Indie scéna v posledních letech zažívá svůj zlatý věk. Prakticky každý den tu máme nový titul s diskutabilní grafikou, minimem inovací a průměrnou hratelností. Najít v pestré škále zapadajících novinek skutečně zajímavé dílo začíná být nadlidským úkolem, občas se nám ale podaří objevit kousek, který si zaslouží naši pozornost. Dnešním jednookým mezi slepými je 2D rogue-like strategie Okhlos, za kterou stojí nezávislé argentinské studio Coffee Powered Machine, jenž za sebou doposud nemá žádný výraznější projekt. Kvalita jejich prvního díla tím pádem ovlivní v mnoha směrech jejich budoucnost. Co myslíte, povedlo se jim natolik, aby s ním dokázali prorazit mezi indie smetánku?
Povolání problémistů
Obyvatelé antického Řecka žili po mnoho dekád ve stínu svých bohů, pro které obětovali zvířata, plodiny a občas i své nejbližší. Většině společnosti tato situace plně vyhovovala, jednoho dne se ale jeden problematický filozof zeptal lehce zmanipulovatelného davu na zásadní otázku: „Proč máme poslouchat bohy, když nás neustále jen trestají a zavalují pohromami, nevzbouříme se raději proti jejich vůli a nesvrhneme je? “ Snadno ovlivnitelný zástup na tento dotaz reagoval velmi nadšeně, což jeho radikálně laděnému přednašeči dalo možnost vyslat jeho členy na okružní jízdu po primárních Řeckých metropolích.
„Vzhledem k tomu, že se jedná o rogue-like strategii, nemáte moc velkou šanci dokončit příběh za jednu postavu. Váš filozof po sobě naštěstí v davu vždy zanechá jednoho či dva následovníky, kteří se po smrti svého mistra s hrdostí ujmou jeho díla.”
Příběh Okhlos není ničím zázračným. Celá dějová linka se zaobírá osudem filozofa, který se rozhodl pomstít bohům za smrt jeho drahých posluchačů. Na své cestě za spravedlností projde váš protagonista skrz Delphy, Ephesos, Spartu a řadu dalších výrazných měst té doby. V rámci žánru je primární dějová linie tohoto titulu na relativně slušné úrovni, již jsme měli možnost vidět křečovitější představení.
Smrtí to nekončí
Vzhledem k tomu, že se jedná o rogue-like strategii, nemáte moc velkou šanci dokončit příběh za jednu postavu. Váš filozof po sobě naštěstí v davu vždy zanechá jednoho či dva následovníky, kteří se po smrti svého mistra s hrdostí ujmou jeho díla. Smrtí hra končí jen za předpokladu, že přijdete o svého posledního mluvku.
V davu kromě filozofů naleznete také válečníky, obránce, občany, zvířata a otroky. Každá třída vám poskytne rozdílné výhody. Vojáci jsou kupříkladu velmi efektivní pří útoku, obránci naopak lépe obstojí při záchraně svých bližních. Obyčejní obyvatelé města vám toho na začátku moc nenabídnou, jejích nábor je ale velmi jednoduchý, takže je dobré vzít si jich do skupiny zpočátku co nejvíce. Pokud vám nebudou vyhovovat, časem je můžete vyměnit buď za zástupce jiné třídy, nebo za jednoho z mnoha antických hrdinů.
Hrdinové útočí
Ruku k dílu při boji s bohy přiloží celkem sto dvacet tři hrdinů z různých světů. V řadách rozzuřeného davu najdeme vedle obyčejných lidí také legendárního spartského krále Leonida, Narcissuse, Antigoru či nebezpečnou Pandoru. Slavní reci budou svou přítomností své spolubojovníky vždy určitým způsobem posilovat nebo oslabovat. Osobně jsem byl nejvíce zaujat postavou Noa, který dokázal naverbovaná zvířata vždy rozdvojit. Díky jeho schopnosti jsem měl po pár minutách hraní vybudovanou celkem slušnou zvířecí armádu, s kterou jsem se byl schopen postavit nejednomu nepříteli.
„Bohové jsou na tom podobně jako monstra. Jejich silné a slabé stránky většinou poznáte, až v momentu, kdy se s nimi střetnete na bojišti. Pořádně rozběsněnému davu ale nedokáže odolat žádný z členů řeckého panteonu.”
Paleta protivníků je v Okhlos překvapivě pestrá. Do cesty se vám postaví Skylly, obři, kentauři, griffoni a řada dalších specificky jednajících nepřátel. Každý oponent tu po vás vyžaduje užití jiné taktiky. Proti obrům je například efektivní použít kombinaci bleskového úderu a následného stažení jednotek z jeho dosahu, kentaury je naopak dobré držet v chumlu vašich následovníků, kteří jim nedají velký prostor k manévrování. Z některých monster vám po jejich smrti vypadnou předměty, kterými dokážete vyléčit a podpořit vaší partu.
Bohové jsou na tom podobně jako monstra. Jejich silné a slabé stránky většinou poznáte, až v momentu, kdy se s nimi střetnete na bojišti. Pořádně rozběsněnému davu ale nedokáže odolat žádný z členů řeckého panteonu. Morálka je pro posluchače vašeho filozofa velmi důležitá, s její pomocí dokážete srovnat prakticky vše, co se vám postaví do cesty. Souboje s bossy jsou v Okhlos díky dvojitému ovládání velmi náročné, permanentně musíte kontrolovat jak svou postavu, tak i její následovníky. Jeden špatný pohyb může zničit vaše několika hodinové snažení během pár sekund.
Stereotyp zabíjí
Prvotina nezávislého argentinského studia Coffee Powered Machine se moc nepovedla. Celek trpí nedostatkem kvalitního obsahu, extrémní repetitivností a toporným ovládáním. Nad vodou ho drží vysoká náročnost a pestrá paleta hrdinů, která vám dokáže abnormální opakování úrovní alespoň trošku zpříjemnit. Okhlos bych doporučil nenáročným žánrovým fandům, kteří budou schopni chyby a nešvary tohoto titulu přejít.
Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.
Recenze
Okhlos – v čele rozzuřeného davu
Okhlos je průměrná 2D rogue-like strategie, která vám toho vedle konkurenčních děl nemá moc co nabídnout. Doporučit jí můžeme jen trpělivým žánrovým fandům, kteří budou ochotni ignorovat její nedostatky.
Líbí se nám
- vysoká náročnost
- pestrá paleta hrdinů
Vadí nám
- extrémní repetitivnost
- toporné ovládání
- nedostatek kvalitního obsahu