Pokud člověk v minulosti hledal kvalitní a hlavně náročné RPG, bez většího rozmýšlení sáhl po Falloutu či jiném starém klenotu. Čas ale pomalu ohlodal každou z původních legend a tak bylo již na čase, aby přišel jejich nástupce. Přestože Pillars of Eternity či Wasteland 2 patří mezi zajímavé a vydařené díla, schází jim náročnost a surovost původního Falloutu. Tu by měl milovníkům starých klasik přinést první projekt nezávislého studia Iron Tower. Tahové RPG The Age of Decadence už na první pohled vypadá jako jeden z veteránů dob minulých. Cílová skupina je jasná, otázka je, jestli Age of Decadence dokáže prorazit i u méně zkušených hráčů.
Návrat do minulosti
Herní průmysl nám za řadu let svého fungování ukázal různé scénáře konce civilizace. Iron Tower ve svém titulu Age of Decadence prezentují svou vizi postapokalyptického světa, který se po pádu kultivované společnosti vrátil k starořímským základům. V minulosti na nich přeci jen stálo jedno z nejstabilnějších světových impérií. Po čase se ale i tato struktura z větší části zhroutila. Takže tu nakonec máme podobné uskupení jako v jiných RPG. Pár menších měst a pustinu.
Příběh jako takový začíná v Teronu. Polorozpadlé civilizační středisko bývalo jedním ze zásadních měst říše. Nyní z něj ale zbyl jen stín jeho bývalé slávy. Ideální místo pro začátek dobrodružství jednoho z mnoha členů říšské společnosti.
Roli a prakticky i jedinečný příběh si navolíte hned na začátku své cesty. Paleta povolání je vcelku pestrá, vývojáři vám dají na výběr z 8 specificky zaměřených tříd. Poté, co si navolíte jednu z nich, čeká vás podobně jako v jiných RPG volba základních parametrů a dovedností vašeho chovance.
„Ne s každou třídou se vám ale podaří plně vyhnout soubojům.“
Dovednosti se v Age of Decandence dělí na dva typy. Bojové a civilní. První skupina se plně zaměřuje na boj. Patří do ní kupříkladu ovládání různých typů zbraní, šance na úhyb a hlavně kritický zásah. Ten se dá využít i při náhle vyvstalých situacích. Představte si kupříkladu moment, kdy se vaše postava plíží místností, v které sedí do plátů zasazený voják. Pokud máte vysokou šanci na kryt, je možné, že se vám podaří obrněného protivníka zabít na jeden jediný zásah. Když selžete, je vysoká pravděpodobnost, že je po vás.
Druhý typ je zaměřen hlavně na rozhovory, obchod, páčení zámků, výrobu předmětů a znalost starodávných technologií. Schopnosti, které si v tomto stromu vylepšíte, využijete hlavně při rozmluvách či náhodných situacích, kterých není v Age of Decadence málo. Osobně jsem si asi nejvíce zamiloval kombinaci znalosti ulice a přesvědčování. Pokud se zaměříte převážně na civilní dovednosti, je možné projít hru bez toho, abyste se účastnili jediného souboje či šarvátky.
Sám jsem si na začátku hry zvolil učence. Tato třída je hodně zaměřená na znalost technologií starého světa. Díky vědomostem dokážete pracovat se stroji, které není nikdo jiný na světě schopen přinutit k opětovnému chodu. U této třídy je dobré vložit body i do dalších civilizačních větví. Osobně jsem do soubojového stromu neinvestoval vůbec. Prolévání krve jsem přenechal barbarům.
Když teče krev
Ne s každou třídou se vám ale podaří plně vyhnout soubojům. Ty jsou v Age of Decadence hodně náročné. Pokud nemáte zainvestováno hodně bodů do soubojové větve, je šarvátka předem prohraná. Často se vám může stát, že budete bojovat proti větší přesile. Při takových příležitostech je dobré mít vylepšenou pohyblivost kvůli větší šanci na úhyb.
Velkou roli při soubojích v Age of Decadence hraje zbroj, kterou máte na sobě. Hrdina v kupeckých hadrech toho moc nevydrží, lépe řečeno dokáže obstát jen proti pár bodnutím, látka má totiž nulovou redukci poškození. Imperiální voják je na tom o hodně lépe, při bitce využívá plně potenciál zbroje, díky němu se ze smrtících ran mohou stát jen nepatrné škrábance a odřeniny. Zajímavě působí i kombinace úhybu a následného vrácení úderu, čím více zainvestujete do pohyblivosti, tím je šance na provedení odvety vyšší.
„Kombinace starověku a mimozemských kultur vytváří zvláštní atmosférický celek, který dokáže zaujmout.“
Při boji budete využívat různé typy zbraní a předmětů. Ty je možné koupit u obchodníka. Pokud nemáte zrovna moc peněž a náhodou jste vložili pár bodíků do craftingu, není špatné si vyrobit vlastní výstroj. Přeci jen vyjde to o něco levněji než u zmíněných kupčíků, kteří by vás pro zlato nejraději stáhli z kůže. Ti, kterým výroba nic neříká, se mohou vrhnout na alchymistické experimenty. Bomby a výbušniny se hodí za všech okolností.
Odborníci by měli radost
Hlavní příběhová linie jsou spolu s vývojem postavy základními kameny tohoto díla. Když už jsem u základů, nesmím opomenout vedlejší úkoly. Ty jsou taktéž velmi vydařené. Každý z nich se dá řešit více možnými cestami. Přítomnost aspektu rozhodnutí zvyšuje znovuhratelnost Age of Decadence minimálně o 50-70 %.
Kombinace starověku a mimozemských kultur vytváří zvláštní atmosférický celek, který dokáže zaujmout. Popravdě bych průchod Age of Decadence přirovnal k sledování dokumentu o mimozemšťanech na History Channelu. Jediný rozdíl je v tom, že situace, o kterých vědci či odborníci vyprávějí, zažíváte na vlastní kůži. Ne každému toto dobrodružství sedne.
„Popravdě jsem byl mírně zaražen herní dobou. Ta je na RPG hodně krátká. První průchod Age of Decadence mi trval přibližně 5 až 7 hodin.“
Asi nejvíce mě při hraní Age of Decadence zasáhly pády hry. Ty by se daly označit za nejzásadnější problém tohoto titulu. Často vám totiž mohou nabourat již vyhraný souboj či úspěšně provedený rozhovor. Tím pádem je důležité neustále ukládat pozice, jinak se můžete dočkat pěkně studené sprchy. Doufám, že časem se tvůrcům podaří plně odstranit tento nešvar.
Popravdě jsem byl mírně zaražen i herní dobou. Ta je na RPG hodně krátká. První průchod Age of Decadence mi trval přibližně 5 až 7 hodin. Takový čas bych spíše očekával u adventury a než u rozvětveného RPG. Žánr jako takový totiž nabízí kousky, které hráči dají minimálně 15 až 35 hodin kvalitní zábavy. Tady máte smůlu. Je možné, že tvůrci považují Age of Decadence za žánrový mix. V takovém případě by se tento nedostatek možná dal do jisté míry omluvit. Záchranou kotvičkou u tohoto aspektu je již zmíněná znovuhratelnost.
Delší už to nebude
Age of Decadence je hodně zajímavé RPG. Stojí na unikátním příběhu, vysoké obtížnosti i surovosti známé například ze starších dílů série Fallout. Na druhou stranu trpí odpudivou a hlavně nevýraznou grafikou. Cenu považuju za slušný přestřel. Za 30 euro toto dílo rozhodně nestojí (i přes již zmíněné klady). Doporučuji tedy posečkat alespoň na 50 % slevu. Pokud však trpělivost není vaší silnou stránkou, jako alternativu bych vám doporučil o něco vyladěnějšího Inquisitora.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
The Age of Decadence – návrat starých časů?
Age of Decadence je RPG, které má čím zaujmout. Jeho příběh a atmosféra jsou na jedničku. Celkový dojem ale kazí krátká herní doba a technická zastaralost, která přímo bije do očí. Hra je tím pádem vhodná hlavně pro veterány a i těm může její zjev dělat potíže.
Líbí se nám
- dobře postavený příběh
- vedlejší mise
- náročné souboje
- atmosféra
Vadí nám
- krátká herní doba
- pády hry
- nevýrazná grafika
to svina: Já smazal to, kde už to šlo moc do extrému. A pokud dobře vidíš, tak jsem smazal i komentář uživateli draco666. Pokud budeš urážet, zablokujeme ti účet.
Miky: dakujem
Pánové, myslím, že stačilo. Vyřiďte si to jinde – soukromé zprávy.
Jako hráči je mi jedno jaké k tomu měli důvody. Výsledek je takový jaký je.
svina: ja to chapem moc dobre…zato ty zjavne nie…stale som nepochopil co tu obhajujes…grafika je proste strasne zastarala a je v minusoch bodka…kvalitu hry koli tomu nikto nespochybnuje
draco666: A ty si laskavě přečti můj komentář pořádně. Hru začali v 2004 grafika je vzhledem k roku adekvátní. (namátkou vyšlo: Kotor, CoD, Sacred – tyto hry jsou pod hlavičkou obřích distributorů, kteří do nich vrazí velké peníze, aby grafika byla, co nejlepší -> tvůrci AoD jsou indie a peníze neměli, tudíž grafiku, která je horší než tyto hry jim odpustím. Dnes je ta grafika hnusná – ano s tím nelze nesouhlasit (ikdyž pro mě pořád lepší než pixel art) , nicméně proto jsem mluvil o role-play ono to stím souvisí. Když se dělá hra, která je tak neuvěřitelně komplexní + řekněme i nezaučenost vývojářů, trvá vývoj dlouho a kdyby se rozhodli pro změnu enginu, tak to potrvá další roky. Už nevím, jak bych to tobě lépe vysvětlil.
svina: a stale si bude mlet to svoje…este raz…s hrou ako takou nemam problem…taktiez niesom z tych co si potrpia na grafike…nemam problem si este dnes zahrat planescape: torment (ktory len tak mimochodom pre teba ma tvuj komplexny role-play) ci ine rpg klasiky (kde je chyba ze 15 rokov stare hry vyzeraju lepsie? ) …lenze vydat dnes nieco z coho ti krvacaju oci a ohanat sa tym ze na hre pracovali dlho, alebo ze chceli aby to vyzeralo old-school to neberem…tu grafika jednoznacne patri do minusu
draco666: Tys tu hru ani nehrál co? Takovou komplexně rozvětvenou strukturu role-play nemá žádná jiná hra na světě. Kdyby po vývoji chtěli všechno hodit do nového enginu, trvalo by to další roky a chtěli to už konečně vydat, nehledě na fakt, že takovou hru si běžný hráč nezahraje (takže konzole odpadají) . A těm ostatním je grafika ukradená, protože jsou zvyklí na pár spojených vektorů.
svina: len smelo…som zvedavy na tvoje vytvory…to ze na hre robili dlho ich neospravedlnuje…dlho robili aj cinemax na inquisitorovi a aj tak ta hra vyzera o triedu lepsie a to ma uz 6 rokov…
fallanga: Ne, neviděl. Protože pixel art je sra*ka. 2D grafika se dělá snadno s porovnáním 3D a to ani nemluvím o použití základních barev. Takové čáry ti udělám i já.
svina: Ehm, viděl jsi někdy kvalitní pixel art? [ odkaz ]
Myslím, že "umělci", kteří udělali tohle opravdu umí grafiku.
Ta hra vypadá tak jak vypadá, protože na ni tvůrci dělali strašně dlouhou dobu. A že by byl lepší pixer art? To nemyslíš vážně? ! Pixel art je jen hipsterský nesmysl, co si vymysleli "umělci", kteří neumí grafiku a všem říkají "to je tak schválně". Tady se tvůrci aspoň snažili.
vypadá to určitě dobře, vyzkouším
fallanga: vystizne napisane…
Ghartag: nikdo nepise ze ta hra je zla, prave naopak…ale ta grafika je proste na dnesne pomery odpad…PoE je nazorny priklad ze aj CRPG sa da spravit v slušnom kabate
Tvl, nikdo neříká, že je to špatná hra, protože má špatnou grafiku, ale stejně, jako u Zaklínače prostě musíš říci, že ta grafika je dobrá, tak tady musíš říci, že je špatná. Je to recenze, měly by tam být zmíněny všechny důležité aspekty a grafika je důležitý aspekt. Jestli ti na grafice záleží nebo ne, to už je něco jiného.