Současná éra indie titulů dává prostor široké škále her. Uspět na trhu může nyní i celkem jednoduchý projekt. Stačí jen mít dobrý nápad a dostatek snahy, bez ní to prostě nejde. Své by vám o tom mohli vyprávět vývojáři z nezávislého studia Chucklefish. Jejich svérázný projekt dorazil na Steam již před dvěma lety, doposud ale setrvával ve stádiu Early Accessu, z kterého se podle některých komunitních kritiků neměl nikdy dostat. Nakonec se ale jeho tvůrcům podařilo dotlačit jejich dílo až do finální verze. My se teď podíváme na to, jak se 2D sandbox Starbound vlastně vyvedl.
Do nekonečna a ještě dál
Základní verze Starbound vám dá na začátku hry na výběr jednu ze sedmi specificky vyhlížejících ras. K dispozici budete mít lidi, ptákům podobné Aviany, vyvinuté primáty z rodu Apex, kytkám blízké Florany, pod vodou žijící Hylotly, roboty a éterické Novakidy. Každý národ má své dějiny, lodě a chování. Narazit při svých toulkách můžete na všechny zmíněné.
Po výběru druhu, za který budete hrát, se ocitáte na futuristické Zemi, která se stala domovem mnoha různých národů, ras a náboženství. Vítán je na naší domovské planetě každý bez výjimky. Celý svět je veden sdružením Ochránců, která se snaží udržovat mír a pořádek ve všech koutech známého univerza. Jednoho krásného dne se ale naše matička stane terčem útoku, který zničí většinu života na jejím povrchu. Utéct se podaří jen pár vyvoleným, kteří se posléze vydali do vesmíru hledat nový domov. Jeho nazelení, bylo ale jen začátkem jejich dlouho cesty, za zabezpečením jejich budoucnosti.
„Potápění a prozkoumávání podmořského dna, mně díky mé zálibě v prvních dílech BioShocku uchvátilo asi nejvíce. Plnohodnotnou verzi legendárního Rapture jsem ale na mou smůlu prozatím nenašel.“
Elementární příběhová linka je relativně slušně navržena. Hodně efektivně jí posilují vedlejší úkoly, které mají své kouzlo. V rámci vedlejších úloh se vydáte do mutanty zamořených dolů, tučňáky ovládaných planet nebo cvičných komor, které vám umožní vylepšit si vaše pohybové schopnosti. Jako celek se aspekt úkolů velmi povedl. Autoři v tomto směru odvedli slušný kus práce.
Města v hlubinách
Na začátku vývoje tvůrci Starbound hrdě prohlásili, že žádná z planet nebude mít v tomto vesmíru svého dvojníka. Jelikož jsou světy generovány procedurálně, dostávají své jedinečné detaily v podobě povrchu, počasí, gravitace, rostlin a úrovně obtížnosti. Mimoto má každá planeta své vlastní domorodé obyvatele, které s vysokou pravděpodobností nikde jinde nepotkáte.
Díky procedurálnímu generování map se vývojářům z Chucklefish podařilo vytvořit slušnou paletu různorodých světů, které se od sebe v mnoha směrech liší. Navštívit je možné zamrzlé obry, do ruda rozpálené vulkanické planety nebo tropické světy, na nichž naleznete různé typy zvířat a rostlin. Pokud budete mít štěstí, občas narazíte i na fungující civilizace, které jsou zde prezentovány formou menších měst, vesnic, laboratoří a chrámů. Když budete sídliště inteligentních druhů procházet dostatečně pečlivě, narazíte na spoustu zajímavých předmětů, postav a struktur.
Za sebe mohu říct, že jsem si nejvíce zamiloval místa, která byla plně zalita vodou. Potápění a prozkoumávání podmořského dna, mně díky mé zálibě v prvních dílech BioShocku uchvátilo asi nejvíce. Plnohodnotnou verzi legendárního Rapture jsem ale na mou smůlu prozatím nenašel.
Od sekery po skafandr
Po absolvování úvodní sekvence vám dají autoři do rukou modulátor hmoty, s kterým můžete po pár vylepšeních rozkládat a následně znovu seskupovat prakticky cokoliv, na co si jen vzpomenete. Na startu to bude prakticky jediný moderní předmět, který u sebe budete, krom vaší vesmírně lodě, mít. Ke zbytku technických vymožeností se dostanete až časem. Buď je najdete na jedné z mnoha vašich výprav, nebo si je jednoduše vyrobíte z dostupných surovin. Tvorba předmětů je v počátečních fázích hry hodně jednoduchá, elementární vybavení vás stojí jen suroviny, které lze velmi snadně získat. V pozdějších etapách hry je ale sbírání přísad značně náročné, většina z nich je totiž umístěná hluboko pod povrchem planety. Pokud je budete chtít získat, nevyhnete se risku.
„Ostražití hráči jsou po skolení monstra odměněni jeho ostatky a pixely, které slouží podobně jako suroviny k tvorbě předmětů. Mimoto ve Starboundu nahrazují peníze. Jsou jedinou dostupnou měnou v celé galaxii.”
Když ho podstoupíte a přežijete, dá vám Starbound k dispozici slušnou paletu zbraní, zbrojí a jídla. Krom nich se dostanete také k futuristickým přístrojům, které vám značně zpříjemní život i střety s vašimi protivníky, kterých ve hře rozhodně není málo. Prakticky 75 – 90 % žijících organizmů v tomto díle stojí na opačné straně barikády, takže si na ně musíte permanentně dávat pozor. Stačí jen chvilka nepozornost a je po vás veta.
Ostražití hráči jsou po skolení monstra odměněni jeho ostatky a pixely, které slouží podobně jako suroviny k tvorbě předmětů. Mimoto ve Starboundu nahrazují peníze. Jsou jedinou dostupnou měnou v celé galaxii. Koupit za ně můžete podpůrné vybavení, zbraně, zbroje, vozidla a jídlo. Potraviny jsou pro vás při normálním průchodu hrou hodně důležité. Bez pravidelného stravování rychle přijdete o život. Předměty určené ke konzumaci si můžete vyrobit, ukrást nebo koupit. Jak pochutiny získáte, bude vždy jen na vašem vás.
Hraj, jak se ti zlíbí
Nesnadný život lovce a průzkumníka není občas špatné pověsit na hřebík. Vývojáři z Chucklefish dávají hráči možnost hrát jejich dílo dle jeho gusta. Existovat tu můžete jako velitel žoldáků, cestovatel mezi světy, hraničář, lovec lidí nebo obyčejný farmář, který se stará jen o své sídlo, sklízení plodin a chov dobytka. Alternativních cest je tu na výběr nespočet. Já jsem si například zvolil osud šiřitele druhů, který díky speciálním kulatým přenoskám přenášel jednotlivé druhy zvířat z jednoho světa na druhý. Občas jsem díky této profesi narazil na hodně zajímavé živočišné exempláře.
„Starbound je až na pár menších nedostatků velmi vydařeným projektem, který jasně ukazuje, že fáze Early Access má i přes řadu škraloupů stále smysl.”
Starboundu bych vytkl snad jen jednu věc. Přílišně agresivní faunu, která mi nejednou značně kazila celkový zážitek z hraní. Popravdě mi přijde nesmyslné, aby gigantické procento živočišných druhů bylo bez výraznějších důvodů vůči hráči agresivních. Tento prvek bude snad časem vyřešen za pomoci jednoho z mnoha komunitních modů, které stále vznikají jakou houby po dešti.
Stálo to za to
Vývoj tohoto díla nebyl z nejkratších. Velká část hráčů, jenž do něj před dvěma lety zainvestovala, s vydáním finální verze popravdě už ani nepočítala. Nakonec se ale dočkali díla, které rozhodně stojí za to. Snad se časem dočkáme podobného konce i u jiných Early Access děl, která v současnosti stagnují ve fázi předběžného přístupu.
Starbound je až na pár menších nedostatků velmi vydařeným projektem, který jasně ukazuje, že fáze Early Access má i přes řadu škraloupů stále smysl. Tvůrci díky předběžnému přístupu dokázali své dílo v mnoha směrech efektivně vyladit. Pokud hledáte přístupnějšího bratříčka oblíbeného 2D sandboxu Terraria, zaručeně by vás tento kousek neměl minout.
Starbound koupíte na Steamu za 13,99€.
Recenze
Nekonečný vesmír v akčním sandboxu Starbound
Tvůrcům sandboxové 2D plošinovky Starbound se podařilo díky Early Accessu naplnit její potenciál minimálně na 99 %. Hra jako celek disponuje řadou osobitých prvků, které dokáží zaujmout. Za sebe mohu říct, že se jedná o dílo, do kterého se vyplatí požadovanou částku investovat.
Líbí se nám
- slušná paleta planet
- osobití nepřátelé
- příjemný soundtrack
- povedený crafting
- vedlejší mise
Vadí nám
- možná až přílišná agresivita většiny živočichů
Před půl hodinkou Stránka Starbound na FB potvrdila vývoj konzolové verze.
" Please, pretty please can you give us any bit of information at all for the console versions? "
Starbound:
" We are working on console versions! "
Tohle bych chtěl strašně zkusit, terrariu jsem měl hrozně rád a toto vypadá ještě nabušenějc. Ale holt Zaklínač je na dloooouhý lokte =D
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Pššt zapomněl si použít tlačítko spoiler.
Odpověď na komentář uživatele
Na PS 4 máš No Man’s Sky
Ja chci na ps 4
Zahrál jsem 60 hodin pak během výpadku el. Během bouřky zmizel save…. …. takže znova. Jinak je to úplně top fakt jsem nevěřil jak plná hra vypadá čekání se vyplatilo. Díky za recenzi.
mám nahráno už přez 200 hodin a pořád baví.
Je to určitě lepší než terraria ale chtělo by to přidat steam cloud
sherlock161: jj přesně je to jako NMS ale ve 2D
bral bych na ios
Plna spokojenost jediny co me stve ze po nekolika hodinach hrani se to v nekterych castech mapy kde je vic npc na obrazovce zacne pohryzavat.
Vlastně je to takovej No man’s sky, ale s multiplayerem, lepší optimalizací a menší cenou. : P
hmm to si zaslouží Android verzi.
Ne prostě ne. Nemůžu si tu hru ani nainstalovat protože bych u toho proseděl věky. To stejné MineCraft apod.