Recenzovaná verze: PC
S indie tituly je to vždycky ošemetné. Nejde tak o ně samotné, ale o jejich hodnocení. Řekněme, že před sebou máte takřka dokonalou věc. Skvělý příběh, zpracování, baví vás to a všechno ještě doprovází nabušený (čti: hře skvěle padnoucí) sountrack, který dotváří celkovou atmosféru. A teď víte, že vás ta hra stala 10 éček, nebo ještě míň. Máte ji v hodnocení nechat těch 9 bodů z 10? Je to tak správně? Vždyť třeba srovnání s Half-Lifem je prakticky nemožné a hra zde totálně propadne. Prostě nezávislé hry se hodnotí nesnadno.
Ale dost plkání. Tenhle úvod nebyl (ne, byl zbytečně dlouhý), ale měl svůj důvod. Přede mne se na monitor dostala hra Animal Gods od maličkých Still Games, čítajících posádku vlastně dvou lidí. Programátorky a designéra, což je také ono jádro pověstného pudla. Trošku divokého, svéhlavého, ale stále jenom pudla. Animal Gods jsou totiž originálem. Místy provařeným, zrecyklovaným, minimalistickým, ale nádherným, takže mu ve finále odpustíte takřka vše, i to, že vám možná na hlavě nezůstane ani jeden vlas. Nebo třeba hustá kštice, ale barvy čerstvě napadaného sněhu. Vlastně možná budete i rádi.
Nicméně asi nechcete číst nic o barvě mého vlasu a tak jdeme zpět k recenzi. Animal Gods jsou jednoduchou akční plošinovkou, vzhledem trochu vycházející ze série The Legend of Zelda a atmosférou z povedenému RPG ICO nebo Shadow of Colosus. I když může být toto tvrzení na první pohled lehce zavádějící, je celkem pravdivé.
Hrajete zde za mladou lovkyni Thistle, která musí osvobodit trojici zvířecích bohů v zemi zvané Sky Mirror. Navštívíte díky tomu různá prostředí, porostlá různými rostlinami, procházíte lokality jednou při svitu slunce, jindy v dešti a do toho vám hraje velmi relaxační hudba. Co je zde špatně? No stromy jsou spíše ovály, pohybujete se po zemi, která je spíše shlukem čtverců, obdélníků, sem tam leží kolečko a někdy narazíte na schody. Ano, rozlišují se právě schody, ale proč, to si zjistěte sami.
Minimální grafika, minimalistické ovládání, minimum je zde slovo, vystihující prostě vše. Už samotné menu je tak strohé a prázdné, že může slabším jedincům způsobit záchvat klaustrofobie. A budete si to užívat. A bude hůř! Nebo vlastně líp. K pohybu vám slouží opravdu jen pár kláves a myš. Zabloudit snad ani nelze, protože ať se vydáte napravo, nalevo, dopředu nebo dozadu, vždycky se zase najdete. Každý dungeon, představující zde rozlehlou kapitolu, je zasvěcen jinému bohu. Jeden pavoukovi, jeden lvu a jeden hadu. Stejně tak všude dostanete jinou zbraň. No vlastně někdy ne zbraň, ale někdy schopnost. Jednou jde o meč, jindy o luk a jednou získáte schopnost velmi rychlého úhybného pohybu. Tato vaše pomoc ve formě zbraně nebo úskoků pak vždy projde ještě upgradem a tak se postup vpřed hodně usnadní. Ale taky znamená i zvýšení obtížnosti.
Stejně podobně jako všechno okolo, dopadli i nepřátelé. Vzhled představuje uniformní, nic neříkající takřka geometrický tvar a někdy na ně ani nenarazíte a řešíte spíše jen samé logické hádanky. Po cestě nacházíte spousty vodítek, které ze začátku sprostě přehlédnete jako piktogramy, dokreslující prostředí, a až najednou si uvědomíte, cože to všechno kolem vlastně znamená a svět je radostnější.
Podobně se vypráví i příběh hry. Občas najdete kolečko, které se projeví jako nález deníku a pak se velmi rádi posunete ve vyprávění dál. Nebo možná budete text přeskakovat a užívat si pouze logické hádanky, hudbu a občas si vyrvat z hlavy ten nepotřebný chuchvalec vlasů nebo vyhodit z okna vlastně už nepotřebnou myš a klávesnici. Záleží prostě na vás.
A tak se vracím zpátky na začátek. Nezávislé hry se hodnotí složitě. Mám dát výtvoru dvou lidí hodnocení, rovnající se poslednímu Metal Gearu. Nebo ne. Ale čert vem předsudky, výsledná číslice není tak okázalá, protože bych rád tuhle hru viděl spíše na menším displeji, kde by vynikla její originalita daleko lépe. Na Vitě, na displeji ovladače Wii U (kde si ji lze užít také) nebo na mobilní platformě. Já prostě nerad hodnotím indie hry. Ale velice rád je hraju.
Animal Gods můžete koupit ve verzích pro PC, MAC a Linux na Steamu za 9,99 euro (do 4. ledna 2016 jen za 4,99€), případně dokoupit i soundtrack za 4,99 euro. K mání je také verze pro konzoli Wii U.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Animal Gods - když je minimum víc, než byste si dokázali představit
Animal Gods není hrou pro milovníky grafických orgií. Zároveň od ní nemůžete čekat propletený, hrdinný příběh, ale pokud rádi potrápíte mozkové závity, rádi koukáte na nevšedně zpracované, takřka umělecké světy, jsou tito bohové určeni přímo pro vás. Asi ničím až tak nepřekvapí, ale zůstane po nich velmi dobrý pocit a v hlavě pár melodií.
Líbí se nám
- zpracování
- vzhled
- jednoduchost ovládání
- hudba
Vadí nám
- místy nevyvážená náročnost
- délka
Hele neříkám to často ale pěkně napsaná recenze, nemám co vytknout, většinou sem tady na zingu s recenzema nespokojený nadávám na ně až bych možná mohl být považován za hatera, ale takhle napsaná recenze se mi prostě líbí GJ WP
PS: hodnotím recenzi ne hru
killjezor: No mě spíš někdy příjde, že někteří lidi kolikrát očekávají nižší celkové hodnocení… protože to přeci není velká AAA hra a recenze s touto myšlenkou kolikrát i pracují. Zato AAA hra, která už nemá to kouzlo dostane "zbytečně" vysoké číslo… protože AAA hra nemůže dostat stejně jako předvčerejškem vydaná indie hra.
Text je ztěžejní, ale známka je pro mě takové zhrnutí – odpad, špatná, dobrá, skvělá, výborná. A podle toho se u neznámé a pro mě nezajímavé hry určí, jestli mě hra má zajímat natolik, abych se o ni zajímal a četl i text… případně i zvážil koupi. — To jen abych uvedl, proč je i známka pro mě v jistém ohledu důležitá.
No někdy mám pocit, že lidi požadují u indie titulů AAA grafiku, protože by to tak "prostě mělo být".
Hříčka je to pěkná
Nechápu proč bych měl vyžadovat od Indie hry grafiku Komu se nelíbí ať to nehraje
Dík za recenzi.