Do paměti většiny hráčů se nezávislé vývojářské studio GSC Game World zapsalo hlavně díky kultovní sérii S.T.A.L.K.E.R., která je dobře známá po celém světě. Úspěšná značka prakticky již po vydání plně zakryla většinu původní práce této herní společnosti. Nyní se však tvůrci z GSC Game World vrací ke svým strategickým kořenům v třetím pokračování realtimové série Cossacks, které by mělo navázat na úspěchy svých předchůdců. Povede se mu to?
Bouřlivé století
Sedmnácté století se dá bez větších problémů označit za velmi bouřlivý historický milník světových dějin. V tomto období proběhla řada zásadních válek, povstání a bitev. Dobové volání do zbraně uposlechli Angličané, Francouzi, Rusové i Ukrajinci. Historie každého národa je díky uposlechnutí tohoto volání vždy částečně psána krví. Cossacks 3 vám dá možnost prožít si nejslavnější kapitoly dějin v kůži osob, které rozhodovaly o tom, jak budou sepsány.
Cossacks 3 v současnosti nabízí celkem pět historických kampaní. Scénář můžete absolvovat za velitele armády Svaté říše římské, anglické vzbouřence, ukrajinské kozáky, carskou armádu či francouzské loďstvo. Každá dějová linie vám nabídne odlišné jednotky, mapy, bitvy a vedlejší úkoly. Za sebe musím říct, že jsem byl příjemně překvapen přítomností vedlejších úkolů, které mi do cesty nejednou postavily zajímavý rozhovor či volbu. Nejvíce jsem byl asi zaujat debatou se skotskými horaly, kteří dali spíše na pádná slova než na sliby a výhružky.
„Fungující městečko se vám za pomoci elementárních surovin podaří vybudovat velmi brzy. Bez armády ho ale i přes přítomnost věží a hradeb moc dlouho neubráníte. Mír je v Cossacks 3 totiž jen pro slabochy.”
Po stránce příběhu je toto dílo na velmi vysoké úrovni. Jednotlivé kampaně jsou prezentovány způsobem, který dokáže hráče strategií skutečně zaujmout. Primární dějové lince tím pádem nelze prakticky nic vytknout. Pomyslnou třešničkou na dortu je přítomnost české lokalizace ve všech scénářích. Díky tomuto aspektu si mohou hru vychutnat i hráči, kteří neovládají žádný z cizích jazyků.
Armáda nového typu
V kampaňových misích před sebou budete mít ve většině případů sérii historicky výrazných bitev. Pokud se budete chtít oprostit od dějin, můžete se vrhnout na volnou hru, v které je možné navolit si jednu z mnoha lokalit náhodně nadefinovaných map. Na začátku každé vaší cesty budete mít k dispozici jen pár vesničanů, které bude nutné rychle zaměstnat. Vyslat je můžete na pole, do dolů či na jednu z mnoha rostoucích staveb. Fungující městečko se vám za pomoci elementárních surovin podaří vybudovat velmi brzy. Bez armády ho ale i přes přítomnost věží a hradeb moc dlouho neubráníte. Mír je v Cossacks 3 totiž jen pro slabochy.
Ihned po vybudování stabilního města se musíte vrhnout na verbování vojska. Rekruty do vaší armády budete získávat ze tří zdrojů. Prvním náborovým bodem bude kasárna ze sedmnáctého století. Její vybudování vám otevře dobové jednotky, které jsou po stránce pohybu velmi pomalé, jejich efektivita v boji je ale při přímém střetu hodně vysoká. Druhým nevysychajícím zdrojem lidských sil je kasárna ze století osmnáctého. Vojáci cvičení v tomto zařízení jsou rychlí a velmi účinní při boji na větší vzdálenost. Díky absenci zbroje se ale rekrutům z předchozí tréninkové struktury rovnat v kontaktním střetu nemohou. Posledním náborovým centrem je diplomatický úřad, který slouží k rekrutování žoldnéřů, kteří za vás bojují vždy za určitou finanční částku. Pokud vám dojdou peníze, mohou se proti vám válečníci štěstěny vzbouřit.
„Hlavním problémem tohoto díla je úroveň umělé inteligence, která není schopna reagovat na vyvstalé situace dostatečně účinně. Nejednou vám stačí její pozornost odlákat jen za pomoci jednoho či dvou jezdců.”
Vedle budov, které produkují základní pěchotní jednotky, tu máme také stavby zacílené na výcvik specialistů. Ve stájích je možné masově trénovat dragouny, kyrysníky a husary. Dělostřelecká akademie vám naopak nabídne různé typy děl a houfnic. K provozu artilerie budete vždy potřebovat hodně železa a uhlí. Dalekonosné zbraně nemají prakticky žádnou viditelnou obsluhu. Pokud se k nim dostane nepřítel, automaticky změní stranu. Pokud máte možnost je v takovém případě zničit, rychle to udělejte, jinak budou použity proti vám.
Čerstvě naverbované jednotky mají na začátku mizerné statistiky. Vylepšit je můžete za pomoci technického stromu, který vašim vojákům zlepšuje rychlost palby, odolnost a efektivitu zbraní. Krom různých vylepšení tu máme také formace, do kterých je možné vaší armádu zformovat. Za sebe mohu říct, že jsem si nejvíce oblíbil čtvercovou formaci. V tomto uskupení stojí velící důstojník a dudák ve středu, zbytek pluku má prakticky pokryty všechny strany. Čtvercový útvar je ideální využívat hlavně v případech, když jste plně obklíčeni nepřáteli.
Bezmyšlenkový běh
Cesta k vítězství není v Cossacks 3 díky lehkému trénování jednotek a vysokým kapacitám armád vůbec snadná. Přesto ho lze dosáhnout za pomoci vybudování efektivní armády a rychlých úderů. Zásadní je také volba terénu. Když se vám podaří najít výhodnou pozici, můžete vašeho nepřítele zlikvidovat bez větších ztrát. Dobře zvolené místo bitvy často rozhoduje o jejím výsledku.
Hlavním problémem tohoto díla je úroveň umělé inteligence, která není schopna reagovat na vyvstalé situace dostatečně účinně. Nejednou vám stačí její pozornost odlákat jen za pomoci jednoho či dvou jezdců. AI se bezmyšlenkovitě rozeběhne za snadnou kořistí, čehož využijí vaši střelci na bocích, kteří během pár sekund rozstřílí protivníkovu hlavní sílu. Problematická AI není u realtimových strategií ničím výjimečným, zde jsou ale její přehmaty a chyby hodně citelné. Osobně doufám, že tvůrci tento prvek časem dají do pořádku.
Čas ukáže
Nové pokračování série Cossacks se v mnoha směrech velmi povedlo. Hra nabízí zajímavý příběh, povedené volby, vybalancované jednotky a osobitou grafiku. Elementárním nešvarem celku je podivně jednající AI, která se dopouští chyb extrémně často. Pokud autoři tento nedostatek opraví, mohla by se z Cossacks 3 stát hodně výrazná strategie. Prozatím je to ale jen mírně nadprůměrné dílo, které doporučujeme hlavně fanouškům této série.
Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.
Recenze
Cossacks 3 – novověký mlýnek na maso
Návrat ke strategickým kořenům se GSC Game World do jisté míry povedl. Pokud bychom proti sobě dostali lépe postupující AI, jednalo by se o strategii na velmi vysoké úrovni. Naneštěstí se tak nestalo, tím pádem tu máme mírný nadprůměr, který je cílen primárně na fanoušky série.
Líbí se nám
- příběh
- řada zajímavých voleb
- balance jednotek
- osobitá grafika
Vadí nám
- podivně jednající AI
- bugy
Škoda že se studio nepokusilo před vydáním hry o nějaký hype, ale věřím že si to své fanoušky najde. Přece jenom strategií je málo…
Děkuji, ale radši Total War
Odpověď na komentář uživatele
Myslím, že o obsah se postarají modeři a fanoušci až spustí workshop
Po 12 letech jdu do Kozáků znova. Vylepšená jednička a za tu cenu, no neberte to.
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Díky za vysvětlení.
KamilZ: No já v multiplayeru často skončím převálcován nekonečnými přívaly nepřátel
Hra vyšla ve stavu, který byl až trochu komický, ale tvůrci hru svižně opravují. Trochu mě mrzí, že je hra oproti svému starému základu paradoxně spíš chudší. Chybějících států prý dočkáme zdarma, za historické bitvy už asi budou chtít z hráčů něco "vytěžit".
Odpověď na komentář uživatele KamilZ
Mířím tím hlavně na permanentní produkci. Pokud tu chcete vyhrát musíte do pomyslného mlýnku na maso posílat neustále nové zboží. Když na chvíli s produkováním jednotek ustanete váš protivník vás zahltí armádou, kterou stabilně vytváří.
Zbrojovak: Co si budeme povídat AI je u RTS hodně důležitá. Prakticky je to jeden z elementárních prvků tohoto žánru, tím pádem stojí v bodovacím žebříčku na hlavních příčkách. Pokud se umělá inteligence moc nevydaří značně se to odrazí na celkovém hodnocení.
Co přesně znamená "Cesta k vítězství není v Cossacks 3 díky lehkému trénování jednotek a vysokým kapacitám armád vůbec snadná. "?
Pokud mohu jednoduše trénovat jednotky a udělat si velkou armádu, není to spíše výhoda? Nebo je tím myšleno, že tuhle výhodu má jen AI?
No nevim, recenze je pozitivni ale 6 je proste malo. Byt to AAA kopirka po stopadesaty ma to 8/10. Ale je me to celkem fuk. Hra je paradni a pro nas starsi rocniky je to navrat do devadesatek. Se spatnou AI souhlasim
Odpověď na komentář uživatele KRoman47
Tak jsou větší než chlívky pro čuníky, vedle ostatních budov mi nepřijdou zrovna velcí
Nezdá se vám poměr velikostí postav ku stavbám poněkud zvláštní? Cossacks už jsem neviděl minimálně 10 let, ale zdálo se mi, že budovy bývaly oproti postavám větší.
Za mě super, AI první dny byla na úrovni předchozích dílů ale jako celek je to hodně vylepšená a hezčí jednička, takže jsem hodně spokojen a po posledních updatech bych řekl, že ta AI už ani tak špatná není i když přiznávám, že hrám u kterých jsem strávil mládí dokážu odpustit cokoliv, takže můj pohled až tak objektivní určitě není.
Odpověď na komentář uživatele Draper
Je to určitě možné, mnou konfrontované národy nebyly na mou smůlu zrovna z nejzdatnějších.
Ja nic nezaznamenal, možná jak který národ
Odpověď na komentář uživatele Playman ...
Jak říkám občas dle mého názoru dělá hodně nesmyslné chyby, které jsem v jiných hrách nezaznamenal. Určité záseky, výpady za pár jednotkami atd. Jinak je to velmi dobrá hra jen jí značně sráží ta AI a občasné bugy. Šestka je dle mého stále dobrá známka.