Bradavice v troskách
Upřímně, čekal někdo, že se EA poučí? Že nám strčí pod čumák kvalitní hru? Předpokládám, že nečekal, a ani jsme se toho ve výsledku nedočkali. Part 2 je totiž v zásadě ta samá hra, co v případě první části. Opět jde tedy o koridorovou střílečku z pohledu třetí osoby, zapomeňte na klasickou akční adventuru, jako byl např. relativně povedený Fénixův Řád. Právě to je svým způsobem největší problém. Takhle to totiž nevypadá, že se příběh točí okolo toho, že Harry Potter zabitím lorda Voldemorta osvobodí celý kouzelnický svět. Namísto toho vypráví Part 2 příběh o tom, kterak se z Harryho Pottera stal Rambo a na cestě za Voldemortovým skalpem postřílel stovky nepřátel.
Pokud je vám líto dát stovku za lístek do kina nebo nechcete číst původní knížku, v žádném případě nečekejte, že se příběh závěrečné části dozvíte ze hry. Herní adaptace se sice o filmové reálie opírá víc než dost, ale příběh tu hraje naprosto minimální roli, resp. nehraje prakticky žádnou. Vše se zkrátka točí okolo samotné hratelnosti, jednotlivé herní levely na sebe navazují jen minimálně. Ani sama hratelnost bohužel za moc nestojí. Jak už jsem zmínil výše, jde o obyčejnou koridorovou střílečku s krycím systémem, kde pistole a samopaly nahrazuje kouzelná hůlka a teroristy zase Smrtijedi. Nejde ani tak o to, že k Harrymu Potterovi něco takového vůbec nesedí, jde spíš o naprosto stupidní herní principy.
Místo čaroděje střelec
Začnu třeba zaměřovacím systémem. Doteď jsem měl pocit, že ve střílečce, byť z třetí osoby, se na něčem takovém nedá nic moc zkazit. Bohužel, dá. Pokud si totiž nenastavíte nejvyšší obtížnost, která je navíc pro první dohrání zamčená, celou hru vám bude asistovat pěkně dementní auto-aim. Teď navíc nemluvím o konzolových verzích, kde by se to dalo ještě pochopit, já mluvím o PC verzi, kde je něco takového vážně průšvih. Kdyby aspoň auto-aim fungoval tak jak má, tak dobře, možná bych to ještě akceptoval, ale bohužel nefunguje. Zaměřování je pomalé, nepřesné, a když máte snahu vzít zaměření nepřítele do vlastních rukou, kamera se zase stočí někam jinam, protože támhle ten protivník je prostě blíž než ten, kterému jste chtěli ustřelit palici.
Pokud jde o kouzla, jimiž můžete na nepřítele útočit, Part 2 jich nabízí dohromady sedm. Základem je Stupefy, v českém překladu „Mdloby na tebe“, jež doplňuje klasický Expelliarmus určený na prolomení nepřítelovy obrany, dále Expulzo na způsob kulometu, explozivní Confringo, paralyzující Petrificus Totalus a omračující Explulso. Výčet kouzel pak uzavírá magická obrana ve formě kouzla Protego. Drobný plus je, že na rozdíl od První části vás průběh Part 2 alespoň na chvíli nutí k využívání všech kouzel, což soubojům dodává aspoň minimální variabilitu.
Krycí systém je také úžasná věcička. Harry i ostatní hratelné postavy (kromě nejslavnějšího čaroděje se ujmete role Nevilla Longbotoma, profesorky McGonagalové nebo Hermiony) se o překážky vhodné pro krytí každou chvíli zasekávají a často hra na pokyn ke krytí ani nezareaguje. Naštěstí je AI nepřátel na hodně nízké úrovni, jinak by byl krycí systém dost frustrující. Takhle ale ne, jeden zápor kupodivu ruší jiný.
Bojové utrpení
Pokud nepočítám občasné quick-time eventy a sprintovací pasáže, bylo by to k celkové náplni hry asi všechno. Vlastně moment, zapomněl jsem ještě na příležitostné bossfighty, jež nápadem a originalitou také neoplývají. V žádném z případů nejde o nic jiného, než na protivníka neustále šlehat jedno kouzlo za druhým v závislosti na tom, co proti vám používá, resp. čím se brání. Ani v tomto případě se tak tvůrci nijak nevyznamenali.
Jako bonus nabízí Part 2 ještě Challange mód, což je vlastně klasický herní režim jen s tím rozdílem, že neobsahuje auto-aim a započítává se vám čas, přesnost a další věci, jež slouží jako výsledek do žebříčku výsledků. Challange mód doplňují ještě bonusové hratelné postavy a možnost poslechnout si celý soundtrack jen tak samostatně v menu hry. Tohle všechno si však musíte nejdřív odemknout nacházením svítících koulí a symbolů Relikvií smrti, jež jsou různě poházené v útrobách herních levelů. Jde sice o drobné oživení, ale já ho docela vítám.
Uvnitř známých kulis
K obsahu hry by to bylo vážně všechno, takže se ještě pozastavím nad audiovizuální stránkou hry. Většina Druhé části se odehrává v dobře známých kulisách Bradavického hradu, jež jsou zpracovány celkem slušně, nicméně to ani trochu nedokáže zakrýt jinak příšernou grafiku. Modelů nepřátel je doslova pět a půl, exteriéry jsou takové placaté a šedivé a korunu tomu nasazuje vzhled samotných postav. Většina charakterů postrádá jakoukoliv mimiku, a pokud jde o jejich vzhled, Severus Snape vypadá spíš jako plešatící transvestita, Belatrix Lastrengová si vzhledem nijak nezadá s mozkomory a Neville zas působí dojmem negramotného imbecila. Skuteční představitelé těchto rolí musí mít neskutečnou radost.
Tragickou situaci zachraňuje aspoň zvuková stránka, čímž mám na mysli především slušně zmáknutý dabing a pochopitelně i kvalitní soundtrack. Ani zvukový doprovod kouzel a dalších efektů není úplně k zahození, což vítám s otevřenou náručí.
Těch pár kladů ale v žádném případě nestačí. Jestli si EA myslelo, že vezmou První část, přehodí ji do kulis Bradavic a pošlou na hráče o trochu víc nepřátel než minule, tak se vážně spletli. Nebýt kvalitního ozvučení, slušného vyobrazení Bradavic, pár bonusů a nutnosti používat aspoň v určitých okamžicích všechna dostupná kouzla, výsledné hodnocení by šlo doslova na bod mrazu. Když si ale uvědomím, že hra disponuje příšerným zaměřovacím systémem, otřesnou grafikou, nedodělaným krycím systémem, celkově nezáživnou hratelností a trapnými bossfighty, nemůže Part 2 stejně dostat nějak kvalitní hodnocení, a to jsem zapomněl na časté a otravné loadingy a úžasnou hrací dobu čítající cca pouhých 5 hodin, což je ale v tomto případě spíše klad. Zkrátka, Harrymu Potterovi se na herní scéně nikdy moc nedařilo a Deathly Hallows: Part 2 je vzhledem k tomuto faktu dost trefným zakončením.
Recenze
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 – když se někdo neumí poučit
Pokud si dodnes malujete na čelo jizvu ve tvaru blesku a bez Harryho Pottera nemůžete existovat, závěrečný díl by vám nemusel až tak vadit. Všechny ostatní ale důrazně varuju. Ruce pryč! Tahle hra je snad dílo samotného satana.
Líbí se nám
- kvalitní zvuková stránka
- slušně zpracované Bradavice
- nutnost využití všech kouzel
- pár bonusů navíc
Vadí nám
- to bychom tu byli i zítra
Fénixův řád a Princ dvojí krve jsou stokrát lepší, samozřejmě ty uplně první díly jsou best. I Part 1 se mi zdá lepší než tohle.
První díly byly opravdu dobré No naštestí už je s hrami Harry Potter KONEC! ! Už přibydou jen LEGO a to je něco jinýho
mě se líbyly předchozí díly a tak se mi lýbý y tyhle
horší hru jsem neviděl
Proč ne? Jen se to nesmí v rychlosti zprznit a myslet jenom na prachy a těžit ze značky. Jedině tak to půjde.
Hry na motivy filmů by se dělat neměli
kupuje tu kravinu nekdo?
Tahle hra je dílem Voldemorta.
zkrátka byla to pařba na dopoledne.
Orel741: taky si vzpomínám na ty fazole
Na první díly si pamatuju, jednalo se o dobré hry, ale tyhle nové to jen kazí. Jinak, 5/10 není u dnešních recenzí průměr, všichni berou, že průměrná hra získává hodnocení 7/10 nebo 6/10.
Zlaté první díly z PS1
Dohrál jsem kdysi dávno první 3 díly a dost mě bavily, sbírání kouzelnických kartiček a fazolí bylo skvělé!
vzhledem příběhu bych asi zpracoval poslední díl v podobném stylu ale podle recenze to vypadá že se to nepovedlo!
Když už dělaj Gears of Wand tak ať to okopírujou pořádně
Kde jsou ty staré časy, kdy Harry Potter byl i co se týče her velice zábavný?