V zemi jménem Rezrog se to hemží havětí, která jde po krku všem, kteří projeví dost odvahy nebo hlouposti, aby se vydali do podzemních síní hledat skryté poklady. Vaše družina má však pro strach uděláno, a proto se rozhodla udělat ze své domoviny bezpečnou oblast. Prozkoumejte všechny ponuré kouty s nimi.
Zahoďte čtverečkovaný papír, jde se do sklepa
Pamětníci prvních tahových RPG dobrodružství určitě pamatují dlouhé hodiny překreslování map jednotlivých místností na papír, kde si zaznamenávali významná místa, pasti a jiné předměty hodné zájmu. Na podobných základech staví prvotina vývojářského studia Soaphog. Se svou bandou sedmi hrdinů se vydáváte do tajemných kobek plnit rozličné úkoly, po jejichž splnění se můžete posunout k další podzemní lokaci.
„Každý hrdina vyžaduje úplně odlišný přístup k boji, který si musíte dobře osvojit, jinak vaše pouť za poklady zapadlých hrobek brzy skončí.“
Na rozdíl od domácích seancí nad RPG hrami založených na pravidlech Dungeons & Dragons se v Rezrogu neklade moc velký důraz na příběh. Jste uvedeni do děje krátkou sekvencí, kde se vám vysvětlí, že vaše aktuální pozice nepatří k nejbezpečnějším místům na zemi. Jednotlivé charaktery se v ději nijak neprosadí, takže netušíte, proč se ženou do smrdutých slují plných příšer. Vůbec neočekávejte hluboké rozhovory ani těžké příběhové volby. Ke každé kobce, která se vám staví před očima, se váže jednoduchý úkol – zničit démonické krystaly, vyčistit dungeon, osvobodit vězně a podobně. Jednotlivé questy se neustále opakují a postupem času se dostaví stereotyp. Nakonec se soustředíte jen na hledání co nejlepší výbavy a posilování vaší postavy.
Sedm statečných
Vaše skupina bezejmenných reků se skládá z bojovníků různých ras a povolání. Můj oblíbenec byl paladin operující obouručním mečem, jenž se zaměřoval na sílu v pažích a vysokou odolnost v boji. Svým naturelem se mu blížil ještě trpasličí bojovník, který raději používal jednoruční zbraň a štít. Své kouzlo mají také klasický kouzelník, vyvolávač, bojový mág a své nezastupitelné místo má i skřetí zloděj a elfský lučištník.
Jednotlivé charaktery oplývají svými specifickými dovednostmi, jež se naučíte kombinovat do ničivých sekvencí. Paladin umí zasáhnout více postav stojících za sebou, takže se vyplatí poslat jej do kontaktních soubojů, zatímco mágové a lučištník ostřelují nepřátele z dálky a jsou nuceni před nimi neustále ustupovat. Hodně záludný je zloděj, který spoléhá na jeden útok, který způsobí krvácivé zranění a poté před nestvůrami pouze utíká, než sok padne. Díky logicky navrženému zlepšování dovedností si můžete častěji používané útočné a obranné triky posílit pomocí drahokamů, které se válejí v každé druhé truhle.
Jak jste u RPG jistě zvyklí, za skolené protivníky a splněné úkoly dostáváte zkušenostní body, jež můžete investovat pro optimální formování vašeho hrdiny. Sami rozhodnete, zda zvolíte vyváženou postavu, nebo budete preferovat např. sílu a výdrž na úkor obratnosti, inteligence a štěstí. Body po přiřazení není možno nijak resetovat, takže jste nuceni přidělovat cenné bodíky s rozvahou, ale pokusům se meze nekladou. Díky tomu vám může vzniknout opravdu silný bijec, který sice snese mnoho ran, ale při prvním střetu s elementárním útokem padne na první dobrou, protože jste podcenili podporu inteligence. Samozřejmě i zde platí, že různá povolání si zaslouží odlišný přístup, což vám dojde při prvním oťukávání postav.
„Každé monstrum má unikátní vlastnosti, s nimiž se musíte popasovat, ale pořádně vám zatopí až lidští, elfští a skřetí nepřátelé, kteří mají širší škálu útoků.“
Je pravděpodobné, že si vyzkoušíte všechny odvážlivce, které máte k dispozici, protože do nebezpečných podzemních prostor se vydáváte vždy pouze s jednou postavou. Pokud jí v konfrontacích s obrannými liniemi dungeonů dojde zdraví, není zabita, ale zavřena do žaláře. Poté vám nezbude nic jiného, než zvolit jednoho z kamarádů prozatím sedícího v hospodě, který se vydá na stejné místo a z vězení jej osvobodí. Pokud se pod zámek dostanou všichni vaši dobrodruzi, hra končí.
Deskovka z papíru
Určitě se ptáte, kde je inovace žánru, nebo důvod, proč si hru vůbec pořizovat. Odlišnost od jiných tradičních RPG se skrývá především v pocitu, že hrajete klasickou deskovku založenou na bázi hrdinného tažení proti systému hry. Pohybujete se v rámci čtvercové sítě. Při soubojích se zapne mód fungující na základě střídání tahů, kdy můžete s rozmyslem postoupit pár polí, zaútočit a pak předat tah protihráči, dokud se vaše situace nevyřeší statečnou smrtí jednoho z vás.
Jediné, co kazí téměř imitaci hrbení nad herním plánem, je absence herních kostek. Místo nich se musíte spolehnout na vrtkavou štěstěnu v podobě generované náhody, která bere v potaz veškeré vlastnosti vycházející ze statistických parametrů vaší postavy. Jedná se především o možnost úhybu a kritického zásahu.
Rozhodně vám nepomůže, pokud se budete snažit zapamatovat si mapy jednotlivých lokací, protože se nikdy nepustíte do stejné kobky. V rámci rogue-like her se totiž s novým načtením objeví vždy neznámé rozvržení místností a spojovacích chodeb, v nichž narazíte na monstra typická pro danou oblast. Náhodně generované úrovně s sebou nesou nebezpečí bugů, kdy se na některá místa nemáte z různých důvodů (zazděný vchod, špatná spojovací chodba) šanci dostat. To se v případě počinu studia Soaphog bohužel stává relativně často a pětkrát, šestkrát za odpoledne jste nuceni mapu nechat načíst znovu.
Přesto je pobyt v temných zákoutích dungeonů svým způsobem návykový. Neustále se před vámi objevují noví nepřátelé, kterých tvůrci slibují přes sto, já jsem po padesátce přestal počítat. Každé monstrum má unikátní vlastnosti, s nimiž se musíte popasovat, ale pořádně vám zatopí až lidští, elfští a skřetí nepřátelé, kteří mají širší škálu útoků. Po devítce obyčejných úrovní se dopracujete k souboji s hlavním bossem lokace, jenž prověří do hloubky vaši připravenost k boji.
„Zajímavý herní mix je okořeněný pohledným a zajímavým vizuálem papírových skládaček, které se vám tvoří doslova před očima.“
Nejen v brlohu nejsilnějších záporáků najdete lákavé odměny. Rezrog motivuje hráče množstvím nalezených předmětů, které můžete na svou postavu navléct a přidat tak svým válečníkům speciální vlastnosti. Nebojím se tento návykový princip přirovnat k hrám typu Diablo nebo Borderlands. Postupem času se právě hledání nových artefaktů stane hlavní a dost možná jedinou motivací k pobytu v místních podzemních prostorách.
Ve jménu chyb a stereotypu
Rezrog má šanci zaujmout všechny milovníky krokovacích dungeonů, hledače nejlepšího vybavení a nebojácné průzkumníky místností ve stylu rogue-like, které nezastaví ani absence ručního ukládání. Zajímavý herní mix je okořeněný pohledným a zajímavým vizuálem papírových skládaček, které se vám tvoří doslova před očima. Hardwarovou nenáročnost ocení především majitelé starších strojů.
Přes dobré nápady musíme výtvor studia Soaphog docela dost kritizovat. Po několika hodinách se vtíravě přihlásí o slovo stereotyp, který začne dominovat. Navíc velké množství bugů v rámci pohybů úrovněmi, pochybně fungující hledání cesty vaší postavy, jež vás neomylně protáhne každou pastí na mapě, mizející věci z inventáře (není příjemné, když se ztratí vaše vybavení těsně před závěrečným soubojem) a občas nefunkční dovednosti sráží docela povedenou hru k průměrným hrám. Doufejme, že si vývojáři dají práci s opravnými záplatami a připraví tak slušné dobrodružství pro všechny staromilské odvážlivce.
Recenze
Rezrog – temné dungeony z papíru
Rezrog si užijí především trpěliví hráči, kteří nehledají líté řeže ve stylu Diabla, ale chtějí mít radost z hledání nových věcí. Princip krokovacího dungeonu je zde pojat v kombinaci s rogue-like mechanikami, jež by poskytly zábavu na delší čas, kdyby neobsahovaly takové množství bugů a po chvíli se nedostavil pocit neustálého opakování.
Líbí se nám
- zajímavě pojatý krokovací dungeon
- uspokojující pocit z nalézání předmětů
- pestrost prostředí a nepřátel
- neotřelý vizuál
Vadí nám
- bugy v rámci map a vlastností postav
- stereotypnost
- nutnost častějšího grindu
- tupá umělá inteligence
- mizející předměty z inventáře