Poslední díl Civilizace nebyl špatnou hrou. Cestou do vesmíru si ale nová Civilizace pořádně zatopila. Prakticky se z ní stal konkurent oblíbeného Alpha Centauri. Problém je v tom, že uvedenému titulu nemohla Civilization: Beyond Earth v žádné ohledu konkurovat. Tím pádem zůstala v jeho stínu.
Datadisk to jednoduše chtělo jako sůl. Počkali jsme si na něj prakticky rok, ale nakonec jsme se přeci jen dočkali. Rising Tide by podle informací měl napravit chyby a nedostatky základní hry. Mimo to také přidává řadu nových aspektů, které posílí hratelnost, což rozhodně nemůže ničemu uškodit. Povede se ale vývojářům ze studia Firaxis Games konečně překročit stín legendárního Alpha Centauri anebo jejich titul zůstane stále v jeho zákrytu?
Plovoucí kolos
První novinkou Rising Tide je vylepšené budování měst. Ty je nyní možné stavět i na mořské hladině. To z nich v praxi udělá gigantické plovoucí koráby, které mají přístup ke specifickým stavbám a surovinám. Obří výhodou vodních metropolí by měla být hlavně jejich pohyblivost. Na rozdíl od pozemských osídlení se tyto kolosy mohou v pozdější fázi hry přesouvat dle libosti. K pohybu sice potřebují velké množství produkce, ale s tím se již jaksi musí počítat. Zajímavé je, že efektivně dokáží potenciál moře využít jen střední či velká sídliště. Pokud tedy nechystáte větší expanzi, nevyplatí se na vodní hladinu vůbec vyrážet.
„Archeologie a nové světy jsou příjemným bonusem. Osobně jsem byl ale více nadšen posunem ve směru diplomacie.“
Mořská města ale neslouží jen k umírněné expanzi a budování. Díky jejich mobilní povaze je možné je nasadit i v nadcházejících válečných konfliktech. Metropole se dá totiž snadno přeměnit na plující pevnost. Pokud jich máte víc, je možné z nich vytvořit smrtící smyčku, kterou stačí jen utahovat za pomoci neustálé produkce nových jednotek.
Plovoucí města mohou v prvních odehraných kolech vypadat jako stěžejní inovace. Po čase ale zjistíte, že tento aspekt hratelnost výrazně nemění. Je tu sice pár menších vylepšení, ale na zadek si z toho rozhodně nesednete.
Diplomacie na úrovni
Inovací prošla i paleta planet. Ta se rozrostla o dva nové typy světů. Prvním z nich jsou primordiální planety, na kterých je díky vulkanické aktivitě stále patrné, že ještě nejsou zcela zformovány. Opakem tohoto rozpoložení jsou starší světy, které jsou chladné, zamrzlé a životu nepříliš přístupné. Fauna a flora obou světů jsou též logicky mírně odlišné.
Objevování nových světů je krásně spjato s archeologií. Ta umožní vašim průzkumníkům nacházet předměty a struktury z různých již dávno zapomenutých kultur. Artefakty budou pocházet od starších lidských kolonií, mimozemšťanů a původního obyvatelstva planety. Vzácné předměty je možné střádat a následně použít ke stavbě kolekce či divu světa. Pokud nepatříte mezi sběratele, tak je můžete použít klidně ihned po nalezení. Volba bude jen na vás.
Archeologie a nové světy jsou příjemným bonusem. Osobně jsem byl ale více nadšen posunem ve směru diplomacie. Ta je asi nejvýraznějším aspektem tohoto datadisku. Oproti ostatním Civilizačním hrám, je tu jasně vidět výrazný posun kupředu. Každý vůdce má nyní dva parametry, podle kterých na něj ostatní pohlížejí. Strach a respekt dokáží ovlivnit průběh jednání. Pokud budete mít obě zmíněné hodnoty na nízké úrovni, moc frakcí se s vámi asi bavit nebude a když už, tak budete k rozhovorům potřebovat úplatky.
„Harmonie, Čistota a Svrchovanost též prošly pozitivní změnou. Nyní je mezi sebou můžete různé kombinovat.“
Spolehlivým platidlem je diplomatický kapitál. Ten prakticky nahrazuje laskavosti z původní hry. Využít ho je možné jak při jednáních, tak i při vývoji některých charakterových vylepšení. Diplomatickou měnu budete získávat stavěním nových držav a uzavíráním smluv s ostatními frakcemi. Ty vám následně mohou přinést benefity, kterými disponuje jen daná skupina.
Čistotou k vítězství
Harmonie, Čistota a Svrchovanost též prošly pozitivní změnou. Nyní je mezi sebou můžete různé kombinovat. Tím pádem se vám otevře řada alternativních cest, kterými se vaše kroky mohou ubírat. Spárovat je možné vždy jen dvě různé sympatie. Nejlepší je samozřejmě sympatizovat jen s jedním z názorů. Díky tomu se dostanete k lepším a hlavně zajímavějším technologiím a dovednostem.
„Oproti původní hře mě datadisk Rising Tide jako celek příjemně překvapil. Jde na něm totiž jasně vidět to, že se autoři snaží vymanit ze stínu Alpha Centauri.“
Každá ze sympatií vám odemkne jiný styl hratelnosti. Harmonie má blíž k původnímu obyvatelstvu planety, které si časem můžete i ochočit. Čistota jde naopak cestou likvidace a plné dominance nad mimozemšťany. Jejich snaha a těžká práce jsou odměněny výhodami při boji proti nelidským rasám. Osobně se mi při ničení emzáků hodně osvědčila kombinace Svrchovanosti a Čistoty.
Příjemné překvapení
Oproti původní hře mě datadisk Rising Tide jako celek příjemně překvapil. Jde na něm totiž jasně vidět to, že se autoři snaží vymanit ze stínu Alpha Centauri. Problém je, že se jim to ani přes řadu inovací plně nedaří. Nejsilnějším aspektem nového Rising Tide je rozhodně diplomacie, zbytek aspektů je spíše na střední či průměrné úrovni. Pokud by byl obsah datadisku již v Beyond Earth, titulu jako takovému by to jistě prospělo.
Rising Tide bych asi doporučil jen spokojeným vlastníkům Beyond Earth. Datadisk jim totiž přidá pár nových možností a hlavně mírně prodlouží herní dobu. Pokud ale ještě nemáte základní hru, možná bych si počkal na okamžik, kdy vyjde kompletní edice ve slevě.
Civilization: Beyond Earth – Rising Tide koupíte v našem obchodě Xzone.cz v krabicové i digitální verzi.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Civilization: Beyond Earth - Rising Tide
Rising Tide je vydařený datadisk, který částečně napravuje chyby základní hry. V určitém směru jí dokonce vylepšil. Přesto mají ale hoši z Firaxis Games stále co zlepšovat.
Líbí se nám
- vybroušená diplomacie
- artefakty
- menší inovace
- oprava nedostatků základní hry
Vadí nám
- malá míra znovuhratelnosti
- minimální posun celku
Lootmaster: Asi je to tou hromadou volného času kterou mám Více v PM
ThainDegu pořád něco paří a já to nestíhám ani číst …hrozný jak to děláš ?