Svět Warhammeru 40K nám v posledních měsících otevřel své brány plně dokořán. K prozkoumání hráčům nabídl různé typy žánrů a historických etap. V pestré paletě titulů z tohoto univerza najdeme nyní TPS, RTS i tahové strategie. Každý milovník krve, intrik a hrdinských činů si tu měl možnost najít prostor k vyřádění. Zkrátka prozatím přišli snad jen kapitáni kosmických lodí. Jejich mistrnému ovládání gigantických bitevníků byla na PC obrazovkách věnována jen minimální pozornost. Nyní by se ale karta měla obrátit v jejich prospěch, díky nové RTS Battlefleet Gothic: Armada, která je zaměřené na bitvy vesmírných korábů. Admirálové a velitelé galaktických plavidel konečně dostanou výraznější roli. Jak si s ní poradí, vám ukáží na bitevním poli.
Chaos přichází
Příběh Battlefleet Gothic: Armada se odehrává ve světě Warhammer 40K v průběhu Dvanácté černé křížové výpravy. Sektor Gothic je napaden impozantní flotilou Chaosu, kterou na její destruktivní cestě vede legendární vojevůdce Abbadon Despoiler. Vy, jakožto jeden z členů imperiální admirality, se proti němu budete muset postavit a vrátit ho tam, kam patří.
Kampaň začínáte v kůži mladého kapitána Spira, který na počátku invaze operuje jen s jedním korábem. Vašim prvním úkolem je kontrola a zajištění podivně vyhlížející vesmírné stanice Aleph, která již několik dní nereaguje na pokusy o kontakt. Pár minut po příletu k základně jste napadeni flotilou Chaosu, která vás převyšuje jak počtem, tak i silou. Boj nepřipadá v úvahu, takže musíte vzít do zaječích. Bitva je ztracena. Váš zběsilý útěk a včasné doručení informací o hrozícím nebezpečí do imperiálního přístavu Port Maw dá naštěstí zbytku lidské říše dostatek času k vytvoření efektivní obrany. V čele budete stát vy a vaše letka.
„Před začátkem každé bitvy si vždy poskládáte flotilu, s kterou budete ve vesmíru operovat.”
Velká kampaň vám dá k dispozici gigantický sektor Gothic. Na jejím začátku budete mít pod kontrolou padesát planet, které bude nezbytné bránit proti agresivním vpádům ostatních ras. Bojovat budete proti silám Chaosu, agresivním orkům, vznešeným eldarům a zrádcům z vlastních řad. Každé uskupení si bude chtít utrhnout část oslabeného kolosu. Obranné a ofenzivní akce budete plánovat na taktické mapě, která funguje na podobné bázi jako v sérii Total War. Každé kolo vám umožní svést určitý počet bitev o strategicky důležité body. V jejich rámci budete útočit na nepřátelská plavidla, likvidovat odpor, střádat informace, podporovat napadené světy a bránit kontrolované vesmírné stanice. Celý scénář se skládá prakticky jen z defenzivních a ofenzivních střetů, jež jsou proloženy příběhovými misemi.
Před začátkem každé bitvy si vždy poskládáte flotilu, s kterou budete ve vesmíru operovat. Všechna plavidla stojí určitý počet akčních bodů. Čím větší loď si vyberete, tím náročnější bude její provoz. Zvolit si nakonec budete muset mezi kvalitou a kvantitou. Osobně jsem se při střetech zaměřoval hlavně na sílu a odolnost, tím pádem jsem skládal oddíly jen z velkých meziplanetárních křižníků. V čele mé armády se vždy skvěl gigantický bitevní koráb třídy Imperátor. Celkový počet mých jednotek dosáhl maximálně 4 – 7 kousků. Protivníkova letka složená ze slabších kocábek nejednou dosahovala i 12 plavidel, jejich efektivita byla ale výrazně nižší. Multiplayerové a singleplayerové zápasy se od sebe moc neodlišují. Jedinou výraznou diferencí je možnost zpomalování času, přístupné jen ve hře pro jednoho hráče.
Souboj mezigalaktických titánů
Počáteční fáze Battlefleet Gothic: Armada vás seznámí hlavně s koráby Imperiálního námořnictva. Lidé se zaměřují především na vysokou výdrž. Jejich bojové lodě jsou vybavené torpédy a smrtícími Nova kanóny. Kapitáni sloužící v letce si mohou za nemalý obnos získat přízeň jedné ze čtyř říšských kapitul. K dispozici mají vševědoucí Inkvizici, technicky nadanou Adepta Mechanica, Imperiální síly a hvězdnou pěchotu Adepta Astarta. Celá frakce disponuje značnou mírou houževnatosti. Daní za odolnost je nízká pohyblivost a malá přesnost při střelbě na větší vzdálenost. Imperiální flotila je určená pro hráče zacílené na defenzivní styl boje.
Chaos je pravým opakem Imperiálního námořnictva. Jeho bitevníky jsou svižné a přesné. Dostřel chaosem kontrolovaných lodí je též na slušné úrovni. Hlavními zbraněmi tohoto národa jsou těžká děla a velké množství startovacích platforem, z kterých vesmírné křižníky vypouští do prostoru malé bombardéry, transportní moduly a stíhače poškozují plavidla protivníka. Celková síla sekundárních zbraňových systému je nevýrazná, torpéda tu najdete jen v minimálním množství. Odolnost celé flotily je díky absenci těžké zbroje hodně nízká. Úspěšní vojevůdci si mohou svou bárku ozdobit znakem jednoho z bohů Chaosu. Přízní je může poctít Khorne, Nurgle, Slaanesh a Tzeentch. Síla této frakce tkví v její dalekonosné palbě, hrát za ní musíte opatrně. Pokud se k vám oponent dostane moc blízko, nemáte moc velkou šanci na vítězství.
Podobně jako Chaos jsou situovaní i Eldaři. Jejich korzárské lodě jsou hbité a dobře ovladatelné. Posádka je disciplinovaná a neustále připravená na střet. Na rozdíl od ostatních ras nemají ve zvyku utíkat z boje či panikařit. Primární zbraně eldarských korábů jsou umístěny na přídi, pokud z nich chtějí pálit, musí být k nepříteli natočení čelem. Krom rychlosti, jsou velkým trumfem tohoto uskupení také malé bombardéry a stíhače. Plavidla této rasy jsou velmi křehká, většina z nich postrádá generátory štítů. Jejich odolnost vůči nárazům a frontálním útokům není vysoká. Efektivní jsou tím pádem hlavně při jasně cílených útocích. Velitelé eldarské flotily se po získání určitého respektu můžou obrátit na jednu ze čtyř mateřských lodí. Připojit se mohou k úlu Alaitoc, Biel-Tan, Saim-Hann a Ulthwe. Největší výhoda této frakce tkví v jejich bleskových výpadech, přímý střet s lodí Impéria či Orků je pro ně začátkem konce.
„Přestože vertikální úroveň plně schází, nabízí Battlefleet Gothic: Armada dostatek prostoru k manévrování.”
Posledním dostupným národem jsou Orkové. Jejich lodě se skládají prakticky z čehokoliv, co si dokážete představit. Do jisté míry by se dalo říct, že jsou to špatně ovladatelné pevnosti. Silné stránky těchto plavidel jsou převážně kontaktního rázu. Vzpoury a pokusy o neuposlechnutí rozkazů jsou u této rasy při tužších střetech častým jevem. Skřetí váleční vůdci se s nimi nedokáží účinně vypořádat, tím pádem jim vojáci nejednou utečou z bitvy v jejím průběhu. Po ulovení dostatečného množství nepřátel, se mohou koráby a jejich posádky přidat do jednoho z kmenových uskupení. Náruč jim v Battlefleet Gothic: Armada otvírají klany Bad Moons, Blood Axe, Evil Sunz a Da Goff. Flotila orků je tu hlavně pro hráče, kteří si libují v čelním útoku a ofenzivní taktice.
Každá zmíněná frakce má čtyři specifické interní organizace, do nich mohou kapitáni za menší úplatu vstoupit. Bohové, kapituly, klany a mateřské lodě bych souhrnně označil za patrony, kteří dávají svým uctívačům a zástupcům na bojišti specifické označení, výhody a bonusy. Jednotlivé národy mi přijdou dobře vybalancovaná, snad budoucí DLC tuto rovnováhu výrazně nenaruší.
Torpédo přímo před námi!
Battlefleet Gothic: Armada je titul vytvořený podle stolní předlohy. Tvůrci berou původní hráčskou základnu této hry hodně vážně, lodě se zde sunou jen po horizontální dráze, stoupat či klesat s nimi není možné. Střety podobné starému dobrému Homeworldu tu tím pádem nehledejte. Přestože vertikální úroveň plně schází, nabízí Battlefleet Gothic: Armada dostatek prostoru k manévrování. Vesmírné bojiště, které vám toto dílo poskytuje, připomíná klidný oceán plný minových polí, mlh a útesů. Mezigalaktické koráby se pohybují za pomoci obřích trysek. Ty plně nahrazují přítomnost obyčejných plachet a silného větru. Vysoká efektivita motorů umožňuje vašim plavidlům navyšovat svou rychlost a pohyblivost. Pokud je pohon poškozen či dokonce zničen, stává se z bitevníku snadný cíl.
„Hra vás ve směru úprav a taktiky limituje minimálně, záleží jen na vás, jakým způsobem budete chtít vyhrát.”
Palba nepřátelských zbraní se nemusí zacílit jen na motor. Každý vesmírný koráb má pět výrazných bodů, které zásadně ovlivňují chod celku. Pohon, generátory, trup, paluba a zbraně jsou pro bezproblémový chod lodi naprosto nezbytné. Pokud se protivníkovy podaří jeden z primárních systémů poškodit, nastanou vám skutečně horké chvilky. Ztráta štítů či zbraňových systémů je pro jakýkoliv bitevník doslova smrtící. Přímá střelba do protivníkovy kocábky je účinná hlavně při likvidaci štítů. Pokud budete chtít odstavit jeden z elementárních prvků křižníku, je dobré proti němu vyslat transportní moduly plné odhodlaných na cíl zaměřených jednotek. Osobně jsem se při bitvách snažil cílit hlavně na hnací sílu mnou napadených kolosů. Po jejím odstranění se z nich ve většině případů stala pomalu plující kopa šrotu.
Ostřílení lodivodi
Vy i vaše lodě budete v průběhu kampaně a náhodně generovaných bitev získávat zkušenostní body a kredity. Těžce nabité úrovně vám dají přístup k novým třídám křižníků. Každý typ bude mít svou specifickou výbavu, dovednosti a členy posádky. Vylepšení a výstroj budete zlepšovat za již zmíněné kredity, navýšit se dá prakticky jakákoliv statistika. Koráby mohou být odolnější, silnější či obranyschopnější. Hra vás ve směru úprav a taktiky limituje minimálně, záleží jen na vás, jakým způsobem budete chtít vyhrát. Systém získávání nových úrovní funguje ve všech herních režimech víceméně stejně.
„Kvalitních konverzi deskových her není mnoho. Battlefleet Gothic: Armada se dá považovat za jedno z vydařenějších děl tohoto typu.”
Umělá inteligence kapitánů nepřátelských lodí je na slušné úrovni. V boji reagují na nastalé situace svižně a úderně. Plavidla pod jejich kontrolou operují vždy ve stylu dané frakce. Chyby dělají na vyšších obtížnostech jen v minimálním měřítku. Spřátelení admirálové na tom byli na mou smůlu o něco hůř. Postup protivníků a taktika užívaná v průběhu bitev pro mě v tomto díle byly příjemným překvapením.
Konverze jak má být
Problematická technická stránka je zásadním nešvarem většiny velkých herních projektů. Nedostatek trápící konkurenci se naštěstí Battlefleet Gothic: Armada plně vyhnul. Celek si drží 60fps i při těch největších bitevních vřavách. Hra pro více hráčů funguje též bezproblémově. Vytknout se v tomto směru na mé sestavě nedá prakticky nic.
Kvalitních konverzi deskových her není mnoho. Battlefleet Gothic: Armada se dá považovat za jedno z vydařenějších děl tohoto typu. Komplet disponuje dobře vystavěnou kampaní, širokou variací jednotek a vyladěnou silou všech dosud dostupných frakcí.
Battlefleet Gothic: Armada vyšlo dnes na Steamu za 39,99€.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Battlefleet Gothic: Armada - vesmírné námořní bitvy
Battlefleet Gothic: Armada je povedená RTS založená na oblíbené stolní hře ze světa Warhammeru 40K. Pokud máte toto universum rádi a nevadí vám stereotypně laděná kampaň, nemusíte nad koupí dlouho váhat.
Líbí se nám
- balance jednotlivých frakcí
- příjemný vizuál
- vývoj posádek
- dobře zasazený scénář
- zásahové zóny
- perfektní uchopení celku
Vadí nám
- podivné jednání spřátelené AI
- mírně stereotypní kampaň
Pěkná recenze. Hru určitě vyzkouším
Odpověď na komentář uživatele
Ondřej Zeman
Já jsem si těch nešvarů vědom, ale při hodnocení jsem obvykle trochu míň. . jak to jen říct, zaměřený na fakta a spíš oceňuju ducha hry a atmosféru, to tady pro mě osobně zafungovalo skvěle, ale je mi jasné, že máte v redakci nastavené svoje standardy pro konzistentní hodnocení. Jinak. . výborná hra a jen tiše doufám, že někdy v budoucnu vznikne podobně skvěle atmosférická a zábavná Necromunda, která nezůstane někde na půl cesty, jako se to stalo s Mordheimem.
Skvělá recenze a jsem rád, že se hra povedla. Aspoň už vím, co si po státnicích koupím za odměnu
Odpověď na komentář uživatele
O 9 jsem hodně uvažoval. Osmičku jsem celku dal hlavně kvůli náplni kampaně a občas zajímavě jednající AI. Pokud by jeden z prvků byl v pořádku hra by si odnesla 9 bez větších problémů.
Gothic se povedl maximálně, nebál bych se dát hodnocení 9/10 a nákup vřele doporučuju. Hra skvěle navazuje stylem na předchozí W40k strategie a místy je možná i lepší.
ThainDegu: tak ono jde o to, že úly se nazývaj imperiální průmyslový města tak aby nedošlo k nějaký mejlce
, ale to už jsem moc velkej hnidopich 
Odpověď na komentář uživatele
Dík moc za trefnou poznámku. Hodně jsem o tom přemýšlel a nakonec jsem to udělal takto. Tak Craftworldy mají prakticky stejný úděl jako mateřské lodě či úly
Jinak jsem rád že se vám mé články dobře čtou, názor komunity je pro nás zásadní.
dobrá recenze hru jako milovník warhammeru určitě vyzkoušim. Jen bych trochu opravil autora. Ty Eldaři nemaj ani mateřský lodě ani úly, ale to co tu popisuje jsou takzvaný Craftworldy v češtině se to v některých knížkách překládalo jako světolety. Protože Eldaři jako takový nežijou na planetách ( teda pár jich tam žije ale to je jen naprostá menšina ) ale právě na těhle gigantických lodích. Ono je dost ošidný tyhle anglický názvy překládat a je lecky lepší je nechat v původním znění.
Taky musím chválit další super recka. Uvažuju o koupi
… Rozhodně zvyšuješ laťku recenzí na zingu.
dobrá práce, ty tady na zingu víceméně táhneš celou recenzentskou sekci a recenze jsou zajímavé a dobře psané, jen tak dál
Merhy už dělá na CZ a možná bude i oficiální.
[ odkaz ]