Jen málokterá nezávislá hra si získala tak velkou základnu fanoušků jako oblíbené RPG Mount & Blade. Jeho stvořitelé prakticky přišli s novým konceptem, který nabízel zajímavou kombinaci středověkých bitev a klasického sandboxu, jenž hráči umožňoval hodiny se toulat po nabízeném světě. Mnoho tvůrců se pokoušelo kráčet ve stopách TaleWorlds Entertainment, většina však kvůli nedostatku kreativity a talentu neuspěla. Nejvíce se zřejmě v tomto ohledu dařilo autorům, kteří se od elementárního návrhu zmíněného dílka odklonili, i přestože ve svých projektech zachovali některé jeho výraznější prvky. Krásným příkladem vcelku povedeného přetvoření je prvotina vývojářského studia MinMax Games, Space Pirates and Zombies, jež zaujala komunitu především svou jednoduchostí a vysokou návykovostí. Její pokračování, které k nám dorazilo před pár dny, v mnoha ohledech následuje svého předchůdce. Podaří se mu jej zastínit?
Chyby neodpouštějící vesmír
S posádkou mé první lodi jsem se vždy snažil brázdit hvězdný prostor bez toho, abych někoho napadal či ohrožoval. Kapitáni ostatních plavidel bohužel zastávali odlišný názor. Útočili prakticky na vše, co mělo menší počet děl než jejich kocábka. Jednoho krásného dne jsem byl napaden a zničen jedním ze zákeřných členů pirátského klanu, jehož zástupci stabilně kontrolovali trasy mezi koloniemi. Po sestavení nového křižníku jsem od základu změnil svou dosavadní strategii. Prakticky jsem se stejně jako řada jiných zklamaných mužů vydal na cestu, která neodpouští chyby a tvrdě trestá ty, jež prohrají v boji.
Hned v úvodním menu vám je dána možnost odstartovat své vesmírné dobrodružství dvěma způsoby. Buď se můžete vrhnout do nabízeného světa bez jakékoliv průpravy, nebo lze započnout kampaň. Hlavní tažení prakticky zastupuje klasický výukový scénář. Jeho úroveň není po dějové stránce nijak zvlášť oslnivá, z nabízeného materiálu by bylo jistě možné vytvořit zajímavější příběh, než nám nabízejí tvůrci.
Príma skládanka
Kampaň má ve hře Space Pirates and Zombies 2 několik fází. Na startu vás tvůrci pošlou na vesmírné vrakoviště, kde na vás čeká zastaralá technika a zbytky zničených lodí. Z nabízených součástek si můžete vystavět nevelkou loď, protože zpočátku bude motor, kterým budete disponovat, schopen utáhnout jen několik velikost rozšiřujících spojů. Po čase jej však za pomoci nových úrovní budete schopni posílit natolik, že dokáže pohánět klidně i kocábku složenou z patnácti jader, na něž je možné namontovat prakticky cokoliv.
Všechny vesmírné lodě musí být složeny z určitých elementárních dílů. Ani vámi vystavěný kolos se neobejde bez paluby, levého a pravého křídla, celek držících spojů a trysek, které jej ženou kupředu. Části, z nichž koráb sestavíte, naleznete zpočátku především na skládkách a bitevních polích. V momentu, kdy přijdete k penězům, máte možnost zaletět do jednoho z přístavů, kde vám zástupci frakce nabídnou široký sortiment zboží různé kvality a efektivity.
Space Pirates and Zombies 2 nabízí skutečně rozsáhlou škálu lodních modifikací, které vždy určitým způsobem ovlivní to, jak se váš koráb bude chovat v následujících střetech. Definovat mu skrze ně můžete velikost, tvar, obranné vlastnosti či to jakými zbraněmi bude disponovat. Mé velkolepé plavidlo bylo kupříkladu složeno z podpůrných hangárů, laserových věží a monumentálního předního kanónu, který dokázal zničit nepřátelský křižník bez štítu na pár ran.
Vývoj nezastavíš
V úvodní fázi příběhového scénáře jste prakticky kapitánem na volné noze, který nemá k žádné herní frakci výraznější vztah. Pracovat na jejich rozvoji začnete až poté, co objevíte podivné meteority šířící tajemnou nákazu. Jejich pohled na vás můžete zlepšit především tak, že budete pomáhat zástupcům daných uskupení v bitvách a bojovat v jimi vlastněných arénách. Ne každému tato cesta plná bolesti bude vyhovovat. Pokud patříte mezi diplomatičtěji smýšlející hráče, máte možnost získat reputační bodíky také za pomoci úplatků. Těm, které chcete zaujmout, lze dát palivo, peníze, otroky či hodnotné lodní součástky. Diplomacie tu není zpracována nijak zvlášť komplexně. Kapitáni vás buď nenávidí a vypisují na vás odměny, nebo k vám mají kladný vztah, který prezentují především občasnou pomocí v boji.
Nejspolehlivějším způsobem, jak všechny obyvatele vesmíru pořádně nakrknout, je založení vlastního uskupení. Podobně jako v zpočátku uvedeném Mount & Blade ani zde tímto krokem nikoho nepotěšíte. Většina vašich dosavadních přátel v momentu vytvoření nové frakce ihned přehodnotí vztah, který s vámi doposud měla. Jakožto vůdce národa budete zakládat provincie, vybírat daně, likvidovat pirátská hnízda a eliminovat nepřátele snažící se zničit to, co jste pracně vybudovali.
„Ve vesmírných šarvátkách se mohou utkat maximálně čtyři mateřské lodě, které na místo střetu dorazí jako první. Ty však do boje nemusí jít na vlastní pěst. Kromě primárního korábu můžete vy i vaši spojenci mít pod kontrolou ještě řadu menších stíhačů schopných velmi efektivně rozptylovat pozornost nepřítele.“
Bránit své provincie nebudete jen proti živým protivníkům. Střetávat se v pozdějších fázích hry budete též s kocábkami, jejichž posádka je nakažena tajemným virem, který jí štve proti všemu, co mluví, dýchá a koná jinak než kolektivně. Kromě vás budou s přeměněnými kapitány bojovat také ostatní národy. Díky neschopnosti jejich vůdců se však většina z nich po čase rozpadne, protože nebude schopna efektivně odolávat útokům nemrtvé flotily měnící padlé piloty na zástupce umrlčího impéria.
Za rozpad primárních frakcí samozřejmě nebudou moct jen jejich vůdci. Noví kapitáni se tu prakticky neobjevují. Pokud uskupení ztratí větší počet pilotů, nemá možnost jejich počet obnovit, takže po čase zaniknete i přes svou velikost a vyspělost. Čerstvé následovníky lze získat jen tak, že porazíte některého ze zástupců nemrtvé říše a napumpujete do něj dostatek látky používané k pohánění lodí. Zachráněné postavy se k vám na oplátku bez většího rozmýšlení přidají. Abych byl upřímný, tento systém mi zrovna dvakrát nesedl, protože v pozdějších etapách hry nemáte prakticky šanci proti nakažené flotile bojovat, jelikož vás několikanásobně přečísluje díky stabilnímu přísunu mužů z jiných uskupení. Pokud nejednáte již od začátku dostatečně rychle, nemáte po určité době šanci uspět.
Velkolepé bitvy
Ve vesmírných šarvátkách se mohou utkat maximálně čtyři mateřské lodě, které na místo střetu dorazí jako první. Ty však do boje nemusí jít na vlastní pěst. Kromě primárního korábu můžete vy i vaši spojenci mít pod kontrolou ještě řadu menších stíhačů schopných velmi efektivně rozptylovat pozornost nepřítele. Určitý počet kocábek je však jasně definován, takže pokud budete mít zálohu, dorazí na bojiště až poté, co padnou jiní zástupci vaší frakce. Limitace bitev může některým hráčům vadit. Osobně jsem s ní zas tak velký problém neměl, protože si uvědomuji, že možná právě díky tomuto omezení jede celek na šedesát fps bez větších propadů snímků, za což jsem rád.
„Space Pirates and Zombies 2 vám nabídne, stejně jako titul tureckých vývojářů, neskutečně chytlavý soubojový systém, obstojně zpracovaný vývoj vaší lodě (postavy), slušný soundtrack a rozsáhlý vesmír, kterým můžete brouzdat po řadu hodin. Počítat však musíte s jistou dávkou stereotypu, protože bitvy bohužel nelze přeskočit ani za předpokladu, že protivník nemá žádnou šanci zvítězit.“
Jak jsem již řekl v předchozím odstavci, bitvy fungují dle mého názoru slušně. Tvůrcům z MinMax Games bych v tomto ohledu vytkl především nepříliš dobře navržený systém prohry. Pokud nepříteli zničíte jeho mateřskou loď, jeho jednotky se mohou následně bez větších problémů toulat po bojišti a působit vám problémy. Vaše letouny tuto možnost z neznámých důvodů nemají. V případě, že padne váš vlajkový koráb, tak všechny jednotky, jež pochází z vašich hangárů, automaticky explodují, a tím pro vás šarvátka končí nezdarem. Autoři by tento prvek měli upravit tak, že po zničení nepřátelské lodi s ní padne ihned i komparz.
O život v Space Pirates and Zombies 2 bojujete v reálném čase. Na velké hvězdné mapě se však všichni pohybují jen za předpokladu, že se přesouváte vy. Tím pádem se vám nemůže stát, že by vám některý zásadní okamžik unikl podobně jako v jiných vesmírných titulech, kde čas běží nezávisle na vás.
Vesmírný Mount and Blade?
Jakožto příměr vždy rád užívám díla, která dobře znám. Popravdě nejsem moc velký fanoušek her odehrávajících se ve vesmíru, proto jsem se rozhodl postavit Space Pirates and Zombies 2 vedle hráči glorifikovaného Mount and Blade. Celek vám nabídne, stejně jako titul tureckých vývojářů, neskutečně chytlavý soubojový systém, obstojně zpracovaný vývoj vaší lodě (postavy), slušný soundtrack a rozsáhlý vesmír, kterým můžete brouzdat po řadu hodin. Počítat však musíte s jistou dávkou stereotypu, protože bitvy bohužel nelze přeskočit ani za předpokladu, že protivník nemá žádnou šanci zvítězit. Vedle tohoto prvku mě na druhém výraznějším projektu MinMax Games mírně irituje také chování umělé inteligence, která nejedná vždy tak, jak by měla.
Dílo, do něhož jeho autoři vložili nemrtvé, vesmírné lodě, piráty a mimozemšťany, se nakonec hraje lépe, než by se na první pohled mohlo zdát. Investici do něj se tím pádem nebojím doporučit většině milovníků sandboxových titulů schopných zabavit na slušnou dobu. Prakticky tu není skupina, jíž bych tento projekt vyloženě nedoporučil, protože na chuť mu může díky velké přístupnosti přijít téměř každý hráč.
Space Pirates and Zombies 2 podporuje headsety pro virtuální realitu HTC Vive a Oculus Rift. My jsme testovali hru bez VR.
Recenze
Space Pirates and Zombies 2 – divoké vesmírné dobrodružství
Space Pirates and Zombies 2 je pro mne velmi příjemným překvapením. Popravdě jsem vůbec nečekal, že mě sandboxové dílko nezávislého vývojářského studia MinMax Games natolik zaujme. Pokud máte rádi velkolepé bitvy a vesmírné lodě, s jeho koupí nemusíte dlouho váhat. Dá vám totiž vše, po čem toužíte.
Líbí se nám
- chytlavost bitev
- zpracování vývoje lodí
- skládání vlastního korábu
- rozsáhlost herního světa
- dynamický soundtrack
Vadí nám
- absence automatického rozhodování bitev
- nepříliš chytrá AI
Odpověď na komentář uživatele nikoIX
Díky za zpětnou vazbu. Doplněno do recenze, ale VR na PC recenzovat bohužel nemůžeme, nemáme headset.
Na steamu je uvedeno že se hra dá hrát i ve ve VR, myslím že by to bylo v recenzi vhodné alespoň zmínit, velkých her na VR není mnoho a proto myslím že by bylo třeba dát o nich vědět a říct jak se hrají.