Relativně mladé rakouské studio Sproing, které se dříve zabývalo spíše vývojem menších projektů na mobilní platformy s free-to-play modelem, se pokouší prosadit tahovou strategií z pandemického prostředí. Jejich počin Quarantine se zaměřuje na boj proti zákeřným chorobám, které se chtějí množit na lidských buňkách a tím je přivést k zániku. Pojďme se společně podívat, zda stojí za to věnovat této adaptaci katastrofy čas.
Nebezpečné mutace
Tvůrci knih, filmů a seriálů nás neustále přesvědčují, že lidstvo je na pokraji vyhynutí a stačí jen adaptace nějakého viru či bakterie na současné medikamenty a s naším pobytem na matičce Zemi bude ámen. Na této myšlenkové vlně se veze nejnovější výtvor vývojářů ze Sproingu. Jejich zpracování tématu je ovšem diskutabilní. V čele lékařského týmu se budete muset popasovat s jednou z pěti hrozeb, jež způsobují viry, bakterie, priony, houby a ebola. Musíte prozkoumat agresivní činitele neznámých chorob a najít na ně protilátky, než se z původního sporadického výskytu nemoci stane epidemie apokalyptických rozměrů.
K dispozici máte skupinku odborníků, z nichž musíte vytvořit funkční čtyřčlenný tým, který musíte složit na základě vaší finanční situace (např. dražší zaměstnanci mohou cestovat na delší vzdálenosti). V nabídce najdete specialisty na bezpečnostní opatření během pandemie, brilantní vědce, nebojácné lékaře a nezbytné diplomaty. Jednotlivá povolání poskytují různorodá řešení problematických situací. Nakažené město můžete vojensky izolovat od ostatních, léčit zde nemocné nebo jej využít jako výzkumnou stanici nemoci a obyvatele v podstatě obětovat. Účelem vaší snahy je potlačit nemoc za každou cenu.
Mikroskopický nepřítel se bude bránit různými mutacemi a s každým tahem bude upevňovat své pozice a hledat cestičky do dalších metropolí. Vaším úkolem je odhalit podstatu onemocnění a aplikovat přiměřenou léčbu. Během operací budete muset řešit několik výjimečných situací v extrémně ohrožených městech. Špatné vyhodnocení situace přinese chaos, lidé začnou panikařit a utíkat do okolních měst, čímž nakazí další oblast. Stres ze špatného rozhodnutí hráči nehrozí, protože u každé hrozby je procentuální úspěšnost provedení operace. Jde jen o vaše morální rozhodnutí – budete pragmatik, který chce zastavit biologickou hrozbu, nebo spasitel, který se bude snažit zachránit všechny nakažené, ovšem s větším rizikem rozšíření choroby? Pokud nezvolíte vhodnou taktiku, nemoc se rozšíří po celém světě a pandemii již nezastavíte.
„V nabídce najdete specialisty na bezpečnostní opatření během pandemie, brilantní vědce, nebojácné lékaře a nezbytné diplomaty.“
Zbytečně zjednodušené
Na papíře vypadá koncept jako udělaný pro kvalitní tahovou strategii. Kde ovšem vězí pověstný zakopaný pes? Téměř všude. Vývojáři nachystali pět scénářů, jejichž pokoření vám při zvolení správné taktiky málokdy zabere více než 20 minut. Navíc pokud podchytíte princip nemoci, tak pomocí správného algoritmu činností nemáte problém nemoc zastavit na jakoukoliv úroveň. Model obtížnosti spočívá v rychlosti šíření nemoci po zeměkouli a ve složitosti mutací chorob, které musí vaši vědci analyzovat.
Slibovaný RPG model je ve hře zastoupen pouze povyšováním hodností jednotlivých postav, díky čemuž jsou úspěšnější při provádění jednotlivých operací. Ale nemáte šanci nijak přiřadit zkušenostní body, v tomto ohledu jsou charaktery dosti ploché. Na výběr je pouze několik v podstatě zaměnitelných hrdinů.
Titul by mohly zachránit mechanismy vývoje týmové strategie. Ani zde se však Quarantine zatím moc pozitivně neprojevuje. Každá postava má k dispozici pouze jednu akci na kolo a vůbec není nutná součinnost členů skupiny. Po světě putuje banda solitérů, kteří řeší aktuální problémy, víc nečekejte. Nepříliš dobře bych hodnotil také vybavení vašeho týmu. V nabídce se objevuje pouze 16 technologií, které vám pomohou pokořit už samu o sobě jednoduchou hru.
„Každá postava má k dispozici pouze jednu akci na kolo a vůbec není nutná součinnost členů skupiny.“
Málo muziky za málo peněz
Qurantine nevyzvedne z průměru tahových strategií ani technické zpracování a evokuje spíše prohlížečové hry, k nimž směřuje také svým zjednodušeným komiksově laděným vizuálem s velmi jednoduchým hudebním doprovodem.
Nemohu o hře říci, že by byla vyloženě špatná, protože mechaniky fungují, jak mají, nemoc záludně mutuje a musíte přemýšlet o jednotlivých krocích tak, aby byly co nejefektivnější. Quarantine však nenabízí dostatečně různorodou náplň, která by vás mohla na delší čas zabavit, čemuž na druhou stranu odpovídá relativně slušná cena okolo 250 Kč.
Proto bych přistupoval ke hře se skepsí a investici bych směřoval do jiných počinů. Můžete zkusit hrát za druhou stranu barikády a nakazit celý svět v Plague Inc: Evolved nebo zabrousit do jiných médií. Nabízí se třeba desková hra Pandemic, která tvůrce evidentně inspirovala a nabídne určitě více zábavy s kamarády.
Recenze
Quarantine – hypochondrova noční můra skutečností
Quarantine potěší především všechny fanoušky boje proti pandemickým hrozbám. Rozhodně se u ní nezdržíte více než jedno odpoledne, ale občas se k ní vrátíte, když budete mít jen půlhodinku na hraní. Myslím, že Quarantine by to více slušelo na tabletech a mobilech než na obrazovkách počítačů.
Líbí se nám
- boj se záludnou mutující chorobu
- sympatický komiksový audiovizuál
- slušná cena
Vadí nám
- slabá herní náplň
- málo propracovaného RPG systému a technologických stromů
- volby mající malý dopad na průběh hry
Navíc Pandemic se chystá i na PC, takže bude sledovat cestu deskovky Zaklínače pro hráče, kteří si nerozumí s žetonky a listování pravidly…
tohle je spis ripoff deskovyho Pandemic, na kterej nedam dopustit, ale i kus papiru je drazsi, nez tahle jednohubka, 600 kc za deskovku, 250 za tohle… ale pandemic je coop, tohle ciste singlac, sestka je odpovidajici hodnoceni
Ha, to je jak opak Plague Inc.
Nu což, ale moc daleko od pravdy to nebude, když dneska jakože ekomaminky ládují svoje děcka antibiotikama horem dolem a pak z nich nemají vyrůst naprosté, věčně nemocné zdechliny alergické na kde co.