Určitě i vy máte v okolí někoho, kdo neustále buší na facebooku nebo v jiném internetovém prostředí hry ve smyslu „spoj tři“, mahjong, solitaire a podobně. Přiznejte se, kdo nezná Candy Crush Sagu? Hříčky, jež mají zabavit na pět minut a nakonec vám ukradnou celé odpoledne, mají své místo ve virtuálním světě odjakživa, dokonce bývaly i součástí systému Windows. Přestože nad nimi většina pařanů počítačových her ohrnuje nos, jsou právě casual hry nejčastěji spouštěnými aplikacemi na chytrých telefonech, tabletech a domácích počítačích. V minulosti jsme již několikrát podlehli kouzlu těchto návykovek, možná vzpomenete na dva díly „spoj tři“ fenoménu Puzzle Quest. Dnes se zaměříme na příběhový solitaire Shadowhand, který má potenciál nenápadně vám uzmout několik hodin před rozloženými kartami.
Zorro v ženských šatech
Anglie v 18. století byla nebezpečným místem, kde jste se mohli setkat nejen se snobskou šlechtou, ale také s chudinou produkující zloděje a vrahy, s námořníky pašujícími vzácné zboží nebo se zkrachovalými měšťany využívající temných stezek zločinu. V tomto život ohrožujícím světě se naše hrdinka Cornelia Darkmoor ocitá v hlubokém lese, kde její kočár přepadnou lupiči.
Během několika chvil prohlédne dobře zosnovanou smrtící past. Naštěstí v sobě nalezne bojovného ducha, který v kombinaci s neskonalou touhou po životě zažene zloduchy zpět do stínů monumentálního hvozdu. Zbabělý útok na její osobu probudí v odvážné aristokratce zvědavost, a proto se pod maskou legendárního zbojníka Shadowhanda vydává zjistit pravdu o spletitém komplotu, v němž hraje svou roli přátelství, zrada, boj o majetek a další kulisy, jež můžete očekávat v každé historické romanci s prvky akce.
„Rouška tajemství ústředního děje bude postupně odhalována v rámci statických sekvencí, v nichž budou probíhat rozhovory jednotlivých postav.“
Ač se může zdát příběh naivní a pro herní žánr karetních her zbytečný, jedná se o slušného hybatele, který vás posouvá jednotlivými kapitolami ze života statečné komtesy. Budete se pohybovat v honosných palácích ve skvostných šatech, zatímco po nocích budete bloumat jako maskovaný mstitel zákona Shadowhand. Rouška tajemství ústředního děje bude postupně odhalována v rámci statických sekvencí, v nichž budou probíhat rozhovory jednotlivých postav. Víc od vyprávění nečekejte, a pokud vás vytáčí úkoly typu „Ještě jednou mě poraz v pěstním souboji a já ti povím další část svých informací“, tak klidně příběhové sekvence přeskakujte.
Karta ostřejší meče
Jednotlivé sekvence ze života zákonem pronásledovaného desperáta v ženských šatech jsou pouze předehrou k hlavní náplni – odhalení všech karet na herní desce. Upřímně se přiznám, že když jsem poprvé spustil právě recenzovaný titul, tak jsem se vyděsil z toho, že nám do redakce přišel jen obyčejný solitaire. Ale po několika minutách jsem seznal, že můj první dojem je zcela v rozporu s jednotlivými principy Shadowhand. Studio Grey Alien Games už totiž za sebou má několik podobně laděných děl, takže přesně ví, jak obyčejnou karetní hru pro osamělé jedince pozvednou k napínavé zábavě.
Místo tupého skládání karet očekávejte řadu překážek a záludností (živé ploty v bludištích, soudky s prachem, jež lze odpálit pochodní, nebo lucerny ozařující karty ve tmě), které se budou stavět do cesty úspěšnému pokoření každého kola. V principu musíte skládat karty ze stolu do svého balíčku s hodnotou o jednu větší či menší, než leží před vámi. Počet karet, jež taháte z paklíku, pokud vám žádná z herní plochy nevyhovuje, je omezen, takže se budete snažit vše splnit co nejrychleji. Velkou roli v překonání kol, především na vyšší obtížnosti, bude hrát náhoda.
„Své pečlivě spořené peníze investujete do možnosti promíchat karty na stole, některé z nich zrušit či se pokusit proměnit nevhodnou hodnotu na vámi vytoužené číslo.“
Ta je naštěstí omezena řadou možností, jak si naklonit štěstěnu na svou stranu. Nejmenším podvůdkem jsou bonusové karty, jež postupně odhalujete na desce s různým rozložením hracích listů. Kdykoliv můžete přiložit vhodnou kartu a násobit tak rychle rostoucí hodnotu vašeho komba, které se projeví v konečném zisku zlaťáků v daném kole. Pokud vám nepomohou žolíkové pomůcky, musíte zvolit agresivnější taktiku – pasivní a aktivní dovednosti.
Oba typy vlastností můžete zakoupit u potulné obchodnice Mercy (stejně jako výbavu, o níž se zmíním za malou chvilku). Své pečlivě spořené peníze tak investujete do možnosti promíchat karty na stole, některé z nich zrušit či se pokusit proměnit nevhodnou hodnotu na vámi vytoužené číslo. Pasivní schopnosti se soustřeďují na výhody během tahu – štěstí na otočenou kartu, odpadnutí listu z herní plochy či zvýšení možnosti vzít své rozhodnutí zpět (undo). Najít vhodnou kombinaci triků pro váš styl hry zabere chvilku času, který investujete do experimentování v rámci slušně navrženého RPG systému. Navíc po každé úspěšně pokořené části příběhu můžete přiřadit dovednostní body k vlastnostem Cornelie.
Taste zbraň!
Během svých misí se však nebudete setkávat jen s přáteli, ale do cesty vám vkročí řada protivníků, kteří touží po vaší smrti. Souboje probíhají samozřejmě v karetním prostředí, kdy se na základě stejného principu popsaného v předchozí kapitole jednotliví duelanti střídají. Odkládání karet ze stolu nabíjí jejich zbraně a po jejich aktivaci mohou provést útok vedený na soupeře. K dispozici nakonec budete mít celou řádku zbraní s mnoha speciálními vlastnostmi – způsobení krvácení, ignorování obrany, omráčení a řada dalších.
Některé typy mečů, palic a pistolí se mohou nabíjet mnohem rychleji, pokud budete vyhledávat karty se specifickými symboly či jen správná čísla. Pak už záleží pouze na vaší obratnosti a chytrosti, jak nakombinovat vaše vlastnosti, aktivními kouzly a drženými zbraněmi, abyste co nejvíce prohnali odvážlivce tasícího proti vám svou šavli.
„Lze vidět, že pokud na už z principu návykový koncept nabalíte prvky, které udělají z primitivní hry slušnou zábavu, dostanete dobře hratelný titul na dlouhé zimní večery.“
Nepřátelé budou překvapovat nejen svými nástroji smrti (dostanete třeba plácačkou od pradleny), ale také množstvím předmětů, které v boji budou záludně používat. Pudrový prášek vás omráčí, vrhnutá krysa způsobí krvácení či otravu, zatímco zapálený grog způsobí popáleniny. Nejvíc naštvou chvíle, kdy máte soupeře na lopatě a on obnoví své životy pořádnou porcí jídla. Postupem času se ke stejné výbavě dostanete také, takže vaše tahy budou prostoupeny obrannými či útočnými kroky proti soupeři, i když nebudete mít aktivní žádnou z vašich artilérií.
Překvapivě zábavné
Z textu jste zřejmě sami vycítili, že jsem se u Shadowhand dobře bavil. A musím přiznat, že mě to samotného překvapilo. Po prvotním vyděšení z aplikovaného solitairu jsem se mnohem více zhrozil, že sedím u této RPG karetky ještě ve tři ráno, protože dané kolo prostě udělám než půjdu spát. Nakonec jsem v příběhu zazdil 17 hodin a opravdu netuším, jak se to stalo. Lze vidět, že pokud na už z principu návykový koncept nabalíte prvky, které udělají z primitivní hry slušnou zábavu, dostanete dobře hratelný titul na dlouhé zimní večery.
V příjemně koukatelném vizuálním kabátku (povedené prostředí, změny v oblečení se projeví i v příběhových animacích) se vám představí sympatická hrdinka, jejíž osud je jasně diktován kartami a jejich manipulací. Nebudu tvrdit, že by šlo o převratné dílo, které si musí zahrát každý. Pokud však dlíte na facebooku a mahjongujete beze smyslu, můžete zkusit příběhovou alternativu, která po vás navíc nebude chtít další peníze, abyste pokořili kolo. Shadowhand je ucelený titul, který dělá čest karetním hrám a v rámci žánru patří ke špičce. Vyčítám sice velký vliv náhody, ale na ten jsou solitairoví veteráni zcela jistě zvyklí a mohou mou připomínku minout bez povšimnutí.
Recenze
Shadowhand
Shadowhand sice působí jako solitaire se zajímavými prvky, ale v jeho jádru se skrývá funkční RPG model se strategickými prvky, který posunuje hranice žánru o úroveň výše. Pokud hledáte obyčejnou oddychovku na ukrácení času a karetní hry pro jednoho vám nejsou neznámou, mohl by vás titul zaujmout. Ovšem v případě, že hledáte komplexnější příběh, akční dobrodružství či nemáte rádi silný vliv náhody, Shadowhandu se obloukem vyhněte.
Líbí se nám
- Sympaticky naivní příběh jako z brožovaných románů
- Funkční principy oživující solitaire prvky
- RPG systém, který umožní přizpůsobit hraní obrazu svému
- Lepší než pay to win free hry na sociálních sítích
Vadí nám
- Obrovská míra náhody vedoucí k restartu po několika odhalených kartách