Steam před pár měsíci schválil poplatek, který umožňuje vývojářům po zaplacení určité sumy vložit jejich projekt na stránky tohoto internetového obchodu. Prakticky tímto krokem otevřel vrata nezměrnému množství nezávislých titulů, které by jinak neměly šanci za žádných okolností projít skrze výběrové síto Greenlightu, jež sloužilo především k odfiltrování podprůměrných děl. Nyní k nám kvůli absenci pomyslné pročisťovací síťky míří měsíčně stovky her, z nichž si musíme vybrat kandidáty na recenze. Občas se nám podaří sáhnout po kvalitě, jindy naopak dostaneme od vývojářů danajský dar, jehož hraní je samo o sobě trestem. Jaký typ dárku nám dodali tvůrci ze Scraping Bottom Games? To se dozvíte v naší recenzi.
Doba temna
Mocná inkvizice chytala a eliminovala magii ovládající jedince po celá staletí. Nakonec se jí podařilo najít i vašeho nadaného protagonistu, který před ní unikal již od počátku jejího vražedného tažení. Exekuce nebezpečného zaklínače se konala v hlavním městě impéria. Na velkém náměstí před zraky všech významných obyvatel říše byl mág několik hodin nemilosrdně mučen a následně za jásotu všech přihlížejících připraven o hlavu a odvezen na odlehlý hřbitov, kde měl konečně spočinout. Magická energie, jež ho naplňovala, byla však nemilosrdná a uvěznila jeho ducha v útrobách zmučeného těla. Prakticky se díky ní zázračně zregeneroval a vydal se na cestu, jejíž cílem je likvidace hlavního představeného řádu lovců čarodějnic, který zapříčinil všechny jeho nesnáze a muka.
Ihned po oživení se vydáte na cestu pomsty, která povede skrze různě navržené lokace. Na své výpravě zavítáte do vesnic, větších měst a opuštěných hradů. Každá mapa vám nabídne trošku odlišný svět, který budete moci opustit jen tak, že otevřete teleportační bránu. Po její aktivaci se opět vrátíte na taktickou mapu, kde si budete vybírat příští cíl vašeho řádění a dělat náročná rozhodnutí, která jsou pro klasická RPG typická.
Nespoutaná energie
Vaší hlavní zbraní bude špatně ovladatelná energie, kterou budete užívat k sesílání různě náročných kouzel. Na začátku máte možnost vybrat si jednu ze tří elementárních škol. K dispozici máte ledová kopí, ohnivé koule a elektrický výboj. Postupem času se dostanete i k silnějším schopnostem, s jejichž pomocí budete schopni efektivněji likvidovat zástupy nepřátel. Mimoto vám bude umožněno skrze trojlístek modifikátorů dočasně vylepšovat účinnost vámi užívaných zaříkadel. Ledové kopí je kupříkladu možné obohatit o zpomalení, které značně sníží rychlost pohybu protivníků.
„Destrukce budov je tu navržena velmi povedeně. Struktury se začnou pomalu ale jistě rozpadat již po prvním přímém zásahu. Jejich následnou demolici jde kontrolovat jen do jisté míry. Pokud to přeženete, poškozený objekt se zbortí rychleji než domeček z karet.“
Nové schopnosti získáte jen v případě, že budete pořádně prozkoumávat herní lokace. Nachází se v nich různé typy oblečení, amuletů, prstenů a chytrých knih, z nichž se můžete naučit neznámá zaklínadla a formule. Objevit je také možné léčivé elixíry, jež dokáží během chvíle vyléčit většinu utrpěných zranění způsobených lítým bojem.
Magii využijete převážně proti lidem, kteří budou usilovat o váš život. Ulovit se vás budou snažit těžkoodění zbrojnoši, lučištníci a silně věřící kněží, které před vašimi útoky chrání jejich víra silněji než ocelový štít. Do cesty se vám kromě této základní palety nepřátel postaví také démoni, sebevražední démoničtí atentátníci a temnotu vzývající nekromanti kontrolující různé typy zakázaných magických umění.
Nezničitelná zeď
S pomocí magie nebudete k zemi posílat jen vaše nepřátele. Užívat ji můžete též k razantní úpravě struktury budov, jež mají ve vlastnictví vaši protivníci. V destrukci se vyžívající jedinci budou mít možnost strhnout obytné domy, penězi nadité radnice, šlechtická sídla, nezdolné hradby i velkolepé hrady, které před nimi ještě nikdo nikdy nepokořil.
Destrukce budov je tu navržena velmi povedeně. Struktury se začnou pomalu, ale jistě rozpadat již po prvním přímém zásahu. Jejich následnou demolici jde kontrolovat jen do jisté míry. Pokud to přeženete, poškozený objekt se zbortí rychleji než domeček z karet. Při hraní jsem si díky vyladěnosti tohoto prvku nejednou vzpomněl na český simulátor budování hradů Medieval Engineers, který nabízel podobně okouzlující mechanismy.
Ladění se nekoná
Průměrnost celku umocňuje diskutabilní technická stránka. Hloupí nepřátelé se tu často zasekávají o budovy, rozmlácené struktury a náhodně rozházené předměty, jež jim stojí v cestě. Vedle tohoto nešvaru Fictorum trápí také nekvalitní optimalizace, jejíž úroveň bych se nebál přirovnat ke stavu, ve kterém byl vydán extrémně problémový Batman: Arkham Knight, který byl následně ve verzi pro PC stažen z prodeje a opravován po řadu měsíců.
„Popravdě nedokáži s určitostí říct, pro koho je akční RPG Fictorum vlastně ve finále určeno, protože žádný z prvků, kterým tento titul disponuje, není natolik oslnivý, aby dokázal skutečně zaujmout. Soubojový systém je nudný, destrukční mechanismy jsou nedotažené a spektrum kouzel taktéž není nic, co by hráči vyrazilo dech.“
Batman: Arkham Knight si svou nepovedenou technickou stránku mohl velmi hravě obhájit poutavým vizuálem, kterým hráčům nejednou vzal dech. Fictorum svým grafickým kabátcem na rozdíl od temného rytíře rozhodně nikoho neoslní, spíše je s jeho pomocí od hraní odradí. Pokud by byla optimalizace zcela bezproblémová, bez většího otálení bych tomuto dílu jeho otřesný vzhled odpustil, bohužel tomu tak není.
Indie odpad?
Popravdě nedokáži s určitostí říct, pro koho je akční RPG Fictorum vlastně ve finále určeno, protože žádný z prvků, kterým tento titul disponuje, není natolik oslnivý, aby dokázal skutečně zaujmout. Soubojový systém je nudný a spektrum kouzel taktéž není nic, co by hráči vyrazilo dech. Mimoto se autorům moc nevyvedla technická stránka, která je na podobné úrovni jako průměrný vizuál, jenž byl standardem před řadou let, nikoliv nyní.
V současném stavu nemůžeme investici do prvního díla nezávislého vývojářského týmu Scraping Bottom Games doporučit snad nikomu. Pokud vývojáři v budoucnu pořádně vyladí herní mechanismy, vylepší vizuál a rozšíří chudé spektrum kouzel, možná byste mohli o koupi začít uvažovat. Prozatím však Fictorum nestojí ani za nákup ve slevě.
Recenze
Fictorum – RPG plné inovací
Fictorum je nedodělané podprůměrné dílo, které si nezaslouží vaše peníze ani pozornost. Pokud vám ho náhodou někdo bude chtít darovat, poznáte, jak moc vás má dotyčný v lásce. Sami bychom jej nedali ani největšímu nepříteli.
Líbí se nám
- přijatelný příběh
- obohacování kouzel
Vadí nám
- celková průměrnost
- zastaralý vizuál
- nudný soubojový systém
RPG, magie a destrukce prostředí – jsou první kdo tohle zkombinovali dohromady (co vím) , a takhle to zmrší taká škoda…
Ou…, takove hodnoceni
To musí být peklo recenzovat takovou hru