Recenzovaná verze: PlayStation 4
PS3 a Xbox 360 verze neobsahují singleplayer
Už je to dávno, co jsme se prvně ocitli v designérských okovech tvůrců Call of Duty. Už to není ovšem tak dávno, kdy se rozjel na plné pecky ten nesmyslný hate generující tisíce a miliony nenávistných recenzí, příspěvků v diskuzích a dalších scestných náhledů na jinak zcela korektní žánr lineárních stříleček s opravdu silným důrazem na multiplayer. Proto dnes budeme močit proti větru, protože Call of Duty: Black Ops III je podle nás dobrá hra!
Kyberválka
Začněme něčím méně příjemným. Zřejmě největší potíž hry pro jednoho hráče bude tentokrát představovat zasazení. Až uvidíte všechny ty hypermoderní vychytávky, neviditelné vojáky a energetické zbraně možná si postesknete, podobně jako já, nad absencí nějakého reálného konfliktu, který přeci jenom Call of Duty slušel vždy daleko více.
„Až uvidíte všechny ty hypermoderní vychytávky, neviditelné vojáky a energetické zbraně možná si postesknete, podobně jako já, nad absencí nějakého reálného konfliktu, který přeci jenom Call of Duty slušel vždy daleko více.“
Nejde o to, že by Black Ops 3 nabízelo špatný scénář. Ten i přes jistou zmatečnost funguje celkem solidně a má několik opravdu výjimečných momentů. Bohužel už tak skvěle nefunguje s ohledem na to, čím CoD bodovalo vždycky, totiž že nám předhazovalo skriptované filmové momenty, které jsme většinou znali z kina.
Samozřejmě o filmovost se snaží i Black Ops III, problém spočívá v tom, že tak úplně není z čeho čerpat, jelikož sci-fi válečných žánrových klasik zase tolik není. Osobně jsem si vzpomněl pouze na jeden film, Zdrojový kód, z něhož si tvůrci brali inspiraci zcela určitě, když vymýšleli základní koncept speciální jednotky, která v počítačové simulaci zasahuje ex post po teroristickém útoku, aby odhalila jeho pozadí.
I přesto všechno nabízí Black Ops 3 poměrně vydařenou story a osobně vůbec nechápu tu vlnu nenávisti, která se proti scénáři vzedmula. Příběh má své, někdy méně, někdy více očekávané, zvraty, důležité však je, že funguje a kdokoliv tvrdí opak, tak postrádá bazální povědomí o základních vypravěčských technikách a psaní scénáře.
„Příběh má své, někdy méně, někdy více očekávané, zvraty, důležité však je, že funguje a kdokoliv tvrdí opak, tak postrádá bazální povědomí o základních vypravěčských technikách a psaní scénáře.“
Postřílení v kampani
Kdo by od Call of Duty tentokrát čekal nedejbože revoluci, toho rovnou zkraje utnu s konstatováním, že i Black Ops III zapadá do žánru lineárních akcí. Jedním dechem ovšem dodávám, že přes familiernost celého konceptu letošní Call of Duty přináší spoustu nového obsahu počínaje singleplayerem, přes omáčku, až po samotný multiplayer.
Tak předně už v rámci kampaně nelétáte zleva doprava jak hadroví panáci a přeci jenom se na každém místě trochu déle ohřejete. Nechápejte mně špatně, pořád budete cestovat po celém světě, ovšem zůstat v rámci čtyř misí v Singapuru, to rozhodně nebýval u této série standard. Věřte mi ovšem, že i tak jsou mise variabilní a to nejen co se prostředí týče. I náplň a atmosféra jsou často na hony vzdáleny předchozímu úkolu, což nejlépe dokládá mise zhruba z poloviny hry, kdy se od klasických přestřelek dostanete k prozkoumávání podzemního komplexu, abyste končili v takřka hororovém duchu.
„Tak předně už v rámci kampaně nelétáte zleva doprava jak hadroví panáci a přeci jenom se na každém místě trochu déle ohřejete.“
Od minula se poměrně zásadně změnil i celý systém, který vám už nedá do rukou předpřipraveného vojáka. Kromě několika prvních misí si tak budete moci svého avatara vylepšovat podobně jako v multiplayeru s tím, že poprvé v sérii dostanete dokonce možnost vybrat si, zda hru rozehrajete za muže či ženu.
Dále už se v zásadě jedná o Call of Duty tak, jak jej známe. K cíli vede vždy pouze jedna cesta, a i když se vám hra snaží namluvit něco jiného, vězte, že lže.:) Ano, můžete si vybrat, zda se budete plazit „zákopy“ nebo nepřítele napadnete z ochozu, potíž je v tom, že vás nepřátelé odevšud čekají a uplatňovat různé postupy tak nemá moc cenu.
Kromě klasické kampaně pak hra nabízí i zombie mód, který je ovšem rozsáhlejší než kdy dříve. Ty tam jsou dny, kdy se k vám do obýváku dostaly zombie jen skrze jednu dvě mapy v prvním Black Ops. Tentokrát dostanete plnohodnotnou kampaň ve viktoriánském prostředí, kterou jde navíc podobně jak klasickou kampaň projít v co-opu. Pokud vám nebude vadit investovat do hry další peníze, časem přijde další zombie kampaň.
Multiplayer nám všem káže
Všichni víme, kde to Call of Duty vždy svědčilo nejvíce. Nejinak je tomu u Black Ops III, které skrze customizaci vašeho vojáka dává vzniknout skutečně unikátním bojovým kombinacím. Opravdu nejde jen o kosmetické změny a volbou jedné z několika tříd, kterou vám hra umožní hned zkraje, ovlivníte celý váš herní styl. Úplně dokonale ani tento systém nefunguje a po několika odehraných zápasech vám dojde, že ti dva až tři specialisté (jak jsou zde bojové třídy pojmenovány), které používají borci na 20 levelu, asi budou nejlepší volbou.
Přizpůsobování vojáků samozřejmě nekončí volbou specialisty (která se sama rozděluje ještě na dvě podtřídy) a podobně jako v singleplayeru budete mít bohaté možností jak si upravit vojáka i později. Opět můžete každou zbraň osadit různými vychytávkami, k čemuž slouží sloty, které odemykáte pomocí tokenů. Ty získáváte tradičně po jednom za získaný level.
„Svižná hratelnost zvýhodňuje hlavně ostřílené hráče a ne že by to vyloženě nešlo, ale zkuste si naskočit do hry více hráčů s měsíčním zpožděním a já vám garantuji, že se budete na úroveň nejlepších dostávat třikrát tak dlouho.“
Je to samo sebou až gameplay, který dá vzpomenout na to, proč této sérii říkají ostatní multiplayerovky pane. Svižná hratelnost zvýhodňuje hlavně ostřílené hráče a ne že by to vyloženě nešlo, ale zkuste si naskočit do hry více hráčů s měsíčním zpožděním a já vám garantuji, že se budete na úroveň nejlepších dostávat třikrát tak dlouho.
S tím souvisí asi největší problém Black Ops 3, který však ani není tak problémem jako spíše postesknutím nad tím, že se ani jeden z vývojářů Call of Duty nesnaží hru trochu lépe vybalancovat pro nováčky. Nejde o kampaň, tam vše funguje jak má a obtížnost je vyvážená. Mluvím o multiplayeru, který by sice měl něco jako pokročilý matchmaking podporovat, ve výsledku se ale stejně klidně na prvním levelu potkáte v zápase s borci, kteří mají napařeno už 60 hodin. Že mezi vámi bude pořádný kvalitativní rozdíl, to je jasné, že budete frustrováni? Samozřejmě…
Na frustraci ale brzy zapomenete, jakmile si prohlédnete nabídku módů, těch je opravdu skvostné množství a pokud vás už klasika nebaví, věřte mi, že jich Black Ops III nabízí i několik skutečně obskurních. Já jsem si většinu času vystačil s královsky vyladěným team deathmatchem, na který je též připravena většina map.
Palec nahoru
Takže pokud před námi stojí tradiční palčivá otázka zda Call of Duty stojí za ty peníze, nechte mně po dlouhé době odpovědět bez jakýchkoliv výčitek svědomí – ANO. Grafika sice není nejlepší, ale povětšinu času běží v 60fps při 1080p, kampaň není nejdelší, avšak po dlouhé době nabízí smysluplný scénář, který není klasickým mindf*ckem tak, jak ho známe od minula. Kolem a kolem delší vývojový cyklus Call of Duty prospěl a Treyarch si tenhle kousek klidně může dát za rámeček.
Call of Duty: Black Ops 3 koupíte v našem obchodě Xzone.cz.
Recenze
Call of Duty: Black Ops 3 – definitivní kyberválka
Vyrovnáváme každoroční hate a stavíme se tentokrát za Call of Duty, které hrdě kráčí v zástupu lineárních stříleček a bez problémů vede pochod multiplayerových akcí.
Líbí se nám
- narvané obsahem
- zábavný singleplayer
- povedený scénář
- skvostný multiplayer
- vylepšování vašeho vojáka jak v singlu tak v multiplayeru
- svižná grafika především v multiplayeru
Vadí nám
- technické kvalitě někdy ujíždí vlak
- nepřívětivé k nováčkům
Darkzur: Hopsani sa poladit mosi, ale strelba neni treba tam to zvladne AutoAim
Wolverine: jo s multakem jsem tento rok spokojenej, musel jsem na xone trochu premapovat ovladač abych nebyl takova lama v tom hopsani a jde to:-) ) pro me zabava když prijdu z prace a mam hodku dve na vyblbnutí: _) singl zatím nic moc…. .
Dospelacka intelektualni elita?
definitivní kybersrágora, alespon pro mě. totální guláš, hraní si pro malé dětičky. nebo lidi bez mozku
Darkzur, tak hlavně že jsi spokojenej ne? Mě třeba singl absolutně nebavil, takže z Cod končim. Po MW serii to jde z kopce.
Ten mulťák u BO3 je masakrrr! ! ! kam se hrabe Matrix
Myslel jsem si ze letos do COD nepůjdu – šel jsem a bavím se coz moje ego neskutečně kvituje- jen si říkám chudáci ti, kteří se snaží byt porad negativní …
když někoho sleduju delší dobu, vím jaký má postoje, vkus a názory tak mi stačí i číselný hodnocení a text si přečtu zpětně. . pod pět bodu se dostalo naposled hatred ne ( (: to by tak odpovídalo. .
Eddiecz: Budu to tady psát asi po páté, ale budiž… Scénář jsem hodnotil z technického hlediska stavby příběhu a tam je naprosto v pořádku, na to existují , ;tabulky". Jestli se ti nelíbí, to už je čistě subjektivní záležitost. Já reagoval vlastně na to, že kdekoliv kritizují příběh, tam tvrdí cosi o nefungujicim scénáři a to je bohužel chybné tvrzení…
Strec: To je fakt pochybuji, že by někdo dal CoD nebo AC 2 z 5
MachujaNapitchi: Jo, ale na to aby jsme MY změnili stupnici, jsme malí páni. A navíc… pak budou třeba lítat jen 4 a 5 .
Strec: "Když si to přebereš v havě, tak tu stupnici 1-5 už máme. " To je právě to co píšu, že můžeme používat 1 až 5, když používáme pouze 5 až 10 na stupnici, kde se píše 1 až 10.
MachujaNapitchi: On se totiž každej bojí použít nižší známku, jak 7 u docela dobré hry. I když i 6 neznamená odpad. A zase na druhou stranu se střílí 8-10 hrám, ktery si to zrovna úplně nezaslouží. Ale 7 nebo dokonce 6 nemohou dostat, protože to už je velmi blízko k pomyslnému odpadu a pro některé už přímo onen odpad.
Když si to přebereš v havě, tak tu stupnici 1-5 už máme.
Mě příjde nejlepší 1 až 5, protože nikdo už dnes nepoužívá 1 až 10, tak jak by se to používat mělo všude už vidím využívání pouze 6 až 10, nikde nevidím dobrou pětku nebo kritickou čtyřku i když je hromada titulů, které si takové hodnocení zaslouží dnes už se sahá jen po 6 a více.
Já bych zrušil známkové hodnocení úplně. Dost na tom, že mě to rozčiluje na škole, natož u ostatních věcí. Líbí se mi, jaké hodnocení má třeba Kotaku.