Série Total War se v posledních letech neprezentuje zrovna nejlépe. Její jmenovci vychází většinou značně zjednodušeni, obsahově osekáni a špatně optimalizováni. Při srovnání s jejich předchůdci toho postrádají mnoho. Přesto si u nich Creative Assembly dokáže udržet chytlavou hratelnost a vcelku kvalitně vystavěné bitvy, jež táhnou hru jako celek kupředu. Historická sféra, v níž se Total War doposud odehrával, pomalu ale jistě začala ztrácet šťávu a tak se tvůrci zaměřili na svět, který je válkou zasažen podobně jako naše minulost. Univerzum Warhammeru dává vývojářům značné množství prostoru. Dokáží ho využít k obnovení jejich pošramocené reputace nebo svou šanci promrhají jako u podobně nadějných děl?
Chaos přichází
Svět Warhammeru je, až na krátké přestávky, permanentně ve válečném stavu. Jednotlivé frakce tohoto univerza spolu neustále bojují o moc a životní prostor. Jejich každodenní šarvátky jsou ale ve srovnání s tím, co je čeká v průběhu kampaně Total War: Warhammer naprosto bezvýznamné. Na scénu totiž přichází sjednocená vojska Chaosu vedená mocným Archaonem, jenž se chystá srovnat se zemí vše, co se mu připlete do cesty. Zastavit ho můžete jen vy a vámi zvolená říše.
Elementární paleta ras tu není zrovna z nejpestřejších. Total War: Warhammer vám nabídne jen čtyři národy. K dispozici budete mít lidi, trpaslíky, upíry a zelenokožce. Každá frakce má na počátku hry po ruce jen jedno sídlo, pár jednotek a legendárního vůdce. Většina říší si na úvod může postavit do svého čela jednoho ze dvou charismatických lordů. Výjimku tvoří snad jen Válečníci Chaosu, kteří si mohou svého šampiona zvolit ze tří vyvolených antagonistů. Všichni velitelé mají specifické startovní jednotky, benefity a charakterové rysy. Taktika jednotlivých uskupení je značně odlišná, tím pádem je dobré vybrat si společenství, které nejvíce sedne vašemu strategickému zaměření.
Mimo hlavní scénář nabízí hra také řadu úkolových bitev, které je možné absolvovat za jednoho z frakčních lordů. Všichni legendární vůdci mají určitý počet zadaných střetů. Trpasličí vojevůdce Thorgrim Grudgebearer má kupříkladu k dispozici pět různě situovaných šarvátek. Questové souboje nahrazují historické zápasy z předchozích dílů Total War. Krom jasně definovaných dostaveníček, si můžete dát také klasické souboje, které si sami nastavíte.
Trpaslíci válí
Osobně jsem se základní kampaň rozhodl absolvovat na velmi vysokou obtížnost za trpaslíky, kteří stojí v prvních etapách hry na okraji propasti. Počáteční fáze scénáře byly za tuto frakci hodně náročné, zelenokožci vás totiž zcela obkličují. Naštěstí, byly moje jednotky efektivnější než jejich, takže jsem se po čase byl schopen vymanit z jejich sevření. V krátkém období expanze jsem se spojil s dalším trpasličím klanem, který mi po pár tazích pod záštitou konfederace přenechal svá území. Na mou smůlu sousedil s upíry, kteří mě po chvilkovém soužití napadli a zničili vše, na co narazili. A aby toho nebylo málo, naše domovy znovu napadli plnou silou divocí válečníci se zelenou kůží. Válka s vampýry a orky trvala řadu let. Na jejím konci jsme je ale zahnali zpátky do jejich útulných rakví a nor. Můj boj tímto vítězstvím prakticky začal, protože v momentech, kdy jsem skóroval, dorazily z mrazivého severu zprávy o sjednocujících se jednotkách Chaosu. Úspěšné absolvování kampaně mi zabralo celkem 173 tahů a 22 hodin, náročnost celku mi přišla výrazně vyšší, než u předešlých dílů série Total War.
Cesta k moci
Jak již bylo řečeno v předchozích řádcích, každá herní frakce v počáteční etapě hry operuje jen s jednou pevností, legendárním lordem a malou armádou. Expanze do okolí je pro vaše přežití zcela nezbytná. Města ve vašem sousedství jsou většinou součástí provincie, v níž se nacházíte. Tím pádem je dobré získat nad nimi kontrolu, kvůli lepší stabilitě celku. Systém měst v Total War: Warhammer funguje na stejném principu jako v ROME 2. Liší se jen ve směru možností okupace. Obsadit lze totiž jen metropole určitých ras. Za trpaslíky je například možné ovládat jen osady zelenokožců. Lidské a upíří města za srdnatý lid řídit nelze.
Budování osad je tu stejně jako ve všech nových dílech série Total War hodně zjednodušeno. Hlavní města vám dají k dispozici jen šest stavebních políček, na nichž lze vystavět různé typy výrobních a výcvikových budov. Menší městečka disponují většinou jen čtyřmi parcelami, které ani nelze plně vylepšit. Paleta dostupných staveb je vcelku pestrá. Vybudovat můžete lepší hradby, kovárny, střelnice, hospody a doly. Produkovat je možné celkem deset typů obchodních surovin.
„Generálové a speciální jednotky mají spolu s monstry obrovský vliv na výsledek bitvy. Jejich přežití či záhuba většinou rozhodnou o tom, jak vlastně souboj znesvářených stran skončí.”
Armády a osady již nejsou tolik závislé na jídle jako v minulosti. Pole nyní slouží jen k lepšímu obnovování vojsk a rychlejší expanzi měst. Pokud nebudete nikam spěchat, můžete prakticky hrát bez zásobovacích budov. Roční období jsou též pryč. Místo těchto dvou prvků dostává výrazný prostor aspekt nákazy, která dokáže ve vašich metropolích zasít semínko vzpurného chování a nepokojů. Na každou frakci působí nákaza a neklid trošku jiným způsobem, někteří je vnímají pozitivně, jiní naopak negativně. Trpaslíci jsou jimi díky různým technickým a frakčním výdobytkům ovlivnění jen v minimálním měřítku. Výzkumný strom tohoto uskupení čítá celkem šedesát technologií, ostatní říše toho mají ke zkoumání rozhodně méně.
Souboj jednotlivců
Pokud necháte reptání obyvatel měst u některých ras bez odezvy, může se vám časem stát, že se vzbouří a převezmou nad danou metropolí kontrolu. Když se tak stane, je dobré ihned zakročit. Armáda tu hraje prim, prakticky se s ní dají vyřešit všechny vyvstalé potíže. Každá elementární herní frakce má k dispozici vlastní škálu specifických bojových jednotek. Některé uskupení cílí na kvalitu, jiné naopak na kvantitu. Při vojenských taženích tímto světem se střetnete s parními tanky, mohutnými děly, obry, gigantickými pavouky, mutanty, kostlivci, draky, trolly a hrdiny.
Hrdinové v novém Total War nahrazují agenty známé předchozích dílů série. Podobně jako oni jsou rozděleni do řady specifických tříd. Každá frakce disponuje jinou paletou reků. U lidí například naleznete lovce čarodějnic, mágy, válečné kněze a do zbroje zatepané kapitány. Generálové a speciální jednotky mají spolu s monstry obrovský vliv na výsledek bitvy. Jejich přežití či záhuba většinou rozhodnou o tom, jak vlastně souboj znesvářených stran skončí. Elitní postavy jsou schopné zneškodnit klidně i celé bataliony pěšáků. Po bitvách je můžete vylepšovat za pomoci nových schopností, předmětů a společníků. Jejich vývoj je na slušné úrovni, osobně jsem s ním byl spokojen.
„Pokud budete chtít přežít až do konce, musíte se po čase spojit s ostatními národy, které obývají toto univerzum. Spolupracovat tu lze prakticky s kýmkoliv.”
Bitvy ve světě Warhammeru neovlivňují jen monstra a kontaktní hrdinové. Občas do nich zasahují i mágy přivolaná kouzla. Magie je při střetech s některými frakcemi extrémně účinná. Vyřčená zaklínadla se dokáží během pár sekund postarat o celé jednotky. Silná zaříkadla jsou na vaši smůlu nestálá, tím pádem si na ně musíte dávat vždy pozor. Když nebudete opatrní, klidně mohou zdecimovat vaše vlastní vojáky. Čarodějné kejkle vyučuje celkem osm škol. Na své si při jejich praktikování přijdou nekromanti, pyromani i milovníci světla. Uživatelé magické energie si jí mohou doplnit z vichrů magie vždy před bojem. V jeho průběhu si musí vystačit s načerpanou zásobou. Pokud jim dojde, mají po srandě.
Střety na bojišti jsou nyní díky magií, hrdinům a monstrům o něco rychlejší než v minulosti. Kontakt s nepřítelem trvá většinou jen pár minut. Délka bitev je oproti předchozím dílům značně zkrácena. Dobývání měst bylo za pomoci kapesních žebříků a zmenšení rozlohy též výrazně zjednodušeno a zrychleno. Osobně bych uvítal delší a kvalitnější šarvátky, současný stav mi moc nevyhovuje. Snad jej v budoucnu napraví buď Creative Assembly nebo aktivní moderská komunita.
Jeden za všechny a všichni za jednoho
Válečné umění toho řeší hodně, přes jeho vysokou efektivitu ho ale není možné uplatnit na všech frontách. Pokud budete chtít přežít až do konce, musíte se po čase spojit s ostatními národy, které obývají toto univerzum. Spolupracovat tu lze prakticky s kýmkoliv. Hra vás ve směru diplomacie i přes aspekt dějin a určitých zákonů výrazně neomezuje. S ostatními národy je možné uzavírat obchodní smlouvy, dohody o neútočení a vojenská spojenectví. Některé frakce se mohou díky diplomatickým možnostem spojovat do konfederací. Akt spojení dvou totožných uskupení je tu penalizován. U některých frakcí bych byl postih schopen pochopit, u jiných je to holý nesmysl, který v mnoha směrech odporuje lore tohoto světa. Není zrovna ořechové, že jeden trpaslík může vyhlásit válku jinému.
„Total War: Warhammer je povedená strategie, která efektivně kombinuje již zažitý koncept s kultovním fantasy univerzem.”
Přes jisté narušení tradic je diplomacie na slušné úrovni. AI se na velmi vysoké obtížnosti chová rozumně a předvídavě. Když jste s ní v alianci, chrání své i vaše hranice, což vám nejednou vytrhne trn z paty. Společné útoky je možné koordinovat za pomoci určení společného cíle. Při střetech s Chaosem se snaží maximálně sehrát. Za sebe mohu říct, že jsem byl jejími akty příjemně překvapen, čekal jsem totiž podobnou hrůzu jako v ROME 2 či Total War: Attila. Namísto toho jsem dostal vcelku kvalitního společníka i soupeře.
Krom vylepšené diplomacie, mě potěšila také technická stránka celku. Hra jela i na nejvyšších detailech bez výrazných propadů fps. Pády hry zmiňovanými na fórech jsem byl ovlivněn jen v minimálním měřítku. Tak vyladěný titul Creative Assembly již dlouho nevydalo. Pokud jste s koupí otáleli kvůli špatné optimalizaci ROME 2, můžete být v klidu.
Konečně Total War na úrovni?
Co si budeme povídat, Creative Assembly v posledních letech vydávalo jeden strategický průšvih za druhým. Série Total War pod jejich vedením pomalu ale jistě upadala. Naštěstí jsme se dnes dočkali světlého momentu v jejich tvorbě. Total War: Warhammer se totiž dobře hraje i jede, což je pro mne velmi milým překvapením. Celek je na tom v mnoha směrech lépe než jeho předchůdci, vytknout se mu dají jen zrychlené bitvy a zminimalizované dobývání měst, zbytek prvků je na jedničku. Za sebe ho mohu doporučit všem fanouškům kvalitních strategií zasazených v krvavém univerzu Warhammeru.
Total War: Warhammer koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Total War: Warhammer – invaze do nového světa
Total War: Warhammer je povedená strategie, která efektivně kombinuje již zažitý koncept s kultovním fantasy univerzem. Pokud patříte mezi fanoušky série Total War, určitě by vás tento titul neměl minout.
Líbí se nám
- specifická hratelnost jednotlivých frakcí
- vylepšená diplomacie
- kombinace magie, hrdinů a monster
- vývoj postav
- velká rozloha herní mapy
- vysoká míra znovuhratelnosti
Vadí nám
- občasné pády hry
- osekání dobývacích bitev
- ignorace některých aspektů lore
Odpověď na komentář uživatele
Ondřej Zeman
Už jsem viděl ve workshopu, že je tam mod, který tyhle omezení vypíná. Jen nepodporuje jiné jazyky než angličtina.
toto ale zase vyhovuje na spolocny co op, je to teraz vo dvojici viac hratelne
Odpověď na komentář uživatele
No moc ne, chce to asi mod, který výrazně navýší statistiky některých jednotek aby se celek byl schopný udržet delší dobu.
Alangor: Za žádnou rasu to není lehké
za zelenokožce a pajzly je to ale v jistém směru náročnější protože jejich expanze nemůže dosáhnout takových rozměrů jako u lidí či upírů 
Ta rychlost bitev je opravdu veliká, doufám že to opraví, aby bitva několika tisíc vojáků netrvala jen 10 minut.
Člověk si pak vůbec nevychutná tu bitvu.
Zatím jsem od útery nahrál jen 10 hodin. Ale můžu říct, že je to příjemné oživení série a opravdu je poznat, že i tvůrci si to užívali více než nudnou attilu, kterou jsem přeskočil. Oproti optimalizaci na rome je tohle zdaleka lepší a hraju to v klidu bez lagu na HIGH a to mám low grafiku (760 GTX) . Za mě zatím 9/10. Jsou tam nedostatky, které doufám že časem upraví nějakým patchem, dlc a nebo modeři se vyřádí.
Odpověď na komentář uživatele
Ondřej Zeman
ThainDegu, hRDLA: tak jsem na vás hoši dal.
uvidi se po práci
Koupil jsem to plne i s chaos dlc.
Odpověď na komentář uživatele
Ondřej Zeman
nevim za trpaslíky jsem hrál jen chvíli a moc mě to za ně zatim nebavilo ( i když jsem se na ně těšil ) tak to nemůžu posoudit. Ono každej národ má svý což se mi na tohle total waru dost líbí a ani za jeden to neni úplně snadný.
Odpověď na komentář uživatele
jj optimalizaci to má výbornou jedu na druhý nejvyšší nastavení ( protože nevim proč ale když dam ultra tak mi to padá ) a jede to mnohem líp než jel attila, kterýho jsem na druhý nejvyšší jel taky.
Já nevim, mám nahráno asi 10 hodin hry a ani jeden pád. Navíc mě to běží mnohem lépe než Rome 2.

Hra je skvěle optimalizovaná a zatím sem nenarazil na žádný bug. Mapa je menší než v Romě 2. ale je více propracovaná, je vidět že si dali hodně záležet. Umělá inteligence opět nic moc, ale je alespoň o krok dál než v Romě 2. Celkově sem se hrou spokojený
Pěkná recka. A osobně mi to zatím taky nepadlo ale dostal jsem na prdel už.
Odpověď na komentář uživatele
erazghul
Pomaličku se na to chystám, snad nám copy dojde někdy před vydáním.
Odpověď na komentář uživatele
Myslím to hlavně ve směru obsaditelného prostoru
Jinak trpaslíci to také nemají nejlehčí zelenokožci na ně hodně tlačí

Odpověď na komentář uživatele
Ondřej Zeman
Budeš recenzovat Hearts of Iron IV?
Odpověď na komentář uživatele
Ondřej Zeman
mno to bych zase neřekl maj kolem sebe sice spoustu lidských státečků, ale zase to neni žádná sranda páč když si člověk nepohlídá diplomacii tak se na něj všichni vrhnou protože nesouhlasej stim že byl Karel zvolenej císařem
Odpověď na komentář uživatele
Říše má hodně prostoru pro expanzi, trpaslíci jsou na tom na mou smůlu hůř
Teď sem jim ale slušně zatopil společnou aliancí s Bretonci a Pohraničím