Šachy mají mnoho podob. Na herní scéně se objevila již řada různých variant této hry králů. Svět Warhammeru se s nimi též již párkrát střetl. Australské studio Hammerfall Publishing se je rozhodlo ale pojmout ještě trošku jinak než je obvyklé. Jejich titul Warhammer 40,000: Regicide dává šachům novou modifikaci, která může naprosto změnit rovnováhu na bojišti. Povedlo se jim vylepšení hry staré stovky let?
Oblíbená četa
Můžou mít šachy vůbec určitý příběh? Jistě že můžou. Warhammer 40,000: Regicide vám servíruje dobrodružství roty Krvavých Andělů a jejich vůdce kapitána Dracomedese. Ten vede své odvážné hochy do různých bitev, doprovázen moudrým knihovníkem Baldessarem. Spolu odolávají krvelačným hordám zelených nepřátel, toužících po krvi a destrukci. Jejich krvavé běsnění má plně pod kontrolou skřetí náčelník Gobklaw, on a jeho horda v průběhu 50 misí kříží cesty odvážných vesmírných mariňáků.
„Příběhová linie se odehrává v herním režimu Regicide. Ten funguje podobně jako v řadě jiných tahových Warhammer titulů. Nic v něm není jisté.“
Jak jsem již řekl, kampaň jako taková není z nejmenších, její projetí vám zabere něco okolo 30 – 35 hodin. 50 zmíněných bitev se odehrává v různorodých lokacích. Ani v jedné z nich jsem nenarazil na stejné uskupení či složení armády. Úkoly ale tak pestré nejsou. Většinou máte buď někoho rozdrtit na prach, zabránit postupu nepřátel na daný bod anebo se dostat na zásadní ústupovou pozici, kde si vás už vaši spojenci vyzvednou a pošlou do další pekelné řeže.
Příběhová linie se odehrává v herním režimu Regicide. Ten funguje podobně jako v řadě jiných tahových Warhammer titulů. Střelba, kontaktní boj a různé útočné dovednosti se nemusí vždy povést. Šance na zásah útočnou zbraní je například u mariňáků někde okolo 50 – 52 %. Čím blíže jsou k cíli, tím vyšší je pravděpodobnost, že zasáhnou či budou zasaženi.
Lidé proti skřetům
Vojáci mají životy, zbroj a různé dovednosti. Každá jednotka může střílet, krýt se a sekat. Vždy mají ale specifické vlastnosti, které je odlišují od jejich nepřátel a bratrů ve zbrani. Obyčejní vojáci disponují granátem, který zraní protivníky v rozsahu několika polí. Kulometčík znemožní určitému skřetovy střílet a používat Regicide schopnosti. Kůň, jehož roli v Warhammer 40,000: Regicide převzal mariňák s tryskami při vzletu a následném dopadu, působí vyšší poškození a jako bonus má výbušninu snižující zbroj jednoho cíle. Na závěr popisu jednotek Krvavých Andělů je tu věž, kterou představují terminátoři, prakticky nejsilnější vojáci, kteří jsou k dispozici. Královna tu má mužskou podobu. Těžkého údělu se ujal knihovník, vysávající ze skřetů životy a vyvolávající tlakovou vlnu okolo něj. Do boje rotu vždy vede kapitán, jenž dokáže na bojiště seslat dělovou salvu.
„Každá z frakcí má pak ještě jako bonus specifická kouzla a základní statistiky. Skřeti jsou více zaměření na útok, mariňáci naopak na obranu.“
Orkové jsou naopak víc zaměřeni na kontaktní střet. Šance na zásah je u nich o něco nižší než u mariňáků. Rasa jako taková má špatnou mušku, její síla spočívá hlavně v hrubé síle, kterou se nebojí na bojišti plně použít proto, aby z nepřátel udělali krvavou kaši. Zelenokožec vybavený obřím laserem zastupuje střelce, okolním jednotkám dokáže vylepšit zbroj a čas od času střílí, díky svým schopnostem, dvakrát za kolo. Role psychopatického koně se s hrdostí ujmul bouřlivák, který je vyzbrojen podomácku zkonstruovaným tryskovým vznášedlem, má podobně jako pěchotní bratři granát a aby toho nebylo málo, při dopadu z nebeských výšin vypustí ohnivý oblak, zasahující mariňáky okolo místa dopadu. Do zbroje navlečený skřet si hraje na věž, oproti terminátorovi má více podporující roli. Šaman kmene si nasadil korunu královny, vlastnosti si však přinesl své. Likvidace protivníků pod 20 % hp a zlepšování morálky vojáků má přeci duchovní vůdce v popisu práce. No a nakonec tu máme náčelníka, který stejně jako kapitán používá pro podporu týmu dělovou salvu.
Každá z frakcí má pak ještě jako bonus specifická kouzla a základní statistiky. Skřeti jsou více zaměřeni na útok, mariňáci naopak na obranu. Nové dovednosti si otevíráte povyšováním vašeho účtu. Magii je možné používat vždy až po uplynutí určitého počtu tahů. Nemůžete je tak sázet při začátku každého kola. Na bojišti může táhnout každý vždy jen jednou za kolo. Podobně jako v šachu využíváte tahové dovednosti jednotek, s kterými můžete protivníkovu jednotku vyhodit na jeden zásah. Prostě šachy. K tomu ale musíte přidat též aspekt Regicide. Dovednosti můžete použít 3x za kolo, když chcete, můžete je šetřit a následně využít buď na silnější útok či cílenou palbu na jeden přibližující se cíl. Warhammer 40,000: Regicide prakticky dělá z pěšáků zásadní postavy, které dokáži nepřátelským figurám zavařit.
Zase ta remíza
Nejvíce mě asi na Regicide iritovala možnost remízy, hlavně tedy v okamžicích, kdy jsem stál třeba jen proti králi s pár figurami, které mu v žádném případě nebyly schopné dát šachmat. Když k tomu ještě připočtete to, že ne vždy se vaši hrdinové trefí, máte zaděláno na průšvih. Nepřítel totiž může chodit stále do kolečka, uzdravovat se, nasazovat ochranný štít a čekat na remízu, která dřív nebo později přijde. K zlosti je občas i šance na to, že se strefíte do svého cíle. V některých okamžicích je střílení vedle logické, ale když už máte 90 % šanci a protivník k vám stojí zády, tak to není zrovna ideál. Ale to je prostě Regicide.
Technická stránka je na hodně dobré úrovni. Fps drží stabilně. Grafika též není úplně k zahození. Celek krásně podtrhuje dabing jednotek a soundtrack. Bonusem je design jednotlivých rot a kmenů. Prvních pár z nich máte zadarmo. Zbytek je možné koupit za body z výher, nebo za reálnou hotovost. Je to jen na vás, ale není to prakticky nic, bez čeho byste nemohli v poklidu hrát.
Prioritou celku je samozřejmě hra pro více hráčů. Přeci jen občas je lepší mít proti sobě živého protivníka, než umělou inteligenci. Servery šlapaly bez výrazných problémů. Osazení mi v průběhu hraní přišlo trošku řidší, ale to se může za pár dnů změnit.
Šachy budoucnosti?
Warhammer 40,000: Regicide by se dal označit za vydařenou kombinaci jednoduchého taktického titulu ze světa Warhammeru 40,000 a šachů. Herní režim Regicide není vůbec špatným aspektem a do jisté míry dává hře králů novou úroveň. Hratelnost je velmi povedená, optimalizace potěší, příběh sice není z nejlepších, přesto ale není úplně k zahození, přeci jen očekávat něco epického v šachové hře by bylo bláhové. Toto dílo bych bez problému doporučil jak fanouškům Warhammeru, tak i šachistům, kteří jsou přístupní k novým zkušenostem na poli strategie.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Warhammer 40,000: Regicide – šachy budoucnosti
Když to tak shrnu, Warhammer 40,000: Regicide jsou šachy s novými možnostmi. Nic víc ani nic míň bych v této povedené hře nehledal. Jestli tedy máte chuť na partičku šachu, kde proti sobě místo figurek stojí skřeti a mariňáci, není moc důvodů se rozmýšlet.
Líbí se nám
- režim Regicide
- menší inovace šachu
- bezproblémová hra pro více hráčů
- pohodová hratelnost
- dabing kampaně
Vadí nám
- absence více druhů ras
- nedomyšlená závěrečná fáze hry
- že je hra Regicide je extrémně závislá na štěstí
Jako tématicky šachy skvěly. Dlouho jsem je už nehrál a trochu jsem si díky této hře osvěžil pohyb po herním poli. Ale ten princip "haluze" mě opravdu vytáčel. I když byla šance úspěchu víc jak fifty fifty, tak to pro mě téměř vždy skončilo fiaskem. Tenhle způsob mě štval zde a nemám ho zrovna v lásce i v další hře ze světa Warhammeru… Vermintide a loot gearu.
Warhammer nemam rad, ale mam rad 40. 000 kc v kapse
Draper: Warhammer mám rád, ale musí to mít koncovku 40. 000
Warhammer mám rád, ale nesmí to mít koncovku 40. 000