Netradiční tituly nejsou na indie scéně ničím extrémně neobvyklým. Díky lidem, kteří financují projekty na Kickstarteru, vycházejí různá kvalitní, ale i nekvalitní díla. Občas se ale stane, že se studio obejde i bez této berličky a prosadí se samo. Takový je případ vývojářů zajímavé božské hry Reus, která se díky své originálnosti dostala do popředí a dala svým tvůrcům z Abbey Games příležitost, vytvořit další originální dílo. Tím je tahová hra Renowned Explorers International Society, v které problémy nemusíte řešit jen pěstí a násilím, ale také láskou a psychickým nátlakem. Podivná kombinace, která minimálně na papíře může zaujmout. Jak ale vypadá její aplikace v praxi, vám řekne naše recenze.
Super dobrodružný klub
V průběhu devatenáctého století byla na světě zřejmě řada míst, která čekala na to, až je odvážní dobrodruzi objeví. Minimálně s touto teorii počítají tvůrci Renowned Explorers International Society. Děj jejich hry je totiž zasažen v tomto na objevy bohatém historickém období. S partičkou tří dobrodruhů se touláte světem. Při vašich toulkách nacházíte nová místa a potkáváte kultovní postavy této éry. Pro materiálněji zaměřené jsou tu ale i poklady, které jsou bedlivě střeženy a po většinu případů se nacházejí v potemnělých kobkách, nebezpečných hvozdech a osamělých hradech, v kterých s velkou pravděpodobností straší dušička minulého pána rozpadlého sídla.
Na cestu za dobrodružstvím si můžete vždy vybrat tři členy posádky – Kapitána a dva patolízaly. V počáteční fázi hry máte k dispozici jen určený počet velitelů, jejich počet si rozšíříte tím, že si je dáte do party a úspěšně s nimi absolvujete výpravu od začátku do konce. Po řadě hodin budete mít na výběr až z dvaceti postav, které se mohou ujmout kormidla, jenž určuje směr expedice. Povolání, které má kapitán a posádka na výběr, jsou celkem čtyři. Vědec, průzkumník, válečník a řečník.
„Postavičky mají přes volbu povolání vždy na kombinované minimálně dva základní vzorce chování uvedených tříd. Takže se nemusíte bát, že byste si výběrem zavřeli vrátka k dalším možnostem boje.“
Vědec na vše přistupuje s chladnou logikou a argumenty. Průzkumník používá naopak zbraň a občasné přátelské chování. Válečník 99 % situací řeší tím, že protivníkům jednoduše vrazí jednu mezi oči. Řečník je na podobné úrovni jako vědec, jen používá méně logiky a více srdečnosti, která v určitých situacích dokáže otevřít cestu k srdci i toho největšího škarohlída.
Postavičky mají přes volbu povolání vždy na kombinované minimálně dva základní vzorce chování uvedených tříd. Takže se nemusíte bát, že byste si výběrem zavřeli vrátka k dalším možnostem boje. Mimo to, si můžete do party vzít třeba jen daný typ povolání, nikdo vás nenutí ke kombinaci. Což je rozhodně dobře, protože máte prostor k individuálnímu složení vaší družiny, která sice nemusí vždy fungovat, ale je jen vaše.
Era hippie
Jak jsem řekl již v samotném úvodu této recenze, funguje Renowned Explorers International Society trošku jinak, než ostatní tahová díla. Souboje se tu nemusí nutně řešit krveprolitím, ale i mírem a láskou. Ano, je tu prostor i pro hippie styl, při němž není nutné ublížit živáčkovi. A když už chcete ublížit, ale nechcete si namáhat ruce, použijete pusu a donutíte svou oběť dlouhým proslovem k depresím a následnému útěku z bojiště. Možností jak řešit situace na bojišti není málo. Podle toho, co využíváte, se vám otevírají různé bonusy. Když například hodně mluvíte o lásce, máte po dobrosrdečném poplácání po zádech šanci na větší poškození agresivním útokem. Takže nejdříve zlého banditu uchlácholíte a pak mu dáte pořádně do zubů. Sami členové posádky se ale mohou stát obětí této taktiky, takže buďte stále v pozoru.
Dobrodružství probíhají vždy tak, že se máte dostat z bodu A do B. To je ve většině případů na druhé straně mapky, po které vás provázejí bodíky. Při průchodu se rozvinou a zavedou vás do hlubin oblasti. Často narazíte na náhodné eventy, které dokáží rozesmát. Krom toho, vám ale každý z nich může něco dát, vzít či něco mezi tím. Znovu tu zasahuje naše oblíbená náhoda, která ale bojuje ještě s dovednostmi vašich odvážných hrdinů. Vědec je například schopnější při hledání tajného východu, než kdybyste ho poslali šplhat po skalách, na to máte v družině jiné kamzíky. Když tedy máte štěstí a dobrou družinu, odnesete si za jednu kampaň řadu zajímavých relikvií, které se jen tak nevidí. Objevování lokací vyžaduje jídlo, které spotřebováváte při každém tahu. Potraviny ale nejsou hlavním problémem, nejzásadnější pro vás budou s největší pravděpodobností body odhodlání. Při odpadnutí jednoho člena posádky se vždy odečte jeden. No, a když nemáte žádný, prohráli jste a vaše výpravy jsou u konce.
Sladká odměna
Pokud ale přežijete až do konce výletu, získáte peníze, vědomosti a známosti. Všechny benefity úspěšného podniku je možné následně vyměnit za prestiž, nové hračky a specialisty, kteří vám budou různě vypomáhat a hlavně vylepšovat statistiky. Krom toho, je tu ještě vývoj, do kterého investujete získané vědomosti. Ty mohou nakopnout vaše profesionály k lepším výkonům, přidat odhodlání či vylepšit celkové ohodnocení. Když už jsme u toho, hrdinové se v průběhu dobrodružství vyvíjejí, takže podobně jako v jiných RPG i zde je daným způsobem posouváte kupředu za cenu zkušenostních bodíků.
„Abbey Games znovu ukazují, že umí tvořit zajímavé a hlavně originální hry.“
Tohle je právě jeden z těch titulů, kde si člověk říká, kde je sakra multiplayer. Renowned Explorers International Society by totiž možnost soupeření více hráčů neskutečně sedělo. Boj proti AI, která je již od začátku popředu, je sice pěkný, ale přesto bych si raději zahrál proti živým protivníkům. Škoda, zmíněný aspekt by totiž hře určitě pomohl. Krom absence multiplayeru, může odradit též trošku vyšší náročnost celku. Výpravy jako takové jsou hodně o štěstí, takže se vám pří řadě expedic nemusí dařit a budete kapat tak často, že se vám třeba podaří dokončit jednu kampaň z deseti. Osobně se mi ale tento prvek hodně líbil. Přeci jen, když se s vámi hra moc mazlí, je to nuda, takže vyšší obtížnost nemusí uškodit.
Originální krok
Abbey Games znovu ukazují, že umí tvořit zajímavé a hlavně originální hry. Jejich nové dítko Renowned Explorers International Society obsahuje řadu prvků, které se v jiných titulech prakticky nevyskytují. Díla ostatních autorů vás nutí k násilnému a nepřátelskému chování. Zde je tomu právě naopak. Renowned Explorers International Society vede k šíření dobra a vědění.
Dá se říct, že je Renowned Explorers International Society hodně povedenou hrou, která dokáže bavit. Mírně odrazující může být občas příliš náročná obtížnost, ale pokud se vám jí podaří udolat, je možné, že vám tento titul nabídne řadu hodin vydařené a hlavně kvalitní zábavy.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Renowned Explorers International Society
Nová hra od Abbey Games se povedla stejně jako jejich prvotina. Renowned Explorers International Society je povedený a hlavně originální titul, který se rozhodně nebojím doporučit.
Líbí se nám
- vedení války cestou lásky
- náhodné situace
- originální nápad
- setkání s řadou legendárních ikon
Vadí nám
- občas možná až příliš vysoká náročnost
- mírná repetetivnost
Miky: Si z Ondry dělám srandu je to osobní vtip on tomu rozumí.
to fallanga: Jsme na recenzi zapomněli, zůstala v archivu nevydaná. A když je ten víkend
to Lootmaster: jak to myslíš?
Tohle recenzoval nějáký exot….

Tomu říkám včasná recenze
Každopádně, jako největší zápor této hry vidím poslední misi. Celou dobu jsem hrou procházel bez větších obtíží a na konci tam byl obrovský výkyv v obtížnosti. Závěrečný boss byl fakt HC.