Hráli jsme na: standardní PS4
Survival hry mě tak úplně nelákají, ale zároveň miluji stealth a sérii Metal Gear, a tak pro mě byl titul Metal Gear Survive už před vydáním poněkud kontroverzní záležitostí, kterou jsem ovšem docela úzce sledoval. Od začátku jsem k této hře přistupoval velmi obezřetně, a ačkoli se mi beta z větší části vážně líbila, bylo vidět, že celý projekt chodí na opravdu tenkém ledě a rozhodně si jí neužije každý.
Nový přírůstek do série Metal Gear, který je, a to je nutno zdůraznit, spin-off, kombinuje tři velké mechaniky. Je tady stealth, jsou tady zombíci a jsou tady survival elementy. Všechny tři mechaniky se přitom navzájem různě podporují. Abyste přežili, tak musíte často jíst a pít, to znamená sbírat vodu a lovit zvěř. V tom vám mohou bránit zombíci, na které můžete buď přímo zaútočit, nebo se jim pomocí plížení vyhnout.
V tomhle ohledu funguje Survive celkem dobře. Potřeba jíst a píst na vás neustále tlačí a protože materiálů je nedostatek, tak se také nemůžete vydávat na nějaké velké výpravy. Přiznám se, že jako nemilovník survival her zkrátka nemám rád, když na mě hra vyjede s nutností jíst a pít. Není to ale tak, že bych nezvládl… inu, přežít, ovšem Metal Gear Survive je vážně extrém. Vaše nasycenost a hydratace klesají takovou rychlostí, že hrajete pár minut a ze sta procent se najednou stane sedmdesát a vy ani nevíte jak. Splníte jednu misi a najednou jste na třiceti procentech.
Zatímco s vodou to není po chvilce tak horké, a to díky možnosti přeměnit špinavou vodu – které je všude dost – na čistou, jídla je vážný nedostatek a budete s tím skutečně bojovat. A to minimálně prvních přibližně deset až patnáct hodin, než se vaše základna rozroste o možnost mít farmu nebo pěstovat například brambory. Do té doby vás ale čeká krutý souboj o každou poživatelnou a pitnou věc, a tudíž i neskutečná otrava, kdy zkrátka nebudete dělat skoro nic jiného, než hledat jídlo a pití a plnit příběhové mise, jak nejrychleji to jde, abyste si konečně mohli odemknout ty zmíněné farmy a políčka.
Prvních alespoň osm hodin nemáte zkrátka moc jiných možností, než dělat jednu misi za druhou. Ty jsou navíc co se týče náplně skoro stejné. Dojdi tam, drž X, odejdi; nebo dojdi tam, drž X, braň pozici, odejdi. Repetitivní náplň misí bohužel nedrží nad vodou ani příběh. O něm bych něco rád napsal, ale zcela upřímně je to většinou takový guláš debility, že tak nějak nevím, o co vlastně jde a co vám o něm říct.
Hra začíná tam, kde končilo samostatné Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Mother Base napadená vojáky XOF jde ke dnu, a zatímco Big Boss utíká ve vrtulníku, mnozí vojáci obou jednotek byli ponecháni na pospas vodě. Z nějakého důvodu, protože prostě proto, se ve vzduchu objeví červí díra, která vcucne pozůstatky Mother Base. O jeden dezorientující, smyslnedávající a skoro nekonečný prolog později se objevujete v lokaci Dite s cílem zjistit, co se stalo s nějakým týmem a najít další přeživší a cestu domů.
Máloco dává smysl a máloco nepůsobí jako práce jednoho člověka, co všechno dělal na poslední chvíli. Asi by tomu tak nebylo, kdyby alespoň za něco stály samotné postavy, které potkáte. Během hraní totiž budete mít po ruce dva AI pomocníky a několik důležitých lidských přeživších. A kdykoliv kdokoliv z nich promluví, tak nevím, jestli se smát, brečet, nebo si trhat vlasy. Dialogy jsou často naprosto dementní a bez špetky logiky. Případně se u nich člověk v tom špatném slova smyslu zasměje. Když jsem například v úvodu hry zachránil jednu polomrtvou sestřičku z nebezpečné lokace, kde mimochodem bez masky s kyslíkem, kterou ona neměla, nepřežijete, tak mi jenom oznámila „thank you, that helped“. Jsem rád, že mě ujistila, že její záchrana jí pomohla.
Možná jsou ty dialogy problémem anglického překladu. Možná že se prostě v překladu vytratila ta duše. Možná že jsou v japonštině mnohem barvitější a působí daleko realističtěji. Ale pokud jde o angličtinu, tak jsou často vážně až trestuhodně nezajímavé a nezáživné.
A jako by to nestačilo, tak dabing také za moc nestojí. Alespoň ten anglický. Některé postavy jsou v pořádku, u jiných zase škoda slov. Nejtragičtěji jsou na tom hlavně vaši dva AI pomocníci, které uslyšíte s přehledem nejčastěji a nejvíce. To je vážně něco strašného. Vy samozřejmě nemluvíte radši vůbec. Nejzajímavější na tom je, že každou chvíli se všichni mezi sebou různě hádají, vy to musíte poslouchat, pak dojdou k nějakému závěru, a vy jakožto údajný KAPITÁN celé mise musíte dělat všechno sami a zároveň dělat to, co vám oni řeknou. Hej, kapitáne, jdi udělat tohle, jdi udělat tamto… Máš námitky? V týhle hře nemáš! Chceš naší pomoc? Nedostaneš jí!
Asi tak funguje celá kampaň pro jednoho hráče. Chodíte z místa na místo, neustále koukáte na červená procenta vaší žízně a hladu, posloucháte nezajímavé a ušidrásající dialogy a děláte něco, jenom protože vám bylo řečeno, abyste to udělali. Od takového The Phantom Pain, kdy vám hra dala do ruky nástroje a nechala vás dělat všechno po svém, je tohle spíš deset kroků zpět, protože s vámi hra většinu času jedná jako s naprostým idiotem, bere vám všechny hračky z ruky a posílá vás do pokoje (v tomhle případě tedy jíst a pít). Alespoň takový jsem měl během hraní pocit.
Naštěstí se zdá, že v druhé polovině kampaně přijde menší zlom, kdy se konečně začne dít něco zajímavějšího. A to jak po stránce příběhu, který začne nabírat zajímavější spád, i když to na úplnou záchranu rozhodně nestačí, tak i po stránce hratelnosti, kdy konečně máte volnější ruku v tom, jak chcete hrát. A to především díky tomu, že nedostatek jídla a pití už nebude takovým vážným břemenem díky farmám, sbírači dešťové vody a podobně. Bohužel ale tato fáze hry přijde až po spoustě, spoustě hodin, během kterých budete spíš trpět. Většina her to mívá tak, že v prvních několik hodinách jde o silný zážitek, který až ke konci ztrácí dech. U Metal Gear Survive je tomu přesně naopak, i když je ten dech, který hra potom získá, pořád trochu zkažený.
Stealth mechaniky fungují, i když čekejte spíše jenom základy a na tactical espionage action zapomeňte. Survival mechaniky také fungují – rozhodně jsou celkem obtížné a téměř neustále budete mít hlad a žízeň, nemluvě o různých zraněních nebo negativních efektech, které je třeba vyléčit. Ale ve finále to není nic zvlášť originálního. Pokud jste už hráli téměř jinou libovolnou survival hru, tak jste zároveň hráli Metal Gear Survive.
I souboje se zombiemi nejsou nic, na co by bylo třeba nutně nadávat, ale ani nejde o něco, co by se dalo výrazně chválit. Prostě… mlatíte zombíky. A nutno podotknout, že opravdu stupidní zombíky. Určitě si ale všímáte styčného bodu ve všech třech částech – téměř všechno v téhle hře funguje, často dokonce i tak, jak má, ale jenom málokterá věc je prostě něčím víc, než jen nemastnou neslanou záležitostí, kterou jsme už někde viděli v mnohem lepší podobě.
Přežití za trest
Metal Gear Survive kromě kampaně pro jednoho hráče nabízí i multiplayer, respektive kooperaci. V ní sice nehrozí dementní dialogy nebo příšerně napsané postavy, zato ale hrozí nedostatek obsahu. Pokud jste hráli betu, která nabízela tzv. Salvage mise, tak jste vlastně hráli všechno, co kooperace v plné hře nabízí, protože obsahuje skutečně jenom tenhle jediný typ misí.
Pokaždé se sejde skupina až čtyř hráčů a vaším úkolem je bránit Wormhole Digger po dobu několika vln, během kterých se na vás ze všech stran budou valit stále ti samí nepřátelé. A stejně jako v singleplayeru, i tady postavíte nějaká opevnění a pomocí několika zbraní budete mlátit a mlátit a mlátit, až se domlátíte buď k vítězství, nebo k prohře. Těžší mise už vyžadují nutnost trochy taktizování a experimentování s dalšími zbraněmi a nástroji a jinými opevněními, ale pokud nemáte po ruce pár sehraných kamarádů, tak se připravte na to, že k tomu experimentování se nedostanete. Především proto, že hraní s náhodnými lidmi je jako hraní s opicemi. Tak či onak je v kooperaci zásadní nedostatek obsahu a slouží hlavně k tomu, abyste se mohli rychle dostat ke spoustě materiálů, které můžete použít v singleplayeru.
A pokud byste si chtěli vypomoct ještě o něco více, tak si můžete zaplatit za mikrotransakce a nejrůznější boostery, stejně tak za další sloty pro postavy nebo expediční týmy, které můžete později vysílat, aby vám něco přinesly. Protože kdo by něco takového nechtěl, že ano.
Konami, takhle ne. Takhle fakt ne.
Fantomová bolest
V rámci grafiky, zvuků a ovládání se samozřejmě nenajde moc negativ, protože celá hra nejen běží na Fox Enginu z The Phantom Pain, ale využívá i řadu stejných modelů, skriptů, mechanik nebo animací. Takže i tady se nedá s čistým svědomím říct, že by v tom bylo Survive výjimečné. Přesto hra alespoň na standardní PS4 trpí určitými propady snímků za vteřinu, například při dešti nebo při přechodu z nebo do tzv. Mist oblasti.
Určitě se najdou tací, co si hru užijí. Pravdou je, že i já se čas od času přistihl, že mě to docela baví. Bohužel ale krátce na to přišla studená sprcha a v puse mi zůstala zase jen ta hořká pachuť. Dá se v podstatě říct, že papírově má Metal Gear Survive dobré mechaniky, které dokonce i fungují, bohužel jde zároveň o mechaniky, kterými už je člověk v téhle době zkrátka přesycený.
Možná že mi hra prostě jenom nesedla. Možná že lidem, kteří milují survivaly, se bude líbit více. Faktem ovšem zůstává, že v Metal Gear Survive nenajdete nic, co by už nedělaly jiné hry stejně nebo mnohem lépe. A je to vážně škoda. Metal Gear Survive není kravina, ale dobrou hrou bych ho také nenazval.
Na celém projektu je navíc vidět nedostatek financí a času na vývoj. A také je vidět, že je to problém, se kterým se museli vývojáři potýkat snad ve všech fázích vývoje. Zrecyklované materiály z The Phantom Pain, horší dialogy, chybějící dabing hlavního hrdiny, samozřejmě ničím originální hratelnost… Je zkrátka vidět, že Konami zavelelo a nedalo peníze a čas na pořádný vývoj. Vývojáři udělali nejspíš to nejlepší, co mohli. Někomu to možná bude stačit, ale většině asi ne.
Konzolové verze Metal Gear Survive koupíte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk. PC verze je momentálně k dostání jen na Steamu.
Recenze
Metal Gear Survive
Nedá se říct, že by bylo Metal Gear Survive hrou, která nenaplnila očekávání, protože ta očekávání byla už dlouho před vydáním na bodě mrazu. Kontroverzi a nenávist ke Konami stranou - Metal Gear Survive je hra, kterou drží zpátky nedostatek času a nedostatek financí na vývoj. Nic lepšího než přinejlepším průměrnou a nemastnou neslanou záležitost tady bohužel nenajdete.
Líbí se nám
- fungující, i když nijak originální mechaniky
- Fox Engine, který patří mezi ty nejlepší součásti hry
Vadí nám
- první polovina kampaně pro jednoho hráče
- nedostatek obsahu v kooperaci
- mikrotransakce
Nechápu kritiku na tuto hru. Mě nadchla už beta,kterou jsem hrál i 10 hodin denně. Miluji tuto Survive hru a neznám žádnou jinou,která se jí vyrovná. Asi ostatním vadí že to není Minecraft nebo nevim. V singleplayeru je tolik prvků,že je až radost objevovat nové postupem ve hře. Multiplayer je neskutečná zábava. A že je to pro někoho pořád dokola? To není vůbec pravda. To by pak mohli říkat i o Dote a LoLku. Za mě prostě super hra, kterou budu hrát pořád dokola, jelikož pokaždé jde postupovou oblast měnit
Hra rozhodně není pro každého, protože je zde dost velká repetitivnost při sbírání materiálu a jídla. Což ale musím říct, že po 35+ hodinách co mám ve hře nahráno (a stále je co dělat) , mě to stále nepřestalo bavit. Zkrátka mi to přijde přirozené jako když například v minecraftu nebo terrarii si musíte jít nasbírat materiál.
Dále pak kampaň, která je v první půlce dost nuda a do toho se začnou na vás valit tutoriály, které jsou hodně otravné. Avšak druhá půlka a vůbec některá odhalení v příběhu mi přišla dobrá. Rozhodně to ale není žádný zázrak a pokud chcete hru jen kvůli singleplayeru tak raději ruce pryč.
Jako late game jsou zde bossové v singleplayeru, coop mise, kdy bráníte digger před vlnami nepřátel a čím víc toho natěžíte tím lepší gear vám spadne. Což mi přijde taky jako dobrá mechanika a rozhodně mě nepřestala bavit (jsem jeden z těch lidí co nahráli téměř 10 hodin na betě, což byla v podstatě jedna mapa stále dokola) . A zde se vracíme zase k hledání materiálu na právě ten lepší gear. Dále pak gear má různé perky a sice vám spadne kolikrát ta stejná zbraň ale liší se mírně v dmg a percích. A pokud vás omrzí tento typ misí, vývojáři již mají naplánované vydat příští měsíc mise, kde budete zachraňovat lidi a má to být mnohem obtížnější a taky bude potřeba více kooperace. Dále pak v late game se vám odemknou nové skill stromy, kde jsou velmi užitečné věci a rozhodně je to další věc co mě nutí hru hrát.
Nyní mikrotransakce. Ano jsou tam, což rozhodně by být neměli, ale na druhou stranu není třeba nic kupovat. Druhou postavu není třeba, protože tu první můžete kdykoliv upravit – změnit vzhled, pohlaví atd. a skilly jsou přístupné všechny a gear taktéž. Takže druhou postavu mít mi přijde hodně zbytečné.
Je to zkrátka hra pro lidi co mají rádi hardcore survival, nevadí jim repetitivnost a baví je tower defense.
Ja by som to dal jedine ak F2P
[ odkaz ]
Je to prostě odpad co bere věci z metal gear solid 5
Odpověď na komentář uživatele Wolverine
Ano, poslali nám úplatek. Úplně se připosrali radostí, když jsme jim tady z Český republiky nabídli, že jim dáme naprosto průměrný hodnocení. Byste nevěřili, jakou rychlostí nám poslali na dvě Lamborghini a hamburger k tomu
5? ? ? To jako vážně? ? Vám Konami poslali úplatek nebo co? Tohle si zaslouží , 0!
Tenhle odpad ma met tak -5/10 a ne 5 [ odkaz ]
nikdo nemohl cekat jiny vysledek. .
Tohle je spočítané. Kdyby to neměli statisticky podložené, nešli by do toho. Informace o platební vůli v rámci mikrotransakcí se šíří a vydavatelé zkoušejí jak je poptávka hráčů po hrách pružná. Zatím je dost lidí, kteří jsou ochotni platit za jakékoliv mikrotransakce a podle toho trendy v herním průmyslu vypadají. Čím dřív se jim nevyplatí mikrotransakce, tim lépe pro hráče (ovšem musíme vymýtit názor: nemusíš platit mikrotransakce…)
Tahleta logika Konami mě opravdu fascinuje. Vydají hru, na kterou se spousta lidí od oznámení dívá dost skepticky, a místo toho aby se snažili na to lidi nalákat a nějak férově si je získat, tak do toho dají mikrotransakce za které si kupujete další save sloty.
Jednu dobu jsem uvažoval, že si to pořídím ve slevě skrze coop, ale měním názor. Tohle si můj čas a peníze nezaslouží.
Kupovat si za skutečné peníze pozice na ukládání to určitě
Zkoušel jsem betu a jak tohle často nepíšu, tak… Tohle je naprosto zbytečná hra.
Hra s neskutečně špatnou pověstí, která si pověst nezlepšila ani po vydání. Chvilku počkám, co s tím Konami ještě provede a pak možná koupím ve slevičce. Škoda těch mikrotransakcí.
Hra stojí 800 stovek, mám za sebou pár hodin a je to takový lepší průměr v této cenové kategorii , hru sráží jen naprosto zbytečný mikrotransakce který sice jsou skoro naprosto k ničemu a za celou dobu jsem zatím necítil, že by mě hra tlačila a nebo omezovala. Netvrdím že je to nějaký mistrovský dílo, to v žádným případě ale odpad to taky není. Prostě takový reciklát PP se survival prvky za 800. Osobně v tom zabiju pár hodin a pak budu vyhlížet Far Cry 5
Jinak tohle pobavilo "KAPITÁN celé mise musíte dělat všechno sami a zároveň dělat to, co vám oni řeknou. Hej, kapitáne, jdi udělat tohle, jdi udělat tamto… Máš námitky? V týhle hře nemáš! Chceš naší pomoc? Nedostaneš jí! " tohle je ve spoustě hrách