Recenzovaná verze: PC
Pro některé typy her je vstup do předběžného přístupu začátkem cesty, která prakticky nemá cíl, protože si tvůrci v jejím průběhu nejsou schopni ujasnit priority a vývoj díky tomu stojí na místě nebo se posouvá kupředu jen mravenčími krůčky. Nejlépe je tento fakt zřejmě vidět na titulech zaměřených na přežívání v životu nepříznivém prostředí. Vezměte si kupříkladu takové DayZ, u jehož zrodu stál slavný vývojář Dean Hall. Bohemia Interactive ho vypustila do Early Accessu před čtyřmi lety. Celek od toho momentu prošel řadou změn, datum vydání však prozatím stále není známo. Podobnou situaci lze pozorovat u mnoha podobně laděných děl, která jsou bohužel zasažena stejnou kletbou.
Na začátku vývoje ARK: Survival Evolved řada lidí očekávala, že u něj po čase nastane podobná situace jako u DayZ. Naštěstí se tak nakonec nestalo. Vývojáři z nevelkého studia Wildcard své dílo pravidelně obohacovali o nový obsah, kterým jej stále posouvali kupředu. Dnes se díky jejich usilovné práci můžeme konečně podívat na finální verzi jejich titulu. Vyvedla se?
Tajuplný ostrov
Mít pořádné okno není nic příjemného. Své by vám o tom mohla vyprávět vaše postava, která se po několikadenním spánku probouzí na neznámé pláži bez věcí a jakýchkoliv vzpomínek na svou minulost. Ruku jí hyzdí podivná díra, do níž má zasazený futuristický krystal, který čas od času vydává nepříliš výrazný svit. Neví proč, a nač se tu ocitla, umřít zde však za žádných okolností nehodlá, a tak se vydává do centra ostrova, z něhož vychází okouzlující záře, která by jí snad mohla dostat pryč z tohoto bohem zapomenutého místa.
Prakticky každá postava začíná svou cestu téměř nahá na jedné z mnoha pláží, jež se na ostrově nachází. Objevit se můžete buď na nováčkům přístupném jihu, středně vyzývavém západu a východu nebo na nemilosrdném severu, kde vás během chvíle srovná nic neodpouštějící mrazivé klima a extrémně agresivní divoká zvěř, která nemá s nově příchozími hráči žádné slitování. Možná právě proto sami tvůrci doporučují nováčkům startovat svůj boj o přežití na jižní části mapy, která je obývána jen méně nebezpečnými živočišnými druhy. Ty tolik netouží po lidském mase.
Startovní etapa
Jak již bylo řečeno v předchozích řádcích, na začátku vaší výpravy nemáte nic. Základní výrobní suroviny je však možné nalézt celkem snadno, nachází se totiž všude kolem vás. Kameny, kousky dřeva a rostliny, z nichž můžete získat jak výrobní materiály, tak i životně důležité bobule, je možné najít takřka na každém kroku. Vyrobit z nich však na počátku nemůžete téměř nic, protože jste omezeni vývojovým stromem. K dispozici vám bude dán jen plánek kamenného krumpáče, měchu na vodu, sekery a oštěpu, se kterým budete lovit slabší a bránit se proti silnějším. Postupem času se dostanete k zajímavějším receptům. Nechci vám ale kazit radost, jejich objevení nechám jen na vás.
Každý nástroj, který vám dá hra k dispozici, je dobré užívat k určité činnosti. Pokud se například rozhodnete těžit stromy krumpáčem, moc surového dřeva z nich nedostanete, místo něj obdržíte především třísky, které jsou dobré maximálně na podpal. Stejně tak neobdržíte mnoho masa, když si na zpracování mrtvého dinosaura vezmete sekeru, která slouží především k produkci kůže, nikoliv na ořezávání rozkládajících se těl.
„Po vybudování báze, z níž budete vyrážet na výpravy, se můžete začít bez větších obav toulat krajinou, která vám nabídne řadu možností jak se bavit. Chovat tu lze kupříkladu své vlastní dinosaury, ze kterých je možné udělat jak dopravní prostředek, tak i osobního strážce, který za vás v případě nutnosti položí klidně i život.“
Poté co se naučíte pracovat s nástroji, je vám umožněno efektivněji získávat suroviny. Díky tomu si budete moct během krátké chvíle vybudovat základnu z elementárních materiálů, které vás ochrání maximálně před slabšími formami života a méně vyvinutými hráči. Po několika hodinách hraní vyměníte slaměné zdi a podlahy za dřevěnou či dokonce kamennou výstavbu, která bude schopná ustát i útoky menších dinosaurů a vybavenějších zástupců vašeho druhu. V posledních etapách hry si kolem svého sídla vytvoříte hradbu ze železných plátů, jež bude z přístupových bodů chráněna automatickými věžemi, které si hravě poradí s většinou hrabivých protivníků.
Základní návrh budování báze se mi hodně líbí. Škoda jen, že je celek v tomto ohledu hodně závislý na úrovni, kterou hráč disponuje, a vývojových bodech, které v průběhu hraní rozdělil. Pokud náhodou patříte mezi jedince, kteří neholdují hře pro více hráčů, ARK: Survival Evolved vás bude v tomto směru hodně limitovat, protože se nedostanete ke všem dostupným perkům.
Čas krve a míru
Po vybudování pevnosti, z níž budete vyrážet na výpravy, se můžete začít bez větších obav toulat krajinou, která vám nabídne řadu možností jak se bavit. Chovat tu lze kupříkladu své vlastní dinosaury, ze kterých je možné udělat jak dopravní prostředek, tak i osobního strážce, který za vás v případě nutnosti položí klidně i život. Spektrum ochočitelných živočišných druhů je tu hodně pestré. Po několika hodinách hraní získáte kontrolu nad ptáky dodo, velociraptory, obřími hady, pteranodony, gigantosaury, triceratopsy, tyranosaury a plesiosaury, kteří vás na svém hřbetu vezmou hluboko pod vodní hladinu. K osedlání dinosaurů budete nutně potřebovat sedla.
Chov a lov dinosaurů není jedinou zábavou, kterou vám ARK: Survival Evolved nabídne. V případě, že se rozhodnete hrát na PvP serveru, dá vám k dispozici také možnost spolupracovat či bojovat s ostatními hráči, kteří budou stejně jako vy procházet evolučním vývojem. Boje mezi jednotlivci tu jsou hodně časté. Někteří jedinci při střetech využívají uspávací šipky, kterými jsou vám schopni pořádně znepříjemnit život, protože vás s jejich pomocí zdrogují, okradou a následně uvězní v jimi vybudované stavbě, ze které se živ zřejmě nedostanete. V případě, že v ní skonáte, následně se objevíte buď ve vámi vystavěné posteli, nebo v části mapy, kterou si v posmrtném menu vyberete.
Pokud se rozhodnete s ostatními žít v míru, můžete s nimi po čase vytvořit kmen, jehož členové budou sdílet ochočené dinosaury, jídlo, vyrobené předměty i vybodované stavby. Společně budou lovit otravné zástupce ostatních frakcí, chodit na výpravy do zajímavě navržených dungeonů a zdolávat výzvy, které před ně tajuplný ostrov postaví.
Slušné pokoukáníčko
Kvalitně zpracovaný systém výroby předmětů samozřejmě není jediným výrazným prvkem tohoto na přežívání zacíleného díla. Kromě něj disponuje také velmi příjemným vizuálem. Ať už se tu vydáte kamkoliv, vždy naleznete místa, která vám dokáží svou monumentálností a krásou vzít kyslík z plic. Já sám jsem byl zřejmě nejvíce zaujat neúprosnými severskými lokacemi, z nichž sálal chlad a čistota.
„Krátce před vydáním tvůrci rapidně zvedli cenu svého díla, za což je komunita spolu s věhlasným vývojářem Deanem Hallem hlasitě kritizovala. Autoři ARK se však křiklounů nezalekli a ponechali na svém titulu stejný štítek, jaký je možné nalézt u většiny AAA her. Možná vás překvapí, že to řeknu, ale myslím si, že ARK: Survival Evolved si dokáže bez větších problémů obhájit cenovku, která mu byla přiřknuta.“
Optimalizace se bohužel autorům ARK: Survival Evolved povedla méně než mnou chválený vizuální prvek. Na nižších systémových nastaveních si je celek bez větších potíží schopen udržet stabilní počet snímků. Horší je to v momentu, kdy se rozhodnete hrát na střední či vysoké detaily. Poté co si v menu navolíte jednu ze dvou zmíněných možností, začne číslo na vašem fps metru extrémně často měnit svou hodnotu v závislosti na tom, kde se zrovna budete nacházet. Některé lokace vyšší nastavení zvládají lépe, jiné naopak hůře. Kdyby však byl komplet v tomto ohledu vyladěn o něco citelněji, rozhodně bych se na vývojáře z Wildcard nezlobil.
AAA survival
Krátce před vydáním tvůrci rapidně zvedli cenu svého díla, za což je komunita spolu s věhlasným vývojářem Deanem Hallem hlasitě kritizovala. Autoři ARK: Survival Evolved se však křiklounů nezalekli a ponechali na svém titulu stejný štítek, jaký je možné nalézt u většiny AAA her. Možná vás překvapí, že to řeknu, ale myslím si, že ARK: Survival Evolved si dokáže bez větších problémů obhájit cenovku, která mu byla přiřknuta. Celek fanouškům klasických survivalů nabídne dobře nastavený systém vývoje, propracované budování základen, fanouškovské modifikace, široké spektrum zvířat, s nimiž lze koexistovat, krásně fungující ekosystémy a zajímavě navržené podzemní lokace, do nichž se můžete spolu se skupinou dalších dobrodruhů vydat čelit různým nástrahám a nebezpečenstvím. Jeho hlavním problémem je stále optimalizace, která bude potřebovat ještě hodně vyladit, protože technická stránka hotového projektu takto dle mého rozhodně vypadat nemá.
Jeden z nejvýraznějších survival titulů současnosti bych doporučil hlavně psychicky odolným hráčům se silnějším herním strojem, které baví bez ustání lovit, stavět a přežívat v životu nepříznivém prostředí. Méně otrlí jedinci bez času by se mu měli pro své vlastní dobro vyhnout hodně širokým obloukem. Středně odladěná technická stránka by je spolu s bugy a extrémně agresivní faunou totiž mohla přivést až na máry.
Recenze
ARK: Survival Evolved - AAA survival
Nepříliš dlouhé setrvání v předběžném přístupu ARK: Survival Evolved neskutečně prospělo. Celek se jeho autorům podařilo více vyladit a obohatit o nové prvky a zajímavě fungující mechanizmy. V případě, že patříte mezi fandy survivalu a nevadí vám bugy a trošku pokulhávající optimalizace, směle do tohoto dílka své finance zainvestujte.
Líbí se nám
- široké spektrum zvířat
- krásně fungující ekosystémy
- propracované budování základen
- zajímavě navržené podzemní lokace
- chytlavá hratelnost
- komunitní mody
Vadí nám
- nevyladěná optimalizace
- na úrovni závislý crafting
Odpověď na komentář uživatele
Celé je to především o tom jak hra jela mé maličkosti
Po většinu času si držela 60, tak jí nemůžu sjet za to jak je špatně optimalizovaná
Chce to si pořádně pohrát s nastavením
.
free-art: 30? Ještě jsem to neviděl nad 10 fps
… 7/10 to dá úchyl
… (just joke Ondro)
Já čekal hodnocení někde na 4ce, ale na PC to asi je lepší nebo na konzoli je lepší si strčit drát do oka než hrát takovej paskvil nedoladěný
Nechapu jak tenhle bug-fest muze dostat takove hodnoceni…Diky bugum je to hra jen pro otrle povahy.
Já se bohužel nedostanu nad stabilních 30 fps … nejhorší optimalizace co jsem kdy zažil
Nejvíc vyhozené peníze na světě a přitom to vypadá tak dobře
… (ps4)
asi stáhnu a mrknu jak se to zlepšilo, a cena se dá pochopit že zvedli kdo chtěl podpořit a hru mít mohl za pár euro já ji dostal v monthly humble bundle za 12 dolaru + další hry k tomu takže uršitě se oplatilo jak tak čtu
Hrál jsem betu/early access, když byl tehdy ARK Weekend a byla to jedna z nejhorších her, co jsem kdy hrál. Velké nehratelné zklamání. Interface a menu sami o sobě pohroma. Zlepšilo se od té doby, za ten necelý rok, nebo to je stále průser?
Odpověď na komentář uživatele
Behavioralista
Ne
Skoda, ze me survival hry vubec nebaví, nejspíš bych mel do konce zivota co hrat, i kdyz je jeden surv druhymu podobnej jak vejce vejci
Odpověď na komentář uživatele @klesla
Recenzovali jsme jen základní hru s primárním zaměřením na základní mapu. Časem se možná dočkáte i speciálu, jenž bude zaměřen na DLC a nejzajímavější herní mody.
To vychází z toho techdema od Cryteku?
Nějak nechápu stížnost na cenu. Ta hra poskytuje mnohem víc obsahu než většina AAA her a aji hrací dobu. To že cena stoupne po vystoupení z EA je taky naprosto normální a dělají to tak všichni
Vím, že se recenzovala PC verze, ale co se týče PSka tak je to jedna dle mého názoru z nejlepších her asi možná i proto, že je vlastně i jediná takového formátu. Jsem rád že jsem za ní dal jen pár stovek, jelikož ta nová cena je opravdu děsivě přemrštěná, ale zase je pravda, že některé dost nepovedené a známé tituly se prodávali taky s vysokou cenovkou tak proč ne tento vydařený kousek.

"Po několika hodinách hraní získáte kontrolu nad ptáky dodo, velociraptory, obřími hady, pteranodony, gigantosaury, triceratopsy, tyranosaury a plesiosaury, kteří vás na svém hřbetu vezmou hluboko pod vodní hladinu. K osedlání dinosaurů budete nutně potřebovat sedla. " Chtěl bych podotknout, že pokud se kontrolou myslí ochočení, tak vězte, že hada si opravdu podrobit nejde (leda ho uvěznit a udělat tak líheň na vejce) , je pravdou, že na 99% budete potřebovat sedlo avšak na začátek je ideální vlk jelikož ten sedlo nepotřebuje. Pak tu jsou draci, kteří nepotřebují sedla, ty jsou však pro ty otrlejší, jelikož jejich výskyt je pouze na Scorchi a nyní i na Ragnaroku.
Všiml jsem si, že ve článku nepadla ani zmínka o počtu map ani o módu Primitive+, jehož název vypovídá sám o sobě, jednoduché nástroje zato rozmanitější crafting.