Když v roce 2006 spatřil světlo světa původní Titan Quest, řada hráčů na něj pohlížela jako na další klon ikonického druhého dílu Diabla (v roce 2004 totiž vyšlo Sacred, které Diablo řádně kopírovalo). Nakonec se likvidace starověkých bájných stvůr slušně chytila a tvůrci z Iron Lore fanoušky potěšili datadiskem Immortal Throne. Dlouho se zdálo, že se tím kapitola o slavném zabíječi titánů uzavřela. Společnost THQ Nordic však hráčskou obec doslova šokovala, když oznámila a vydala druhý datadisk s podnázvem Ragnarök. Má však dnes stále čím zaujmout?
S novou vizáží
Kdyby se vydal přídavek bez patřičného poupravení grafické vizáže, zaujal by pravděpodobně věrnou hardcore komunitu. Proto se nejdříve zaměřím na velký update, který Titan Quest dostal v rámci vydání datadisku (opravdu se totiž nehodí psát o DLC, Ragnarök je poctivý přídavek jako za starých časů). Pokud si pustíte Anniversary Edition bez znalosti původního stavu, tak si zřejmě řeknete, proč se zabývám stavem tak zastaralé hry. Kdybyste však dali obě verze vedle sebe, tak zjistíte, že textury prošly řádnou generálkou a pohyby postav jsou také plynulejší. Vizuální stránka současné verze neurazí, musí se však přiznat, že se nepřidaly žádné převratné efekty, jež by ždímaly vaši grafickou kartu.
„Po celém světě se rozšířily zvěsti o vašich činech na Olympu a o zdárné likvidaci titánů, kteří pustošili středomořskou oblast. Nemůžete se tedy divit, že se na vás s prosbou o pomoc proti zlotřilým božstvům obrací severské národy zastoupeny princeznou Ylvou.“
Více zamrzí ponechání chyb v hratelnosti, které shazovaly hodnocení původního Titan Questu. Nejvíce do očí bije zasekávání postav a vystřelených šípů o neviditelné překážky. Můžete pálit volným prostorem, a přesto se do zvoleného soka netrefíte, zatímco on vás v pohodě smaží bleskovými kouzly. To se nedá oddiskutovat, pokud se dnes chcete prosadit, takové chyby mít ve svém díle nemůžete.
S Titan Questem se pojí nešvar „přemýšlivých“ hack and slash RPG. Nevím, jak jinak nazvat pomalost a rozvláčnost pohybu po mapě a průběh samotných soubojů. Ale pokud jste navyklí na akční smršť posledního Diabla nebo izometrických MOBA her, budete doslova šokováni, jak ve starověkém dobrodružství všechno trvá. Nejvíce si to uvědomíte ve chvíli, kdy padnete pod náporem antických a nordických stvůr a záchranný bod je na druhé straně mapy. Pokud se podobně proběhnete vícekrát za hodinu, budete si nudou trhat porost na hlavě.
Poslední věc, která mi vadila již na verzi z roku 2006, se váže na absolutně tupou umělou inteligenci, která prý prošla zlepšením. Pokud hrajete za lučištníka (podle mého pravděpodobně nejsnadnější varianta s dobře zvolenými doprovodnými vlastnostmi), stačí být z dohledu nepřátel a můžete likvidovat jednoho po druhém, aniž by na to ostatní cíle nějak reagovaly. Kontaktní souboje už probíhají v lepším duševním rozpoložení nepřátel. V nové kampani se naštěstí protivníci mírně poučili a umí provádět nádherné skupinové nájezdy, ale vývojáři se mohli pokusit odstranit hloupou AI i v základní verzi.
Cestu znám a nezměním směr
Sotva jste se vynořili z podsvětí, kde jste se popasovali s jeho proradným vládcem Hádem, už na vás čekají další problémy. Po celém světě se rozšířily zvěsti o vašich činech na Olympu a o zdárné likvidaci titánů, kteří pustošili středomořskou oblast. Nemůžete se tedy divit, že se na vás s prosbou o pomoc proti zlotřilým božstvům obrací severské národy zastoupeny princeznou Ylvou. Rozmohl se zde prapůvodní kult uctívající předky Země. Dáma v nouzi se neodmítá, a tak vám nezbývá nic jiného než se probít Korintem k přístavu, odkud vás loď odveze do zasněžených lesů Skandinávie.
„Pokud znáte severské mýty a pověsti pouze díky komiksovému Thorovi, budete asi pořádně valit oči, když budete všude číst o Wotanovi a najednou se objeví Odin.“
Během své poutě navštívíte sever Německa (pravděpodobně, protože se proběhnete Teutoburským lesem), krajinou nejsevernějšího evropského poloostrova a samozřejmě nemůžeme vynechat ani Ásgard a další země na větvích Yggdrasilu. Cestou se seznámíte s problémy bojovných Keltů, zemědělsky založených Germánů a mocných Vikingů. Přesto musím poznamenat, že scénáristé s mytologiemi jednotlivých národů pracují dosti chaoticky a ve své podstatě si půjčují jednotlivé motivy, které míchají navzájem do sebe.
Možná za zmíněný zmatek může česká lokalizace, ale pravděpodobně budou nepřesné původní texty příběhu. Pokud znáte severské mýty a pověsti pouze díky komiksovému Thorovi, budete asi pořádně valit oči, když budete všude číst o Wotanovi a najednou se objeví Odin. V germánských a vikingských příbězích jde o stejnou osobu, ale s tím se tvůrci pravděpodobně vůbec netrápili. Podobných škobrtnutí najdete celou řádku, což u tak lákavého námětu vyloženě mrzí.
Nová třída, vše při starém
Nový datadisk Ragnarök, u nějž můžete strávit 15–20 hodin času v závislosti na zvolené obtížnosti a vůli prozkoumat každý kout světa, přináší mimo lákavé vikingské dobrodružství novou herní třídu a mraky nových předmětů. Jak jsme si už zvykli, brnění a zbraně jsou pojmenovány podle mytických příšer a slavných osobností antického světa, nyní s příměsí vikinského názvosloví. Těšit se můžete na nové setové předměty, jež po sesbírání přináší opravdu ničivé bonusy. Už tři části oděvu se v boji řádně projeví. Samozřejmě na vás čeká sbírání nových zlomků božských amuletů a zvířecích medailonů, které při kompletaci poskytnou vaší výbavě mocné vlastnosti.
Vaše výbava vám musí být oporou proti novým typům bájných kreatur. Setkáte se zástupci ledových a ohnivých obrů, chybět nebudou všudypřítomní trollové žijící v klanech, vodní víly, démonické bytosti a samozřejmě zástupci severské fauny a oživlé flóry. Jejich ničivá síla vůči vaší postavě se odvozuje od stavu vaší odolnosti vůči živlům a zraněním, takže některé bytosti z prvních misí vás klidně potrápí více než závěrečný boss. Samozřejmě příšery budou postupně posilovat a přidají se k nim bojovníci na dálku nebo kouzelníci. Každá nová příšerka potěší svým vzezřením a pohybovou animací. Někdy ovšem po smrti místo padnutí k zemi zůstanou stát.
„Tvůrci nabídli možnost vytvořit si postavu na 40. úrovni včetně získaných bodů, které můžete přiřadit dle své libosti, a díky tomu podstoupit ihned severskou výzvu. Zároveň se tím nabízí možnost, jak bezpečně vyzkoušet novou bojovou třídu.“
Největší pozornost v Ragnaröku zaslouží nová třída runového mistra, která koresponduje s dějovým zaměřením datadisku. Severské písmo v sobě skrývá řadu tajemství. Ta z vašeho válečníka mohou vytvořit stroj na zabíjení nebo velmi odolného jedince, který snese větší množství ran. Velmi pečlivý balanc jednotlivých dovedností dovoluje namíchat je se všemi existujícími vývojovými stromy a bude jen na vás, zda si runová kouzla oblíbíte v rámci již existujících postav.
Lepší než udělat remaster
Pokud máte uloženou postavu z dřívějšího hraní, pravděpodobně budete pokračovat se svým hrdinou v boji proti novým útrapám. Veteráni bez léta schovávaného charakteru či nováčci zvědaví pouze na nový přídavek se nemusí bát, že by museli absolvovat všechny čtyři akty původního Titan Questu. Tvůrci nabídli možnost vytvořit si postavu na 40. úrovni včetně získaných bodů, které můžete přiřadit dle své libosti, a díky tomu podstoupit ihned severskou výzvu. Zároveň se tím nabízí možnost, jak bezpečně vyzkoušet novou bojovou třídu.
Asi není fér srovnávat nově vytvořenou kampaň s původním titulem, a proto se pokusím zaměřit pouze na kvality datadisku. Pokud jste navyklí na chyby Titan Questu, nic vám nebrání zasednout ke svým strojům a řádit na severu Evropy jako démon utržený ze řetězu. Pokud jste s titulem neměli tu čest, počítejte s pomalejším tempem, které nemusí sednout každému. Ragnarök se dále vyznačuje slušně odsýpajícím vyprávěním s množstvím vedlejších úkolů (typu zabij, najdi – přines), které ovšem nemají moc úctu k původním příběhům mytologie Keltů, Germánů a Vikingů. Přidejte si k tomu pohádkově líbivý vizuál a velmi dobře poslouchatelnou zvukovou kulisu inspirovanou lidovými melodiemi, čímž dostanete velmi slušnou porci zábavy za necelých 20 euro.
Číselné hodnocení je mnohem složitější. V rámci univerza Titan Quest je Ragnarök nadstandardním počinem, který se však nedokázal zbavit starých chyb. Pokud by se jednalo o pouhý remaster původního titulu, museli bychom být mnohem přísnější. Fanoušci série (už zvyklí na řadu přešlapů studia Iron Lore) si tak z nostalgie mohou připočíst jeden bodík k dobru.
Recenze
Titan Quest: Ragnarök – rozšíření po jedenácti letech
Akční izometrické RPG Titan Quest dostalo obsáhlý přídavek s názvem Ragnarök, po jedenácti letech od vzniku hry. Už to je důvod k pokloně. Pokud do díla zainvestujete, dostanete přes 15 hodin řežby, v níž se budete potýkat s bájnými bytostmi severu. Pokud jste fanoušek série, nemáte nad čím váhat. V opačném případě musíte zohlednit chyby vyskytující se v původním titulu.
Líbí se nám
- Nadstandardní množství materiálu v přídavku
- Severská mytologie
- Nové povolání runového mistra
- Česká lokalizace (i když s řadou chyb)
- Audiovizuální zpracování
- Poctivý Titan Quest
Vadí nám
- Někdy hloupá umělá inteligence
- Neviditelné překážky
- Někdy nevyvážená obtížnost
Odpověď na komentář uživatele Jamajčan
Já bych doporučil první díl Van Helsing: Neuvěřitelná dobrodružství Complete Pack (existuje kompletně v češtině) . Nádherná hra, ale pouze první díl. A taktéž parádní (a počeštění) Grim Dawn. Mě to chytlo mnohem více než řecké Titan Quest. Ale pokud se ti tato mytologie líbí, proč ne?
Myslíte si, že je to dobrá volba pro hráče, který žádné diablovky nehrál a chtěl by začít nějakou top hrou, teda kromě Dajabla? ? ?
me titan quest vytocil hned po prvnim dohrani kdyz me vyskocilo jen gratulujeme dohraly ste to, bez nejaky zaverecny animace, ale na svou dobu aspon co se tyce hratelny i graficky stranky byl prelomovej to mu neberu, osobne sem si dost vystacil s diablem 2, pak torchlight 1, 2, jinak osobne me nezaujal ani grimdawn, protoze je to na stejnym principu jak titan a v obojim sem zjistil ze sice maji hromadu skillu, ktery ale stejne nakonec nemusim pouzivat staci jen namlatit pasivky a mackat zakladni utok
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Yep Grim Dawn tu je. Bohužel aspoň pro mě hru těžce zastínil Path of Exile. Taky je to tím že vývojáři zase museli mít klasický keci, neustáli kritiku… a obhajovali svoje chyby držkováním a manipulací.
Naštěstí nakonec dostaly rozum jak vývojáři System Shocku.
Grim Dawn se povedl. Jen není na něj čas.
Je každopádně příjemné vidět že aspoň hack and slash žánr přežívá, kvete a drží si vlastní notu v dnešním zaplavu komerce.
Perfektni hra a nejlepsi intro.
Na svou dobu paradni grafika, ragdoll, vyborni bossove, a celkove sem v tom utopil pres 30 hodin.
Skvela hra.
Naprosto mě to nebavilo… především kvůli zasazení. Sever by mě bral, ale kdo by se vracel k téhle diablovce, když si můžu dát parádní Grim Dawn… Nebavilo…
Ty jo neblbněte já nebudu vědět co hrát dřív. Ale jinak pecka.
Odpověď na komentář uživatele einfari
tak to ani nahodou, DS2 je v mnoha ohledech omezenejsi, nez TQ, dohral jsem oboje kdyz to bylo aktualni a ted jsem oboje poridil ve steam slevach ( dungeon siege trilogy za 3 euro, no nekup to) , a DS2 "uzrálo" tak, že je prakticky nehratelný, at uz kvuli technickejm problemum (ktery TQ nema) , nebo hratelnostne, snad jen pribeh je o trochu zajimavejsi, nez v titan questu, ale porad tezkej podprumer
Titan quest pecka oproti DS2.
Titan Quest byla a je velice povedená diablovka a tak jsem Ragnarök rád zakoupil. Je to hodně zábavy za ty peníze a nejen pro mě ale i pro další co rádi tyhle akční RPGéčka.
Odpověď na komentář uživatele einfari
Ve své době šlo o špičku. Mně třeba DS2 oproti TQ vůbec nebavil…
Odpověď na komentář uživatele einfari
Si mě pobavil ale budiž:) Každej má na to svůj názor:)
Ta hra už ve své době byla taková nijaká a nemohla se rovnat tehdejšímu Dungeon Siege 2.