypadat minimálně tak dobře jako STASIS. Designér STASIS sám vytvořil koncepty pro moderní izometrický Fallout – podívat se můžete zde.
Mutanti a ti ostatní
Oproti většině adventur se však STASIS trošku liší. John tu totiž často čelí smrtícím nástrahám. Lépe řečeno, on jim nečelí, on jim ve většině případů podlehne. Samozřejmě vždy existuje alternativa jak vašeho přežívajícího hrdinu zachránit, ale některým okamžikům se prostě nedá odolat.
Loď, ve které se nacházíte, ale není jen plná hutné atmosféry a porouchané techniky. Čekají tu na vás i jiní protivníci. Jejich vzhled je různorodý, drápy vražedné a hlavně všichni jsou strašně nenažraní, takže když bude mít John štěstí, dají si místo něj k obědu jednoho z mrtvých členů posádky. Monstra v 90 % případů útočí skutečně efektivně, takže vás dokáží zvednout ze židle a ušpinit vám čisté spoďáry.
Drobné klopýtnutí
Popravdě nejméně mě oslovila asi technická stránka STASIS, která by se dala spíše přirovnat k titulům ve fázi Early Access. Minimálně tedy po stránce nastavení grafiky, ovládání a dalších prvků tu máte dost velmi chudé možnosti. A když už něco nastavíte, samo se to při ukládání resetuje, takže za předpokladu, že si pořádně ztlumíte hudbu a máte na hlavě sluchátka, může vás čekat nepříjemné překvápko, které vašim uším rozhodně neudělá dobře.
Přesto je STASIS příjemná hororová adventura, která disponuje klišovitým leč povedeným příběhem, zajímavou grafickou stránkou a hlavně atmosférou, která by se dala krájet. Osobně bych tento titul přirovnal asi k izometrickému Dead Space s absencí soubojů. STASIS jako celek dokáže krásně vtáhnout do děje a jen tak vás nepustit. Je to pěkný titul, který by byla škoda přehlédnout.
Počítač na recenzi zapůjčil Grunex.com.
Recenze
STASIS – nepříjemné probuzení
STASIS je hodně povedená izometrická hororová adventura, která není pro každého. Když jí ale dáte šanci, nezklame vás.
Líbí se nám
- děsivá atmosféra
- inspirace v sérii Fallout
- rozsáhlý příběh lodi ukrytý v textech
- závěr
- časté umírání
- dabing
Vadí nám
- lineárnost
- absence rozsáhlejšího nastavení
Jo, málem bych zapomněl… Hudbu do téhle parádní hry dělal mistr Mark Morgan… Čili autor soundtracku např. k Falloutům či Wasteland II.
Kříž: Ta podobnost tam je v navržení určitých lokací. A i sám autor přiznává že z původního Fallout čerpal.
Všude čtu, jak je to podobné Falloutu, ale s tím má společného maximálně izometrický pohled. Jsem už skoro na konci a hra má svým konceptem nejblíže ke hře Sanitarium. Stasis však není takové surrealistické psycho Za mě se však jedná o velmi příjemné překvapení. Já bych dal 8/10
No konečně je to venku! Už z dema se mi tahle záležitost poměrně líbila. Především kvůli izo grafice a opravdu temné atmosféře jak je zmíněno v recenzi. Kvituji také absenci boje, od toho jsou jiné hry a žánry.
Sedli14: Já ti to klidně spočítám. Z 868 slov je izometrický v různých tvarech použito přesně 7x.
Slovo "izometrický" (v různých tvarech) je použito hrozně často. Ani se mi to nechce počítat : ‚D
Mě se to líbí a to takovéhle hry moc nemusím
Zaujímavá hra.
Alfajk: Širokou škálu fanoušků si to asi nenajde, takže bych s překladem počítal minimálně. Textu je tam požehnaně.
cekani na cestinu je v tomhle pripade asi naprosto zbytecny, co? toho textu je tam vic, nez by bylo zdravo, anglicky si to neuziju
Alfajk: Možná jen neaké menší. Osobně jsem na žádný, který by mě zvedl ze židle nenarazil
zatim jsem videl jen trailer a i ten mel super atmosferu, horory zrovna 2x nemusim, ale tohle se me libi… nejsou tam nejaky "jumpscary" ?