Recenzovaná verze: PC
Když nezávislí vývojáři z Playdead začali pracovat na svém prvním projektu, pravděpodobně ani neočekávali, že s ním dosáhnou velkého úspěchu. Opak se nakonec stal pravdou. Jejich premiérový titul Limbo byl přijat pozitivně jak komunitou, tak i herními recenzenty. Obě skupiny byly nadšeny většinou aspektů, jimiž dílo disponovalo. Nejvíce je uchvátil osobitý vizuál a perfektní soundtrack. V současnosti pro nás mají tvůrci Limba další neotřele vypadající dobrodružství. Oslní nás Inside podobně jako jejich prvotina?
Atmosféra na jedničku
Emotivní příběhy jsou často prezentovány skrz dětské protagonisty. Jejich nevinnost, bezelstnost a jistá míra naivity z nich vytváří hrdiny, které si zamiluje snad každý hráč s trochou citu. Hlavní postavou Inside je malý chlapec bez minulosti, který musí čelit nástrahám a nebezpečím temného světa, v kterém se nachází.
Primární dějová linie je na hodně vysoké úrovni. Příběh je slušný a bez výrazných hluchých míst. Ostatní žánrové tituly by si měly z Inside v tomto směru vzít příklad, většina z nich mu totiž v daném ohledu nesahá ani po kotníky. Za sebe mohu říct, že jsem elementární linku hltal od samého začátku do úplného konce. Škoda jen, že její délka nebyla z nejdelších.
Univerzum Inside má velmi kvalitní základ. S hlavní postavou si i přes absenci mluveného projevu vytvoříte již po pár minutách hraní pouto, které vám vydrží až do samého konce hry. Lokace jsou převážně temnějšího rázu, na světlejší prostory narazíte jen výjimečně. Na vaší cestě projdete skrz rozpadlé továrny, zamořené farmy, rozbořené činžáky či zatuchlé bažiny. Atmosférický prvek se v tomto titulu dá označit za jeden z nejvýraznějších tahounů celku, jeho úroveň je podobná jako v Limbo či Feist.
„Zvířata a lidé tu neslouží jen jako pomůcky k řešení hlavolamů, občas vám je budou i vytvářet.”
Krom výrazné atmosféry disponuje toto dílko také příjemným vizuálem a perfektním soundtrackem. Hudba a zvuky hrají při průchodu hrou zásadní roli. Občas vám dokonce mohou pomoci vyřešit jednu z mnoha dostupných hádanek.
Kouzelné hádanky
Hlavolamy jsou v Inside řešené podobně jako v jiných logicky zaměřených plošinovkách, jejich obtížnost není vysoká, přesto si s nimi člověk většinou užije spoustu zábavy. K řešení hádanek užíváte zvířata, lidi a různé předměty. Nejčastěji budete k rozseknutí gordického uzlu užívat vygumované zástupce vaší rasy, které je možné po nasazení speciální helmice kontrolovat. S větším počtem zombie dokážete zdolat prakticky jakoukoliv překážku. Aspekt posednutí je tu zpracován celkem slušně, jeho potenciál mi ale nepřijde plně využit, rozhodně by se s ním dalo vytvořit zajímavější spektrum hlavolamů. Za sebe mohu říct, že jsem byl asi nejvíce fascinován jedním z počátečních hlavolamů. Skupinka malých kuřátek a sací systém jsou ideální kombinace k vytvoření velkého úsměvu na tváři nejednoho hráče.
„Vývojáři z Playdead znovu odvedli dobrou práci, jejich nový projekt má působivý vizuál, zajímavě vystavěný příběh, uhrančivou atmosféru a okouzlující hádanky.”
Zvířata a lidé tu neslouží jen jako pomůcky k řešení hlavolamů, občas vám je budou i vytvářet. V některých případech nebudou zrovna nejpřátelštější, takže bude naprosto nezbytné najít způsob, jak se s nimi vypořádat. Paleta protivníků a překážek zde není zrovna z nejpestřejších, ve velkém množství případů se vám do cesty postaví buď agresivní psy, zastaralá technika nebo podivně oblečení humanoidi. Díky absenci jakéhokoliv typu obrany budete muset hodně utíkat. Pokud se na chvíli zastavíte, je po vás.
Technická stránka Inside je značně vyladěna. Hra jede plynule bez pádů či propadů fps. Kamera sleduje hlavního protagonistu na každém kroku a efektivně reaguje na všechny jeho pohyby. Topornost známá z jiných děl podobného ražení tu prakticky není nikterak citelná, za což jsem skutečně rád, nemotorných čertíků již totiž bylo dost.
Světlo na konci tunelu
Vývojáři z Playdead znovu odvedli dobrou práci, jejich nový projekt má působivý vizuál, zajímavě vystavěný příběh, uhrančivou atmosféru a okouzlující hádanky. Jedinou vadou na kráse je tu krátká herní doba, která dosahuje maximálně 4 hodin čistého času. Za sebe mohu říct, že jsem se u tohoto dílka celkem slušně bavil, tím pádem se ho nebojím doporučit všem milovníkům 2D plošinovek.
Inside koupíte na Steamu za 19,99 euro, Xbox One verze stojí 399 Kč.
Recenze
Inside – dlouhá cesta ke světlu
Inside je 2D plošinovka, která rozhodně stojí za pozornost. Pokud vás upoutalo Limbo, tohle dílko by vás zaručeně nemělo minout.
Líbí se nám
- zajímavě definovaný příběh
- nemluvný hrdina
- hutná atmosféra
- okouzlující hádanky
Vadí nám
- krátká herní doba
[ odkaz ]
Odpověď na komentář uživatele Ratos
No jo jenže co odpojíš? Proč to odpojíš? A nakonec ten konec dává méně odpovědí a zůstává mnoho otázek.
Odpověď na komentář uživatele Virus
Odpověď na komentář uživatele Ratos
Za konec považuji jen jeden. Tu tajnou místnost v podzemí ne.
Odpověď na komentář uživatele Virus
Jakej konec mas na mysli? Ten hlavni? nebo ten alternativni?
Odpověď na komentář uživatele Lazy
Souhlasím, ten konec je drsně zabitej.
Absolutni pecka, jestli bylo limbo masterpiece tak tohle je masterpiece na druhou, uz hodne dlouho me neco tak nedostalo….
Odpověď na komentář uživatele Lazy
Asi ti nic neříká mysteriozní, či psychologický žánr co ? Ten konec a příběh je hodně na zamyšlení a otázky by ti mněl odpovědět skrytý konec, který ve hře je.
Odpověď na komentář uživatele fallanga
Keď chceš vidieť hratelnosť tak šup na STEAM a pozri si ako to hrajú iní hráči. Poprípade to už može byť aj na youtube.
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Mně jde o to, že trailer mě má buď nahypovat na hru nebo ukázat jak se hra hraje a jak vypadá. Tohle mě nenahypovalo a z hratelnosti jsem taky nic moc neviděl.
Odpověď na komentář uživatele Lazy
Tak já zase radši jdu o hru dál.
Odpověď na komentář uživatele Virus
no tys tady ještě chyběl.
Lazy a ThainDegu: Holky a dost. Jeden to má rád a druhý ne. Pusu na usmířenou a je to.
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Jenze tady nevysvetlili prakticky nic
Inak hra obsahuje Denuvo!
Odpověď na komentář uživatele Lazy
Ne každá hra ti vše vysvětlí polopaticky, a o tom to celé je