Mixování žánrů je v současnosti hodně oblíbené. Základní aspekty RPG, survivalu či dialogové adventury najdeme prakticky v každé druhé FPS, TPS či RTS. Bez vývoje postav, přežívání či možnosti volby to už dnes prostě nejde. Přesto je nalezení kombinace tohoto trojlístku ve hrách zacílených na příběh skoro nemožné. Občas se ale najde kousek, který v sobě mísí všechny zmíněné prvky.
Za jedním takovým raritním titulem stojí nezávislé vývojářské studio Balcony Team. Cesta jejich sandboxového RPG Balrum začala v roce 2013 úspěšným zdoláním Kickstarterové kampaně, ve které se tvůrcům podařilo díky hráčské komunitě získat skoro 53 tisíc dolarů. Vývoj Balrum trval tři roky, v jejich průběhu se autoři snažili svůj projekt vyladit na maximum. Jak se jim balance herních mechanik nakonec povedla, vám řekne naše recenze.
Útěk do lesů
Lidské království před řadou let padlo pod náporem armády temnot. Vaší malé skupince se naštěstí podařilo přežít a utéct do Temného lesa, kde díky úplné izolaci žila skoro dvacet zim v relativním klidu a bezpečí. Během tohoto období se prakticky nic výrazného nestalo, vesnice prosperovala a rostla. Vše se ale změnilo v průběhu jedné bouřlivé noci. Po návratu z lovu našla vaše postava dům svého děda částečně vypálený. A aby toho nebylo málo, kousek od vás zmizela beze stopy celá rodina starousedlíků. Neblahé události vnesly do vesnice strach a neklid. Nic už tu nebude jako dřív, je čas odejít.
Pasáž zacílenou na Temný les bych přirovnal k Bělosadu ze Zaklínače 3. I zde strávíte několik hodin prozkoumáváním mapy, sběrem surovin, stavěním příbytku a plněním úkolů. Háj by se dal označit za výukovou lokaci, která vás v ničem nešetří. Po jejím absolvování budete připraveni na zbytek universa. Celkem na vás v tomto světě čeká pět rozsáhlých příběhových kapitol.
„Každá z profesí vám při hraní nabídne různé typy benefitů.“
Krom kvalitní primární dějové linie před vás Balrum naservíruje také řadu propracovaných vedlejších úkolů. Jejich zadání, průběh a vyvrcholení má vždy své kouzlo. Celkovou vyladěnost krásně podtrhuje možnost volby, která vám díky dobře stavěným rozhovorům nejednou pořádně zamotá hlavu. Osobně jsem měl největší problém s vybráním cechu ve druhé kapitole, zjištění podrobností ale nechám plně na vás.
Příběh, gigantický živý svět, rozsáhlé dungeony a vyladěné vedlejší úkoly spolu tvoří celek, který Balrumu může závidět nejedno současné RPG. Osobně tento trojlístek považuji za nejvýraznější tahouny tohoto díla. Tvorba postavy je na tom o něco hůř než zmíněná trojice.
Velkochov
Předtím než váš příběh začne, musíte si definovat svého nebojácného hrdinu. Postava má předem určené pohlaví a vzhled. Navolit jí můžete jen základní statistiky, dvě pracovní specializace a bojové zaměření. Charakter může ovládat tesařství, farmaření, kovářství, alchymii, páčení zámků, ochočování divoké zvěře, kempování a vaření. Každá z profesí vám při hraní nabídne různé typy benefitů. Farmaření vám dá například přístup k pěstování bylinek, zeleniny a ovoce. Krom toho si v jeho rámci můžete chovat slepice, prasata, pavouky a krávy. Z funkčního velkochovu je možné získat vejce, maso, mléko a fekálie, které následně použijete k hnojení půdy. Jídlo a voda jsou pro vás nezbytné, pokud máte plný žaludek, regeneruje se vám životní síla. Hlad a strádání naopak vaší postavu zraňují. Aspekt sandboxu a survivalu je tu hodně povedený. Zásluhu na jeho kvalitě má rozhodně živost herního světa.
„Žádná z postav není ve směru oboru definována na 100 %.“
Některé typy domestikovaných zvířat vám nemusí sloužit jen jako potrava. Za pomoci trénování a pečlivé péče se z nich mohou stát vaši spolubojovníci. Po boku vám může stanout pavouk, vlk či medvěd. Po smrti je můžete za pomoci určitých přísad znovu probudit k životu. Paleta nepřátel, jež se proti vám postaví na bojišti, je pestrá. Všichni protivníci májí specifické schopnosti, vzhled a vybavení, které z nich po úmrtí vypadne. Díky široké škále oponentů je v Balrumu promyšlená výroba předmětů. Prakticky z každého tvora vypadne ingredience do jednoho z mnoha receptů. Vytvořit si můžete magické svitky, lektvary, zbroje, zbraně, polévky a kuchyňské náčiní. Fantazii se v tomto směru meze nekladou.
Sedlák hrdinou
Mimo nekontaktní dovednosti je nutné vaší postavě nastavit jednu ze tří na agresi zacílených cest. Hrdina se může stát mágem, lučištníkem nebo rytířem. Každá třída má své vlastní kouzla a dovednosti. Čaroděj v boji používá všechny typy elementů. Nepřátele si v souboji drží od těla. Podobně je na tom i mistr luku, který při šarvátkách používá pasti, dýky a dlouhý luk. Opakem těchto dvou povolání je rytíř, jenž se snaží mít protivníky co nejvíc u sebe. V potyčkách preferuje obouruční meče, kladiva, sekery a štíty. Žádná z postav není ve směru oboru definována na 100 %. Díky novým úrovním a šikovnému mixování statistik můžete hrát například za kouzelníka, který bude účinně vládnout kontaktní zbraní. Jeho magické dovednosti budou ale méně efektivní než u jasně zacíleného charakteru.
„Balrum nám jasně ukazuje, proč je spojování různých herních žánrů tak oblíbené.“
Souboje v Balrumu probíhají formou tahů. Nepřátelé i vy jste limitování akcí svého soupeře. Zajímavé je, že se tahový systém nevztahuje na různé nástražné mechanizmy. Kouzelné věže kupříkladu střílí neustále bez ohledu na tahový systém. Pokud protáhnete tah, mohou se o špatně stojícího protivníka postarat v průběhu jediného kola.
Vizuál to neutáhne
Největší Achillovou patou Balrum je jeho vzhled. Oproti svým současníkům nemá ve směru vizuálu co nabídnout. Grafický styl Pillars of Eterninty či Torment: Tides of Numenera by mu rozhodně seděl lépe a našel by si díky němu i větší spektrum hráčů. Druhou o něco méně zásadním slabinou je nesmyslné aktivování soubojů. Bitvy se vám spouští i u neútočících neutrálních zvířat, což je nesmysl. Osobně bych uvítal systém, který by reagoval buď na váš projev agrese, nebo na útok vašich nepřátel. Možná se ho dočkám časem. Tvůrci na svém titulu totiž neustále pracují a ladí ho ke spokojenosti komunity.
Balrum nám jasně ukazuje, proč je spojování různých herních žánrů tak oblíbené. Promyšlená kombinace sandboxu, RPG a na dialogy zacílené adventury z tohoto projektu dělá kousek, který by hráče klasických titulů zaručeně neměl minout. Celku se dá vytknout snad jen grafika á la Diablo 1, pokud se přes tento aspekt dokážete přenést, nabídne vám Balrum řadu hodin kvalitní zábavy.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Balrum – RPG plné překvapení
Balrum je kvalitní izometrické old-school RPG, které šikovně kombinuje klasické prvky RPG, sandboxu a survivalu. Jediným problémem celku je grafika, která nestojí za moc, přesto je na lepší úrovni než v jiných podobně situovaných titulech. Pokud patříte do staré školy a nebojíte se horšího vizuálu, s Balrumem si skutečně vyhrajete.
Líbí se nám
- promyšlený sandbox
- vývoj hlavního hrdiny
- vyladěné vedlejší úkoly
- povedená primární linie
- kvalitně vystavěné dialogy
Vadí nám
- nepřístupný vizuál
- nesmyslné spouštění souboje
Veľmi mi to pripomína hru Ultima Online.
Děkuji, pěkné čtení … dal jsem si do přání a počkám si na slevu
Hra dobra akorat me stve ta voda a jidlo clovek ujde par ctvercu do vedlejsi chatrce a umre pomalu na dehydrataci
Zajímavá game skouším zahlodat do paměti čemu je to podobný , ale fakt asi ničemu ….
diky za recenzi, urcite vyzkousim. vizual me neurazi
MachujaNapitchi: Nn k dispozici je jen na Steamu
Díky za recenzi! Hra na GOGu ještě asi nebude, že?