Brian Fargo nám před pár dny jasně ukázal, že o izometrická RPG je neskutečný zájem. Jeho nový projekt Wasteland 3 si na sebe v rámci příspěvkové kampaně dokázal vydělat během několika desítek hodin. Na finální verzi jeho velkolepého díla si ale budeme muset ještě chvíli počkat. Prozatím musí naši žízeň po neotřelých světech a fascinujících dobrodružstvích uhasit nové RPG z dílen legendárního studia Obsidian Entertainment, které má na kontě nejeden kvalitní žánrový titul. Dnes pro nás mají autoři Pillars of Eternity neobvyklý příběh, který nám ukáže hrdinskou problematiku z trošku jiné perspektivy. Temnotu totiž není možné zastavit, lze se k ní pouze přidat.
Ostrůvek naděje
Svět, v kterém se Tyranny odehrává už několik staletí, sžírá válka. Všemocný tyran Kyros si tu v průběhu posledních čtyř set let za pomoci gigantické vojenské síly podrobil většinu vyspělých národů. Na kolena před ním padly divoké kmeny, mocní mágové i nezdolní členové královských legií. Poražené frakce byly po své porážce bez milosti začleněny do monstrózní válečné mašinérie, která neustále postupuje kupředu. Konec velkého tažení se už ale pomalu blíží. Před Kyrosovou nezdolnou armádou stojí již jen jeden svobodný stát, kterému se doposud zdatně dařilo vyhýbat krutovládcovu zraku. Nakonec ale přišla řada i na něj.
Velení je ve finální fázi ofenzivy rozděleno mezi dva schopné generály, kteří se svými muži tvoří základní pilíře Kyrosovi mocné armády. První vojevůdce vede do boje malé disciplinované jednotky Nemilosrdných, kterým se na bojišti nemůže nic rovnat. Druhý naopak disponuje nespoutaným Purpurovým Sborem, který na kázeň rozhodně nesází. Místo ní se zaměřuje na velkou početní převahu, díky které se mu již nejednou podařilo uspět. Výrazná charakterová odlišnost obou vůdců se na Kyrosovu smůlu promítá do chodu armádního celku. Jeho podřízení se nejsou schopni na ničem kloudném shodnout. Všemocný tyran je k nim kvůli tomuto faktu nucen vyslat svého nestranného služebníka, který by mezi nimi měl nastolit jednotu. To, jestli tak učiní, bude ale záležet jen na vás.
Elementární zápletka Tyranny je postavena na velmi silných základech. Příběh jako celek podpírají hlavně výrazní protagonisté, kvalitní dabing, slušně vystavěné dialogy, nesnadná rozhodnutí a propracovaná historie herního světa. Opomenout nelze ani hutnou atmosféru, která prostupuje snad každou lokaci tohoto univerza. Na svých cestách projdete skrz velká opevnění, vyprahlé pustiny, zalidněná městečka a temné dungeony. Rozloha map tu není nikterak ohromující, tvůrci se v tomto směru očividně zaměřují primárně na detaily, nikoliv na velikost.
Tyranův výtvor
Po úvodní příběhové sekvenci před vás Tyranny postaví modelářský pultík, na kterém si vytvarujete hlavního protagonistu dle svých představ. Nastavit mu můžete pohlaví, vzhled, základní statistiky, dovednosti, minulost, standartu a ovládané typy zbraní. Vybrané bojové umění do jisté míry určí směr, kterým se vaše postava vydá. Zaměřit jí můžete na magii, střelné zbraně, válečná kladiva či rychlá kopí. Přímá volba herní třídy zde plně schází, hrdinu si za pomoci pestré škály možností nadefinujete dle své chuti.
„Každá frakce má v Tyranny svou vlastní škálu dovedností, které budete mít možnost po nabytí určitého renomé získat. Odměněni budete jak za dobré, tak i za špatné činy.”
Vedle definice základních statistik a schopností tu máme také volbu frakce, ke které se zpočátku přikloníte. Spřáhnout se lze s Purpurovým Sborem nebo Nemilosrdnými. Pokud by vám nevyhovovala žádná z nabízených skupin, nemusíte se díky přítomnosti neutrální stezky přiklonit k žádné z nich. Počáteční směřování vašeho hrdiny můžete absolvovat, buď jednoduchou formou textu, nebo náročným tažením, v jehož průběhu se budete muset nejednou rozhodnout o dalším postupu.
Jen ať se bojí
Navolení reputace vás zasáhne v mnoha směrech. Ovlivňovat bude rozhovory, místa, na která se podíváte a speciální schopnosti. Každá frakce má v Tyranny svou vlastní škálu dovedností, které budete mít možnost po nabytí určitého renomé získat. Odměněni budete jak za dobré, tak i za špatné činy. Po ulovení určitého počtu válečníků z řad Nemilosrdných se vám kupříkladu otevře defenzivní štítové kouzlo, které je možné aplikovat jen jednou za boj. Aspekt osobitých reputačních bonusů se dle mého názoru velmi povedl, jeho výraznost je krásně podtržena možností těžit jak z úcty, tak i ze strachu či nenávisti.
Když už jsme u frakční reputace, nesmíme opomenout společníky, kteří fungují na podobném principu. Jejich vztahy s hrdinou se vyvíjí podle jeho činů a chování. Když s nimi budete zacházet dobře, po čase pro vás budou schopni obětovat klidně i svůj život. Osobně jsem byl v tomto směru překvapen hlavně vysokou úrovní dialogů. Každý partner v rozhovorech prezentuje své názory, myšlenky a pocity.
„Prakticky všechny dovednosti, které máte, lze permanentně vylepšovat jen za pomoci neustálého procvičování. V oboru znalosti tradic se například zlepšíte praktikováním magie a čtením starých svitků, úroveň úskoku si naopak posunete kupředu hledáním pastí, lhaním a otvíráním zamčených truhliček.”
Vedle zajímavých dialogových možností a věrnosti vám opečovávaní společníci nabídnou také extrémně silné útoky, které jsou schopni dělat jen za asistence jiného hrdiny. S pomocí partnera mohou zpomalovat čas, vyvolat zemětřesení, přivolat roje mečů či vystřelit neúměrný počet šípů. Na nižších obtížnostech není užívání těchto kooperačních dovedností nikterak zásadní, jejich nezbytnost je citelná hlavně na vyšších stupních náročnosti, kde bez nich nemáte prakticky žádnou šanci přežít.
Zbraně hromadného ničení
Speciální dovednosti vašim hrdinům nenabídnou jen frakce a společníci. Krom nich, tu jsou též legendární zakleté zbraně, které jsou schopné několikrát za střet seslat extrémně efektivní kouzla, která dokáží svou účinností předčít většinu obyčejných zaříkadel. Rovnat se jím mohou pouze vylepšení magické svitky, které v boji užívají jen ti nejzkušenější zástupci cechu mágů.
Startovní paleta kouzel není v Tyranny zrovna z nejpestřejších. Do rukou se vám bez vyšší znalosti magie dostanou jen slabá kontaktní zaříkadla, s kterými toho moc nezmůžete. Postupem času se ale díky nabitým znalostem a nalezeným svitkům dostanete k novým jádrům, která vám umožní přetvořit vaše stávající magické dovednosti do nové podoby. Mrazivý dotek je kupříkladu možné za pomoci speciálního znaku přeměnit na ledové kopí, které je velmi efektivní na větší vzdálenosti. Redefinovat lze krom samotné podstaty také dostřel, účinnost, počet střel, plošný efekt či šanci na zásah. Extrémně vylepšená kouzla mohou užívat jen postavy s vysokou úrovní znalostí tradic (lore).
Prakticky všechny dovednosti, které máte, lze permanentně vylepšovat jen za pomoci neustálého procvičování. V oboru znalosti tradic se například zlepšíte praktikováním magie a čtením starých svitků, úroveň úskoku si naopak posunete kupředu hledáním pastí, lhaním a otvíráním zamčených truhliček. Čas od času vám nově získaná úroveň umožní navštívit trenéra, který vám za určitou finanční částku pomůže zdokonalit pět schopností. Cvičitele najdete ve většině obydlených sídel. Když se vám nebude chtít cestovat mezi městy, můžete si ho nemalou částku najmout do jedné z vašich věžovitých pevností.
Systém hlásek
Podobně jako v řadě jiných RPG i zde budete mít sídla, která je možné vylepšovat. Na vrcholcích velkolepých věží máte možnost vystavět alchymistické dílny, kovárny, knihovny a cvičiště. Mimoto v jejich útrobách můžete vést složité výzkumy, vařit lektvary a vyrábět legendární předměty, které je v případě potřeby možné prodat jednomu z mnoha dostupných obchodníků. Paleta zboží zdejších kupčíků je překvapivě pestrá. V cestovních vacích najdete různé typy zbraní, kouzel, lektvarů, cetek a výrobních materiálů.
„Tyranny je velmi vydařené RPG, které hráčům nabízí neotřelý příběh, povedený vývoj postav, pestrou škálu atmosférických lokací, pohotově reagující AI a osobitý audiovizuál. Kritizovat je na tomto celku možné jen problematický pohyb postav, který vám dokáže nejednou pořádně zavařit. Zbytek prvků je na velmi vysoké úrovni.”
Hlásky vám krom výrobních a nákupních center nabídnou také odpočinkové prostory, v kterých si vaši hrdinovou mohou vyléčit své staré šrámy. Aspekt zranění se do statistik vašich postav v krátkých soubojích promítá jen minimálně. Když je ale necháte bez rozmyslu bojovat příliš dlouho, jejich výkonost rapidně poklesne. Špatný stav jednotek je možné napravit zapálením táborového ohně nebo ulehnutím do vyhřáté postele.
Tyranny se toho ve směru hratelnosti nedá vytknout mnoho, přesto je tu prvek, který mi hodně kazil celkový zážitek ze hry. Primárním nešvarem tohoto díla je problematické hledání cest při soubojích. Kontaktně zaměření hrdinové se tu díky zajímavému návrhu map často nejsou schopni dostat ke svému cíli. Stačí menší kamínek či lístek a už je oheň na střeše. Technická stránka se naopak povedla na jedničku.
Je dobré být špatný
Legendární studio Obsidian Entertainment ze svých dílen vypustilo další žánrový klenot. Tyranny je velmi vydařené RPG, které hráčům nabízí neotřelý příběh, povedený vývoj postav, pestrou škálu atmosférických lokací, pohotově reagující AI a osobitý audiovizuál. Kritizovat je na tomto celku možné jen problematický pohyb postav, který vám dokáže nejednou pořádně zavařit. Zbytek prvků je na velmi vysoké úrovni. Osobně bych toto dílo doporučil všem milovníkům kvalitních RPG, kteří ovládající cizí jazyk, bez jeho znalosti si totiž tento titul díky kvantům textů prozatím moc neužijete.
Tyranny koupíte v limitované speciální edici na Xzone.cz a GameExpres.sk za 999 Kč/36,99€.
Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.
Recenze
Tyranny – hrdinové ve službách tyrana
Obsidian Entertainment nám znovu ukazuje, že má tento žánr prostě v krvi. Jeho nové RPG disponuje snad vším, po čem klasický hráč tohoto typu her touží. Najdeme v něm velmi dobře vystavěný příběh, kvalitní rozhovory a zajímavý vývoj postav. Investici do něj díky absenci bugů a výraznějších nešvarů můžeme doporučit již nyní.
Líbí se nám
- kvalitně vystavěný příběh
- hutná atmosféra lokací
- vývoj postav
- přehledný soubojový systém
- vysoká úroveň dialogů
- pestrá paleta možností
- tvorba kouzel
Vadí nám
- problematický pohyb postav
- menší rozloha map
Před pár minutami jsem dopařil tento RPG skvost a souhlasím s recenzí. Naprosto brilantní dílo hodné následovníků Black Isle a Bioware z dob své největší slávy. Herní doba se u mě natáhla na téměř 63 hodin, tudíž se nedá mluvit o malé hře. Perfektně napsaný příběh s hodně zajímavými charaktery, hlavně jsem si oblíbil zajímavou Verš (hrál jsem Tyranny s naprosto fantastickou fanouškovskou češtinou). Hra má skutečnou kouzelnou grafiku s maniakálním smyslem pro detail. Stačí se podívat třeba na kovárnu, kde kovář pracuje u výhně. Opravdu jsem si kolikrát vzpomněl na Baldurs Gate nebo Icewind Dale. K tomu vynikající hudební doprovod od Justina Bella. A pak je tu ten příběh a vše okolo. Krásně vymyšlené, dokonce mi přišlo, že v této hře na vašich rozhodnutích HODNĚ záleží a těch větvení je tu požehnaně. Obsidian stvořil velmi zajímavé univerzum a těším se kdy a jak se do tohoto světa vrátí. Protože nechat ho ležet ladem by byla neuvěřitelná škoda.
Včera byla vydaná čeština do PC verze, měla by fungovat i na Epicu, kde byla hra rozdávaná:
https://prekladyher.eu/preklady/tyranny.331/
Odpověď na komentář uživatele
Ano je. Čeština je určitě pohodlná, ale nezavrhoval bych celou hru Slovník do ruky a jede se
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
ThainDegu a Ezekiel Santhan dík, no, já už něco v němině hrál, ale někdy mi nejde spustit, u DAI, to je asi moje neschopnost, ale nešlo to no I přesto je to v češtině mnohem lepší, německy umím sice lépe než anglicky, ale dokonalé to taky není a čeština je prostě čeština
Tyranny v němčině je?
Odpověď na komentář uživatele
Možná i více jak 90% většina her má čtveřici jazyků v základu a němčina je jedna z nich.
Odpověď na komentář uživatele
Tak 90 % her má Německou lokalizaci. Počítat s přítomností češtiny u většiny RPG naneštěstí nelze, komunita přeloží jen určité procento her. Řada kvalitních titulů zůstává i přes svou kvalitu nepřeložena.
Corvus: Dík za info, čtenářům kteří uvažují nad krabicovou verzí to jistě pomůže
Odpověď na komentář uživatele
Víš já se anglicky učil a něco i umím, ale to mi stačí tak na pochopení stručného obsahu rozhovorů a základů děje, takto hrát nemá smysl. Hrál jsem tak už jiné hry, třeba Dragon Age 3, ale nebavilo mě to a dohrál jsem to vlasně jen z povinnosti. Německy umím mnohem lépe, ale k čemu je mi u her němčina, že…
Jen podotek: V krabičce NENÍ kód na Steam. Je tam instalační disk (hra zabírá cca 13 GB) a kód na Steam se získává přes stránku Nobox. cz. Zde se zadá pouze váš mail a číslo ze zadní strany manuálu a web vyplivne kód na Steam…To jen pro úplnost a aby nebyl zaskočen ten, kdo objednával krásnou limitovku se 114stránkovým artbookem.
Odpověď na komentář uživatele
No možná je na čase, aby ses naučil anglicky.
Je to přesně to, v co jsem doufal. A rozhodnutí, která musíte učinit, nejsou černobílá, ale daleko složitější a zábavnější. V Pillars of Eternity jsem rozhovory přeskakoval, tady je čtu se zájmem.
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
Kdyby to bylo v češtině, tak bych neváhal ani vteřinu a koupil bych si tu moc hezkou limitku, ale takto je to pro mě o ničem. Třeba časem vznikne nějaká fanouškovská čeština, ale je to asi jen zbožné přání…
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Ještě víc jsi mě navnadil.
Dneska jsem koupil, přesvědčila mě právě tato recenze. Nelituji ani koruny, naprosto úžasná a po všech směrech propracovaná hra
Je to doma! ! ! Nádherná edice. Díky Xzone!