Recenzovaná verze: PC
Minecraft: Story Mode to měl zprvu těžké. Řadě fanoušků kostičkované legendy se zpočátku příčilo, že by měli platit další peníze za nějakou příběhovou záležitost, když už vlastní základní hru. Fanoušci Telltale Games by zase nejspíš před Minecraftem upřednostnili další sérii The Wolf Among Us nebo Tales from the Borderlands. O odpůrcích Minecraftu, jejichž kritika původní hry se automaticky snesla i na sérii od Telltale Games, ani nemluvě. Po vydání první epizody se ale názor mnoha lidí změnil a zdálo se, že má Story Mode ve skutečnosti dobře nakročeno. Stejný dojem jsem měl i já, což jsem koneckonců vyjádřil ve speciálu o první epizodě. Od té doby se ale mohlo ledacos změnit.
Ten Jesse nebo ta Jesse, je to na vás
Hlavní postava Story Modu, Jesse, na první pohled dělá dojem obyčejného občana, který spolu se svými přáteli vegetuje v hranatém světě Minecraftu. Jedinou zvláštností je jeho prasečí přítel Reuben a velký obdiv k legendárnímu řádu hrdinů známému jako Order of the Stone. Jak už to tak ale bývá, na bedrech obyčejného člověka nakonec bude stát osud celého světa, který ohrožuje pohroma v podobě hrůzné Wither Storm. Jesse a jeho přátelé tak musí dát dohromady jednotlivé členy řádu, který se před lety rozpadl, a zastavit Wither Storm dřív, než vše zničí.
Podobně jako v případě jiných sérií od Telltale Games, i tentokrát jsou největší přednostní příběhu postavy. Za pozornost stojí hlavně sám Jesse, už proto, že si můžete zvolit nejen jeho vzhled, ale i pohlaví, což je v rámci Telltale her novinka, která navíc funguje bez nejmenších problémů. I Jesseho přátelé jsou ale slušně zpracované postavy, se kterými není problém se sblížit a které dokážou nezřídka i dobře pobavit. Nad úžasným nápadem vytvořit prasečího společníka jsem se koneckonců rozplýval už ve speciálu o první epizodě. Nezklamali ani členové řádu a v neposlední řadě stojí za zmínku i antagonista Ivor, s nímž je to tak trochu složitější. Stejně jako s celým řádem.
Nutno ale říct, že tyhle složitosti není tak těžké odhalit a domyslet dřív, než na ně vůbec dojde řada. Celý děj a jeho klíčové zvraty jsou totiž dost předvídatelné, což je velká škoda. Příběh Story Modu sám o sobě rozhodně není špatný, hezky odsýpá, postrádá hluchá místa a stačí k tomu, aby vás motivoval k postupu. Předvídatelnost ale jeho atraktivitu dost snižuje, nemluvě o množství žánrových klišé.
Žádná sláva nejsou ani četná rozhodnutí, která jsou pro tvorbu Telltale Games tak charakteristická. První epizoda a její závěr ve vás mohou snadno vzbudit pocit, že tentokrát na vašem rozhodování vážně záleží. Už začátek druhé epizody ale každého rychle vyvede z omylu a další vývoj příběhu na tom bohužel není jinak. Rozhodování určitě ovlivňuje řadu dílčích věcí, třeba zmíněné rozhodnutí na konci první epizody vám zcela odepře přístup do určité lokace, ale v případě Story Modu je až příliš patrné, že v širším měřítku neovlivníte skoro nic. Závěr, ke kterému dospějete vy, by se neměl nijak zvlášť lišit od konce, k němuž jsem dospěl já, a základní kostra příběhu také zůstane stejná.
V rámci páté epizody jsem měl dokonce pocit, že už tvůrci na nějaké rozhodování a iluzi jejich vlivu úplně kašlou. Nicméně nutno říct, že pátá epizoda je dost svérázná. Příběh o Wither Storm vlastně končí čtvrtou epizodou a pátá je spíše mostem mezi tímhle příběhem a nadcházejícími třemi epizodami, které budou k dispozici ve formě dodatečného obsahu. Naštěstí se nemusíte bát, že byste si za své peníze koupili vlastně jen čtyři souvislé epizody a úvod k něčemu, za co si musíte připlatit. Pátá epizoda se událostí předešlých částí stále dotýká, takže funguje i jako ukázka ozvěn předešlého příběhu, a její děj dokáže docela zaujmout. Jen musíte počítat s trochu otevřenějším koncem, ale aktuální závěr Story Modu není nic v porovnání s otevřenými konci Tales from the Borderlands a Game of Thrones. Základní pětice epizod zkrátka dokáže fungovat sama o sobě.
„Za pozornost stojí hlavně sám Jesse, už proto, že si můžete zvolit nejen jeho vzhled, ale i pohlaví, což je v rámci Telltale her novinka, která navíc funguje bez nejmenších problémů.“
Trocha interaktivity
Ještě že v případě hratelnosti došlo k drobným změnám. Asi vás nepřekvapí, že základ je opět stejný a po zrecenzování Tales from the Borderlands a Game of Thrones mám pocit, že se i já sám začínám nepříjemně opakovat. Ale jinak to bohužel nejde, takže znovu řeknu, že základ hratelnosti příběhového Minecraftu tvoří klasická formule, která sestává z kombinace časově omezených rozhovorů, quick-time eventů, neinteraktivních cut-scén a pasáží s možností volnějšího pohybu a interakce s prostředím. Story Mode se ale podobně jako Tales from the Borderlands snaží tuhle stokrát ohranou desku přeci jen něčím zpestřit.
Tvůrci si naštěstí uvědomili, jaký svět využívají, a tomu trochu přizpůsobili herní prvky. Pasáží s možností volnějšího pohybu je tentokrát mnohem víc a nezřídka se dostanete k nutnosti využít craftovací stůl a sestavit na něm nějaký důležitý předmět z toho, co jste při hraní nasbírali. Občas nemáte příliš na výběr, co vlastně dát dohromady, v některých případech ale můžete přeci jen trochu popustit uzdu fantazii a případně využít znalosti klasického Minecraftu. Což může mít za následek třeba nějaký zajímavý dialog nebo i získání jednoho z achievementů, které tentokrát nezískáte jen za průchod hrou. Jde sice o malé zpestření, ale postačí a alespoň pomáhá té iluzi, že máte hratelnost ve svých rukou. Je třeba podotknout, že pro využívání této novinky nemusíte klasický Minecraft vůbec znát, vždy máte po ruce přehled důležitých nákresů popisujících vhodné kombinace předmětů.
Příležitostně můžete zvolit i to, co v určitý klíčový moment s přáteli postavíte, a v pokročilejší fázi příběhu dojde i na volbu zbroje. Takové volby zase v kombinaci s výskytem craftovacího stolu pomáhají tomu, abyste si Jesseho trochu přizpůsobili podle svého. K vývoji a možnostem výzbroje postavy v libovolném RPG má něco takového samozřejmě hodně daleko, ale na poměry tvorby Telltale Games jde o dobré oživení, které jde ruku v ruce s možností výběru vzhledu a pohlaví. Za zmínku stojí ještě primitivní soubojový systém. Svět Minecraftu je koneckonců plný nebezpečných zrůd a před nimi se musíte bránit, ať už mečem nebo lukem. Vše se přitom ovládá velmi snadno a umřít v boji je prakticky nemožné. V zásadě jde spíše o více interaktivní sled quick-time eventů než o skutečný soubojový systém, ale opět platí, že pro potřeby oživení tradiční hratelnosti celkem postačuje.
„Občas nemáte příliš na výběr, co vlastně dát dohromady, v některých případech ale můžete přeci jen trochu popustit uzdu fantazii a případně využít znalosti klasického Minecraftu.“
Očekávaný vizuál
Jak se dalo čekat, celý Story Mode se věrně drží předlohy i v případě audiovizuální stránky. Vše, na co při hraní narazíte, zní přesně tak, jak by mělo, a na dabing všech postav si rozhodně nelze stěžovat. V tomhle směru odvedli v Telltale Games tradičně skvělou práci. Vše také vypadá přesně tak, jak by mělo a skoro se mi zdá, jako kdyby si tvůrci vybrali svět Minecraftu kvůli tomu, aby mohli opět co nejsnadněji zamaskovat stáří svého enginu. Díky primitivnímu vizuálu samozřejmě nejsou tradiční nedostatky enginu tak patrné a většinou se daří maskovat i nedotažený lip-sync a odbyté animace, kterých jsem si začal všímat až v průběhu závěrečných epizod. V poslední epizodě je navíc velmi častým jevem nesoulad dabingu a titulků, titulky zkrátka velmi často zobrazovaly více či méně slov v porovnání s tím, co určitá postava opravdu říká.
Vizuální stránce Story Modu se každopádně opravdu nedá upřít věrnost předloze a platí, že pokud vám nevadí nebo vyhovuje grafika klasického Minecraftu, v sérii od Telltale Games se budete cítit jako doma. V případě, že vám ale ta hranatost a jednoduchost textur nevoní, je grafika samozřejmě pádným argumentem pro to, abyste se Story Modu vyhnuli.
Fanoušci si přijdou na své, ale ostatní…
Vývojáři z Telltale Games opět odvedli slušnou práci a za Minecraft: Story Mode se nemusí stydět. Fanoušci předlohy si v téhle epizodické sérii určitě přijdou na své, a to díky zajímavým postavám, využívání prvků Minecraftu při snaze o oživení klasické hratelnosti a díky dodržení shodného vizuálu. Tohle všechno bohužel kazí předvídatelnost příběhu, dále fakt, že většina vašich voleb nemá kdovíjaký dopad a v neposlední řadě i krátká herní doba většiny epizod. První epizoda je na tom dobře, druhá a třetí jsou ale dost krátké a situace se vrací do normálu až s čtvrtou a pátou epizodou. Minecraft: Story Mode je tak kratší než jiné série od Telltale a je možné ho bez většího loudání projít za sedm až osm hodin.
Aby bylo jasno, Story Mode je vhodný i pro hráče, kteří se s Minecraftem nikdy příliš nesetkali. Já sám hrál Minecraft naposled v době, kdy byla populární bezplatná verze dostupná přes web, a od té doby jsem zkoušel jen demo mobilní verze. Přesto jsem neměl žádné problémy s pochopením příběhu nebo pravidel univerza a při hraní jsem se nijak nenudil. Ale ať přemýšlím, jak přemýšlím, nedokážu najít důvod, proč by si hráči, kterým Minecraft nic neříká, měli Story Mode kupovat. S výjimkou drobných proměn hratelnosti, které stejně cílí hlavně na fanoušky, nenabízí tahle série nic, co by v trochu odlišené podobě nebylo k vidění v jiných počinech Telltale Games. Příběh a postavy, které jsou samozřejmě unikátní, zkrátka nestačí. Tahle hra je prostě jako dělaná pro fanoušky Minecraftu a ti ostatní ji mohou s klidným svědomím minout nebo sáhnout po jiné epizodické sérii, která jim bude tematicky bližší.
Poznámka na závěr: Jak už bylo řečeno, Minecraft: Story Mode ve skutečnosti nekončí, po základní pětici epizod budou následovat ještě tři další, které zatím lze získat díky Adventure Passu za 14,99 euro. Okolnosti jejich dostupnosti stále nejsou úplně jasné, a tak není ani jasné to, jakým způsobem a jestli vůbec se o ně budeme zvlášť zajímat. Pokud byste tedy měli zájem o jejich zhodnocení, dejte vědět do komentářů a na základě zpětné vazby uvážíme, zda se jejich pokrytí vyplatí.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Minecraft: Story Mode - trochu jiná legenda
Solidní epizodická série, která zůstává věrná předloze a která nabízí fanouškům Minecraftu poněkud odlišný pohled na jejich oblíbený hranatý svět. Pokud vám ale Minecraft nic neříká, neexistuje moc důvodů, proč byste měli příběhu Jesseho a jeho přátel věnovat zvláštní pozornost.
Líbí se nám
- volba vzhledu, pohlaví a výbavy hlavního hrdiny
- dobře zpracované postavy
- oživení hratelnosti díky prvkům klasického Minecraftu
- věrné audiovizuální zpracování
Vadí nám
- předvídatelnost příběhu
- tradičně minimální vliv vašeho rozhodování
- kratší herní doba oproti ostatním sériím od Telltale Games
Na Steamu už je Adventure Pass za 15 éček
Odpověď na komentář uživatele
Drtikol
Jeho taneční kreace jsou podobné těm mým
Nejlepší na tom videu byla ta kytara… vlastně to byla jediná dobrá věc na tom videu 
No to snad ne, ja taky kliknul.
Odpověď na komentář uživatele
FireWolf
Vrele doporucuji toto video, ale bacha na polaky
[ odkaz ] .
Odpověď na komentář uživatele
SteveHood
Eh… že já vůl si to pouštěl…
Teď abych si pustil nějaké parádní video, abych na tohle zcela zapomněl 
Odpověď na komentář uživatele
Koukni na "[ odkaz ]
Odpověď na komentář uživatele
Drtikol
Proč by tam měly být vosy ty nejsi normální?
Odpověď na komentář uživatele
Martin Cvrček
Tak to kopírování postav bylo už tak trochu u druhé série, bohužel. Nejhorsi je, jak je tahle minisérie zbytečná. Do TelltaleTWD univerza to (nejspíš) nepridava nic a je to cítit komerci na sto honu. Kdyby radsi udělali nějakou minisérii o postavě, kterou jsme potkali v předchozích dílech. Jsem zvědavý, kdy s TWD skončí. Jak dlouho bude tohle dojení pokračovat. A doufám, že v regulérní třetí sérii nebudeme hrát za Clem…
Odpověď na komentář uživatele
FireWolf
Rozhodně mám recenzi v plánu. A vážně doufám, že třetí epizoda něco trochu zlepší, protože zatím je špatně řada věcí. Namátkou generický, stokrát ohraný příběh, generické a nezajímavé postavy, které někdy dělají dojem mírně upravených postav z první nebo druhé série nebo ještě větší množství quick-time eventů, což je asi podle Telltale nejlepší řešení, jak zpestřit hratelnost. A ještě by se možná něco našlo. Jestli někdo hledá důkaz, že to jde s Telltale Games pomalu, ale jistě z kopce, v Michonne, minimálně v těch prvních dvou epizodách, ho najde velmi snadno
Odpověď na komentář uživatele
Martin Cvrček
Aha, ja uz se lekl, že jich je v každé epizodě víc než deset třeba a že akorát zdržují od hrani. Díky za odpověď. Jinak mě dost zaujalo to o Michonne… Pokud je to horší než Minecraft, který je špatný, tak wow. Bude i na to recenze, až budou venku všechny tři epizody?
Odpověď na komentář uživatele
SteveHood
Jako sasek po tezkem dni ujde, ale doufam ze z toho vyroste
.
Odpověď na komentář uživatele
FireWolf
Už si přesně nepamatuju, kolik jich kde bylo, to je holt nevýhoda těch velkých prodlev mezi vydáváním epizod (resp. obří mezerou mezi prvními čtyřmi a aktuální pátou) , člověk zapomíná určité detaily. Ale mám pocit, že v každé je minimálně jeden. V páté jsou kupříkladu dva postavené na tom primitivním soubojovém systému plus jeden souboj odvíjející se od klasických quick-time eventů. Přičemž někdy jsou delší, někdy kratší, tzn. člověk jednou dvakrát švihne mečem nebo něco střelí a jde dál. Jsou i případy, kdy jsou ty souboje docela pěkně provázané s úvodními titulky epizody
Pokud jde o hodnocení, nejen číselné, to se zkrátka opravdu odvíjí od toho, co dotyčný od hry čeká. Už nyní snad ale mohu říct, že v porovnání s tím, co momentálně Telltale vyvádí s TWD: Michonne, je na tom Minecraft bez ohledu na to, jestli ho člověk má rád nebo ne, ještě docela dobře
Když porovnam klady a zápory, tak zápory mají větší váhu pro mě, tudíž to je spis tak na 4/10. Jen bych se chtěl ještě zeptat, kolik je priblizne v každé te epizodě soubojů?
7/10 ani v nejdivocejsim snu, kdyz se podivam, kde telltale zacalo (kdyz se jim zadarilo) a co zvracej ted…
tohle u me neni hra ale trapny predrazeny film