Recenzovaná verze: PC
Od poloviny února jsem vám přinášel pravidelné speciály, v nichž jsem se zaměřoval na jednotlivé epizody Game of Thrones od Telltale Games. Jak už ale bylo mnohokrát zmíněno, místo speciálu zaměřeného na poslední epizodu dochází k vydání recenze celé série. Všech šest částí koneckonců dává dohromady jednu jedinou hru, nemluvě o tom, že je třeba myslet i na ty, které starší speciály minuly a chtějí zhodnocení na jednom místě. A že je rozhodně co hodnotit, bez ohledu na to, že něco už bylo řečeno v minulosti.
Recenzent dá čtenáři jména
Zatímco jiné hry od Telltale Games se vždy soustředí na jednu či dvě hlavní postavy, děj Game of Thrones se zaměřuje rovnou na čtveřici hrdinů, z nichž každý je nějak spojený s rodem Forresterů, kolem něhož se točí celá epizodická série. Jednak je tu Mira Forrester, která pracuje jako služebná Margaery Tyrell v Králově přístavišti. Druhým do party je Gared Tuttle, jenž je navzdory odlišnému příjmení s rodem dost spojený, což mu ale není příliš platné, protože vlivem jistého incidentu musí na Zeď, daleko od sídla Forresterů. Pak je tu Asher Forrester žijící ve vyhnanství mimo Západozemí a v roli čtvrtého hlavního hrdiny se vystřídají dvě postavy se sídlem v domě Forresterů, Ironrathu. Jako vždy bych se ale rád vyhnul spoilerům, takže nebudu říkat, o jaké postavy vlastně jde.
Hratelné charaktery jsou tedy poměrně odlišné a mají zpravidla i odlišené cíle. Všechny cesty ale nakonec vedou k jednomu většímu cíli, a to záchraně samotného rodu, jehož existenci ohrožuje konkurenční rod Whitehillů. Jde možná o prostý cíl, ale rozvětvenost děje a zaměření na větší množství důležitých postav mu určitě dodává na zajímavosti a potenciálu pro vyprávění řady menších příběhů spojených právě s pozadím jednotlivých hrdinů. Telltale Games zkrátka potvrzují, že umí vykreslit skvělé postavy a v případě Game of Thrones to platí obzvlášť, protože právě postavy jsou hlavním tahákem celého děje. Pokud tedy nepočítám provázanost hry se seriálovou předlohou.
Už v prvních momentech hry, kdy se ocitnete v podhradí Dvojčat v den nechvalně proslulé Rudé svatby a do uší vám zazní skladba A Lannister Alway Pays His Debts, bude každému příznivci seriálu jasné, že Telltale zachází s předlohou velmi šetrně. A že dokáže ve prospěch svého vlastního příběhu velmi dobře využít nejen určité události, ale především postavy. V herním Game of Thrones si totiž střihne menší úlohu například Tyrion Lannister, Jon Sníh, již zmíněná Margaery Tyrell nebo Daenerys Targaryen.
Všem postavám ze seriálu navíc propůjčili tvář i hlas původní herci, což celé epizodické sérii dodává na autenticitě, ačkoliv vážně platí, že úloha seriálových (anti)hrdinů bývá jen výjimečně zásadní a nejvíc prostoru dostávají nové postavy. Zpravidla se tedy jedná spíš o způsob, jak děj série od Telltale pevně ukotvit ve světě stvořeném spisovatelem G. R. R. Martinem. Nutno ale říct, že takové ukotvení funguje bez problémů a fanoušci se vážně nemusí bát, že by scénáristé z Telltale Games na předlohu v jakémkoliv ohledu kašlali.
„Úloha seriálových (anti)hrdinů bývá jen výjimečně zásadní a nejvíc prostoru dostávají nové postavy.“
Pomalý rozjezd
Rozvětvenost příběhu tedy pomáhá provázání se seriálem, ale bohužel hře i v jistém smyslu škodí. Kvůli tomu se totiž děj Game of Thrones rozjíždí nesmyslně dlouho a v podstatě platí, že příběh nabere skutečně zajímavých obrátek až v průběhu čtvrté epizody. V předešlých částech vás čeká rozvláčná, někdy až příliš upovídaná omáčka jen s občasnými světlými momenty, která může poměrně snadno vést k nudě. V první epizodě mi to nevadilo, protože jde zkrátka o úvod, a navíc o úvod zakončený jednou velmi zajímavou scénou. Ve druhé epizodě už je ale velmi pomalé tempo vyprávění výraznější a ve třetí jsem ho pocítil naplno a začalo mi vadit.
Samozřejmě i seriálová předloha má řadu rozvláčných segmentů, ale myslím, že by bylo trochu nešťastné srovnávat seriál s hrou. V seriálu se totiž pomalé tempo dá omluvit a přečkat, v případě hry, která by vás měla neustále motivovat a bavit, už jde o poměrně závažný problém. Zvlášť když jde prakticky o polovinu hry, která mě prostě a jednoduše nijak zvlášť nenadchla a občas i docela nudila.
Celé situaci nepomáhá ani fakt, že naprostá většina rozhodnutí, která v průběhu hraní učiníte, nemají na rozuzlení příběhu výraznější vliv. To je sice společný jev většiny her od Telltale, ale zatímco třeba v případě The Walking Dead poznáte, jak malý vliv všechna ta rozhodnutí vlastně mají, až při druhém dohrání, v Game of Thrones začnete tenhle problém pociťovat už při tom prvním. Především kvůli tomu, že vám v posledních epizodách hra nezřídka předhodí rozhodnutí, jehož vliv vymaže důsledky dřívějšího rozhodování.
Stále ale platí, že v samotném průběhu hry a i ve velkolepém finále se některá rozhodnutí přeci jen výrazněji promítnou a vy chtě nechtě začnete přemýšlet, jestli jste z té dané situace nemohli vybruslit o něco lépe. Některé zvraty, ať už předem dané nebo způsobené vaším rozhodnutím, navíc mohou připomínat zvraty typické pro seriálovou předlohu. I závěrečná epizoda se svým zpracováním dost blíží zpracování předposledních a posledních epizod jednotlivých sezón seriálu. Skoro by se dalo říct, že z hlediska příběhu, jeho tempa a zvratů je herní Game of Thrones jako seriál, jen bez všech těch sexuálních scén. Ani o krev a brutalitu tu totiž není nouze.
„V seriálu se pomalé tempo dá omluvit a přečkat, v případě hry, která by vás měla neustále motivovat a bavit, už jde o poměrně závažný problém.“
Tvé pohyby jsou temné a plné chyb
Již zmíněný problém s velmi pomalým rozjezdem příběhu je o to horší s ohledem na to, že hra staví právě na příběhu a z hlediska hratelnosti vlastně nemá co nabídnout. Hratelnost Game of Thrones je jen tradiční snaha hráče zabavit i něčím jiným než jen sledováním děje a zahrnuje všechny základní prvky, které můžete vidět v ostatních epizodických sériích od Telltale Games. Čeká vás tedy celá řada rozhovorů, quick-time eventů, více či méně zajímavých mini-her i volnějších pasáží, v nichž se lze podle libosti toulat pro prostředí, zkoumat ho a sem tam vzít i nějaký užitečný předmět.
V tomto směru vás vážně nečeká nic dosud neviděného, není zde žádná snaha hratelnost nějak ozvláštnit, která je vidět v Tales from the Borderlands a Minecraft: Story Modu, dalších aktuálně vyvíjených nebo čerstvě dokončených projektů Telltale Games. Jde zkrátka o rutinu, která dokazuje, že v Telltale se snažili hlavně o změnu přístupu k vyprávění příběhu a na hratelnost nijak zvlášť nesáhli. Nutno ale říct, že stále nejde o žádnou tragédii a jakkoliv povrchní hratelnost a mnohokrát viděné herní prvky stále dokážou balancovat na pomezí skutečné hry a interaktivního seriálu. Ve srovnání se zmíněnými dvěma současníky jsou ale v případě Game of Thrones misky vah přeci jen výrazněji nakloněné tomu interaktivnímu seriálu.
Alespoň v případě vizuální stránky ale došlo k drobnější změně. Nutno říct, že engine je stále stejný a stále stejně zastaralý, takže vás rozhodně nečeká žádná oslnivá grafika. A navíc věřím, že z obrazových materiálů vypadá grafika poměrně nevábně. Zdání ale klame a lidem z Telltale Games se podařilo většinu nedostatků zamaskovat efektem, díky němuž Game of Thrones dělá dojem pohyblivé olejomalby. Občas sice tento efekt může vypadat divně a ne každému se musí líbit, ale po většinu hry by vám neměl vadit a troufám si říct, že zaručuje dostatečnou a poměrně unikátní a zajímavou podívanou. Ani na ozvučení a hudbu si nelze stěžovat, v tomto ohledu koneckonců vývojáři nikdy neměli problémy. Vše od dabingu až po kombinaci vlastního a seriálového hudebního doprovodu je zkrátka dostatečně kvalitní.
Proto je škoda, že dostatečnou úroveň audiovizuální stránky kazí animace. Na ně jsem si mnohokrát stěžoval už v jednotlivých speciálech a s poslední epizodou se bohužel nic nemění. Stále se zdá, že s každou epizodou se animace pohybů postav zhoršuje, což rozhodně nedělá dobrý dojem a některé chyby mohou být i docela komické. Animátoři zodpovědní za Game of Thrones svou práci zjevně dost odbyli.
Tvůrci to umí i líp
Na závěr si neodpustím další srovnání, protože mám pocit, že ve srovnání s Tales from the Borderlands se vůbec zdá, že je Game of Thrones takový chudší příbuzný. V Telltale Games rozhodně neodvedli špatnou práci a oceňuji především skvěle vymyšlené postavy, dobré provázání se seriálovou předlohou, chytré řešení grafiky a mimo jiné i zatraceně zajímavý vývoj příběhu v posledních třech epizodách. Vše ale kazí až příliš pomalý a rozvláčný vývoj děje v prvních třech epizodách, viditelně odbyté animace a skutečnost, že vaše rozhodnutí příliš neovlivní závěr hry.
Pak je tu samozřejmě stále ta samá hratelnost, která příliš nepotěší ty z vás, kteří hledají především hru a ne interaktivní seriál. Příznivce tvorby Telltale Games a jejich stylu ale hra pravděpodobně nezklame a nejlépe jsou na tom samozřejmě fanoušci seriálu. Ti si Game of Thrones určitě užijí a hru jim vřele doporučuji. Přesto je ale tahle epizodická série spíše rutinní záležitost a je zjevné, že v Telltale mají na víc.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Game of Thrones - za přežití rodu
Tradiční epizodická série, která zaujme především zajímavými postavami, dramatickým vývojem děje v jeho pozdějších fázích a citlivým zacházením s prvky seriálové předlohy. Její příznivci si hraní a sledování příběhu rodu Forresterů určitě užijí, ostatním ale šestidílná série nabídne jen to, co už mohli v lehce odlišné podobě zažít v jiných hrách od Telltale Games. To už ale v dnešní době přestává stačit.
Líbí se nám
- skvělé postavy
- vývoj příběhu v druhé polovině série
- věrnost seriálové předloze
- zajímavé řešení grafiky
Vadí nám
- příliš pomalé tempo v prvních třech epizodách
- často sporadický nebo nejasný vliv vašeho rozhodování
- odbyté animace
já zas nechápu jak se to někomu může líbit …. , ale víc vám to hejtit nebudu.
Nechápu co proti této hře všichni mají. Tahle hra se mi líbila a ani to omezení možností mi nějak extra nevadilo. Příběh byl poutavý a zajímavý a to jsem pak ani moc nevnímal, že ty volby neměly moc důsledky. Ale musím dát za pravdu, že tolik značek jako "Cersei si to zapamatuje" mohli ubrat, když pak Cersei nic neudělala
Myslím, že největším problémem této série je to, že tvůrci dodržují předlohu. Kdyby to zasadili to "alternativního" světa, kde můžete opravdu rozhodnout i osudu knižních postav, tak by to bylo lepší. Takhle je tady spousta rozhodnutí, které nemají význam. Například co se týče Ramsayho Boltona. Ty prostě víš, že v knize žije a ať uděláš cokoliv, tak tady ho zabít nemůžeš. A to je škoda.
No vrhnu se na to a uvidíme. Zahrál jsem jenom první 2 epizody a možnost voleb mě zklamala byla totiž naprosto k ničemu. Na druhou stranu příběh jsem si užil. Uvidíme jestli mě to zláká do dohrát