Také Vás tolik zklamalo dlouho očekávané pokračování ze slavné série Gothic? Také se rádi procházíte po velkém a rozmanitém světě s dech beroucím grafickým zpracováním a hlavně s kvalitní příběhovou linii a spoustou zajímavých vedlejších úkolů? Pak se tento rok máte opravdu na co těšit! Mohlo by Vás zajímat například nové pokračování free-roamingového RPG titulu Two Worlds, kterého jsme se na začátku tohoto roku od studia Reality Pump dočkali. První díl s této série jsme si mohli zahrát už v roce 2007, ale s moc dobrými ohlasy se bohužel nesetkal, druhý díl je na tom ale o poznání lépe, a tak se podíváme jestli se zapíše do paměti milovníků žánru stejně jako třeba The Elder Scrolls IV: Oblivion, a nebo jestli půjde jenom o další z mnoha her, na které si po chvíli ani nevzpomene. K radosti mnoha hráčů hra vyšla dokonce s kvalitními českými titulky, což je minimum, které u tohoto žánru tak trochu očekávám a také vyžaduji.
PODIVNÝ ZAČÁTEK PODIVNÉHO PŘÍBĚHU
Two Words II začíná jenom několik málo let po konci sporně přijatého prvního dílu, na hradě zlého císaře Gandahara, který hlavního hrdinu, tedy Vás, a vaši sestru Kyru na svém hradě vězní. Má k tomu ale docela dobrý důvod, tedy alespoň z jeho pohledu. V Kyře je totiž uvězněn sám bůh války Aziraal, jehož síly se chce císař samozřejmě zmocnit. Nás, nebo raději našeho nového hrdinu, pak využívá k přečerpávání síly do tolik oslabené Kyry. Vše se ale najednou změní díky skupince několika odvážných Orků, kterým se Vás povede z vašeho vězení vysvobodit. Záchrana vaší sestry je ale v tuto chvíli až příliš riskantní a tak musíte z hradu uprchnout bez ní. Svou sestru v tom ale samozřejmě nemůžete jen tak nechat, a tak asi nikoho nepřekvapí, že se ji ve hře budete snažit, ze spárů zlého císaře, vysvobodit. To by sám o sobě nebyl špatný námět na hru, přesto mě ale úvodní část hry příliš neoslovila a měl jsem trochu strach, jak se bude děj dále vyvíjet. Hned po úniku z hradu ale začíná poměrně povedený tutoriál, ve kterém si pěkně vyzkoušíme hlavní herní principy a tak trochu si vybereme, jestli se se budeme věnovat klasickému boji s mečem či halapartnou, a nebo se budeme specializovat na lukostřelbu, nebo magii. Vždy je totiž lepší, specializovat se na určitý styl boje, a ten dotáhnout k dokonalosti.
SVĚT TWO WORLDS II
Svět Two Worlds II je rozlehlý a naštěstí i velmi rozmanitý, děj se bude totiž odehrávat na několika ostrovech východního Antalooru. Tím prvním je malý ostrůvek Alsorna, kde se bude odehrávat již zmíněný tutoriál a kde budete mít svou základnu, kam se budete po dokončení každé kapitoly vracet. Po dokončení tutoriálu se přesunete na ostrov Erimos, kde se bude odehrávat značná část celé hry. Zde se setkáte s opravdu rozsáhlými savanami s množstvím divokých zvířat jako jsou nosorožci, pštrosy, divokýmy prasaty, dost protivnými paviány a přerostlými mravenci. Zaujmou Vás jistě i nádherná města jako je třeba Hatmandor a Cheznaddar. Když už se ale zdá, že máte savany plné zuby, přesunete se na mnohem příjemnější ostrov Eollas, kde Vás čeká nádherná džungle a asijské město Nový Ashos. To ale samozřejmě není vše, a tak se na každé nové prostředí budete prostě těšit. Je sice trochu divné, že se tyto prostředí mísí na několika nepříliš vzdálených ostrovech, ale jde přeci jenom o hru, a tak je rozmanitost rozhodně žádoucí. Jistě se Vám bude líbit i různorodá architektura, do detailů zpracovaná města, malé vesničky, temné jeskyně, a nebo zajímavá bažiny z které není úniku. Ale jak ukázala Arcania: Gothic IV, pěkné prostředí není to nejdůležitější, a tak nás budou zajímat hlavně různé úkoly a tím i zábavnost celé hry.
NÁPADITÉ ÚKOLY, ZÁKLAD DOBRÉHO RPG
Důležitou složkou dobrého RPG jsou samozřejmě úkoly, a to jak ty z hlavní příběhové linie, tak ty z té vedlejší. Nejvíce zajímavých úkolů vás přitom čeká v prvních dvou kapitolách hry. Doporučuji proto udělat co nejvíce vedlejších úkolů, protože Vás budou opravdu bavit. Úkoly budete dostávat na spoustě různých míst, chybět nebudou ani různé cechy, u kterých Vám plněním těchto úkolů bude zvyšovat reputaci, čímž budete získávat další výhody. Mým oblíbeným cechem se pak stal cech bojovníků, kde jsem mohl bojovat v aréně, podobně jako v TES IV: Oblivionu. Úkoly Vás také mnohdy překvapí, lidé se Vás budou snažit podvést. Já jsem se dokonce nechal nachytat třikrát v jednom městě, což mě samozřejmě stálo nemalé finanční prostředky. Podobné drobnosti vás ale budou bavit a budou skutečně vítaným osvěžením po nudných a monotónních úkolech ze hry Gothic IV s kterou se srovnání přímo nabízí. To je totiž ten rozdíl a důvod proč spoustu lidí Gothic IV nebavil, bez nápaditých úkolů to prostě nejde, ani s nádhernou grafikou a výborným technickým zpracováním. Bohužel po skončení druhé kapitoly takových úkolů ubývá a Two Worlds II, začíná být více akční, což je jistě škoda. Samotný boj je sice pěkně propracovaný, ale bez vedlejších úkolů hra něco ztrácí. Vás ale jistě zajímá i samotný boj a tak se na něj podíváme zblízka.
BOJ, LUKOSTŘELBA A MAGIE
I když si jistě rádi povídáte s nespočtem různých podivínů ve hře, bez boje by to přeci jenom nebylo ono. Samotný boj je potom akční a plynulý, tak že vše vypadá opravdu parádně. Nejvíce se mi líbila halapartna a zbraně podobného typů, s kterými jsem si boj opravdu užíval. Své schopnosti si budete moci postupem hry samozřejmě zlepšovat, a tak doporučuji, vybrat si typ zbraní, s kterou budete bojovat a specializovat se na ni. Je sice pěkné být kouzelníkem s pořádným mečem, co umí střílet z luku, ale mnohem lepší je umět jednu z dovedností pořádně. Už v tutoriálu si vyzkoušíte i střelbu z luku, kde si můžete vybrat mezi automatickým mířením a sniperským módem ve kterém budete moci zasáhnout víc cílů najednou. Lukostřelba v tomto podání působí opravdu dobře, ale já osobně preferuji tu z TES IV: Oblivion, kde se podobala spíše FPS hře s lukem a šípy. Zajímavější ale bude magie, která je rozdělena asi do pěti různých škol, klasicky oheň, voda, země, vzduch a také nekromancie. Kouzla navíc budete moci samy vytvářet, o čemž se sice mluvilo i ve spojení s jinými hrami, ale tentokrát máte tolik volnosti, kolik potřebujete. Můžete tak vytvářet opravdu šílená kouzla, což vás jistě bude bavit mnohem víc, než vylepšování několika přednastavených kouzel, jak tomu bývá u většiny ostatních her. Občas je ale potřeba svou oběť zlikvidovat tiše, a tam vám pomůžou právě povedené stealth prvky. Mohou se z vás tedy stát i vrazi, kteří se přiblíží zezadu a svou oběť probodnou jednou ze svých dýk.
ZBRANĚ A ZBROJE… INVENTÁŘ
Při procházení vesničkami a městy jistě narazíte na různé obchodníky, kteří prodávají zbraně, zbroje, oblečení, a nebo třeba různé barvy. Při procházení světem jistě narazíte na různé obchodníky, od kterých si můžete koupit zbraně, zbroje, oblečení a spoustu jiných potřebných věcí. Zbraní a zbrojí je ve hře přitom docela dost, a jsou k dostání i v různých barvách a provedeních. Můžete pak sbírat celé sety zbrojí. Mě se jejich provedení povětšinou moc líbilo, a tak jsem s radostí objížděl všechny prodejce zbrojí a sháněl vždy kompletní set zbroje, kterou jsem si vybral. Zajímavým zpestřením jsou potom pláště, které se dají k jednotlivým zbrojím připnout, trochu mě ale zklamalo, že pláště k těžkým zbrojím byly k dostání na začátku hry a ve chvíli, kdy jsem mohl těžkou zbroj sehnat a nosit, najednou z nabídky obchodníků zmizely. Je proto dobré myslet trochu dopředu a některé předměty si obstarat dříve než je potřebujete. Co ale zamrzí je samotná práce s inventářem, jednotlivé položky v něm jsou až moc velké a tak budete muset scrollovat o život, ale co je důležitější vše v něm moc dlouho trvá. Takové prodávání nepotřebných věcí se tak asi opravdu nestane vaší oblíbenou činností. S inventářem je tak trochu spojen i samotný vývoj postavy, a tak si o něm něco málo povíme.
VÝVOJ POSTAVY
Začneme tedy od úplného začátku, tam si totiž vyberete prakticky jenom vzhled vašeho hrdiny a na rozdíl od jiných RPG si nemusíte pevně zvolit, jestli budete bojovníkem, kouzelníkem a nebo zlodějem. Vše totiž rozhodnete tím, jaké skilly budete zlepšovat. V tomto ohledu se mi nejvíce líbil již zmiňovaný TES IV: Oblivion, kde se jednotlivé schopnosti zlepšovali samy, podle toho jak často jsme je využívaly. Tady to bohužel tak nefunguje a musíte získané zkušenostní body rozdělovat jako vždy ručně. Čekají nás samozřejmě klasické čtyři vlastnosti, tedy síla, odolnost, přesnost a vůle a naštěstí velké množství různých schopností. Zde je již zmíněná spojitost s inventářem, zlepšováním některých skillů si totiž budete moci vylepšovat i jednotlivé předměty v inventáři. Pokud si tedy budete zlepšovat kovářství, budete si moci následně vylepšovat své zbraně, za použití různých materiálů získaných rozbitím nepotřebných zbraní. Pokud si tedy budete zlepšovat kovářství, budete si moci vylepšovat své zbraně, za použití různých materiálů získaných rozbitím nepotřebných zbraní. Samotný vývoj postavy je pak rozdělen do levelů, které jak je tomu zvykem získáváte za zabíjení nepřátel, nebo třeba odemykání zámků. Čas od času za tyto aktivity dostanete i speciální bod navíc.
GRACE ENGINE
Reality Pump pro druhé pokračování Two Worlds naprogramovali zcela nový GRACE Engine, který nabízí množství velmi zajímavých technologií. Hra nevychází jenom pro PC, ale také pro herní konzole Microsoft XBOX 360 a Sony Playstation III, s tím že byla pro každou platformu vyvíjena zvlášť. Nejde tedy o port mezi jednotlivými platformami, čímž by se mělo využít maximálního potenciálu jednotlivých platforem, což se projeví hlavně u konzolí, které ač je mám rád, za PC co se týče výkonu už trochu zaostávají. O herní fyziku se zde stará engine nVidia PhysX, který je ale počítám přes procesor, tak že ani majitelé grafických karet ATi o nic nepřijdou. Dá se ale samozřejmě zapnout i hardwarová akcelerace pomocí karet nVidia, ty by ale neměli přinést efekty navíc, ale pouze zrychlit ty stávající. Minimální požadavky hry přitom nejsou vůbec vysoká, vyžadují stařičký Intel Pentium IV, 1 GB RAM a grafickou kartu nVidia GeForce 8800 GT, což opravdu není mnoho. Já bych ale doporučil mnohem novější stroj, přeci jenom minimální nároky musíme brát s určitou rezervou. Ke grafickému zpracování hry bych měl ale jednu poznámku, opravdu se mi nelíbilo přesvícení hry v některých momentech, prostě s monitor Blurem by se to nemělo přehánět. Až na to hra ale vypadá nádherně a tak vás svět Two Worlds II doslova pohltí.
MALIČKOSTI, KTERÉ POTĚŠÍ…
Ve hře naštěstí najdeme spousty drobných maličkostí, které nás zaručeně potěší. Jak jsem již zmínil dříve, někteří z obyvatel tohoto světa se vás pokusí na ulici podvést, či okrást, což vás ze začátku sice nepotěší, ale nakonec si uvědomíte, že to je věc, která se zas tak často nevidí a je určitě milejší než tupé úkoly a jejich odměňování v Gothicu IV. Možná vás potěší také příjemně zpracovaná alchymie, kdy z nasbíraných ingrediencí snadno namícháte užitečný lektvar. Nemusíte dlouho hledat speciální přísady, což mě v žádném RPG nebavilo, stačí použít ty, co vypadnou ze zabitých nepřátel. Lektvary samozřejmě budou krátkodobě zlepšovat některé vaše schopnosti, což se bude hodit hlavně u těžších soubojů s bossy. Kombinací je přitom opět nespočet. Jiné jistě potěší opravdu povedený systém páčení zámků, mimochodem lepší jsem dosud neviděl, kde si vyzkoušíte minihru, která hodně dobře vypadá a také je poměrně logická. Podobná minihra je připravena také na okrádání lidí na ulici, ta se mi ale bohužel tak moc nelíbila, měla ale nápad a to se cení. Originálním způsobem je také řešena jízda na koni, kde koně neovládáte jako nějaké autíčko, ale šipkami pouze určujete směr jízdy a samotný pohyb a jeho rychlost závisí na tom, jak svého koně popoháníte, což je opět hodně dobrý nápad. Zajímavé jsou i různé minihry jako jsou kostky, nebo hra na hudební nástroje, čímž si samozřejmě můžete vydělat i nějaké ty peníze. Navíc má tato hra multiplayer, což u podobných RPG bohužel opravdu není zvykem.
MULTIPLAYER
Obrovskou výhodou Two Worlds II oproti třeba The Elder Scrolls IV, nebo Gothicu IV je právě povedený multiplayer. O Oblivionu se kdysi říkávalo, že jde o takové lepší MMORPG, které se ale hraje offline s počítačem řízenými NPC, to ale samozřejmě není ono. V two Worlds II si budete moci hry více hráčů užít hned v několika opravdu zajímavých módech. Tím nejzajímavejším bude asi příběhový mód , ve kterém se se svými spoluhráči vydáte do doby před začátkem druhého dílu, za úřelem nalezení starobylého sarkofágu. V jiném módu si zase budete moci vytvořit vlastní vesničku, což je opravdu parádní nápad. Vaším úkolem bude samozřejmě vytvořit fungující ekonomiku, a i když nepůjde o nějaký hardcore simulátor, jistě se nudit nebudete. Každá z budov se dá navíc vylepšovat, čímž se samozřejmě zlepší i její účinek, čímž se zase dostanete k lepšímu vybavení. Nesmí zde ale samozřejmě chybět ani duel, kdy se utkáváte v různých arénach s protihráči. Koho bavilo bojovat v aréne třeba v Oblivionu nebo v Dragon Age bude jistě potěšen. Týmovým sportům se můžete věnovat v Deatmatchi, který se bude odehrávat na trochu rozlehlejších mapách. Je to opravdu povedený přídavek k již tak povedenému singleplayeru.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
Two Worlds II je opravdu povedené RPG, které mi tak trochu připomenulo The Elder Scrolls IV: Oblivion, za což jsem mu vděčný. Má zajímavý příběh a hlavně spoustu originálních nápadů. V určitých ohledech se od něj můžou slavné série ledacos naučit, ale bohužel, najdou se i věci, které mě opravdu nepotěšily. Třeba již zmíněné občasné přesvícení scény, které kazí celkový dojem z opravdu pěkně vypadající hry. Nebo nepovedený inventář, a také poslední kapitoly, které jsou tak trochu moc akční a hlavně dost uspěchané. Zkrátka je stále co zlepšovat.
… zde pokračujte v psaní …
Recenze
Recenze TWO WORLDS 2
Líbí se nám
- Zajímavý příběh a nápadité vedlejší úkoly
- Nádherné grafické zpracování
- Pěkné zpracování zbraní a zbrojí
- Magie a možnost vytváření vlastních kouzel
- Multiplayer
Vadí nám
- Občasné přesvícení scény
- Hrozný inventář
- Uspěchanost druhé části hry