Slovanská tématika se v současných titulech objevuje jen v minimálním měřítku. Pokud nebereme v potaz kultovní sérii Zaklínač, nejsou tu prakticky žádná výraznější díla, která by se zaobírala východoevropskou mytologií. AAA studia dávají od našich starých božstev, bůžků a příšer ruce pryč. Indie scéna se naštěstí tohoto směru nebojí. První nezávislá strategie zacílená tímto směrem vyšla před pár měsíci. Na mou smůlu jsem datum vydání propásl, takže jsem byl nucen vyčkat na první datadisk, jenž mi dal příležitost k zrecenzování tohoto zajímavého herního kousku.
Tahovou strategii Thea: The Awakening má na svědomí nezávislé polské studio MuHa Games. Práce na tomto projektu začala skupina indie nadšenců již před pár lety. Do Early Accessu vstoupil v průběhu října 2015. Vydání na sebe díky slušné odezvě hráčů nenechalo dlouho čekat. Finální verze spatřila světlo světa už na konci téhož roku. Nyní k nám dorazil bezplatný datadisk, který by měl přinést zkázonosné obry. Nadchne nás celek podobně jako komunitu, jenž se kolem něj pohybuje?
Záblesk naděje
Svět Thea: The Awakening byl po mnoho staletí zahalen temnotou. V dnech vašeho probuzení byl ale tento mrtvolný vakuum rozčísnut paprskem naděje, který dal skomírajícímu lidstvu znovu chuť vstát a bojovat za lepší zítřky. Jeho nový start nebude jednoduchý, dekády temnoty po sobě totiž zanechaly stovky mytických bytostí, které nemají se zuboženými lidmi žádné slitování. Na pomoc nebožákům bez cíle naštěstí přispěchala slovanská božstva, která se je rozhodla vést na jejich strastiplné cestě.
Po skončení primární dějové linie základní hry se na vás vrhnou temnotou probuzení obři z nového bezplatného DLC Return of the Giants. Příběh celku je vyprávěn velmi poutavě. V jeho průběhu na vás čeká řada zajímavých úkolů a náročných voleb, které mohou značně ovlivnit budoucnost vašeho lidu. Rozhodnutí jsou tu jako komplet hodně propracované, nejednou jimi můžete prakticky zničit vše, co jste po řadu tahů budovali.
„Po řadě odehraných hodin budete mít na výběr celkem osm zástupců slovanského panteonu.”
Mimo hlavní příběhovou linii tu máme také řadu sekundárních dobrodružství, které je možné plnit v průběhu primární kampaně. Vedlejší úkoly se generují náhodně podle fáze hry a denního cyklu. Jejich kvalita je hodně vysoká, možná by se dokonce dalo říct, že se občas mohou rovnat elementárním linkám jiných titulů. Osobně jsem byl nejvíce zaujat příběhem trpasličího kováře, jenž se zamiloval do vodního démona. Detaily vám v tomto případě sdělovat nebudu, nerad bych někomu zkazil překvapení.
Staří bohové
Na začátku vašeho dobrodružství si musíte vybrat patrona své vesnice. K dispozici budete mít v počátečních fázích hry jen dva bohy. V pozdějších etapách hraní se vám budou náhodně odemykat další božstva. Po řadě odehraných hodin budete mít na výběr celkem osm zástupců slovanského panteonu. Do rukou se vám dostane například Mokoš, Svarog, Perun či Lada. Za sebe mohu říct, že jsem si nejvíce oblíbil Morenu. Její bonusy zaměřené na vzdělání a kulturu mým vesničanům přišly vhod.
Krom volby božstva vás na startovní obrazovce čeká také nastavení orientace vámi kontrolované vesnice. Navolený směr určí kastu, která bude mít na začátku většinový podíl ve vísce. Vybrat si můžete válečníky, řemeslníky nebo sběrače. Pozdní stádia hry vám dají k dispozici léčitele, mágy, hraničáře a démony. Každá profese je efektivní v jiném směru. Válečníci jsou kupříkladu hodně dobří v boji. Jejich účinnost při výrobě předmětů, léčení či sběru surovin je ale mizivá. Noví plnohodnotní členové společnosti se generují buď za pomoci dospívajících dětí, nebo začleňováním poutníků, které jsou přilákáni velikostí a prosperitou vašeho sídla.
Kolektivní smýšlení
Velikost vašeho sídla má velký vliv na chod celé vesnice. Nové budovy vám mohou zvyšovat atraktivitu, produktivitu či potravinovou nezávislost celku na okolí. Stavět je budete za pomoci různých typů materiálů. Každá stavba bude k uskutečnění vyžadovat určitý surovinový základ, čím lepší suroviny na něj použijete, tím vyšší bude efektivita vybudovaného objektu. Vystavět můžete kovárny, studny, záhonky, hodovní síně a strážní věže.
„Karetní zápasy tu prakticky nahrazují argumentační debaty, šermířské duely, přetlačování, taktické střety či lovecké výpravy.”
Materiály potřebné k výstavbě budov je možné použít také na výrobu zbraní, brnění a amuletů. K novým surovinám, předmětům a stavbám se dá dostat jen za předpokladu, že je vynaleznete ve vašem vývojovém stromu. Investovatelné body získáte absolvováním soubojů a plněním úkolů. Thea: The Awakening nabízí hráčům dva druhy zkušenostních bodíků. První typ zvyšuje technickou vyspělost, druhý naopak cílí na vývoj všech vašich postav. Obdržené úrovně vylepšují obyvatele vesnice vždy jiným způsobem. Atributy jim bohužel definovat nejde. Kolektivní získávání úrovní je v tomto titulu hodně kvalitně vyladěné. Osobně bych takový systém postupu uvítal i v jiných tahových RPG strategiích.
Karty kam se podíváš
Ve většině RPG má člověk při určitých situacích danou šanci na to, že se mu prováděná aktivita vydaří. Zde jsou místo náhodných hodů virtuálními kostkami karetní zápasy, které vás ovlivňují snad ve všech činnostech, které hra nabízí. Prakticky tu nahrazují argumentační debaty, šermířské duely, přetlačování, taktické střety či lovecké výpravy. Každá z vašich postav se vždy specializuje na určitý typ karetních šarvátek. Mágové jsou například velmi schopní při vášnivých rozhovorech, jejich statistiky jsou v tomto typu bitev extrémně silné. Při kontaktním boji je jejich efektivita naopak nevýrazná. Naštěstí je můžete postavit do role podpory, která zvyšuje aktivním absolventům bitev sílu, obranu a iniciativu.
„Nezávislí vývojáři z MuHa Games nám i po řadě měsíců od vydání jasně ukazují, že na svém díle stále aktivně pracují.”
Paleta monster je v tomto univerzu velmi pestrá. Při vašich toulkách krajinou se můžete střetnout s rusalkami, strigami a obry. Každá příšera má specifické schopnosti, atributy a chování. Některé druhy protivníků jsou dokonce schopné zakládat tábory, z kterých se na vás po čase začnou valit hordy jim podobných krasavců. Likvidace těchto sídel zla je hodně náročná a hrdinové při ní mohou lehce ztratit i svůj život.
Datadisk Return of the Giants nepřinesl do základní hry jen obry. Hráči si nyní mohou díky nově přidanému editoru událostí vytvářet svá vlastní dobrodružství a příběhy. Prostor pro jejich kreativitu tu není ničím omezován, prakticky mají možnost nadefinovat si výpravu přesně podle svých představ. Komunitní úkoly je po vytvoření možné sdílet s ostatními fanoušky. Elementární titul byl, krom tohoto prvku, obohacen také o kooperaci, plný dabing textů a vylepšený soundtrack. Za sebe mohu říct, že jsem již dlouho neslyšel tak kvalitní hudební doprovod. Bez něj by byl můj zážitek s vysokou pravděpodobností jen poloviční, krásně totiž podtrhoval atmosféru celku.
Nezávislí vývojáři z MuHa Games nám i po řadě měsíců od vydání jasně ukazují, že na svém díle stále aktivně pracují. Základní hra má dobře zpracované karetní souboje, hutnou atmosféru a poutavé dějové pozadí. Nedávno vydaný datadisk si na zádech obrů přinesl pár zajímavých prvků, které v mnoha ohledech posílily hodnotu celku. Osobně jsem byl nejvíce zaujat hlavně soundtrackem, který je na špičkové úrovni. Pokud hledáte kvalitní tahovou strategií, Thea: The Awakening by vám neměla uniknout.
Recenze
Thea: The Awakening – návrat starých bohů
Thea: The Awakening je povedená tahová strategie, která v sobě šikovně kombinuje slovanskou mytologii s různými typy zavedených herních mechanik. Jestli vám nebude vadit určitá podobnost s jinými tahovými strategiemi, určitě tento vydařený kousek zkuste.
Líbí se nám
- propracovaný svět
- zajímavé vedlejší úkoly
- editor událostí
- hutná atmosféra
- perfektní soundtrack
- střídání dne a noci
Vadí nám
- spawnování před branami vesnice
- mírná přítomnost repetitivnosti
Vypadá to jak mod pro Civilization 5. Jinak díky za recenzi.