Nová generace strategických simulací dokáže současné hráčské komunitě nabídnout osobitě působící hratelnost, díky které je schopná krásně zabavit cílovou skupinu i přes jistou míru nezáživných prvků. Hry, které tento žánr zastupují, jsou většinou zasazeny v reálně působících kulisách, které dokáží vtáhnout hlavně fanoušky historie. Pro milovníky ostatních vesmírů či zasazení tu mnoho titulů není, přesto se čas od času najde studio, které se snaží utišit jejich volání. Dnes tu pro vás máme recenzi druhého projektu nezávislého vývojářského týmu Gaslamp Games, který stojí za osobitě vypadající steampunkovou strategickou simulací Clockwork Empires, která donedávna setrvávala v předběžném přístupu, v jehož rámci se autoři snažili své dílo maximálně doladit. Jak se jim to ve finále povedlo, se dočtete v následujících řádcích.
Temná éra kolonizace
Jak již bylo řečeno na úvod, život kolonistů nebyl nikdy lehký. Své by vám o tom mohli vyprávět přeživší obyvatelé první úspěšné britské kolonie Jamestown, kteří přežili nelehké časy jen díky pojídání masa svých mazlíčků, sousedů a přátel. Vaše osadníky čeká v Clockwork Empires s vysokou pravděpodobností podobný osud. Jejich malá osada se totiž nachází na tajuplném ostrově, který je zasazen v kultovním hororovém univerzu světoznámého spisovatele H. P. Lovecrafta, jenž se s protagonisty svých děl nikdy moc nepáral.
I přes zajímavé zasazení postrádá hra plně primární dějovou linii, místo ní tu máme sadu scénářů, v kterých je pro vás důležité hlavně přežití vaší osady. Chybějící elementární příběhovou linku se autoři pokouší nahradit řadou náhodných událostí, které se promítají do života celé kolonie. V průběhu hraní se můžete stát svědky válek, mimozemských invazí a tajůplných rituálů. Aspekt neočekávaných situací dodává každému dobrodružství osobitý nádech, díky kterému si dokážete budováni městečka užít i po desítkách odehraných hodin.
Náročné budování
Na začátku kolonizace budete mít k dispozici jen základní suroviny a pár osadníků. Startovní skupince kolonistů musíte ihned zadat práci. Zaúkolovat je můžete sekáním dřeva, těžbou kamene, sběrem bobulí a zarovnáváním terénu. Po pár minutách stabilní produkce surovin již budete mít možnost vystavět první obytné budovy, v kterých budou vaši lidé přespávat a odpočívat.
„Pokud budete chtít přežít déle než měsíc, musíte se zaměřit i na stabilizaci celku, který se v počátečních fázích hry tváří hodně vratce. Obyvatelé vašeho města mají totiž různé touhy, nálady a charakterové vady, které se promítají do jejich společného soužití.”
Základní suroviny a vybavení vám umožní vystavět jen elementární obytné, produkční a obranné prostory, které nejsou bez doplňkových předmětů schopné efektivně fungovat. Dovybavit je následně musíte za pomoci řezbářské dílny, která vám dá přístup k novým nástrojům a montážním stolům. Každá herní třída bude pro vykonávání svého povolání potřebovat jinou sadu předmětů a doplňků. Vědec k výzkumu vyžaduje například školní tabuli, inkoust a papír, vojáci naopak ke strážení kolonie potřebují pušky, granáty, munici a těžkou výstroj.
Rychlé vystavění základních budov je pro existenci vaší kolonie zcela nezbytné. Pokud ale budete chtít přežít déle než měsíc, musíte se zaměřit i na stabilizaci celku, který se v počátečních fázích hry tváří hodně vratce. Obyvatelé vašeho města mají totiž různé touhy, nálady a charakterové vady, které se promítají do jejich společného soužití. Podobně jako v jiných simulacích i zde se budete muset o jejich potřeby velmi pečlivě starat. Když je začnete zanedbávat, mohou po čase opustit vaši komunitu nebo v ní dokonce natropit nemalé problémy svým chováním.
Rybolidé, temné síly a jiné lahůdky
Obzvláště neudržovaní osadníci se po čase začnou modlit k temným silám, které jim dle jejich mínění dají vše, po čem touží. Na jejich smůlu nedopadá rituální vyvolání sil zla zrovna nejlépe, většinou se prostý černokněžník z lidu stane obětí démonické bytosti, kterou není schopen ovládnout. Posednutý jedinec následně před svým skonem vyvraždí velkou část lokální populace. Vedle démonů musí obyvatelé vaší kolonie čelit také podivně jednající rase humanoidních ryb, která jim svým chování a činy nejednou značně znepříjemní život. Pokud se otravné rybolidi nerozhodnete v pozdějších fázích hry vyhladit, můžete s nimi v rámci jednoduché diplomacie vést nenáročné rozhovory, které vám umožní uzavírat neutrální pakty a obchodní dohody.
„Clockwork Empires je nedodělaný strategický simulátor, který vyniká hlavně pestrou škálou nedodělků a nedomyšleností. Nad vodou ho drží jen jeho zasazení a osobitě působící hratelnost, která celek táhne kupředu.”
Přes jistou míru inteligence se rybolidé nedají považovat za rovnocenné diplomatické partnery, rozhovory s nimi jsou na velmi nízké úrovni. Primární frakce na tom ve směru diplomacie naneštěstí nejsou o moc lépe, rozhodně bych si u nich dokázal představit zajímavější paletu dialogových alternativ. Snad se jednou dočkám.
Předčasné vypuštění
Nevýrazná diplomacie není i přes svou polovičatost nejvážnějším nešvarem tohoto díla. Jeho nejzávažnějším problémem je celková nedodělanost, kterou je možné cítit snad na každém kroku. Osadníci se tu zasekávají do textur, nesmyslně umírají nebo plně rezignují na přijímání rozkazů. Monstra jsou na tom podobně. Mimoto celek disponuje také mizernou optimalizací, nepřehlednou lištou úkonů a nevýrazným vizuálem. Komplet by měli tvůrci ihned vrátit do předběžného přístupu, který by jim dal možnost doladit jejich titul do přijatelné podoby. Finální verze hry takto rozhodně vypadat nemá.
Druhý projekt Gaslamp Games se moc nevyvedl. Clockwork Empires je nedodělaný strategický simulátor, který vyniká hlavně pestrou škálou nedodělků a nedomyšleností. Nad vodou ho drží jen jeho zasazení, zajímavé situace a osobitě působící hratelnost, která celek táhne kupředu. Investici bych u tohoto díla doporučil až po řadě záplat, které snad komplet dokáží uvést do přijatelného stavu. Prozatím byste se mu měli vyhnout obloukem.
Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.
Recenze
Clockwork Empires – výprava do neznáma
Clockwork Empires je krásným příkladem ukvapeného opuštění předběžného přístupu. Kdyby v něm hra zůstala minimálně ještě měsíc, možná by to s ní dopadlo o mnoho lépe. V současném stavu jí nemůžeme doporučit.
Líbí se nám
- zajímavé zasazení
- pestrá škála náhodných situací
- osobitá hratelnost
Vadí nám
- nedodělanost
- nepřehlednost
- nevýrazný vizuál
- pokulhávající optimalizace