Recenzovaná verze: PC
Naše první dojmy z izometrického RPG Torment: Tides of Numenera byly veskrze pozitivního rázu. Hře jsme v úvodní fázi předběžného přístupu vyčítali hlavně problematickou technickou stránku, která značně narušovala jinak příjemný zážitek. Ostatní herní prvky byly naštěstí víceméně bezproblémové, na kompletu se toho tím pádem nedalo kritizovat mnoho. Přesto tu určitý prostor pro výtky hráčů zůstal. Tvůrci komunitnímu lamentování velmi trpělivě naslouchali. Po roce plném dolaďování a úprav nám nyní vývojáři z nezávislého studia InXile přináší finální verzi svého ambiciózního projektu. Co myslíte, povedlo se jim naplnit vše, co na začátku své Kickstarterové kampaně slibovali?
Počáteční temnota
Na začátku nebylo nic než temnota. V jejím středu se znenadání probudila síla, která měla změnit osudy všech ve svém okolí. Před velkým vpádem do života druhých však musela nejprve zformovat své vlastní kořeny. Bez poznání minulosti by totiž neměla právo počítat s jakkoliv utvořenou budoucností. Definice vaší postavy ve stylu Torment: Tides of Numenera může začít.
Hlavního aktéra tu budete podobně jako v řadu jiných RPG formovat primárně za pomoci textových oken, jenž určitým způsobem reflektují jeho dávno zapomenuté činy a akce. V hrou nabízených řádcích se zúčastníte velkolepých bitev, pouličních šarvátek a divokých debat. Každé rozhodnutí ovlivní strukturu vaší postavy trošku jiným způsobem. Po nadefinování její minulosti budete mít k dispozici dva předobrazy svého hrdiny, které vám dávají možnost zvolit si ideálního protagonistu vašeho dobrodružství.
Elementárním naformováním definice hlavního protagonisty nekončí. Vedle jeho minulých činů mu budete muset nastavit také povolání, ve kterém bude excelovat. K dispozici máte tří základní třídy. Válečnickou kastu tu reprezentuje specializace Glaive, která se zaměřuje primárně na kontaktní boj a vysokou míru výdrže. Zlodějský cech zastupuje dobrodružná orientace Jack, jenž cílí hlavně na sladké řečičky, rychlost a jistou dávku znalosti okolního světa. Posledním volitelným povoláním jsou mágům podobní Nano, kteří jsou velmi obratní ve věcech technologické magie. Poté se přesunete k nastavení startovních statistik a dovedností.
Tvorba hrdiny je v Torment: Tides of Numenera zpracována velmi kvalitně. Fanoušci žánru u ní budou doslova chrochtat blahem. Osobně jsem byl charakterovým editorem příjemně překvapen. Svého reka jsem v něm bez ustání tvaroval několik desítek minut.
V útrobách giganta
Velmi kvalitně ztvárněná tvorba postavy je jen třešničku na dortu. Základním kamenem tohoto díla je jeho příběh, který se začne formovat ihned po dokončení vašeho protagonisty. Vámi vyvolený předobraz hrdiny se na začátku své cesty zrodil do opuštěného těla, které bylo ponecháno svým majitelem několik kilometrů nad zemským povrchem. Před jistou smrtí jej zachránila přítomnost podivné dvojice, která umírnila jeho pád natolik, že mu bylo umožněno přežít a zregenerovat svou zhmožděnou skořápku. Po probuzení zjišťujete, že jste s vysokou pravděpodobností potomkem nesmrtelné entity, která jednou za čas opouští své poškozené ostatky na jednom z mnoha světů tohoto vesmíru. Nyní se rozhodla nechat svůj odkaz na Devátém světě, který byl v minulosti znám také jako Země.
Název planety, na které se po probuzení nacházíte, vás trápí jen minimálně. Hlavu vám motá hlavně vzpomínka na tajemnou bytost, která na vás zaútočila pár sekund před skokem do reálného života. Za pomoci svých nových společníků začnete velmi rychle poznávat svět kolem sebe a hledat možnost, jak se vypořádat s nepříjemným monstrem, které po vás pátrá v jiném prostoru.
Hlavní dějová linie se plně odklání od příběhového odkazu kultovního univerza Planescape: Torment. Jeho vypravěčský styl a filozofii naštěstí zcela neopouští. Vesmír, ve kterém se Torment: Tides of Numenera odehrává, je podobně barvitý jako svět jeho duchovního předchůdce. Při jeho průchodu narazíte na různé typy ras a náboženství. Mimoto projdete skrz pestrou škálu různorodě navržených lokací. Na vašich cestách zavítáte na futuristická tržiště, časem zavátá pohřebiště a temnotou zalitá chrámová obětiště. Rozloha jednotlivých map je vcelku slušná, tvůrcům se podařilo velmi efektivně zkombinovat velikost s detailností. Osobně jsem byl ve směru prostředí asi nejvíce zaujat útrobami gigantického mimozemského slimáka, které jsem s mou partou při plnění vedlejších úkolů pořádně prošmejdil.
Konstruktivní debata
Detailně navržené mapy jsou jedním z primárních pilířů hlavní příběhové linky. Vedle nich jí podpírají také propracované vedlejší úkoly, které jsou takřka na stejné úrovni jako základní dějová linie. Jejich návrh dává prostor hledačům alternativních cest, hračičkám, bouřlivákům i kecalům. Každý fanoušek RPG si tu dle mého názoru najde směr, kterým se bude ubírat. Krásně tento fakt prezentuje například úkol s uvězněným biomechanickým monstrem, které máte na popud jednoho z členů řádu Pravdy osvobodit za pomoci podivného teleportačního zařízení. Nastalou situaci můžete řešit mnoha způsoby. Výtečníka z řad duchovních je možné podpořit, udat nebo poučit. Finální volba je vždy jen na vás, dávejte si ale pozor. Vaše počáteční rozhodnutí se s vámi v Torment: Tides of Numenera mohou táhnout až do jeho konce.
„Rozhovorové a příběhové volby budou v Torment: Tides of Numenera definovat vaší reputaci. Každé rozhodnutí či věta ovlivní váš věhlas odlišným způsobem. Některá vás posunou na okraj, jiná naopak na výsluní. Postupem času si s jejich pomocí vytvoříte odkaz, na který bude reagovat většina herního světa.“
Osobně jsem se rozhodl nerozvážného kněze v jeho nedomyšlených plánech nepodpořit. Strážce monstra jsem však za pomoci ostrého jazyku přesvědčil k tomu, aby mu předal část svých zkušeností a znalostí. Slovo je v tomto titulu mocnou zbraní. Velkou část rozmíšek a konfliktů budete řešit skrze rozsáhlé rozhovory, které taktéž patří mezi základní nosné pilíře hlavní příběhové linky. V perfektně sepsaných dialogových oknech nejednou narazíte na filozofické, tragické či humorné pasáže. Občas debaty dokonce vyústí ve vaší okamžitou smrt, která není naštěstí ve většině případů díky vaší specifické skořápce permanentní.
Rozhovorové a příběhové volby budou v Torment: Tides of Numenera definovat vaší reputaci. Každé rozhodnutí či věta ovlivní váš věhlas odlišným způsobem. Některá vás posunou na okraj, jiná naopak na výsluní. Postupem času si s jejich pomocí vytvoříte odkaz, na který bude reagovat většina herního světa. Vést se můžete na modré, fialové, zlaté, stříbrné či rudé vlně. Můj hrdina se po většinu herní doby pyšnil zlatavou aurou. Ta prezentovala sebeobětování, cit, milosrdenství a dobrotu. Pomyslná cesta všeobecného dobra mi v tomto díle vcelku sedla.
Dobrá parta
Vaše dialogové volby neovlivní jen váš věhlas. Krom něj budou mít vliv také na to, jaké společníky v průběhu hraní získáte do své čtyřčlenné družiny. Do vašeho týmu máte možnost za pomoci správných slov naverbovat různé typy postav. Každý společník tu disponuje odlišnou paletou myšlenek, statistik, názorů, znalostí a bojových dovedností. Za sebe mohu říct, že jsem byl se spektrem dostupných bratří ve zbrani velmi spokojen, nejvíce jsem byl asi zaujat bláznivě odvážným šermířem Erritisem, jenž se do bitev vrhal s neskrývaným nadšením.
Pokud vám dojdou slova, je nutné sáhnout po konstantnější formě řešení vaší situace. Tahový soubojový systém je tu relativně slušně odladěn. V bitvách můžete užívat pestrou paletu spustitelných struktur, předmětů, zbraní a posilovacích poživatin. Jednorázové pochutiny dokáží zlepšit základní statistiky a efektivitu jednotlivých postav. V některých akcích si s jejich pomocí můžete doplnit vyčerpané body úsilí, které vynakládáte k zefektivnění svých útoků a zvýšení šance na úspěšné zasažení nepřítele.
Při náročnějších soubojích a zásadních výzvách budete čerpat ze tří typů úsilí. Mágové pro zefektivnění svých schopností potřebují intelekt, válečníci sílu a zloději obratnost. Body snažení si budete obnovovat buď za pomoci již zmíněných pochutin, nebo spánkem v pohodlné posteli. Velikost studnic, z nichž máte možnost čerpat, si nadefinujete na začátku volbou herní třídy a nastavením elementárních statistik. V pozdějších fázích hry máte možnost zlepšit vaše základní dovednosti za pomoci nových úrovní.
Vývoj jak má být
Dosažení úrovně vám vždy umožní rozvinout jeden z pěti dovednostních směrů. Zlepšit si můžete základní statistiky, rozsah a efektivitu zmíněných studnic, znalost použitelných dovedností a sílu stávajících schopností. Po nadefinování čtyř úrovní se vám otevře nový stupeň, jenž vám dá přístup k lepším kouzlům, novým schopnostem a statistkám, které vaší postavu posunou značně kupředu.
Posunout jí vedle nových úrovní dokáží také do těla implementované předměty, které její statistiky a schopnosti ovlivní jak ve směru kladném, tak i záporném. Negativní vliv je možné zredukovat na minimum za pomoci specifických talentů, dají vám možnost nosit problematické předměty bez výrazné penalizace či postihu. Paleta vybavitelných věcí je vskutku pestrá. Vaše postava je schopná pracovat s augmentacemi, různými typy zbrojí a rozsáhlou škálou rozličně fungujících zbraní.
Vývoj postavy je v Torment: Tides of Numenera zpracován velmi neotřele. Méně zkušení hráči RPG se v něm budou v počátečních fázích hry možná trošku ztrácet. Tvůrci pro ně naštěstí připravili rozumně dávkovaný tutoriál, který jim většinu potřebných mechanik za pochodu objasní. Osobně mi systém vývoje moc nesedl, jiná RPG ho mají dle mého názoru zpracovaný o něco lépe.
Oku lahodící svět
Technická stránka tohoto díla je takřka bezproblémová. Při hraní mě trápily jen menší bugy a zasekávající se postavy, které nejednou pokazily celkový dojem z hraní. Komplet v tomto směru zachránila hlavně perfektní optimalizace, která zpřístupňuje Torment: Tides of Numenera i hráčům se starší herní mašinou.
„InXile se opět podařilo vytvořit dílo, které stojí za pozornost. Torment: Tides of Numenera je velmi osobité RPG, které dokáže zaujmout hlavně díky svým nepopiratelným kvalitám. Celek disponuje slušně vystaveným příběhem, řadou emotivně laděných vedlejších úkolů, dobře napsanými postavami, perfektními dialogy, strhujícím soundtrackem, hutným vizuálem a životem kypícím světem, který mění prakticky každý váš krok.“
Vedle kvalitní optimalizace nám tento titul nabízí také příjemný vizuál. Grafický kabátec mě fascinoval primárně svým izometrickým retro laděním. Vyvolalo ve mně vzpomínky na staré klasiky, které nemohu dodnes vyhnat ze své mysli. Nový projekt InXile naštěstí nepotěší jen oko, zvuková stránka totiž také stojí za to. Škoda jen, že nám zde schází česká lokalizace, která by toto dílo zpřístupnila i hráčům, kteří neovládají žádný ze světových jazyků. Napravit to mají fanoušci, kteří na lokalizaci od dob předběžného přístupu pracují.
Vydařený následovník
InXile se opět podařilo vytvořit dílo, které stojí za pozornost. Torment: Tides of Numenera je velmi osobité RPG, které dokáže zaujmout hlavně díky svým nepopiratelným kvalitám. Celek disponuje slušně vystaveným příběhem, řadou emotivně laděných vedlejších úkolů, dobře napsanými postavami, perfektními dialogy, strhujícím soundtrackem, hutným vizuálem a životem kypícím světem, který mění prakticky každý váš krok. Celku je možné vytknout snad jen nepřehledný inventář a minoritní bugy, které občas mírně narušují jinak víceméně bezproblémovou hratelnost, jež toto dílo značně odlišuje od jiných žánrových titulů. Osobně jsem byl s kompletem nadmíru spokojen.
Torment: Tides of Numenera je žánrový klenot, který v mnoha směrech kráčí ve stopách svého duchovního předchůdce. Celek i přes jistou míru přístupnosti cílí hlavně na žánrové veterány, kterým nevadí kvanta textu a minimum akce. Za sebe bych jej doporučil primárně jazykem vládnoucím hráčům, kteří si libují v poznávání světa, který mají před sebou.
Torment: Tides of Numenera pro PC, PS4 a Xbox One koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
Torment: Tides of Numenera – legenda se vrací
Nový počin od tvůrců Wasteland 2 se nadmíru vydařil. Již na začátku roku tu díky tomu máme kandidáta na RPG roku. Pokud patříte mezi fanoušky tohoto žánru a nevadí vám gigantická várka cizojazyčných textů, s investicí nemusíte dlouho váhat. Ostatní ať raději počkají na češtinu, na té pracují fanoušci.
Líbí se nám
- slušně vystaveným příběh
- řada emotivně laděných vedlejších úkolů
- perfektní dialogy
- životem kypící svět
- hutný vizuál
Vadí nám
- minoritní bugy
- zasekávání postav
- nepříliš poutavý systém vývoje
Ano, uznávám svojí chybu, jelikož jsem se podíval na YT a toho textu tam jsou vážně tuny, takže by to tady asi možné nebylo, v tom mátě pravdu. Ale u jiných her jsem radši, když postavy hlas mají.
Odpověď na komentář uživatele
cajteekanee
Nezlob se na mě… ale to mi přijde trochu naivní… Toho textu tam jsou doslova TUNY a nedokážu si představit RPGčko takového rozsahu ZCELA kompletně namluvené. Popravdě si z minulosti ani takové nevybavuji. Ani zdaleka… Když to nemají ani AAA tituly, které jsou pod molochy jako Sony, tak pochybuji, že se namluví všechny texty ve hře zafinancované fanoušky na kickstarteru.
Odpověď na komentář uživatele
Ristan
Myslel jsem celkově všechny postavy ne jen svojí. Já bych to s knihami moc nesrovnával, knížky nemají ani vizuální svět, takže si představuješ všechno, když hraju hru, kde se pohybuju v nějakém světě, očekávám, že když postavy mají svůj hlas a tím jsou mnohem lépe vykreslené. Ale nehádám se s vámi. Je to pouze můj názor, každýmu co jeho jest.
Tak sem na to kouk a ja bych tohle nechtel ani zadarmo
hold kazdemu to nesedne a ja jsem presne ten pripad, i kdyz hra muze byt urcite dobra, ale tohle by me proste urcite nebavilo a vizualne se mi to taky nelibi, takze tohle vynecham. Inak recenze pekna 
Tohle je proste vyssi divci, tomu se nejaky Dragon Age I. a ostatni radoby RPG nemuzou vubec rovnat. Divam se naty screeny a uplne me poliva blaho
No vida, cekání se jak se zdá, vyplatilo.
Tak, teď už je budu čekat na češtinu a bude to.
Bude to ale dlouhé čekání.
Odpověď na komentář uživatele @Gordon Freeman
K tomu mám jednu odpověď: Já osobně jsem začínal na didaktiku s textovkama od Fuky
Hraju z 90% RPG a adventury…
Přesto je pro mě žánr izo-rpg na prvním místě. Asi tak. NW jsem hrál, ale mě prostě 3D nikdy neoslovilo… Už to pro mě nebylo prostě ono. Z mnoha a mnoha důvodů. Na jejich rozebrání bych musel mít čas a chuť a já musím za půl hoďky na odpolední
V každém případě je naprostý LUXUS, že pro nás, klasiky, je zde možnost si tyhle herní skvosty zafinancovat na kickstarteru a figu, což já osobně poctivě dělám 
Odpověď na komentář uživatele
Corvus
já jsem hrával ještě Dungeon Mastera, Lands of Lore, Might and Magicy, Ishary, Stíny nad Rivou, Albion, Wizardry 6+7+8, Ultimy Underworld, Dark Heart of Uukrul, Star Control 2, Darklands… takže Infinity Enginy mi nepřipadá ani tak staré. Pro mě BG2 rozhodně není herní pravěk, spíš středověk. Jako jo, je to skvělé RPG, ale to jsou i všechny ty co jsem vyjmenoval a protože jsou ještě starší, tak tam ta fantasie pracovala ještě víc (minimalistická grafika)
A čistě izo nedělá kvalitní RPG hru. Hrál jsi NWN2? To je totiž BG2 ve 3D kabátku, i s DnD pravidly. Mask of the Betrayer (expansion pro NWN2) je masterpiece od Obsidianu, který je považovaný za duchovního nástupce Planescape Torment a musím říct že oprávněně. Osobně se mi jeho engine líbí mnohem víc než Infinity Engine. Kvalitní RPG vůbec nesouvisí s tím jestli je nebo není iso, to dělají jiné věci, od zábavnosti soubojů, přes vývoj postav, po příběh, lore, svět atd.
Odpověď na komentář uživatele
FireWolf
Naprosto souhlasím. Tohle je vyloženě RPGčko pro veterány a pamětníky všech těch božích a doposud nepřekonaných izo RPGček. 1000x raději si zahraji izo RPG než nejvyleštěnější 3D grafický RPG a la Dragon Age apod. Kvanta textu, vypiplaná, ručně dělaná grafika a pozadí, představivost pracující na plné obrátky. To byly nejnádhernější RPG doby. Jsem strašně rád, že díky kickstarteru a figu je zase můžeme hrát.
Ježíši kriste! ! ! A mě přijde hra z amazóóónu až kolem 8. března. Já to fakt nevydržím!
Odpověď na komentář uživatele
cajteekanee
Proč bys měl jako slyšet hlas postavy? Ta postava jsi TY…. myslím hlavního hrdinu.
Jenže o tomhle ty hry jsou. Jsou jako knihy, kdy je výrazná část postavena na vaší vlastní fantazii. U knih si také musíte představit, jak daná osoba vypadá, jak mluví, případně další faktory. Tady je to jasně i kvůli rozpočtu, ale i tak to není žádná obrovská chyba. Co kdyby navíc sehnali dabéry, kteří by ten zážitek akorát zkazili?
Srovnávat tohle RPG s Kingdom Come, který je tak přehypované jen kvůli tomu, že pochází od nás, je blbost. Jsou to dva totálně jiné podžánry, i když spadají do škatulky RPG. Já tuhle hru ještě nehrál, ale těším se, protože když jsem ji zkoušel před rokem, největším problémem byla právě neoptimalizace. Pokud to tedy teď pojede v pohodě, tak to bude super.
Taky mě štve, že to není kompletně namluvený, člověk si hned udělá k postavě větší vztah, když slyší její hlas.
Odpověď na komentář uživatele @Gordon Freeman
U Kingdom Come v současnosti není ani jisté že na 100 % vyjde tento rok + je nutné počítat s tím, že je to titul určený pro specifickou skupinu hráčů. Ne každý si k tomuto hypovanému RPG najde dle mého názoru cestu.