Recenzovaná verze: Xbox One
Něco končí, něco jiného začíná. Přesně to si po ukončení trilogie akční série Gears of War říkali její fanoušci, kteří se v roce 2011 s třetím dílem dočkali zakončení mimozemské invaze v epické bitvě z pohledu nebojácného tvrďáka Marcuse Fenixe. O rok později jsme se v retrospektivě vrátili na samotný začátek válečného konfliktu a prožili příběh namyšlence Damona Bairda. Ten měl na starost svůj tým Kilo a jeho rasově různorodé členy.
Nyní přicházejí Gears of War s číslovkou čtyři. Vývojáři v nově vzniklém studiu The Coalition měli dvě možnosti. Buď zapomenou na všechno a vrhnou se po hlavě do nového příběhu, nebo se budou snažit na všechno navázat a potěšit fanoušky původní trilogie. Naštěstí je správně druhá možnost. The Coalition zachovali klidnou hlavu, řekli si, co hráči tolik na Gears of War milovali, a k tomu přidali něco nového. A světe div se, ono to funguje. Funguje to skvěle, přesto mám k Gears of War 4 několik výhrad, o které se s vámi podělím na následujících řádcích.
Rychlý přehled minulosti
Jakmile spustíte příběhovou část Gears of War 4, čeká vás krátký, ale celkem dobře zpracovaný prolog, ve kterém si připomenete důležité události předešlých tří dílů, abyste se rychlostí blesku vhrnuli do přítomnosti. Pro fanoušky Gears of War to bude dobré osvěžení, zatímco nováčci se budou po internetu pídit po dalších informacích. Zde si mohli dát scénáristé více záležet a dát hráčům okusit více z toho všeho, co se v jedničce, dvojce a trojce stalo. Na škodu by to nebylo.
Už jsme ale v přítomnosti. V té to není tak růžové, jak si Marcus po svém hrdinském činu představoval. Hnusné mimozemšťany sice se svou partou porazil, ale jak to tak bývá, na scéně se objeví další zlo. Tomu bude čelit James Dominic Fenix (zkráceně JD), mladý a značně arogantní syn Marcuse Fenixe, který se s ním v pubertě nepohodl a utekl z domova. Přežívá v malé vesničce se svou partou, se kterou podniká sebevražedné mise do základen korporace COG, aby získal potřebný materiál pro vesnici. Vše má dost na háku, ovšem jen do chvíle, než musí čelit osudu, stejně jako kdysi jeho otec.
Vraťme se trošku zpět. Nechci vám toho tolik prozrazovat z příběhu, ale musím se zastavit. Je totiž dost pravděpodobné, že si po prologu budete říkat, že tohle nejsou Gears of War. A budete mít pravdu. První část hry je od předešlých dílů dost odlišná. V kůži JD Fenixe nebudete ze začátku bojovat proti ohavným kreaturám, nýbrž proti robotům korporace COG. Té se nelíbí, že se vloupáte do její pevnosti a chcete krást. Zastavit vás mají dost neohrabaní a značně tupí roboti. Sice mají početní převahu, ale hravě si s nimi poradíte a po několika soubojích si budete říkat, kdy konečně přijde ta pravá akce, kterou jsme měli na původních Gears of War tak rádi.
K mému štěstí „utrpení“ vývojáři více nenatahovali. Po šoku s roboty jsem si prožil jednu velkou bitvu při záchraně vesnice a po zhruba dvou hodinách hraní jsem si začal říkat, že to není vůbec špatné. Nepřátelé jsou zpět, i když za ta léta se proměnili v něco mnohem horšího, než s čím měl tu čest Marcus Fenix. Už to nejsou Locustové, ale Swarmové. Jde o velké zlo, které probudí našeho mladého hrdinu a ten po jedné velké události začne se svými přáteli jednat.
Dokázal bych si představit, že po tom všem, co se stalo, bude mladá skupinka lidí vyděšená k smrti. Tak tomu ale v Gears of War 4 není, i když neví, co přesně si mají po útoku Swarmů počít. Rozhodnou se zajít pro radu za tím nejpovolanějším. Ano, Marcus Fenix žije, daří se mu celkem dobře a pěstuje rajčata, ale to se brzy hodně rychle změní. Do války s mimozemšťany nebudou zapleteni pouze JD, Kait a Del, ale také Marcus. Ten bude našim mladým hrdinům dávat cenné rady a povede je ke zdárnému cíli. Tedy jak pro koho, ale to už si prožijte sami na vlastní kůži.
Novinky osvěží hratelnost
Já se budu věnovat novinkám, které na vás v Gears of War 4 čekají. Není jich málo. Ze začátku vás hodně zaujmou povětrnostní podmínky ovlivňující váš pohyb. Při silném větru si musíte dávat pozor, čas od času se vítr zmocní nějaké těžké věci, které můžete stát v cestě, stejně tak můžete vítr využít ve svůj prospěch a zabít tak nejednoho Swarma. Druhou novinkou jsou hrůzostrašné a smrtící bouře. Nejednou budete mít za úkol se dostat ke dveřím. V cestě vám ale bude stát bouře s blesky. Vy musíte tímhle peklem proběhnout, nejlépe tak, že se ani jednou nezastavíte a neohlédnete za sebe. Věřte mi, že tyhle pasáže budete párkrát opakovat. Poté ale naleznete trik, jak si se situací poradit.
Třetí novinkou je upravený bojový systém. Nebojte se, přestřelky zůstaly nezměněny, stále je důležité se krýt a v pravou chvíli vykouknout a zastřelit protivníka – budete k tomu potřebovat buď dobrou mušku, nebo nepřeberné množství nábojů. Boje tedy stále probíhají stejným způsobem; dostanete se do určitého bodu, naběhnou na vás protivníci, vy se kryjete za překážkami a snažíte se je eliminovat za použití všech možných zbraní.
Místo změny DNA série Gears of War se bojový systém dočkal svého rozšíření. Tvůrci přidali možnost zaútočit na nepřítele zblízka z úkrytu a popravy nožem. Musím se přiznat, že popravu nožem jsem využil jen párkrát. Místo toho jsem si vychutnával motorovou pilu z ikonické útočné pušky Lancer, kterou bych nevyměnil za nic jiného. I když se několik lákavých kousků v Gears of War 4 našlo, přesto jsem se vždy vrátil k Lanceru. Druhý slot posloužil pro brokovnici, případně odstřelovací pušku.
Lineární sestup do podzemí a multiplayer
Zpět k příběhu. Jak se dalo očekávat, kampaň je dost lineární, přesto nezapomeňte jednotlivé lokality prozkoumat. Naleznete potřebnou munici, sběratelské předměty a navíc můžete narazit na cut-scény, které byste jinak neviděli. Nejen z toho důvodu bude dobré si zhruba devíti- až desetihodinovou výpravu zopakovat znovu. Můj první průchod byl na normální obtížnost. I u ní se nepřátelé dobře kryli a využívali svých předloh. Ta pravá výhra ale přichází na tu nejtěžší obtížnost, která je nefalšovanou výzvou. Užijete si ji hlavně v kooperaci se sehraným parťákem.
Abych zmínil všechny podstatné novinky, tak tou čtvrtou a zřejmě i poslední je bedna k nákupu obranných věží, ostnatých plotů a zbraní v kampani. Hráči Gears of War ji znají z módu Horde. V čtyřce s ní ale budete pracovat také v kampani, například při již zmíněné obraně vesnice a potom i v dalších částech. Abyste při obraně pozic uspěli, musíte s rozumem rozmístit obranné věže a další věci, které zpomalí mimozemšťany, ale nezastaví je. Bude jich tolik, že se do obrany musíte zapojit i vy.
Stejná bedna na vás čeká v režimu Horde. Autoři se rozhodli pro vylepšení populárního multiplayerového survival módu a v Gears of War 4 ho povýšili na verzi 3.0. Až pět hráčů se postaví vlnám nepřátel. Důležité je spolupracovat, jinak nemáte šanci. Proto doporučuji hrát především s přáteli v privátních zápasech a aktivně využívat mikrofon, abyste všichni měli přehled. V Horde 3.0 naleznete nově třídy, schopnosti a také opevnění. Vybrat si můžete z pěti tříd: Soldier, Sniper, Scout, Heavy a Engineer. Každá se hodí na něco jiného. Pokud byste nesehnali kamarády, vždy můžete sáhnout po matchmakingu.
The Coalition se pyšní tím, že do Versus multiplayeru implementovali matchmaking a skill ranky. Díky těmto dvěma věcem by vás hra vždy měla přiřadit k hráčům podle vaší úrovně a zkušeností. Otázkou je, jak budou tyto funkce fungovat v době vydání, kdy se do hry nahrne velké množství hráčů.
Multiplayer přináší 10 různých map. Bojovat budete u přehrady, na obří kontejnerové lodi nebo v troskách letadla. Každé prostředí je v něčem jedinečné a nabízí odlišné příležitosti pro různé typy hráčů. Jakmile se s mapou dostatečně seznámíte, dokážete využít jejich výhod proti svým nepřátelům.
Jinak nechybí klasická plejáda zábavných a rychlých módů, jako je Team Deathmatch, King of The Hill, Execution, Warzone či Guardian, které doplňuje několik překvapení. Těmi jsou režimy Dodgeball, Arms Race a Escalation.
Začátek nové trilogie
Při hraní Gears of War 4 jsem se bavil, kampaň jsem si užil a multiplayer je hodně zábavný. Věřím, že ho bude komunita hrát hodně dlouho. Přesto je ze čtvrtého dílu hodně cítit, že jde o začátek nové trilogie. Poté, co se příběh pořádně rozjede, ho záhy scénáristé utknou a dají hráčům jasný signál: počkejte si na Gears of War 5. Osobně bych rád v Gears of War 4 viděl nějaké větší inovace. Hratelnost je z velké části totožná s třetím dílem, který vyšel před pěti lety. Za tu dobu bych očekával něco víc. Snad příště.
Nicméně potěšila grafika, plynulost hry (na Xboxu One jsem nezaznamenal žádné velké chyby ani viditelné propady frekvence snímků za sekundu), z určitého pohledu i start nové trilogie s novými postavami a dialogy, souboje s bossy a několik překvapení, která jsem nečekal. Ty vám ale prozrazovat nebudu, to už by byly moc velké spoilery.
Gears of War 4 koupíte v našem obchodě Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
Gears of War 4 – začátek nové trilogie
Gears of War 4 je starý díl v novém kabátku s lepšími efekty a jinými postavami. Vývojáři měli šanci něco změnit, nenašli ale dostatek odvahy. Po páté už by to chtělo něco trochu jiného. Nějakou větší změnu.
Líbí se nám
- neokoukané postavy
- vylepšený mód Horde
- silný vítr a bouřka se smrtícími blesky
- zábavný multiplayer
- některá překvapení v příběhu
Vadí nám
- příběh rychle skončí
- nudný začátek
- žádné velké inovace, po páté hrajeme to stejné
Tak jsem se konecne dostal k tomuhle dilu a musim rict ze po divnem judgment je tohle zase ten starej dobrej gears… kdyz prisel poprve na ‚platno‘ starej dobrej marcus tak jsem mel na kahanku jedinej zapor vidim v dost easy obtiznosti, dal jsem to na hc a po pulce jsem si rikal ze jsem to asi mel dat na max. Obtiznost…
Tak jsem dostal kody na 4 díly před tím, z legrace jsem zkusil první díl a musím říct čtyři věci. Za prvé pokrok grafiky mezi 1 a 4 dílem (10 let) je sakra markantní, za druhé mi přijde že tam moc kecají, takže mám trochu problém pobrat příběh, za třetí casual obtížnost mi přijde tam asi tak těžká jako hardcore u čtvrtého dílu, za čtvrté ovládání se prakticky nezměnilo.
Odpověď na komentář uživatele
To věřím, ale nehrál jsem ji, vyjít na xbox, asi bych ji koupil
Díky 4 dílů gearsů hře jsem konečně pochopil, proč má miliony fanoušku na celém světě. Škoda, že jsem to nepochopil třeba u pátého dílu Halo
Odpověď na komentář uživatele
Ano…Ale Killing floor 2 je taky pecka.
Odpověď na komentář uživatele
Tak ten já taky ne, já šel hlavně kvůli hordě, a kvůli prapodivnému ovládání jsem si dal nejdřív singl, který mě nakonec mile překvapil – pro mě jsou většinou tihle singlové kampaně za trest (nemám je rád) tady jsem si ji nakonec dost užil a hordu mě baví – společně s prvním kiling floor je to pro mě nejlepší survival proti pve který jsem měl možnost hrát. Na ovládání jsem si nakonec zvykl a není tak špatný.
Odpověď na komentář uživatele
Kampani a horde, multak sem jeste nezkousel
Odpověď na komentář uživatele
A věnoval ses čemu kampani, hordě, nebo multáku?
jinak jsem získal postavu Gary Carmíne paráda
Odpověď na komentář uživatele
Jenze ja to hral cca 3 hodiny, takze mam prehled, to se neboj. Za tu dobu si clovek udela prehled.
Odpověď na komentář uživatele
to jsem si před jejím zahrání myslel taky z youtube, trailerů a z recenzí se to asi fakt poznat nedá
Nic moc hra.
Odpověď na komentář uživatele deywik
Hraješ na xboxu? jaký máš nick? Jinak mě Marcus dost vadil v actu dvě, po tom mi vadit přestal, hlavně po tom co se stalo v actu 3, že se sblížil se synem a pak už mi to přišlo uvěřitelné po všem. mě srdce zatleskalo z návratu Bairda Já to hrál na normal, ale ber, že jsem začátečník, ale zase jsem posbíral všechny coletibly.
Kde si se nejvíc nasmál? Já u hlášky letět teda u toho rozhovoru, ale nechci spoilerovat
Odpověď na komentář uživatele
Hele pro me je ta hra jedna z TOP her tohohle roku a mozna bych ji zaradil mezi nejlepsi dil vubec…jinak marcus jestli ti vadil tak to mozna bude tim, ze si nehral ty predtim. . ja naopak ho zboznuju a on je ten motor proc to hraju. . i ten humor me tam bavi a proste, kdyz se stalo to co se stalo asi ve 3aktu tak sem skoro brecel. . jinak ted jedu posledni akt. . mam nahrano 27hodin a az ted sem se prokousal ke konci. . hraju na insane vsechny gearse. .
Tak po odehrání 3 a 4 Actu se nechci příliš vyjadřovat příběhu abych nespoileroval. Pouze jsem moc nepochopil proč šli na začátku actu kam šli, u ostatních je to srozumitelné a není to problém pochopit. A jdeme k hratelnosti a pocitům. Takže konečně jsem se naučil ovládat motorovku a používat ji k boji. Představování Swarm bylo supr, protože to šlo hezky postupně a pomalu ne jako v jugmentu. Chemie mezi charaktery pořád funguje a je obecně můj názor na filmečky u her je takový, že jsou otravné. U této hry mi to nevadí a hezky vystihli pojmout humor do vážné situace. Pasáže v noci jsou parádní, i když je tam noc, tak je na hře vidět supr grafika, říkám si, na co je potřeba scorpio? Kdybych hrál asi původní trilogii, dal bych hodnocení menší, ale vzhledem k tomu, že jediný co tomu předcházelo bylo jugdment – který byl pro mě naprd a odradil mě od trilogie tak z této hratelnosti jsem nadšený.
Dohráno finále a konec je skvělý. je tam sice mírní otevřený konec, ale je to jako když končí řada dr. Hause atd. U Halo V to bylo o dost horší.
Tak teď když si utřídil dojem tak jsem se hrou spokojený, paradox je, že mi tam snad nejvíce vadí marcus dokonce jsem si změnil i profil. Kdyby tam bylo méně marcus (třeba, že by ho na začátku oddělali – dobrá motivace pro hrdiny, že jo SW) a hra nezahrnovala mikro-transakce, asi bych jich dal na úplný TOP
Tak nakonec jsem do hry šel, především kvůli hordě, ale protože je to pro mě dost nové tak jsem začal příběhem. Začnu s ovládáním docela si na to zvykám, krytí u tlačítka A, mi nepřijde úplně okej, ale zase použít tlačítko A k úskokům nebo běhu supr. Trochu nezvykl s přebíjením. Velká pochvala je inventář postavy nejsou dvě velké zbraně, pistoli a granát. Systém krytí funguje skvěle. A zatím musím pochválit i styl vyprávění, vzhledem k tomu, že zatím padají spíše krátké hlášky, není pro mě příliš obtížně je pochopit. Uvidím dál. A pokud jde o grafiku zaslouží pochvalu, jedna z nejhezčích her.