Recenzovaná verze: PC
Po třinácti letech se fanoušci Kate Walker konečně dočkali pokračování adventury o honbě za mamuty. Vývojářská společnost Microïds již po třetí nabízí dobrodružství z dalekého a mrazivého severovýchodu z pera bruselského tvůrce komiksů Benoîta Sokala, tentokrát kompletně ve 3D provedení.
Na konci cesty
Příběh sice do jisté míry navazuje tam, kde skončil, moc pozornosti se mu však nevěnuje, spíš jde o zcela nové dobrodružství. Jistě to tak vnímali i vývojáři, kteří se ani nenamáhali o nějaké shrnutí předchozích dílů (ve druhém díle bylo k dispozici krátké video, které shrnulo obsah prvního dílu, čekala jsem u třetího dílu to samé).
Kate se vrátila ze Syberie, ostrova obývaného mamuty, ale ztratila se ve vánici, a kdyby ji nezachránili domorodí youkolové, nejspíš by umrzla. Probouzí se v psychiatrické léčebně v městečku Valsembor a nechápe, co se děje. Pokoj s ní sdílí Kurk – náčelník kočovného kmene, jehož šamanka jí zachránila život. Kate je vděčná, a proto se ze všech sil snaží jim v jejich putování pomoci. Tito youkolové totiž žijí v symbióze se pštrosy, kteří jsou zrovna na cestě do posvátné země, kde se chtějí množit. Čeká vás zhruba 12-15 hodin dobrodružství, které si můžete užít ve dvou úrovních obtížnosti.
V novém kabátě
Syberia 3 se již na první pohled liší od předchozích dvou dílů tím, že byla kompletně převedena do 3D. Kate Walker trochu připomíná novou Laru Croft a navíc už k hraní hry nestačí pouhá myš. Autoři doslova doporučují hraní s ovladačem, já jsem ale zůstala u klávesnice. Ovládání mi nepřijde tak hrozné, jak se při čtení diskuzí na Steamu může zdát, každopádně vám ale nedovoluje se do hry natolik ponořit, několikrát se mi stalo, že jsem se divila, proč se Kate nehýbe, když přece klikám myší. Místy mi vlastně myš přišla skoro na obtíž, při pohybu ji totiž nebylo vůbec potřeba, protože s kamerou se manipulovat nedá.
Právě nemožnost nastavení kamery hře hodně škodí a škodí i jejímu ovládání. Některé přechody jsou pak provedeny velmi nešťastně, kamera se prostě otočí o 180° a ve hře neexistuje žádný konsens, jak v takovém případě pokračovat. Někdy musíte místo šipky dopředu pokračovat dál dozadu, jindy do té strany, na kterou se přibližně pohybujete. Občas tedy budete pobíhat mezi dvěma obrazovkami, případně vycházet a scházet schody na několik pokusů, než zjistíte, kterou klávesou máte pokračovat v pohybu. Chápu, že byla Kate po své nehodě tři měsíce v kómatu, ale že by musela běhat cik cak a v kruzích? Podivně vyřešený je i kurzor, jde o tenký bílý kroužek, který například v menu občas ani není vidět. V cutscénách ho ale uvidíte vždycky.
„Právě nemožnost nastavení kamery hře hodně škodí a škodí i jejímu ovládání. Některé přechody jsou pak provedeny velmi nešťastně, kamera se prostě otočí o 180° a ve hře neexistuje žádný konsens, jak v takovém případě pokračovat.“
S větším důrazem na vizuální stránku hry přibyl i nešvar, na který byste v prvních dvou dílech ani nepomysleli. Může se zdát, že je to maličkost, že to dokonce hře přidává na půvabu a plynulosti, ale mě to spíš otravovalo. Z předchozích dílů jsme byli zvyklí, že Kate se přesouvá mezi jednotlivými obrazovkami a to, co po ní chcete, vykoná rovnou a bez okolků. V současném díle jsou tyto přesuny občas obohaceny o animace. Například při koukání z okna se Kate nejprve musí chytit mříží. Pokud získáte nějaký předmět, nejdřív se vám zobrazí ve středu obrazovky a otočí se, teprve potom můžete dále hrát. Zní to jako maličkost, ale až budete pětkrát po sobě koukat na to, jak se přepravník rozkládá a skládá, asi vás to taky omrzí.
Problémy na startu
Syberia 3 nezačala po vydání nejlépe. Nostalgičtí fanoušci by snesli mnohé, ale to, že hra má ohromné technické požadavky, dlouho se načítala, fps se držely v jednociferné oblasti, a v některých jazycích nebyl čitelný text, bylo pro většinu příliš. Patch týden po vydání sice mnohé opravil, některé problémy však stále zůstaly. V dialozích se usekává audio a neuslyšíte posledních pár slov, občas vůbec nic, takže bez titulků to skoro nejde. Rozhodnutí ovládat Kate pomocí klávesnice nebo gamepadu je také podivné, bohužel se s ním asi nebude dát nic udělat. Fakt, že několik dní po vydání můžeme konečně hrát, je sice potěšující, ale je to pozdě. Mnozí fanoušci rozhodnutí vývojářů nerozumí a po počátečním zklamání se někteří ke hře už nevrátí.
Ne bugem, ale otravnou změnou je rozhodnutí vývojářů, že nelze přeskakovat dialogy nebo videa (což předchozí díly uměly). To vás naštve především ve chvílích, kdy budete muset nějakou část hry opakovat. Což je celkem pravděpodobné, k dispozici je totiž pouze automatické ukládání, a to je rozmístěno velmi nepravidelně. Kromě toho se hra prodlužovala, protože ačkoli titulky jsem měla dávno přečtené, aktéři se ještě museli vypovídat, a jak již bylo zmíněno, neexistuje způsob, jak jejich povídání urychlit. Další nepříjemnou novinkou je přesun inventáře na klávesy I a J a jeho provedení. Nemáte předměty vyskládané hezky vedle sebe, ale v kruhu a při každém otevření inventáře musíte začínat s jeho otáčením od začátku. Některé předměty navíc z inventáře nemizí, i když je už nepotřebujete, tak se to občas trochu protáhne, než se dostanete na správné místo.
„Nostalgičtí fanoušci by snesli mnohé, ale to, že hra má ohromné technické požadavky, dlouho se načítala, fps se držely v jednociferné oblasti, a v některých jazycích nebyl čitelný text, bylo pro většinu příliš.“
Nepovedený nástupce
Jak již bylo zmíněno, Syberii 3 trápí řada problémů a jejich výčet v této recenzi není konečný. Ale pokud všechno ostatní klape, můžeme nad technickou stránkou trochu přimhouřit oči. Bohužel, ani zbytek není moc povedený. Příběh je spíše nezáživný, postavy do značné míry nesympatické, a aby byl vrcholem hry opilý kapitán, který se vyrovnává s minulostí, mi přijde trochu málo. Na začátku to vypadalo, že dějová linka z v podstatě prvního dílu se rozvine a nabídne zajímavý příběh, bohužel proběhla spíše mimochodem a záhy ji nahradil nemotivovaný padouch. Co se příběhu týče, většinu hry jsem měla dojem, že to odněkud znám. Částečně z béčkových akčních filmů, částečně snad i z Mission Impossible.
Ani hádanky mě nepřesvědčily. Ano, jsou v duchu předchozích dílů, ale přišlo mi to místy zbytečně natahované, navíc některé lokace byly až příliš velké, a tudíž najít to, co zrovna potřebujete, nebylo vždycky lehké. Ovládání pomocí podivného kurzoru taky způsobilo při řešení hádanek mnohé těžkosti. Místy jsem navíc měla dojem, že už dávno nehraju adventuru, ale nějakou akční hru. Kate se potápí, vybourá se s lanovkou a vzdoruje padouchům, kteří na ni míří zbraní. Celkem netypické činnosti pro třicetiletou právničku z New Yorku. Konec hry také není nijak uspokojivý, je jasné, že autoři pomýšlí na 4. díl, ale zde se nabízí stejná otázka jako po druhém dílu – co si ještě chtějí vymýšlet? A bude to vůbec ještě adventura?
Hru Syberia 3 s českými titulky koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk pro PC, PS4 a Xbox One.
Recenze
Syberia 3 – poprvé plně ve 3D
Syberia 3 rozhodně není důstojným nástupcem předchozích dílů. Pravděpodobně snaha přilákat nové publikum motivovala vývojáře ke kompletnímu přesunu do 3D a rozšíření ovládání. To by bylo fajn, kdyby to bylo provedeno dobře. Syberii ale i po vydání patche pronásledují problémy, které by u hry za 40 euro rozhodně být neměly. Snad i nejzarytější fanoušci budou mít se Syberií problém, rozhodně si tedy počkejte na slevu, pokud si toto nepovedené pokračování chcete zahrát.
Líbí se nám
- některé puzzle
- opilý rybář
- možnost prohlédnout si celé lokace pomocí panoramatického videa
Vadí nám
- počáteční komplikace
- nemožnost přeskočit/zrychlit rozhovory
- pouze automatické ukládání
- občasné usekávání audia
- kurzor, celkově ovládání
- příběh
Odpověď na komentář uživatele Gerri
No jak jsem psala, s příběhem trochu souvisely i postavy, které mi nepřišly zrovna povedené. Když to srovnám s předchozími díly, tak tam ten příběh taky nebyla úplně bomba, ale věděli jsme, že jsme na cestě, že nás čeká nějaký cíl, kterého jsme na konci druhého dílu dosáhli a vlastně to mohlo skončit. No a třetí díl tak nějak začíná od začátku, ale zároveň není vůbec jasné, kam to bude směřovat. Je tam akorát záporák, u kterého není jasné o co mu jde, a náznak reality, který je celkem rychle přehlušen. No a konec, to je akorát příprava na čtvrtý díl, cliffhanger jako prase. Jsme totiž sice zase na cestě, ale nedojdeme nakonec, nedojde k žádnému (aspoň z mého pohledu) smysluplnému ukončení.
I když, jak nad tím tak přemýšlím, hlavní kritika příběhu je proto, že mě nijak nevtáhnul do hry. Já jsem se tou hrou dost trápila. Vím, že jsem si cca po hodině hraní uvědomila, že mě vlastně vůbec nezajímá co se tam děje a co na mě ještě čeká. Kdybych neměla tu hru recenzovat, tak bych to prostě vypnula a nechala být, možná bych si našla nějaké video na youtube. Což bych řekla, že je dobrý důvod, proč příběh krizitovat.
Mě sběratelka taky zaujala dokud jsem ji nerozbalil. Vlasy přes celý oblyčej takže vypadá tak trochu jako emo (přitom na obrázcích tam vlasy nemá) a celkově dost to tu sošku kazí. Druhou věcí je, že vše je lehce slepeno lepidlem. Jen jsem lehce šáhnul na roku toho robota a hned upadla (vteřiňák to vyřešil) . Ale i tak trochu lituju koupě
Na to, že tá hra je nič moc sa po zberatelke len zaprášilo. Ale videl som unboxingy, slabota za tie prachy. Dokonca jeden unboxing bol aj zo zlomenou nohou Kate
Aký je to materiál? Mne tak prišla SW old republic a keďže to bola úplne posledná zberatelka čo sa dala zohnať tak som to mohol tak maximálne zlepiť sekundovým lepidlom. Zatiaľ to drží.
Jen poznámka ke kritice příběhu. Je opravdu tak špatný aby byl v mínusech? Nesvezl se jen na vlně frustrace z ovládání? Protože v jiných recenzích jsem to viděl zase v plusech.
Oh no! Velká škoda! Počkám na opravy a slevu…
Tak jsem hru odinstaloval. Prostě to nedám. Ovládání mě tak nervuje že bych skončil u lékaře na práškách. Nedoporučuji hrát a s hodnocenim bych šel ještě níž. Vyhozený peníze
Zlavu predpokladám rýchlo ale zase ani 20 eur táto hra nie je hodná. Možno tak 10.
Hra má aj svetlé momenty. No niečo jej chýba.
Odpověď na komentář uživatele Alfajk
Bude Někdy příští týden.
kdyz jsme u tech adventur, bude recenze na Thimbleweed park? 10x kvalitnejsi, nez tahle parodie na adventuru
Odpověď na komentář uživatele Ylbirda
Aneb jak zabit jednu z legendarnich adventur.
Odpověď na komentář uživatele Mythix
Takze hratelne na nicem no potes.
Odpověď na komentář uživatele Mythix
Třeba to také mysleli jako herní puzzle,
Odpověď na komentář uživatele KamilZ
Mě zas ve fullscreenu nešel na začátku použít ten šroubovák, jak musíš odšroubovat to. Na žádný rozlišení mi to nešlo, musela jsem to kompletně restartovat a pořád to nešlo, tak jsem se naštvala, pustila to v režimu kompability ve win 7 jako správce a vuala Tahle hra je blbej vtip jako Tetris od Ubisoftu
Já si hru koupil v den vydání a po hodině vztekání a rozčilování jsem udělal poprvé na Steamu refund. To se fakt nedalo. V mém případě dokonce ve fullscreenu nefungovala klávesnice (pouze v okně) a ovladač k Xbox 360 mi hra také nedetekovala. Ale to jsou jen třešničky. Třeba ty nepřeskočitelné dialogy jsou fakt šílené.
A to jsem se tak těšil…