Po několikaletém vývoji bylo v březnu letošního roku konečně vypuštěno barevně laděné MMORPG Tree of Savior. Hra se před svým vydáním dočkala několika uzavřených testů, které měly za úkol odstranit a doladit chod celé hry. Ačkoliv se hra stane v květnu letošního roku F2P záležitostí, my jsme čekání nevydrželi a za čtyři stovky a nějaké drobné jsme hru zakoupili. Za naši nedočkavost jsme byli odměněni in-game herními výhodami na měsíc hraní a s nadšením jsme se tak pustili do převelikého světa, který je plný nástrah a krvelačných monster. Máme již něco nahráno a nyní se s vámi podělíme o naše herní zážitky.
Je libo meč, luk, hůlka nebo léčivý obvaz?
Tree of Savior je plnohodnotné MMO, které se o pilíře tohoto žánru neustále opírá a těží z něj, co mu síly stačí. Po výběru serveru přijde na řadu hrdina. Na výběr je válečník, lukostřelec, kouzelník a kněz. Každá postava si logicky žádá odlišný herní styl a postup. Zatímco válečník disponuje průměrnou silou a slušným brněním, lučištník je oproti meči podstatně rychlejší a silnější, nicméně jeho hadrová zbroj je o něco křehčí a příliš zásahů nevydrží. Kouzelník dokáže nepříteli uštědřit slušnou ránu a navíc podpořit spoluhráče kdejakým kouzlem, kdežto klerik spíše obvazuje rány a léčí různá poranění. Je tedy z čeho si vybírat, přičemž ke každé postavě je k nahlédnutí přehledná tabulka s jejími hodnotami. V neposlední řadě si je třeba zvolit startovní pozici buď v blízkosti města Klaipeda nebo Orsha. Věřte nám, je to jedno.
Během prvních hodin hraní nám byl prostřednictvím krátkých obrázkových tipů vysvětlen celý herní mechanismus. Ve hře jsme se tak již od samého začátku orientovali jako bychom jej léta znali. Kladně hodnotíme i možnost ovládat postavu nejen klávesnicí a myší, ale také gamepadem. Tuto možnost jsme vyzkoušeli a skutečně skvěle funguje. Díky interaktivnímu interface si není problém navolit jednotlivé skilly dle své potřeby a pohodlnosti, a tak svoji lahvičku s životy či manou vždy najdete tam, kde je potřeba.
Tree of Savior nabízí rozsáhlý svět, jenž je rozkouskován na desítky oblastí. Každá z nich je charakteristicky pojmenována a označena pro jakou úroveň je vhodná. Mezi jednotlivými oblastmi lze cestovat standardně pomalejším pěškobusem nebo pomocí portovacích soch. Každá oblast má své hranice, za které se dostaneme po předem vytýčených pěšinkách. Na jejich koncích se hra na moment zastaví a objeví se loading. Ačkoliv jsme vždy čekali pouze několik málo vteřin (díky SSD), načítání pro nás vždy představovalo rušivý element. Je tak škoda, že se oblasti nepodařilo rozdělit do větších celků, které by otravné načítání částečně eliminovalo. Dost možná to měli vývojáři v plánu, ale nebylo toho s ohledem na vypiplané oblasti plné mobů možné. Každá oblast je totiž až po uši naplněna a někdy až přeplněná různými potvorami. Nepřátel je skutečně ohromné množství a tito se liší nejen svým vzezřením, ale také schopnostmi. Často jsme se dostali do situací, kdy na nás útočila pomalá monstra, která dokázala naší postavě uštědřit pořádnou pecku, přičemž mezi těmito somráky poskakovali jiní, kteří sice nebyli tak moc silní, ale zato běhali jako splašení koni. Monstra jsou zkrátka nápaditá a nikdy tak nevíte, čeho se v nové lokaci dočkáte. Čas od času se z nitra země nebo kdoví odkud zjeví boss, který je obklopen hloupějšími pobočníky a poradí si dokonce i s nějakým tím kouzlem. Zprvu je tedy třeba sledovat jeho chování a poté v pravý čas zaútočit. Ostatně Tree of Savior nepatří mezi pasivní MMO, kde stačí označit nestvůru a jenom vyčkávat, kdy padne. Ne, v této hře budete nuceni uhýbat, uskakovat a někdy i utíkat. Monstra jsou zkrátka velmi nápaditá a boje tak nejsou nikdy nudné a stereotypní.
To se však nedá tvrdit o úkolech, jejichž zadání se získává standardně od stojících NPC. Každý úkol je již tradičně ověnčen zdlouhavým a nudným tlacháním o ničem, které jsme vždy odbyli defaultní klávesou, přičemž po skončení tohoto martyria se na mapě objeví symbol označující místo plnění daného úkolu. Ty ale nejsou nijak překvapivé a o nápaditosti se snad ani nedá bavit. Převážná většina questů představuje zabít několik monster a poté akorát s úsměvem zajít zpátky k postavě, která nás daným úkolem pověřila. Abychom příliš nekřivdili, někdy je třeba posbírat předměty nebo vyšetřit záhadu ztracené dívčiny, ale to je asi tak všechno. Pro milovníky napínavých dobrodružství to tedy není, na druhou stranu nám de facto stále stejné úkoly ani nevadily. Ve hře se dá totiž zabavit i jinými věcmi.
Řemeslo a obchod, vše tu kvete
V Tree of Savivor si není problém vyrobit kdejaký předmět, jehož vlastnosti lze navíc vylepšit o nějaké bodíky navíc ať už pomocí očarování nebo případně vzácného gemu. Každé řemeslo však stojí stříbrňáky a také materiál, který získáváte ze zabíjení monster a plnění nelehkých úkolů. Většina předmětů si navíc žádá unikátní plánek a specifické suroviny. Často se vám tak stane, že získáte nákres, ale danou surovinu ve vaší kapse zrovna nenajdete. Můžete tak vyrazit do světa a pustit se do tradičního farmaření monster nebo sáhnout po pohodlnější aukční síni. Aukci najdete ve městech, kde se všechna hráčská verbež srocuje a porůznu pobíhá. Dávejte si na ně ale pozor, protože jak už to tak ve všech MMO bývá, mezi hráči se najdou jedinci mírumilovní, ale také ti špatní. Máme na mysli otrapy, kteří sociální chat neustále zahlcují prodejem herní měny za reálné dolary. Nám tak nezbylo než stále dokola další a další podvodníky blokovat. Často nám tak uniky důležité informace a nabídky ostatních hráčů. Hra je však v plenkách a tak pevně věříme, že se na tyto šmejdy tvůrci zaměří a ze světa Tree of Savior rychle vymizí. Do té doby musíme blokovat.
Ve městech samozřejmě nepotkáte jenom hráče, ale také NPC obchodníky, kterým lze nepotřebné haraburdí prodat za čistou měnu. Mimo prodeje se je čas od času třeba věnovat opravě, neboť je vybavení našeho hrdiny stále opotřebované. Ničí se nejen bojem, ale zejména smrtí. Ostatně návštěvy jednotlivých obchodníků a řemeslníků vám budou milou povinností, protože jsou města a jejich uličky velice hezky zpracovány. Taková procházka se tak stane skutečným relaxem a pohodou.
Pět kouzelníků a přitom každý jiný
Za každý dosažený level je hráč odměněn body, které lze přiřadit do síly, výdrže, inteligence, kuráže nebo případně obratnosti. Záleží samozřejmě na každém, kam si svůj získaný bod přidá, nicméně je třeba zohlednit právě hranou postavu. Krom atributů má každá postava své jedinečné dovednosti, díky nimž se stává v boji jedinečnou. A aby toho nebylo málo, mimo dovedností má každá postava specifický vývojový strom, který se dále dělí na několik poddruhů. Každý z nich má své jedinečné vlastnosti, tudíž lze říci, že vedle sebe může stát například pětice kouzelníků, z nichž bude mít každý jiné dovednosti a čáry. Po dosažení maximální 280 úrovně si tak můžete klidně rozjet novou postavu a hrát v trošku jiném stylu. Pokud bereme v potaz počet postav a počet možností v každým buildu, máme vystaráno na opravdu hodně dlouho.
Jakmile se ve hře krapet rozkoukáte a postava bude mít alespoň 50 lvl, není problém zajít s partou do jednoho z více jak deseti dungeonů. Ty můžete navštívit s kamarády nebo s náhodně poskládanou partou. Jako první dungeon navštívíte Underground Chapel, který se doporučuje pro 50 level a výš. Svojí velikostí patří spíše mezi ty menší, přičemž po vyvraždění mobů potkáte na konci draka jménem Shadowgaler. Ten vaší družině dokáže pěkně zatopit, nicméně společnými silami jej určitě porazíte. Ostatně pokud během závěrečné bitvy zemřete, po respawnu si za drakem hezky doběhnete a svoji práci dokončíte. Místnost totiž nebude zavřená a vy tak můžete draka udolávat, dokud nepadne. Ačkoliv je tento prvek známkou jednoduchosti, Tree of Savior určitě není hrou pro nerozvážné hráče. Je třeba být stále ve střehu a použití jednotlivých kouzel dopředu promýšlet. Ostatně uvidíte sami, jak vám lahvičky s životy a manou přijdou vhod.
Jako největším mínusem současné verze Tree of Savior jsou všudy přítomné lagy. Hra laguje během questění, ve městech a v dungeonech – zkrátka všude. Nebylo snad dne, kdy by hra nelagovala a různě se nezasekávala. Ostatně co se týče optimalizace, mají tvůrci stále na čem pracovat. Ačkoliv jsou jednotlivé oblasti od sebe odděleny loadingem, i tak je hra velmi náročná a naše PC osazené procesorem Pentium i7, grafickou kartou GeForce GTX 970 4GB a 16 GB RAM hra plynule rozhodně nejela. A není to vůbec jenom náš problém, na optimalizaci nadávají všichni. Dále se je třeba zmínit o hudebním doprovodu, který je prostě otřesný. Skutečně, nedá se poslouchat a sami zjistíte, že po hodině hraní si raději pustíte CD s dechovkami a nějakým zpívajícím Vendelínem, než abyste poslouchali tu originál šaškarádu.
TIP Zingu: Hru doporučujeme po každé hodině hraní vypnout a zapnout. Některé lagy a škubání na chvíli odezní.
O Tree of Savior bychom mohli psát až do rána a pořád by to bylo málo, nicméně není času nazbyt, protože už v květnu hra vychází zcela zdarma a bude tak k dispozici široké škále hráčů. Jsme velmi zvědavi, jak si už tak dost přetížené servery poradí s přílivem nových dobrodruhů. Dle desítek diskusních fór je totiž zřejmé, že se celé masy na hru vyloženě třepou a nemohou se jít dočkat.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Tree of Savior – ochránce lesa na cestách
Tree of Savior je výborné MMORPG laděné do nekonvenčního grafického kabátku, který některé zaujme a jiné možná odpudí. Nás však hra bavila a stále baví dál. Pokud tvůrci zapracují na některých nedostatcích, mají milovníci tohoto žánru na dlouho dobu vystaráno. Navíc v následujících týdnech se hra stane F2P, což mnozí jistě ocení.
Líbí se nám
- postavy a jejich rozmanité buildy
- přehledný svět plný života
- zajímavé grafické zpracování
- hratelnost podporovaná radami a tipy
Vadí nám
- stereotypní úkoly
- loadingy mezi jednotlivými oblastmi
- všudypřítomné lagy
- špatná optimalizace
Nejlepší komentář na obrázku byl . . this game is whole lagg
Mě pobavilo. Nicméně to vypadá skvěle 
koupil jsem si tu obyč verzy za 10 éček a jako přiznám se že mě to vůbec nebavilo
hrozně stereotipní a na to jakou to ma grafiku tak i celkem blbě optimalizovaný 
ja se koukal nekdy 25 dubna na forum oni to dost prohazovaly puvodne to mely bejt snad uz nekdy 26 dubna myslim, Nastesti jeste furt mam continent of ninth seal
ten bojovej system co tam maji je skvele udelanej
Odpověď na komentář uživatele
Beeda2004
Je jedno, zdali budeš hrát na max. či min, hra i tak laguje. I když jsem vypnul všechny efekty a další, tak to na výsledek mělo nepatrný vliv.
Jinak hra bude F2P pro všechny až od 10. května
viz. oficiální zdroj [ odkaz ]
Etien: nn to uz je tak tri tydny. Pokud vim zatim posledni datum tak 9 by mela zacit open alfa/beta.
Sem s tim hlavne vahal ze lidi dost nadavaji i na balanc atd. . ale pokud je to delany jak ragnarok online tak to nebude moc rozdilny taky tam nebyl zrovna balanc a nektery classy se vubec nehraly a servr lagy tam byly taky na dennim poradku hlavne spis ale pozicni ze to cloveka vracelo zpet atd…
Akorat muzu se zeptat na jakou konfiguraci ste zkousely tu optimalizaci jestli i vsechno na minimum atd. .
Odpověď na komentář uživatele
Beeda2004
jj, pokud jsi čekal do dneška, tak už asi nekupuj a vyčkej
taky sem nad tim premejslel ale kdyz hra pise 10 dolaru a na steamu chcou 15 ecek tak si radsi pockam na zdarma navic pokud nevylepsi servry tak bych byl asi jen nastvanej za vyhozeny penize