Recenzovaná verze: PlayStation 4 s volantem
Na úvod bych rád zmínil, že jsem žádnou klasickou recenzi nenapsal dlouhých 6 let (o důvodech zase někdy jindy). Když se teď ale naskytla příležitost zahrát si a zrecenzovat nové formule – F1 2016, neváhal jsem. Snad ta pauza nebude moc vidět.
Dlouhým sériím s předlohou v reálném světě, navíc aktualizovaným každý rok, se tohle stává často. Zapnete hru a říkáte si, jestli se náhodou nespletli, jestli vám neposlali minulý ročník nebo jestli jste ve své herní knihovničce nesáhli vedle. A ono ne. Opravdu držíte nový ročník, dali jste za něj 60 Eur a teď se vám v hlavě odehrává cosi nepříjemně připomínající směsici naštvání a zklamání, protože jste za plnou cenu dostali DLC s poloviční hodnotou.
F1 2016 bohužel není žádná výjimka. Dívejte… Někdy by bylo potřeba celou sérii vzít a zahodit. A začít znovu, i kdyby bylo nutné jeden rok vynechat. Jenže do toho se málokterému studiu/vydavateli chce – lidi sice nadávají, ale další díl si stejně koupí, tak proč se snažit. Třeba proto, aby každé další pokračování nevyvolávalo v hráčích silný pocit déjà vu? A kdyby nebyl ročník 2015 extrémně nepovedený, pocit byste měli ještě horší.
Že s F1 2016 něco není v pořádku, nepoznáte hned. Poznáte to až po 5 minutách, kdy se proklikáte úvodním menu a nastavením profilu do kariéry nebo rychlého závodu. Nebo čehokoliv, čemu na začátku dáte přednost.
Ano, vrátila se nám kariéra. Dokonce se nám vrátila ve dvou variantách – klasická (můžete si nastavit délku víkendů) a Pro (realistický šampionát), v obou si užijete vítězství i porážky do sytosti, jen tentokrát s přepracovaným systémem vylepšování vozu. Ale stačí to?
Abyste si vylepšili auto a lépe se vám vyhrávalo, musíte se účastnit tzv. Practice development programme. PDP jsou něco jako Challenge v jiných hrách – dostanete za ně Development body a ty pak použijete na výzkum upgradů pro vaši formuli.
Co je tu ještě zajímavého? Jo… Multiplayerové šampionáty – až 22 živých hráčů závodících postupně ve všech velkých cenách světového šampionátu. Paráda! Jen to chce dobrého poskytovatele připojení. Samozřejmě nesmí chybět aktualizovaná pravidla, soupisky, skiny a modely aut a… A to, po čem fanoušci volají už léta – Safety Car a Virtual Safety Car. Hurá!
Teď už vám to stačí?
Ne? V tom případě vás nepotěším. Že Codemasters neumí dělat simulátory, už si musel všimnout každý, kdo se někdy dostal k sérii Grid nebo Colin McRae. Ony to nejsou vyloženě špatné hry a ve svém subžánru, tedy závodech pro každého, se dají označit za nadprůměrné. Problém nastává v případě, kdy se ti stejní pustí do série, která by měla být schopná nabídnout odpovídající zážitek i fanouškům simulace.
F1 2016 tohle už 7 let neumí. Pravda, auto se ve vysokých rychlostech chová, zdá se (formuli jsem nikdy neřídil), dostatečně realisticky, hra zvládá rozlišovat různé povrchy, různé stupně mokra, různé druhy pneumatik. Hra umí zapnout ABS, kontrolu trakce, automatickou převodovku, ideální stopu, 5 nebo 6 obtížností soupeřů a hromady různých dalších nastavení pro formulové nadšence. Kde však totálně selhává, jsou nestandardní situace – třeba pomalá jízda. Reálná formule je v malé rychlosti prakticky neovladatelná, protože postrádá přítlak, pneumatiky se nezahřívají, brzdy se nechladí, vlastně s ní pomalu nejde jet. Ve hře jede tak krásně, jako vaše Oktávka fmetle na hlínách, ideálně v dechtu.
A nebo kolize. Co o nich napsat… Jo… Taky jako Oktávka. Víte, co se s F1 stane, když najede na auto soupeře? Já vím, dneska už se nevznese do vzduchu, a kolize obecně nejsou tak dramatické, ale stejně z ní odpadne spousta karbonových udělátek včetně předního/zadního přítlačného křídla, ztratí kolo nebo aspoň svlíkne gumu, při velké rychlosti vylétne do kačírku, rozcupuje se o bariéry, zkrátka většinou konec závodu.
V F1 2016 ne. Odpadnou spojlery, to jo, ale soupeř jede dál, vy jedete dál (když nenarazíte do bariéry nebo neutrhnete kolo), prostě nuda.
Technicky představuje PS4 verze, kterou jsem měl na recenzi, taky zajímavý úkaz – pozoroval jsem dost zřetelný tearing, soupeři se po startu občas na vteřinku zasekli apod. Grafika vozů je ok, zbytek rozhodně neodpovídá roku 2016 ani hardwaru – takhle divné okolí tratě a ploché diváky mělo už Gran Turismo 5 (nebo 6) před šesti (resp. třemi) roky na PS3. A dalo by se pokračovat. Proto jsem psal, že by možná bylo lepší celou hru zahodit a udělat ji znovu. Třeba příště…
Recenze
F1 2016 – šampionem F1 po sedmé
Když jste jediný svého žánru, je snadné být nejlepší. F1 2016 proti předchozímu ročníku přináší spoustu vylepšení, včetně aktualizace pravidel a kariéry, jenže k čemu je vám Safety car nebo kariéra, když pokulhává autenticita zážitku a tedy i hratelnost? Zůstaňte u 2013/14 a počkejte na slevu. Vážně.
Líbí se nám
- kariéra je zpátky
- vylepšování vozu
- Safety car
- aktualizovaná pravidla, soupisky, modely a textury aut
Vadí nám
- technické nedostatky
- zastaralá grafika
- model kolizí a poškození
- jízdní model
Odpověď na komentář uživatele Raymy
Raymy, mame na ps4 komunitu, soustredime se na turnaje. Podrobnosti mas v soukrome zprave
Ahoj lidi, vše to co zde napíši je jen můj názor a tak to i prosím berte. Nechci nikoho o ničem přesvědčovat.
Jsem dlouholetý fanoušek Formule 1 a zahrát si F1 je docela fajn. Jistě, asi by bylo lepší ji doopravdy řídit, ale komu z nás se to poštěstí, že?
Nemohu soudit tento ročník F1 2016, jelikož jsem ho zatím nehrál, ale hrával jsem a hraji ročníky předchozí, hlavně 2011. Proč 2011 nyní rozebírat nebudu.
Ale k jádru věci. O hře jsem si vždy udělal nějaký obrázek hned na začátku hraní, ale co vám hra dokáže nabídnout za zážitek poznáte (alespoň u mne to tok platí) až po několika stovkách hracích hodin a navíc zážitek se umocní nastavením obtížnosti na max , kdy se pěkně zapotíte, abyste se slušně umístili po téměř dvouhodinovém závodě.
To že je to licencovaná hra a musí (měla by) odpovídat reálné f1 je snad jasné. Chtít aby se z toho stalo jak tu někdo nazval destruction derby nelze. Reálný simulátor z toho asi taky nikdy nebude, přecejen je to koncipováno pro širokou hráčskou veřejnost a dokud půjde nastavit závod na 3 kola, tak nám to říkají i samotní tvůrci hry.
Recenzující má zde určitě na svůj názor právo tak jako my všichni ostatní. Nevím kolik toho odjezdil, ale dle mě by to mohlo klidně být v recenzi řečeno. Hru tohoto kalibru přece nepoznáte za 1 den hraní, zvláště když nám nabízí 10-ti letou kariéru, ne? I když chápu recenzujícího, že ho asi tlačí čas.
Hodně se tady řeší novinky. To že Codemasters v předchozích dílech něco chybělo (dle mého podstatné věci – kariéra, SC, všechny tréninky …. . ) je fakt a hráče to zabolí. Chválit za to, že je opět SC a nově VSC nebudu, jsou to pravidla a hra by bez těchto věcí být neměla. Ale nikdo nás nenutí kupovat nové hry.
Každý z nás by našel určitě alespoň 5 věcí co by doplnil, zlepšil atd.
Jinak k čemu je vám dokonale vykreslený divák, či strom, když ho za jízdy stejně nevnímáte? Potřebujete dokonalou trať a soupeře, ne?
Vše to je jen o očekávání, co od hry chci a je super, že si spoustu věcí může hráč nastavit, aby to odpovídalo jeho schopnostem a dovednostem. To je super. NHL si taky můžete nastavit tak, že vše vyhráváte nebo jste rádi za každou výhru.
Až si hru zahraji, tak se rozhodnu, zda ano, či ne. Určitě špatná nebude.
Omlouvám se za dlouhý komentář, ale napsat by se toho dalo ještě více. Děkuji.
Odpověď na komentář uživatele Ondrej_V
No snazim se na to vyprdnout ale kdyz nakouknu a vidim blabol tak mi to neda A jinak hraju skoro porad
Takové energie promrhané přesvědčováním druhých o své pravdě. Uvědomte si, že:
– Ti, co hru osobně nehráli, by neměli soudit už jen z principu (jejich názor má hodnotu obsahu toalety, protože není podložený, tzv. "jedna bába povídala")
– Každý má svůj názor na věc a neberte mu jej nebo se mu nevysmívejte (byť by byl ten nejidiotičtější) – přemáhal jsem se…
– Těm, co hra nebaví, bych poradil, ať zkusí refund a jít o dům dál
– Většina lidí je hloupá (uvědomte si, jestli k nim taky patříte)
– Názor druhých změnit povětšinou nelze (omezenost, tvrdohlavost)
a nakonec…
– Je to jen hra
P. S. kloubok dolů před těmi, co se snaží obhájit hru před těmi, co ji ještě nehráli. Radši hrajte
Odpověď na komentář uživatele Anciabl
No kdyz uz budeme presni tak jak Frostbite, tak i Ego je v obou pripadech to same, jen se meni vyvojove verze. Aktualne je Frostbite 3. 0 a Ego je na tom stejne 3. 0
Odpověď na komentář uživatele
Jenže ten Frostbite u bf3 prošel totální změnou že by se dal považovat za novej nebo to dokonce byla celá nová verze ale tady je změna nula nula nic asi jako když to říkají u COD že mají novej. Jen za ten ubohej engine bych nedal hře víc jak 7z10
Kdo hrajete na ps4? Docela bych s nekym zajel obcas par zavodu ale MP s nahodnyma hracema je klasicky nehratelnej vetsinou. Zase se mi potvrdilo proc nehraju MP ve vetsine her
Edit: Zkusil jsem na ps4 vytvorit cz/sk komunitu kde by do sebe lidi schvalne nebourali a nekazily zavody. Tak kdo chce najde pod nazvem CZ-SK F1 2016
Odpověď na komentář uživatele @Zbrojovak
zbrojovak: F1 bezi od dilu 2015 na novem enginu. Jen mu stale rikaji Ego Engine. Stejne tak EA uz ma skoro 10 let Frostbite…. Takze to neni 7 let stejnj engine.
Odpověď na komentář uživatele @Zbrojovak
Tak to je taky trosku prestrel prave kvuli nekterym nedostatkum. Ja hodnotil 8/10. Osobne bych bral kdyby byla zde ohodnocena 7/10 a recenze byla trosku lepe udelana, nez jak jsem psal "odflaknuta". K te stagnaci, no to ma ale kazda serie, ktera vychazi rok co rok a zdaleka nejde jen o sporty, zavody ale treba i u Assassins Creed, Battlefield, CoD atd. Vsimni si ze vetsinou u tehle her dochazi ke zmene az s novym enginem a pak je to zase jen o drobnych vylepsovanich, dokud zase neprijde dalsi engine. Jeste se vratim k te stagnaci – osobne 2016 je rozhodne nejlepsi dil serie od Codies. Kdybych vynechal pokazenou 2015 a srovnaval s 2014, tak i tak je ten posun znatelnej, tedy co se tyce hratelnosti. Ver mi ze kdyz by jsi hral 2016 a dal tomu cas minimalne cca 10 hodin, tak poznas ty rozdily.
Odpověď na komentář uživatele
Ale jo s tim se da souhlasit ze urcite novinky meli byt drive, jenze to tak nebylo. Je to potreba brat tak jak to je a neohanet se tim ze to a to melo byt uz driv v serii. To by se pak muselo delat u vsech her a to nejen u zavodnich, sportovnich ale u vsech. Nehlede na to ze recenze pusobi odflaknute, coz by se dalo pricist tomu ze autor jak sam zminuje 6 let zadnou nepsal. Pak tam vidim i urcite nesmysly, viz treba ze souperi na startu se zaseknou. Jestli to nebude tim ze tomu tak je i v realne F1 a nikdo nema pokazde bezchybne starty s reakci 0, 001 sekundy.
Odpověď na komentář uživatele Raymy
V poho, musis respektovat nazor recenzenta, na konkurenci treba hra dostala 9/10, coz zas nechapu ja, ale respektuju to.
pCars hraju furt a je to nejlepsi zavodni hra co sem kdy hral.
Pravdu ma Auvicek ze hra stagnuje, me by stacila jedna vec, novej engine tak bych totiz vedel ze tvurci na hre makaji. Na tyhle recyklaty ja uz fakt nejsu zvedavej
Odpověď na komentář uživatele Raymy
Podle mě to autor napsal, jak to cítí. Popsal to hezky, ta hra prostě tak trochu stagnuje. Sice jsou tam novinky, ale většinou jde o to, co mělo být v minulém díle. Té hře chybí konkurence, pak by to bylo lepší. Stejný jak v NHL.
Odpověď na komentář uživatele @Zbrojovak
Vsak ja nerikam ze tam nejsou spatne veci, to vubec ne. Zrovna ty animace jsou treba vylepsit a to hodne. Jde mi o hodnoceni hry jako celku, ne jen urcitych casti. Navic je zjevne, nebo alespon u me prevlada pocit ze autor cekal hardcore simulaci typu AC, pCars, rFactor, kterouz hra nikdy nebyla a ani se tak neprezentovala. Coz se nasledne prenasi i do hodnoceni. Pokud by se tak hra prezentovala, tak nereknu ani slovo a budu ji dle toho hodnotit.
Odpověď na komentář uživatele Raymy
A jenom proto ze se recenzentovi nelibi tak slapl vedle? Ja se s recenzi plne stotoznuju, a ty animace postav v depu tohle vydat v roce 2016 to uz hranici s drzosti
Odpověď na komentář uživatele
Jo? A proc myslis? Jen proto ze se mi tato hra libi? Ja snad nekde rikam ze to je nejlepsi zavodni hra? Pokud me pamet neklame, tak jsem toto nikde nerekl. Jako promin ale mam nahrano dost hodin jak v pCars, tak treba i v rFactoru a podobnych simulatorech, takze tvoje tvrzeni je prinejmensim usmevne.