Strategií zaměřených na menší skupinu vojáků či dokonce odvážné jednotlivce je jako šafránu. V průběhu patnácti dlouhých let se na herních monitorech objevily prakticky jen dvě výrazné herocentrické RTS. Commandos 2: Men of Courage patří spolu s prvním dílem Desperados mezi jedny z nejzásadnějších strategií své doby. Jejich osobitá hratelnost a vysoká náročnost jim pomohly udržet se na vrcholu až do dnešních dní.
Nástupce těchto legendárních projektů byl doposud v nedohlednu. Neutěšenou situaci se snaží napravit nezávislé ukrajinské studio Whale Rock Games s jejich nenápadnou trpasličí RTS We Are The Dwarves, která by měla jít ve šlépějích dvou zmíněných velikánů. Jak se jí v tomto nelehkém úkolu nakonec vede, vám řeknou následující řádky.
Hledání domova
Podzemní svět obývaný trpaslíky celá staletí prosperoval pod září gigantických jeskynních reflektorů. Obří krystaly dávaly civilizaci světlo, teplo a životně nezbytnou energii. V průběhu posledních dekád začala jejich síla ale slábnout. Trpasličí kmeny byly nuceny jednat a tak vyslaly výpravu k nalezení nového domova. Každá z frakcí dala expedici k dispozici svého nejlepšího válečníka. Cesta do útrob planety mohla začít.
„Trpasličí oddíl vyvolených je tvořen třemi jasně definovanými členy. Každý je efektivní v daném směru.“
Výprava do hlubin se ze začátku jevila jako celkem pohodový podnik. Vše se ale změnilo v moment, kdy byla ponorka pohlcena gigantickým netvorem, v jehož útrobách nalezli trpaslíci novou životem pulzující krajinu. Na jejich smůlu dopravní prostředek, jenž je přivezl, cestu jednoduše nezvládl. Trojice odhodlaných válečníků je, díky destrukci korábu, v počátečních fázích hry oddělena řadou nebezpečných překážek a nástrah. Jejich primárním úkolem v prvním dějství kampaně je hlavně přežít v neznámém prostředí a znovu se semknout se svými bratry. Poté, co se jim to podaří, vrhnou se znovu do pátrání po spáse svého druhu.
Cesta za záchranou trpasličí rasy je ve hře We Are The Dwarves pojata relativně dobrým způsobem. Příběh se dá označit za mírný nadprůměr, nad vodou ho drží hlavně vysoká obtížnost, dobře rozvržené mapy a propracované univerzum, v němž se hra jako celek odehrává. Audiovizuální stránka je spíše středního rázu, dech vám určitě nevezme.
Silák, střelec a stín
Trpasličí oddíl vyvolených je tvořen třemi jasně definovanými členy. Každý je efektivní v daném směru. Mohou pracovat buď jako celek nebo jako skupinka samostatně operujících jedinců. Jak s nimi a jejich schopnostmi v průběhu hraní naložíte, bude jen na vás a vámi zvolené taktice.
Prvním účastníkem trpasličího zájezdu je Smeshfist, který je vybaven párem smrtonosných seker. Jeho výstroj a schopnosti z něj dělají ideálního adepta na roli obránce či berserka. Pokud jej zaměříte na kontrolu a rozrážení nepřátelských řad, stane se z něj nezastavitelná smrtící mašina.
„Hlavní protagonisté We Are The Dwarves se od svých bratrů z jiných fantasy vesmírů liší hlavně menší výdrží a absencí plátové či kroužkové zbroje.“
Druhým strojem na smrt je Forcer. Jeho elementární zbraní je jednoranná brokovnice. S její pomocí dokáže likvidovat protivníky na střední vzdálenost. Čím dál od něj nepřátel je, tím menší je jeho účinnost. Při střelbě si s touto postavou musíte dávat pozor na palbu do svých řad a velký zpětný ráz. Stát zády k útesu s tímto charakterem rozhodně není dobrý nápad.
Závěrečným členem trojlístku je kníratý zakuklenec Shadow, který se problémy družiny na rozdíl od ostatních snaží řešit co nejdiskrétněji. Při nesnadné práci je mu k dispozici maskovací plášť, energetický luk a pořádně nabroušená kudla. Osobně jsem si tohoto zlodějíčka hodně oblíbil, prakticky jsem s ním byl schopný zabít i větší skupiny nepřátel bez pomoci zbylých dvou trpaslíků. Tichá likvidace soků má prostě něco do sebe i za zástupce trpasličího druhu.
Elementární vývoj
Hlavní protagonisté We Are The Dwarves se od svých bratrů z jiných fantasy vesmírů liší hlavně menší výdrží a absencí plátové či kroužkové zbroje. Místo ní mají na sobě upravovatelné skafandry, které je sami o sobě moc neochrání. K efektivnímu fungování potřebují tyto futuristické obleky modré energetické články. Za dobití odmění vaše charaktery vyšší odolností a regenerací. Pokud se chystáte na souboj s bossem či větší skupinou nepřátel, je dobré naplnit kontrolku šťávy na maximum.
Krom energetických krystalů, střádá vaše trojice také trpasličí kameny, slouží k vylepšování schopností jednotlivých hrdinů. Charaktery si mohou posílit jen aktivní a pasivní dovednosti. S úpravou základních atributů moc nepočítejte. Vývoj postav je v We Are The Dwarves na základní úrovni. Vzhledem k žánru, který titul zastupuje, to ale výrazně nevadí.
„Nejvýraznějším aspektem We Are The Dwarves je fungující ekosystém. Svět, v kterém se hra odehrává, oplývá životem pulzujícími lokacemi.“
Upravovat trpaslíky či ukládat hru je možné jen za předpokladu, že se celá družina dostane k runovému kameni. Přítomni musí být všichni členové, jinak úložnou pozici neaktivujete. Výskyt členů vašeho společenství vyžaduje i uzdravovací orb, naštěstí se dá spustit i s jedním osamoceným jedincem. Největším problémem obří životadárné struktury je to, že regeneruje všechny bez rozdílu. Nepřátele do jejich blízkosti tím pádem rozhodně nepouštějte.
Příroda se o to postará
Nejvýraznějším aspektem We Are The Dwarves je fungující ekosystém. Svět, v kterém se hra odehrává, oplývá životem pulzujícími lokacemi. Každý živočich i rostlina tu má své místo. Zvířata na sebe navzájem reagují velmi aktivně. Některé živočišné druhy se mezi sebou loví, jiné naopak chrání. Vzájemný svár jednotlivých ras je možné často využít ve prospěch vaší věci. Představte si kupříkladu velkou skupinu humanoidních nepřátel, skrz kterou musíte projít. Normálně byste proti nim neměli žádnou šanci. S pomocí jejich přirozených predátorů je ale zlikvidujete bez větších obtíží.
Umělá inteligence má, krom tohoto působivého aspektu, k dispozici také směsici smyslů a dovedností. Monstra a humanoidi vás mohou zahlédnout či zaslechnout. Některé typy jsou dokonce schopné jít po vašich stopách. Smysly naštěstí neslouží jen jako zbraň proti vám. Využít je můžete i proti těm, kteří jimi disponují. Krabí stopař se dá například navést až k vašim nepřátelům. Stačí jen opatrně vést stopu kolem jejich tábora a ve správný moment upoutat jejich pozornost na obrněného protivníka. Pokud budete mít dostatek štěstí, zmáknete tímto manévrem dvě mouchy jednou ranou.
„Osudovým chybám se dá naštěstí částečně vyhnout za pomoci zpomalování toku času, v jehož rámci můžete rozdat rozkazy bez zbytečného stresu.“
Eliminace nepřátel nemusí být vždy jen otázkou lsti či síly. Svět, v němž se příběh We Are The Dwarves odehrává, je hodně nebezpečným místem. Zvěř se spolu s humanoidy musí mít neustále na pozoru, jinak se z nich stane kořist některého z neviditelných nositelů smrti. Stačí jeden neuvážený krok a mají to spočítané. K vaší smůle, totéž platí i pro vaše trpaslíky. Osudovým chybám se dá naštěstí částečně vyhnout za pomoci zpomalování toku času, v jehož rámci můžete rozdat rozkazy bez zbytečného stresu.
Prvek propracovaného chování AI se v současných titulech moc často nevidí. Většinou není umělá inteligence schopna prakticky žádného rozumného činu. We Are The Dwarves má značně promyšlený systémem, za který musím tvůrce pochválit. AI zde konečně nereaguje jako po absolvování mozkové příhody.
Trpasličí komando
We Are The Dwarves je minimálně pro mě velmi příjemným překvapením. Od této RTS jsem toho popravdě moc neočekával. Nakonec jsem ale dostal osobitý titul s řadou charakteristických prvků, které by této hře mohl závidět nejeden AAA projekt. Škoda jen, že celku podráží nohy nevýrazný příběh a řada menších bugů. Přes tyto nešvary je to ale stále dílo, které by vás nemělo minout.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
We Are The Dwarves – trpasličí odysea
Parta trpaslíků v RTS We Are The Dwarves má rozhodně co nabídnout. Pokud s láskou vzpomínáte na Commandos 2: Men of Courage určitě byste tohoto duchovního nástupce neměli minout. Zázraky od něj ale nečekejte, přehnaná očekávání vždy doprovází zklamání.
Líbí se nám
- vyladěný ekosystém
- chování nepřátel
- hutná atmosféra
- propracovaný svět
- vysoká obtížnost
Vadí nám
- menší bugy
- nevýraznost příběhu
Her s trpaslíky není moc, takže to určitě vyzkouším.
To je to až tak dobré? To jsem nečekal a jsem tedy mile překvapen.