V permanentním návalu indie projektů se nám občas podaří promeškat některé z výraznějších nezávislých děl. Promarněnou příležitost se většinou snažíme napravit v momentu, kdy celek dostane znatelnou obsahovou infuzi, která ho určitým způsobem posune kupředu. Dnes pro vás máme v rámci tohoto typu recenzí článek o temném rogue-like RPG Sunless Sea, které bylo nedávno obohaceno o zajímavě působící DLC Zubmariner. To celek vylepšuje řadou osobitých prvků. V následujících řádcích zhodnotíme jak elementární základ tak i podmořské DLC. Finální hodnocení bude součtem kladů a záporů současného kompletu.
Vzhůru do neznáma
Viktoriánský Londýn byl ve své éře jedním z nejtemnějších míst průmyslového světa. V alternativním univerzu, které nám přináší Sunless Sea je anglická metropole ještě o něco temnější než její reálná předloha. Nachází se totiž u temnotou zalitého moře, které leží míli pod zemským povrchem. Normální obyvatelé metropole věčné noci nemají moc možností jak se prosadit, buď se stanou součástí podivně existujícího velkoměsta, nebo se vydají s kocábkou na moře. Hlavní protagonista vašeho příběhu se rozhodl jít cestou námořního kapitána, který se s vysokou pravděpodobností ze svých výprav už nikdy nevrátí.
Díky vysoké náročnosti tohoto díla o vašem prvním kapitánovy už asi nikdo nikdy neuslyší. Jeho odkaz a část zkušenosti bude ale žít dál ve vámi vytvořené postavě. Novému veliteli vaší lodi můžete nadefinovat předchozí povolání, titul, odkaz jeho předchůdce a pohlaví. Zvolená minulost vždy určitým způsobem ovlivní průběh vašeho dobrodružství. Vysloužilý kněz vám například pomůže překonat nejedno trápení, jeho schopnosti v boji či hledání ale nebudou nikterak oslnivé.
Elementární zápletka Sunless Sea je hodně povedená, její průběh vás dokáže nejednou vyvést z rovnováhy. Překvapivý vývoj některých situací vaší skupinu občas přivede k vedlejším úkolům, které jsou podobně vydařené jako primární dějová linka. Hlavní příběhová linie je dle mého názoru nejsilnějším tahounem tohoto díla.
Cesta bez návratu
Po vytvoření postavy se vy a vaše posádka objevíte na lodi, která kotví v londýnských docích. Do začátku dostanete palivo, zásoby, pár liber a středně rychlou kocábku, která toho na své palubě moc neuveze. Startovní suroviny vám moc dlouho nevydrží, v přístavišti je tím pádem dobré nakoupit proviant a palivové uhlí. Zásoby jsou pro vaše přežití zcela nezbytné, pokud vám dojdou, nedopadne to s vámi nejlépe.
Loď k efektivnímu provozu vyžaduje hlavně uhlí, které slouží k pohánění lodních motorů a produkci světla. Spotřebu paliva určuje užívání světel a rychlost jakou se vaše kocábka pohybuje. Čím rychleji pojedete, tím vyšší bude spotřeba topiva. Tempo vaší plavby bude nejednou definováno množstvím proviantu na palubě. Pravidelný přísun potravin je pro štěstí vaší posádky hodně důležitý. Když se zásoby začnou krátit, její neklid začne vzrůstat. Plná absence jídla může vést až ke kanibalizmu, který značně zhorší pověst vaší lodi a jejího kapitána.
Přístavní povídačky a pomluvy vyvolávají ve vaší posádce hrůzu, která se v určitých situacích stupňuje. Míra strachu narůstá hlavně při plavbě bez zdroje světla, který její zvyšování značně redukuje. Neklid vám mohou navýšit či naopak snížit různé příhody a náhodné momenty, které se vám budou do cesty plést možná až neúměrně často.
Aspekt náhody (určité procentuální šance na úspěch) mi v této hře přijde v některých případech naprosto zbytečný. Krásným příkladem občasné nadbytečnosti je dobrodružství, v kterém řešíte hádanky na jednom z pirátských ostrovů. Místo náročné hádanky tu máte jen okénko s procenty a danou investicí. Absenci čisté možnosti volby v tomto případě považuji za promarněný potenciál.
Moře neodpouští
Cíle vaší výpravy mohou být různého rázu, divoký oceán vám ale v žádném případě nedá nic zadarmo. Každé dobrodružství bude díky proměnnému středu mapy určitým způsobem odlišné. Spolehnout se můžete vždy jen na polohu zásadních strategických bodů, ostatní ostrovy svou pozici po vaší smrti vždy změní.
Zemřít se dá v Sunless Sea mnoha způsoby. Hlavním důvodem vašeho skonu bude většinou nedostatek potravin či paliva. Když budete mít štěstí, stane se vašim popravčím osud. Jak již bylo řečeno, náhodné události jsou v této hře častým jevem. V jejich rámci můžete obchodovat s démony, pomáhat nevinným nebo opevňovat pevnosti. Osobně jsem si nejvíce oblíbil situaci, v které jsem odstartoval růst impéria rasy krysoidních humanoidů.
„Podmořské hlubiny vám nabídnou čerstvě vypadající nepřátele, rozpadlá města, ztroskotané lodě, opuštěné stanice a mnoho dalších podivností a záhad.”
Vedle těchto způsobů úmrtí je tu také klasický skon skrz zbraně vašich nepřátel. Paleta oponentů je zde relativně pestrá. Na vašich toulkách můžete narazit na gigantické kraby, železem okované žraloky, pirátské lodě a chodící skály, které se s vaší kocábkou dokáží vypořádat bez větších problémů. Úroveň soubojů je hodně diskutabilní. Při útoku užíváte různé typy střeliv, zbraní a pohybových mechanik. Nejvýraznějším problémem je v tomto směru aspekt kontaktního střetu. Pokud se k protivníkově lodi dostanete dostatečně blízko, nemá šanci na vás pálit, vy do ní naopak můžete střílet bez omezení.
Hlubina čeká
Po aktivování nedávno vydaného DLC Sunless Sea – Zubmariner se vám otevře nová úkolová linie, která vás dovede k plánům podivně vypadajícího mechanizmu, který dokáže vaší loď obohatit o nový podmořský režim. V jehož rámci se může vaše původní kocábka bez obav vydat na průzkum dosud neprobádaných hlubin.
„Nezávislým vývojářům z Failbetter Games se podařilo vytvořit dílo, které má rozhodně čím zaujmout. Sunless Sea vám nabídne pestrou škálu osobitých příběhů, vysokou míru komplexnosti, poutavou hratelnost a neotřelý grafický kabátec.”
Nebudu vám lhát, svět pod hladinou se mi v tomto datadisku líbí rozhodně víc než většina původních lokací. Podmořské hlubiny vám nabídnou čerstvě vypadající nepřátele, rozpadlá města, ztroskotané lodě, opuštěné stanice a mnoho dalších podivností a záhad. Hutná atmosféra by se na nových mapách dala doslova krájet.
Na novém datadisku mě irituje jen absence možnosti uchování ponorného vylepšení. Když se vám náhodou stane, že s upravenou lodí ztroskotáte, automaticky přicházíte o všechny získané ponorkové úpravy. Namontovat je můžete opět až po dosažení testovacích dílen, v kterých jste ponorný mechanizmus objevili.
Nepřístupný drahokam
Nezávislým vývojářům z Failbetter Games se podařilo vytvořit dílo, které má rozhodně čím zaujmout. Sunless Sea vám nabídne pestrou škálu osobitých příběhů, vysokou míru komplexnosti, poutavou hratelnost a neotřelý grafický kabátec. Pokud se rozhodnete pro nákup, určitě zainvestujte i do nového DLC Zubmariner, které do hry přináší řadu zásadních prvků. Za sebe mohu komplet bez problému doporučit všem milovníkům kvalitních rogue-like RPG, kteří ovládají cizí jazyk.
Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.
Recenze
Sunless Sea – vy a moře
Sunless Sea je i přes menší nedostatky velmi výrazným projektem. Jestli patříte mezi fandy zajímavých příběhů, dozajista byste tohle RPG neměli minout.
Líbí se nám
- nepřístupnost
- pestrá škála příběhů
- poutavá hratelnost
- neotřelý grafický kabátec
Vadí nám
- občasná přemíra aspektu náhody
- polovičatý soubojový systém
Hrál jsem jen chvilku a právě to moře textu mě odradilo.
Odpověď na komentář uživatele @Paulus Poetry
Hru jsem zatím nehrál, ale co jsem viděl nějaká videa, tak ta angličtina vypadá opravdu obtížně. Spousta archaismů, atd…
Nejhorší pro mě byla asi angličtina, protože některým výrazům jsem vůbec nerozuměl. Škoda že hra není s cz titulky. Jinak to složení posádky také nemělo chybu. Pamatuji si, když jsem se vracel z daleka a plul přes mlhu, takže faktor strachu stoupal podezřele rychle. Vzápětí jsem měl problémy s pohonem až to vedlo k explozi, při které zahynuli 3 členové mé posádky. Směr nejbližší přístav a doufat, že vůbec přežijí Takže kanibalismu jsem se vyhnul. Inu ono ani nebylo co jíst. Maximálně mého potkana. Ehm chtěl jsem říct prvního důstojníka
Odpověď na komentář uživatele
V současnosti připravuji recenzi na temně laděnou strategii Clockwork Empires, která mě zaujala hlavně svým zasazením v univerzu H. P. Lovecrafta. No a zbytek bude překvapení
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
To určitě ano, upřímně upřednostňuji již několik let Indie scénu před "AAA" tituly vizuálně se sice nemohou ve většině případů rovnat (I když ručně malované vyjímky jako Samorost se najdou. . ) ale kvalitou jsou Indie tituly mnohdy na úplně jiné úrovni, hlavně pokud jde o scénář, což mi příjde někdy vtipné, když zjistím, že na té hře dělal třeba jen jeden jediný člověk a u "AAA" titulů jich to nezvládne mnohdy ani 250.
Třeba takový Hyper Light Drifter je pro mě letos asi to nejlepší co se na Indie scéně událo a příjemně mě překvapilo Oxenfree od bývalých tvůrců z Telltale a Disney, největší zklamání je pro mě Underrail od toho jsem čekal mnohem více. Každopádně jsem zvědavý, jaká bude další recenze, protože mi díky tomu mnohdy i představíš tituly o kterých jsem ani neměl tušení.
Odpověď na komentář uživatele
Zlatá éra nezávislé scény no
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Chtěl jsem odpovědět ale vidím, že James Faith již odpověděl. Jinak bych jen dodal, že opět autoři čerpají inspiraci z literatury, takže příběh bude zase stát za to a už samotné nastínění příběhu autory mi příjde hodně zajímavé. S tím Bioshockem jsme na tom ale stejně. Jinak nedávno jsem se vrátil k prozkoumávání letošních Indie titulů a musím za sebe napsat, že se letos urodilo hodně velké množství povedených a dokonce i několik originálních kousků, což už se v dnešní době moc nevidí. .
Tuhle hru znám a hrával jsem ji krátce. Více času jsem strávil u jejich druhé hry Fallen London. Což je vlastně to samé universum. Ale jinak hra je výborná.
Odpověď na komentář uživatele Jakub Jaroš Faith
Tak v tom případě si dokážu představit mnoho epických momentů Dík za info
M1L4N: Recenze se brzké době asi nedočkáte, v současnosti mám indie titulů nad hlavu, takže snad časem.
O sunless sea jsem jenom slyšel když jsem hrával Fallen London, který se dočkal i mobilní appky, dočkáme se i recenze Fallen London? Také povedené dílo od stejných autorů
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Toho bych se nebál, protože by se to nemělo přesunout do oblak, ale do temného vesmíru, který má s původním prostředím hodně společného.
Odpověď na komentář uživatele
Trošku se bojím toho že v oblacích tento titul ztratí atmosféru podmořských hlubin Podobná situace minimálně u mě nastala například po přesunutí děje BioShocku z hlubin na palubu nebeského města.
Hru jsem hrál již hodně dávno, ještě když se ukázala poprvé na GOG a byl jsem z ní nadšený, jelikož Verneovky jsou pro mě literární špičkou a tohle jsou vlastně ony, jen v herním provedení, takže za mě bych neváhal klidně ani s 10/10 je to hodně originální kousek a dost se těším na jeho již oznámené pokračování Sunless Skies.
Už jsem si říkal, jestli na tohle vyjde recenze. Idu hned číst.