Recenzovaná verze: PC
Tvorba her na vlastní pěst je velmi náročná činnost, jejíž výsledek je vždy nejistý. Většina ambiciózních vývojářů proto se svými tituly putuje na Startovač, Fig a všemi oblíbené Indiegogo, kde komunita během poslední půl dekády pomohla zaštítit tisíce nadějně vypadajících projektů. Své štěstí v tomto ohledu vyzkoušelo před řadou měsíců také kanadské nezávislé studio Hinterland, které na Kickstarter zamířilo s neotřele vypadajícím survivalem The Long Dark, jemuž se podařilo během několika týdnů oslovit přes milion lidí. Vývojová fáze nakonec šikovným Kanaďanům trvala čtyři roky, během nichž neustále spolupracovali s těmi, kteří jim pomohli jejich sny přivést k životu. Plná verze několik dní nazpět konečně opustila brány předběžného přístupu a my vám teď řekneme, jak moc se nám zamlouvá nový zástupce jednoho z nejhranějších herních žánrů.
Proklaté epizody
Vztahy s bližními nejsou vždy ideální. Své by vám o tom mohl vyprávět hlavní hrdina The Long Dark Will Mackenzie, který před pár roky přišel téměř o vše, co měl. Z práce jej propustili, dům zastavila banka a manželka se od něj odvrátila a zažádala o rozvod. Na chvíli ho v této nelehké situaci podržela šarmantní doktorka Astrid. I ta nad ním ale po čase kvůli jeho problémům s pitím zlomila hůl. William byl po konci vztahu přinucen odejít do ústraní a přijmout práci pilota v opuštěné horské oblasti, kde následně po řadu let žil. Jednoho dne se u jeho zápraží objevila stará známá lékařka s prosíkem. Kvůli silné citové vazbě jí nemohl za žádných okolností odmítnout, a tak začal příběh, jehož konec budeme znát až za několik měsíců.
Startovní část příběhu je prakticky možné označit za tutoriál, v jehož rámci je vám ukázáno, jak přežít v nehostinných podmínkách. Po jeho absolvování se vydáváte hledat vaši bývalou přítelkyni, která zmizela neznámo kam. První stopu naleznete až po několikakilometrovém putování v malém městečku Milton, z něhož se po získání podstatných informací vydáte hlouběji do divočiny. První dvě kapitoly si po celou dobu hraní drží relativně slušné tempo, jejich průchod vám zabere téměř patnáct hodin čistého času.
„Interiéry budov jsou od okolního světa odtrženy podobně jako ve Skyrimu načítací obrazovkou. Jejich útroby se naštěstí moc neliší od toho, co máte možnost vidět v momentu, kdy stojíte před jejich vraty.“
V současné verzi hry máte k dispozici jen dva akty, ostatní epizody by k nám měly dorazit v následujících měsících. Kvůli absenci zbylých částí příběhu nelze považovat vyprávění za hlavního tahouna celku. Osobně tímto způsobem vydávání moc nadšen nejsem, protože ve mně evokuje pocit nedodělanosti, typické pro díla předčasně opouštějící Early Access. Nyní The Long Dark táhne kupředu především mód zaměřený na přežití v životu nepříznivém prostředí, které vám bude do cesty stavět jednu překážku za druhou. V případě, že se vám podaří zůstat naživu dostatečně dlouho, obdržíte časem nastavitelné bonusy zlepšující základní statistiky vaší postavy.
Přežívání v divočině
Jak jsem již naznačil v předchozím odstavci, příběh tu prozatím nehraje hlavní housle. Primárním tahounem celku je režim survivalu, který je k dispozici již od prvního dne, kdy hra vstoupila do předběžného přístupu. Na startu je vám vždy dána možnost navolit si jeden ze čtyř stupňů obtížnosti. Pokud se rozhodnete hrát na jednu z přístupnějších úrovní obtížnosti, můžete si na začátku vybrat lokaci, ze které na svou túru vyrazíte. K dispozici budete mít celkem sedm startovních bodů.
Započít svůj boj o přežití můžete nedaleko časem zapomenuté železnice, u nováčkům přístupného tajemného jezera, poblíž majáku, na planinách sněhem zavátého údolí, v zamrzlých bažinách či u úpatí smrtící Vlčí hory. Všechny lokace jsou určitým způsobem propojeny, takže lze projít z jednoho bodu na druhý bez jakýchkoliv výrazných omezení. Ruku v ruce s tím jde návrh map. Ten je na hodně vysoké úrovni. Při průchodu map projdete skrz temné lesy, ledem pokryté řeky a opuštěné dřevařské závody, jejichž ubikační buňky skrývají nejedno tajemství.
„Vodu nutnou k zavlažování vašich vyprahlých úst budete vyrábět především v momentech, kdy si budete zahřívat své zmrzlé kosti u plápolajícího ohně. Tekutinu nejprve extrahujete ze sněhu, následně jí musíte pročistit tabletami nebo povařit, jinak vám mohou bakterie, které obsahuje, pořádně zavařit.“
Interiéry budov jsou od okolního světa odtrženy podobně jako ve Skyrimu načítací obrazovkou. Jejich útroby se naštěstí moc neliší od toho, co máte možnost vidět v momentu, kdy stojíte před jejich vraty. Nekoná se tu tím pádem podobná situace jako ve většině zástupců kultovního RPG The Elder Scrolls, kde vám malé chaloupky občas nabídnou větší vnitřní prostor než nedobytná bašta.
Při jejich prohledávání objevíte kromě volně rozestavených předmětů také skříně, kumbály a šuplíky s různým tajemstvím. Zajímavě jsou navrženy opancéřované sejfy, které budete otvírat skrze vcelku zábavnou minihru, jejíž dokončení vám leckdy zabere i několik herních hodin. Nejednou se mi stalo, že jsem tuto činnost započal ráno a večer jsem s ní ještě nebyl kvůli špatné kombinaci čísel a malému štěstí hotov.
Neúprosný čas
Hodiny strávené u otevírání zamčeného sejfu si většinou vybraly svou daň. Čas je tu velmi důležitou komoditou, prakticky každá aktivita si vyžádá několik minut. Jeho tok si tím pádem budete muset hlídat téměř bez ustání. Pokud jím budete plýtvat na zbytečné procházky po krajině a výrobu nadbytečných předmětů, moc dlouho v tomto nic neodpouštějícím světě nepřežijete.
Kromě času si v The Long Dark musíte stále hlídat také denní dobu, tělesnou teplotu, úroveň hydratace, plnost vašeho žaludku a zdravotní stav. První uvedený prvek vás ovlivní především změnou teplotních podmínek a značným snížením viditelnosti v pozdních hodinách. Putování v noci není kvůli těmto dvěma faktorům žádná sranda, proto je vždy lepší si kontrolovat hodiny a vyrážet ven, jen když máte nad hlavou slunce, nikoliv chladný měsíc. Druhý aspekt je velmi úzce spojen s již předchozím zmíněným. Teplota je přes den na přijatelné úrovni, když však přijde tma, klesá její hodnota hluboko pod bod mrazu. Ochránit se před umrznutím můžete dobře zvoleným úkrytem, rozdělaným ohněm a správnou volbou oblečení, které naleznete v opuštěných chatách nebo vyrobíte z kůží a recyklovaných cárů látky na pracovních stolech, sloužících k produkci širokého spektra předmětů.
Vodu nutnou k zavlažování vašich vyprahlých úst budete vyrábět především v momentech, kdy si budete zahřívat své zmrzlé kosti u plápolajícího ohně. Tekutinu nejprve extrahujete ze sněhu, následně jí musíte pročistit tabletami nebo povařit, jinak vám mohou bakterie, které obsahuje, pořádně zavařit. Získání jídla je o něco náročnější. Pokud se vám nepodaří najít zbylé potraviny po původních obyvatelích či zbytky umrzlých zvířat, budete se muset vydat na loveckou výpravu.
Je třeba najít lék
Nejsnáze v tomto titulu zřejmě chytíte ryby a králíky, které lze omráčit za pomoci dobře hozeného kamene. O něco horší je to s mohutnějšími jeleny, na něž je nutné vzít luk či pušku. Největší problémy vám budou zřejmě dělat agresivní vlci a smrtící medvědi, které není vůbec snadné dostat k zemi. Když se k vám dostanou na kratší vzdálenost, většinou vás před svým skonem dokáží zranit.
Poranění způsobená drápy a zuby divoké zvěře je nutné ihned po zabití agresivního monstra vyčistit dezinfekcí a zavázat zdravotnickým obvazem. Jestli tak neučiníte, začne se vaším tělem šířit infekce, kterou z něj po čase vyženete jen za pomoci užívání silných antibiotik. Ty dokáží pomalu postupující smrtelnou nemoc zastavit i v pozdním stádiu. Spektrum chorob je v tomto díle relativně pestré, na každou z nich potřebujete trošku jiný typ medikace.
Při střetu se zvířaty mou maličkost iritovaly především momenty, kdy jsem musel zběsile mačkat některé z tlačítek na klávesnici. Jsem schopen pochopit důvod, proč se QTE vyskytují na konzolích, u PC verze by ale mohli tvůrci The Long Dark jejich použití zredukovat na minimální hodnotu nebo je zcela odstranit. Celku by úprava či eliminování tohoto mechanismu jen prospělo.
Vedle příběhové linky a survival režimu tu také naleznete výzvy, které vás postaví před jasně definovaný scénář, jehož nástrahy musíte zdolat. Já sám jsem byl zřejmě nejvíce osloven misí, v jejíž rámci jsem byl nucen utíkat před gigantickým medvědem. Některé situace mi připomněly momenty z oscarového filmu Revenant, i zde mi totiž dával můj huňatý nepřítel pořádnou sodu.
Příjemné překvapení
Nejsem zrovna velký fanoušek herního enginu Unity, u The Long Dark mě ale velmi příjemně překvapil. Vizuální stránka je i přes její jednoduchost na hodně vysoké úrovni. Při putování severskou krajinou vám některé povedenější scenérie vyrazí dech. Osobně jsem byl zřejmě nejvíce ohromen východem slunce, jehož paprsky mi dokázaly pořádně rozproudit mrazem ovlivněnou krev.
„Kanadské nezávislé studio Hinterland vytvořilo hodně neotřele vypadající survival, který by měl zainteresované hráče zaujmout především hutnou atmosférou jednotlivých lokací, okouzlující grafikou, dobrým designem map, vysokou návykovostí, povedenou optimalizací a stoprocentně fungujícími klasickými žánrovými mechanizmy.“
Celek jede takřka bezproblémově. Po celou herní dobu jsem neznamenal žádné výraznější propady snímků za sekundu, zamrznutí ani pády hry. U jiných děl jsem měl s Unity v tomto ohledu vcelku slušné problémy. Zde si tvůrci na vyladění svého díla dali pořádně záležet, protože jsem většinu typických nešvarů, které občas trápí tento často užívaný engine, nepostřehl.
Slušně vybroušený diamant
Kanadské nezávislé studio Hinterland vytvořilo hodně neotřele vypadající survival, který by měl zainteresované hráče zaujmout především hutnou atmosférou jednotlivých lokací, okouzlující grafikou, dobrým designem map, vysokou návykovostí, povedenou optimalizací, stoprocentně fungujícími klasickými žánrovými mechanismy a pomalu se blížící českou lokalizací, na které v současnosti usilovně pracují členové komunity. Vytknout mu lze snad jen nepříliš dobře navržený aspekt QTE a rozsekání kampaně na akty, k nimž se dostaneme až v následujících měsících.
Překvapivě je The Long Dark určen především survivalovým nadšencům, kteří jsou schopni strávit průzkumem virtuálních lokací klidně i stovky hodin. Doporučit jej však mohu i hráčům, jenž tento typ her za normálních okolností moc nevyhledávají, protože jeho přístupnost je překvapivě vysoká. Hraní si tím pádem užijí na sto procent i jedinci nemající zkušenosti s daným žánrem.
Recenze
The Long Dark – okouzlující přežívání
The Long Dark je kvalitní zástupce survival žánru, který se snaží zaujmout především dobře fungujícími herními mechanismy, pěkným vizuálem a hutnou atmosférou jednotlivých lokací. Jestli se řadíte mezi fanoušky, koupě tohoto díla by pro vás měla být jasnou volbou, protože vám nabídne vše, co v tomto typu her vyhledáváte.
Líbí se nám
- hutná atmosféra jednotlivých lokací
- okouzlující vizuál
- design map
- výzvy
- obstojně navržené herní mechanismy
- návykovost celku
Vadí nám
- otravné QTE
- epizodické vydávání kampaně
Příjemné překvapení. Asi lepší survival jsem nehrál.
Parádní recenze. Koukal jsem i na nějaké gameplay videa a neskutečně mě to ohromilo. Jen se zeptám, jak je to s ukládáním hry?
Odpověď na komentář uživatele EvilFunCore
vidis sto lidi sto chuti
Díky za odpovědi. Díval jsem se na video a nyní to chápu takto (ke všemu následujícímu získá hráč přístup jednorázovým zakoupením hry) : Hra má příběh o pěti epizodách tvořících dohromady první sezónu. Odděleně od příběhu má hráč k dispozici nějaké výzvy a pak ještě sandboxový režim, ve kterém jde o to přežít co nejvíce dnů. V sandboxu si hráč nejprve zvolí jednu ze čtyř obtížností a poté jeden z 6 (nebo 7? ) regionů neboli map.
Obtížnosti se od sebe liší následovně: Čím vyšší obtížnost, tím:
1. Tím rychleji hráči ubývají ukazatelé pocitu tepla, vyspanosti, najedenosti, "napijenosti" a zvyšuje se mu náchylnost k otravě, ponorkové nemoci a cca 15ti dalším obdobným neduživostem.
2. Tím méně zdrojů – představuji si to tak, že tím například méně ryb v rybníku či méně nalezitelných věcí v budovách.
3. Tím více jsou predátoři (vlci, medvědi) hráči nebezpeční.
A v čem se od sebe liší regiony? Nejspíš v tom, kolik je v kterém rybníků, budov … a pak ještě v nepříznivosti počasí.
Odpověď na komentář uživatele silenyhrac
Výběr lokace tě ovlivní hlavně podmínkami a náročností dané mapy. Některé lokace jsou určené pro nováčky, jiné naopak nabídnou výzvu ostříleným hráčům.
Nejsou zrovna fanouškem survival her, ale tohle jsem minulý rok hrál u kámoše a seděl jsem u toho asi 5 hodin. Fakt mě to bavilo, možná jediný survival, kterému kdy dám šanci. Jen si počkám na všechny episody.
Odpověď na komentář uživatele unholyU
To pro mě je 7 Days to Die pomalu to nejhorší co jsem kdy hrál…
Ta hra je absolutně o ničem
Díkes za recenzi. Tato hra mě začala hodně zajímat.
Vždyť QTE je omezený na minimum. Pokud jsem si správně všiml tak je pouze při boji s medvědem a vlkem a jiný způsob si nedokážu představit. Ano občas by se hodilo vzít do ruky sekeru praštit je když stojí poblíž, ale něco takového by hru dost změnilo, pokud by to šlo aplikovat i na králíky. Doběhnout se dají celkem snadno. Co se týká herní doby, tak i ty dvě epizody, pokud je děláte na 100% tak zabere každá aspoň 6 hodin. To není málo. Navíc vydávání na epizody jenom hře prospěje. Takto dostanou hráče do survival modu mezitím co budou čekat na další epizodu.
Edit: Divím se, že třeba není zmíněn dabing. Ten je sice solidní, jenže neúplný a spoustě lidem toto vadí.
QTE = NEVER ! ! !
Odpověď na komentář uživatele silenyhrac
Zvolis si obtiznos kterou chces a potom lokaci kterou bys chtel, nebo je tam taky na vyber nahodna lokace a to ti samo vybere jednu z tech predvolenych. Jinak pribeh to je jen takovy bonus, hlavni u tehle hry je prave sandbox mod.
[ odkaz ]
Rozkouskování na epizody má asi negativa i pozitiva. Negativa: Čekání po dohrání a nejistota, zda tvůrci zaplacený zbytek dodají. Pozitiva: Chci-li hrát, nezbude, než trávit čas v dodaných dvou epizodách a tím svou postavu lépe připravit na zbylé tři epizody. Poznámka: Všech pět epizod tvoří 1. sezónu, budou-li sezóny další, rozkouskování je tak jako tak nevyhnutelné.
Že na nižších obtížnostech si hráč vybírá jednu ze sedmi startovních lokací. Tedy na vyšších si ji nevybírá … znamená to, že na vyšších obtížnostech začíná náhodně v jedné z oněch sedmi lokací? Nebo může začít i jinde (na ještě nehostinnějších místech) ? A výběr startovní lokace poskytuje výhodu v čem? Že je poblíž budova, sloužící coby úkryt před nepříznivými podmínkami a také jako zdroj nalezitelných a následně využitelných předmětů a surovin?
ja radeji 7 days to die
Odpověď na komentář uživatele Anciabl
Pokud vim, tak kdyz koupis hru dostanes prvni sezonu s peti epizodami.
Naprostá bomba hra! Neměl jsem co hrát, tak jsem si ji včera koupil a fakt super. Atmosféra, zvuky, grafika, gameplay, nutnost u hraní přemýšlet, české titulky. Nevěřil jsem, že mě to tak vtáhne. V jednoduchosti je síla. Dávám 10 z 10.