Recenzovaná verze: PlayStation 4
V posledních letech zájem o královnu motosportu upadal. Příčinou byla dominance Red Bullu s motory Renault a následná dominance stáje Mercedes AMG F1, která v letech 2014 a 2015 vyhrála mistrovství světa konstruktérů a jezdci Lewis Hamilton a Nico Rosberg titul mistra světa. Hamilton v letech 2014 a 2015 a Rosberg v loňském roce. V aktuální sezóně ale přišel zlom. Po deseti letech se konečně probudilo Ferrari, nejoblíbenější stáj ve světě Formule 1, a s překvapením všech dokážou jezdci této italské stáje konkurovat Mercedesu. Německý závodník Sebastian Vettel se dokonce do minulého víkendu držel na prvním místě v poháru jezdců. Za tyto změny můžeme děkovat dvěma důvodům. Tím prvním jsou personální rošády v Maranellu. Druhým potom širší pneumatiky, které byly pro letošní sezónu zavedeny. Ostatní týmy ale na Mercedes a Ferrari dost ztrácejí, včetně Red Bullu, a dobrá polovina startovního pole je často předjeta o kolo vedoucími závodníky. O bídném výkonu McLarenu s motory Honda ani nemluvě. Chudák ambiciózní Fernando Alonso…
F1 2017 je kopií letošní sezóny. Vývojáři z dílen Codemasters také vytvořili nové monoposty, které jsou od těch z předchozích let širší, rychlejší a agresivnější. Díky tomu prožijete během hraní ještě větší adrenalinový zážitek. Kdyby ale přišly jenom tyhle změny, tak by to moc slavné nebylo. F1 2017 naštěstí disponuje propracovanou a detailní kariérou, řadou nezapomenutelných historických vozů a velkým výběrem herních módů.
Codemasters pokračují v nastoleném trendu z F1 2016. I v F1 2017 je mód kariéry, který si můžete nastavit tak, aby vám vyhovoval. Nejprve si vytvoříte svého virtuálního závodníka. Vyberete jeden z dostupných obličejů a helmu. Dále zvolíte národnost (nechybí Česká republika a Slovensko), startovní číslo, jméno a zkratku jména na tři znaky. Poté se můžete pustit do nelehkého rozhodování, za jaký z deseti dostupných týmů začnete svou kariérou a koho z dvojice si zvolíte za svého týmového kolegu. Jak jsem napověděl výše, F1 2017 je virtuálním obrazem letošního ročníku. Tím pádem při výběru Mercedesu nebo Ferrari získáte nejrychlejší vůz v poli a bude od vás vyžadováno, abyste pravidelně dojížděli na pódiových umístěních a bojovali o titul mistra světa Formule 1. U Red Bullu budou vděčni za každý dobrý výsledek, zatímco u stájí Williams, Force India, Renault a Toro Rosso se spokojí s umístěním na bodovaných příčkách. No a potom tu máme McLaren s motory Honda. Ten je na samém chvostu startovního pole. U tohoto týmu nemají žádné vysoké nároky, stejně jako u Haasu nebo Sauberu.
Já si pro svou první sezónu vybral McLaren Honda, abych se stihl rozkoukat, a hlavně jsem chtěl zažít urputné boje na chvostu startovního pole, než začnu bojovat na těch nejvyšších příčkách. Výkonost monopostu byla ze začátku velmi špatná, na rovinkách mě většina bez problému předjela a mě nezbylo nic jiného než se spoléhat na brzdy a do zatáček brzdit o něco později, agresivněji a zároveň mít skvělý výjezd, abych se buď ubránil soupeři, nebo si na něho mohl vyšlápnout. Naštěstí mě u McLarenu nepotkala taková smůla, kterou zažívají Fernando Alonso a Stoffel Vandoorne, kteří mají na kontě spoustu vypadnutí kvůli technickým problémům. Ale byl to boj. Situace se začala zlepšovat až v polovině sezóny, kdy jsem díky dobrým výsledkům v tréninku dokázal vylepšit výkon vozu.
„Codemasters vytvořili robustní systém vývoje monopostu a rozdělili ho do čtyř oblastí: podvozek/podlaha, aerodynamika, motor a spolehlivost.“
Dostáváme se k významné novince F1 2017. Codemasters vytvořili robustní systém vývoje monopostu a rozdělili ho do čtyř oblastí: podvozek/podlaha, aerodynamika, motor a spolehlivost. Záleží pouze na vás, do jakých kategorií budete investovat své těžce vydřené výzkumné body. Já, z důvodu toho, že jsem si vybral McLaren, jsem se musel soustředit na tristní výkon motoru Honda. Na to jsem ale posléze dojel, výkon sice stoupal, ale spolehlivost jednotlivých dílů nebyla nijak závratná. Nejednou se mi stalo, že mi dřív odešel motor, turbo nebo převodovka. Do konce sezóny se mi již nepodařilo mé zaváhání moc napravit. Musel jsem se tak smířit s penalizacemi. Pro letošní rok mají totiž týmy dovoleno nasadit jen čtyři kusy od motoru a jeho součástek, a to včetně převodovky. Já ale musel sáhnout po pátém, šestém a sedmém kusu, což znamenalo v několika závodech penalizaci a propad do spodních řad startovního pole. Když se mi náhodou podařilo v kvalifikace lépe umístit, bolela penalizace o to víc. Není tak radno tuhle stránku podceňovat.
U svého dalšího angažmá jsem si už vedl lépe, seděl jsem v sedačce špičkového monopostu Red Bull (nabídku od Ferrari nebo Mercedesu jsem bohužel nedostal) a své vývojové body investoval s rozumem do výkonu, spolehlivosti a aerodynamiky v souladu s tím, abych udržel tempo s konkurencí. Na spolehlivost je dobré se zaměřit u každého týmu a správně volit, kdy nasadit novou součástku, aby se vám nestalo, že během závodu budete mít technický problém. V takovém případě byste museli odstoupit, což nemá dobrý vliv na vaší reputaci u týmu a soupeřů.
Výzkumné body získáváte v průběhu závodních víkendů. Stačí splnit stanovené cíle pro kvalifikaci, závod od vašeho týmu a dokončit program v tréninku. Ten spočívá v tom, abyste se na každé trati naučili zacházet s pneumatikami, šetřili palivo, zajeli rychlé kvalifikační kolo a nasbírali potřebná data pro strategii do závodu. Za to vše jste odměněni, navíc se díky testování naučíte závodní trať a budete vědět, kdy brzdit a kdy naopak sešlápnout plynový pedál až k podlaze. I když uznávám, že pro někoho může být otrava stále dokola plnit stejné úkoly, ale tak to ve světě Formule 1 zkrátka chodí. Přece byste nechtěli nějaké sci-fi. To by fanoušci neskousli a nelíbilo by se to ani FIA.
Formule 1 pro každého
Na F1 2017 se mi hodně líbí, že jde o závody monopostů pro každého. Codemasters vám dovolí nastavit úplně vše, včetně délky kvalifikace, zapnutí nebo vypnutí zaváděcího kola, asistenta při startu, délky závodu (5 kol, 25 procent, 50 procent nebo 100 procent) a úrovně umělé inteligence. Ta dokáže být pořádně agresivní a nejednou mě překvapila, zejména když jsem ji nastavil na těžkou obtížnost. Další možností jsou různé asistenty, pro brždění, správnou stopu atd.
Grafická stránka je na všech třech platformách velmi zdařilá. Do sytosti se můžete kochat detailními modely monopostů všech deseti týmů, které jsou vytvořené do nejmenších detailů, včetně karbonových vláken. Pochvalu si zaslouží i zpracování jednotlivých okruhů, kterým dodává šmak dynamické počasí. To může nečekaně ovlivnit závodní strategii a donutit vás ještě k jedné zastávce v boxech.
Hůře na tom jsou obličeje jezdců a animace. Codemasters přidali více ze zákulisí Formule 1, což se projevilo. Například před tréninkem se podíváte do boxů několika týmů a po závodě na vyhlašovací ceremoniál. Právě tady je největší kámen úrazu. Obličeje závodníků jsou hrozné a do realistického zpracování mají hodně daleko. Kritický budu ještě jednou. Hodně mě zamrzela větší absence ponoření do závodního víkendu. Vypadá to, že si jsou vývojáři vědomi nedostatku s animacemi a obličeji, proto toho raději moc ze zákulisí královny motorsportu neukazují. Snad na tom zapracují a další ročník bude v tomhle ohledu lepší. Naštěstí tyhle vady na kráse nemají vliv na hratelnost. Ta je zábavná a hlavně díky nastavení by měla F1 2017 vyhovovat všem hráčům, ať už prahnete po polo-simulátoru nebo arkádě.
Historie zaklepala na dveře
Když už vám začne připadat, že je závodění stereotypní, zaklepe na dveře historie v podobě několika monopostů z dávné i nedávné historie. S nimi vás čekají výzvy, kdy musíte například v časovém limitu předjet stanovený počet soupeřů. Zažijete tak některé z historických okamžiků, na které se do dnes vzpomíná. Trocha nostalgie nikdy neuškodí.
Usednout můžete do McLaren MP4/4 z roku 1988 (bonus k předobjednávce), McLaren MP4/6 z roku 1991, Williams FW14B z roku 1992, Ferrari 412 T2 z roku 1995, Williams FW18 z roku 1996, McLaren MP4-13 z roku 1998, Ferrari F2002 z roku 2002, Ferrari F2004 z roku 2004, Renault R26 z roku 2006, Ferrari F2007 z roku 2007, McLaren MP4-23 z roku 2008 a Red Bull Racing RB6 z roku 2010. S těmito vozy na váš čekají výzvy v rámci kariéry a rovněž s nimi můžete závodit v jakékoliv Gran Prix nebo Time Trialu. Největším lákadlem je ale dle mého závod v ulicích Monte Carla za umělého osvětlení, který si užijete s moderními i klasickými monoposty.
Suma sumárum
F1 2017 jsou velmi povedené závody. Pokud vás bavil předchozí díl, budete s tím letošním spokojeni a užijete si ve hře spoustu hodin zábavy na okruzích, po kterých se prohání nejznámější jezdci světa. Hratelnost pochopitelně moc nepokročila, už v F1 2016 byla na velmi dobré úrovni. Jsem ale rád za aktuální novinky společně s historickými vozy, nočním Monakem, rozšířeným vývojem monopostu během kariéry, různorodými módy, výzvami nebo snadnějším přístupem do multiplayeru a pohlednou grafikou.
F1 2017 ale malinko sráží špatně zpracované obličeje jezdců a animace a horší model poškození. Obě stránky hry by potřebovaly ještě dopilovat. Snad těmto aspektům budou v Codemasters příště věnovat větší péči. Osobně bych si přál i větší ponoření do závodního víkendu s větším množstvím záběrů před tréninkem, kvalifikací a závodem. Tak snad za rok.
F1 2017 koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
F1 2017 – závody pro všechny
F1 2017 jsou zábavné a propracované oficiální závody monopostů Formule 1, které díky nastavení sednou každému nadšenci tohoto žánru. Potěšila plnohodnotná kariéra s robustním vývojem vozu, řada historických strojů nebo noční závod v Monaku. Chtělo by to ale vylepšit nedostatky.
Líbí se nám
- skvělá hratelnost s možností nastavit si vše podle svého
- že je hra vhodná pro nadšence i občasné hráče
- plnohodnotná kariéra
- řada historických vozů
- noční závod v ulicích Monte Carla
- robustní vývoj monopostu
- výzvy
Vadí nám
- špatně zpracované obličeje jezdců a animace
- absence většího ponoření do závodního víkendu
- horší model poškození
Jenze ty hry od Ubisoftu jsou prave prikladem her, u kterych to nema prakticky zadnej vyznam. Na chvilku si s tim zablbnes a pak to stejne vypnes. Jedina hra od Ubi, u ktery se na to tesim je The Crew 2.
Odpověď na komentář uživatele fabioozo86
Ten Playseat F1 si chci koupit příští rok ve stříbrné. Moc se mi líbí. Navíc, můžeš to mít jako lenošku s odkládacím stolečkem třeba na notebook
Odpověď na komentář uživatele Mong
Mně se líbí, že podpora se rozrůstá, kromě F1 2017 mám už pár podporovaných her (The Division, Ghost Recon Wildlands, AC Rogue, pak i Assassin’s Creed Origins až vyjde) – což značí, že Ubi bude nadále chystat podporu Tobii. Navíc ET4C má podporu Windows Hello. Určitě si to koupím. Je to levnější než VR helma, byť ne tak praktická.
Odpověď na komentář uživatele Ondrej_V
Ja mam jen tu starsi verzi bez headtrackingu, ktera hlida jen pohyb zornicky, takze si chvilku musis zvykat, ze opravdu kam se podivas, tam jde obraz + drobnou latenci. Mam to vyzkouseny jen na Elite Dangerous a prave u F1 (v ramci 2h steam "dema") , kde mi to prijde podstatne pouzitelnejsi, protoze tam sledujes fakt jen cestu, obcas mrknes do zpetnyho zrcatka, zatimco v ED obraz mihota mezi indikatorama, zamerovacem, enemakama atd. A musim rict, ze pocitove se mi s tim daleko lip trefovaly zatacky. Kazdopadne koupi bych si byt tebou radne promyslel – je tu opravdu omezena nabidka her, ktery to podporuji. Z nejakyho duvodu upredstnuji pred simulatorama ruzny adventury a TPS – watch dogs, Division, tomb Raider…kde to ale podle me nema absolutne zadnej uzitek, je to jen na efekt. Tezko rict jestli se jim s F1 2017 konecne rozsvitilo a blyska se na lepsi casy… Bohuzel to ani nejde sparovat s treba EDtrackerem, pak by ta funkcnost byla o rad vyssi. Rozhodovat se ted co si poridit, tak bych asi sel cestou "domorobo" headtreackingu". Je to levnejsi a vyuzijes to vsude, kde to ma smysl.
Odpověď na komentář uživatele Mong
Já si chci pořídit Eye Tracker 4C někdy v říjnu. Funguje Tobii v praxi dobře?
Odpověď na komentář uživatele El Scorpio
Podle mě to je tak, že když opustíš McLaren, tak na tom budou ve stavu, v jakém jsi je opustil. A nějakým tempem postupně se zlepšují, jako ostatní. S tím R&D… Asi pokud přestoupíš, dostaneš třeba 3000 bodů, ale ten strom se bude řídit podle týmu. Jinak nahrazuje se hlavně týmová dvojka – nevím, jestli se týmová #2 definuje body…
fabioozo86- Cena hry je už na 850kč ps4 což je dobré ne? Na to, že je to novinka. Já za ní dával 1800kč. Navíc ty nové F1 opravdu stojí za to. Koukni na gamebazar. Dal bych odkaz, ale Miky by nadával. Tak si to najdi.
Za mě palec nahoru za podporu Tobii Eyex. Konečně závodní hra s podporou tohohle HW, v podstatě jediná. Jen se mi kvůli tomu nechce utrácet dalších 1000kc, když vlastním f1 2016 . Kdyby tak nabízeli slevu pro majitele předchozích ročníků – za 20 až 30e bych to bral asi hned.
Zaujímalo by ma, keď si človek vyberie McLaren a za parťáka si nechá Alonsa a potom ďalšiu sezónu prestúpi do Red Bullu, tak Vandoorne sa vráti? A vypadne Ricciardo/Verstappen?
Keď hráč investuje body v jednej stajni a potom prestúpi do inej, ktorá už má jednu celú sezónu za sebou – tak vývojový strom je úplne prázdny, alebo aj UI investuje body?
We’ve also added these on 08/09/2017:
· McLaren’s Engine Power upgrades will now have an effect on the car when bought and applied.
· Spec and Multi-Class Races with Classic cars in Grand Prix now work properly.
· The player’s Team Mate at the start of a career will now always be the one they have chosen
No na xbox games with gold to asi do konce roku nehrozi ze a naka slevicka by bodla
Hraju za Mekáč a zajel jsem skvělý Monako. P4 na úrovni 95. Můj nejlepší čas kvalifikace 1: 12. 732… Jinak frustrace
Odpověď na komentář uživatele
Souhlasím. Já jsem hrál o několik dní dříve. Dohromady jsem nahrál nějakých 50 hodin, aby mohla vzniknout recenze. Myslím, že dostatek
Mám special edici a hraju jí od prvního dne od vydání. Letos se hra moc povedla. Monoposty jsou opravdu moc krásné a konečně vypadají jako formule. Ty velká kola a široké zadní zkosené křídlo, to je opravdu paráda. Je to adrenalín jezdit s takovými monstry. Ani mi nevadí ten zvuk. A komu ano může po trati prohnat staré monoposty V8-V10 a to je lahoda pro uši
Odpověď na komentář uživatele erazghul
Fakt? Mě přišlo, že fungují. Statistiky výkonnosti u motoru šly nahoru, ale je pravda, že v závodě jsem se zase tolik nezlepšoval.