Současná herní scéna tower defense strategiím zrovna moc nepřeje. Většina hráčů preferuje buď méně statické RTS, nebo komplexní strategické simulace. Prostoru pro prosazení tu není mnoho. Přesto se některým indie vývojářům čas od času podaří vytvořit dílo, které dokáže určitým způsobem oslovit širší spektrum hráčské komunity, jenž ho podpoří natolik, že dojde k jeho vydání.
Německé nezávislé studio Happy Tuesday je celkem slušným příkladem tohoto jevu. Jejich první větší projekt Hero Defense – Haunted Island byl totiž od jisté fáze vývoje tvořen a balancován za pomoci aktivní komunity, která ho spolu s tvůrci po několik měsíců ladila v oblíbeném Early Accessu. Nyní k nám míří finální verze, která nám ukáže, jak se spolupráce vývojářů s hráči nakonec povedla.
V zajetí temnoty
Rodiče si člověk nevybere. Své by vám o tom mohl vyprávět ostřílený lovec monster Jack. Jeho otec je totiž upír, který se za pomoci své armády nemrtvých snaží ovládnout svět. Zastavit ho může jedině pětičlenné společenství hrdinů vedené jeho vlastním synem. Jack má před sebou skutečně nezáviděníhodný úkol. Jeho úspěch bude záležet jen na vás a vašich schopnostech.
Kampaň je rozdělena do řady různě nadefinovaných map. Vašim primárním úkolem bude vždy obrana určitého bodu. Pokud ho udržíte, dostanete za odměnu hvězdičku, která vám umožní pokročit dál v příběhu. Každá dosud neotevřená lokace vyžaduje určitý počet hvězd. Při postupu dějovou linkou se díky hvězdičkové náročnosti nevyhnete znovu absolvování předešlých úrovní na vyšší obtížnosti. Nutnost opakovaných průchodů již prošlých map značně zvyšuje repetitivnost celku. Jistá míra svobody a absence nátlaku, by hře v tomto směru jen prospěla.
„Každá postava má svůj specifický příběh, dovednosti a zaměření na určitý typ nepřátel.”
Dějová linka je v Hero Defense – Haunted Island na vedlejší koleji, její úroveň není zrovna z nejvyšších. Dialogy jednotlivých postav jsou nezáživné a bez nápadu. Komplet v tomto směru drží nad vodou snad jen propracované pozadí herních charakterů. Tvůrci by možná udělali lépe, kdyby do svého díla příběh vůbec nezakomponovali. Osobně považuji děj kampaně za jeden z nejvýraznějších nedostatků tohoto relativně slušně fungujícího titulu.
Lovec upírů, hrobník a ti ostatní
Skupinka hrdinů zachraňujících toto univerzum není zrovna tradiční. Lovec upírů tu prakticky bojuje bok po boku s hrobníkem, podivným ohnivým dítětem, mrtvou nevěstou a polo-vlkodlakem. Jednoduše řečeno kombinace k pohledání. Každá postava má svůj specifický příběh, dovednosti a zaměření na určitý typ nepřátel. Hrobník je kupříkladu hodně efektivní vůči kostlivcům. Ostatním monstrům toho ale moc neudělá, na jejich likvidaci jsou tu totiž jiní.
Monstra mají podobně jako hrdinové specifické třídy a schopnosti. Narazit tu můžete na rychlé upíry, pomalé zombie a znovu vstávající kostlivce. Kombinace jednotlivých dovedností se může v určitých vlnách nestvůr namixovat. Díky tomu natrefíte i na svižné umrlce či odolnější vampýry. Eliminace neživých nepřátel dává vašim postavám peníze, krystaly a vývojovou měnu. Diamanty jsou určeny k budování podpůrných kapliček, které slouží k dočasnému zefektivnění schopností a základních statistik vašich hrdinů. Když svatou půdu opustíte, o získané benefity ihned přijdete.
„V praxi před sebou máme tower defense bez stabilních věží. Místo nich tu máme pohyblivé hrdiny, s nimiž jsme nuceni na vyvstalé situace aktivně reagovat přesunem na lepší či výhodnější pozice.”
V nejtužších situacích je v boji proti monstrům možné využít i městský dav, který jim dokáže pořádně zatopit. Obyvatelé města mají vůči nemrtvé hordě slušnou averzi, zničila jim totiž jejich útulné domovy. Obnovit je budete muset vy a vaše skupina dobrodruhů. Znovu výstavba metropole dá vašim postavám přístup k novým dovednostem, lepšímu vybavení a různým typům benefitů. Akademie věd vám například vylepší příjem zkušeností, každá její úroveň navýší počet získaných bodů o určité procento. Do oprav a rozšíření budete muset zainvestovat jak peníze, tak i diamanty.
Kombinace herních tříd, podpůrných bodů a jasného zacílení jednotlivých postav na určitý typ monster jasně ukazuje směr, kterým se tvůrci vydali. V praxi před sebou máme tower defense bez stabilních věží. Místo nich tu máme pohyblivé hrdiny, s nimiž jsme nuceni na vyvstalé situace aktivně reagovat přesunem na lepší či výhodnější pozice. Inovační prvek nestabilních obránců se autorům skutečně povedl, prakticky by se dal označit za jeden z nejvýraznějších aspektů tohoto průměrného díla.
Fungující průměr
Hero Defense – Haunted Island je průměrná tower defense strategie s řadou menších inovativních prvků, které jí táhnou kupředu. Na její smůlu jí nohy podraží nezajímavý příběh, nedostatek originálních nepřátel a nutnost opakování již prošlých úrovní. Jestli vás už nebaví statičtí zástupci této specifické podskupiny strategií, rozhodně můžete toto dílo vyzkoušet. Za sebe ho ale fanouškům žánru doporučit nemohu.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Hero Defense: Haunted Island – ostrov plný hrůz
Hero Defense - Haunted Island je průměrný titul, který stojí za investici maximálně ve slevě. Jestli si ho chcete koupit již nyní, nesmíte mít vysoká očekávání. Moc toho totiž za své peníze nedostanete.
Líbí se nám
- vývoj hrdinů
- absence statiky známe z podobných titulů
- mírná inovace již zavedených prvků
Vadí nám
- nutnost opakovat úrovně
- nezáživný příběh
- vysoká míra repetetivnosti
- prakticky mrtvá hra pro více hráčů
Celkem souhlasim, jeste bych pridal debilitu pohrebaka, nekolikrat se me stalo ze misto aby neco dorazil tak nechal potvory dobehnout s par hp protoze prubezne na vsechny nezmrazeny potvory misto aby se venoval v "nesilnejsi nebo s nejmin hp" a moc nepomaha ani to ze si je clovek naklikne, to bych pak nesmel delat nic jinyho.