Už od února jsem se na tuto hru těšil. EA spustila velkou mediální kampaň a pravidelně nás zasypávala dech beroucími trailery. Vždycky po shlédnutí jsem měl otevřenou pusu a říkal jsem si, co to bude za skvělou válečnou fps. Vždyť už i BBC 2 bylo velmi povedené a i po x hodinách hraní si to člověk rád pustil. na Bf 3 jsem se proto těšil jak malej Jarda a rád bych se s vámi podělil o svoje dojmy z Battlefieldu 3.
Nejdříve rozeberu singleplayer. Jak jsem psal v odstavci výše, hra měla být dech beroucí. Z části to tak je i v single playeru. Hned po prvním spuštění jsem vržen do víru akce a plížím se po střeše metra. Po filmečku, kdy dostanu ránu do hlavy, se příběh přesouvá o pár hodin dříve a já se dozvídám, jak jsem se vlastně na to metro dostal. Nutno říci, že příběh kampaně je jako z béčkového holywoodského filmu se Stevenem Segalem. Klasika jak jí známe, nakopat špatné lidi do zadnic a získat nukleární zařízení. Nicméně hratelnost tento fakt víc než dobře vynahradí. Během kampaně si zahrajeme za mariňáka, letce, špiona i řidiče tanku, tento fakt je mi vítán. Je přeci nuda hrát pořád za jednu postavu. Dobré je, že se postavy prolínají. Jako řidič tanku v jednu chvíli bráníte mariňáka, pak mariňák rozhodne o osudu špiona. Je to vylepšení, které rozhodně vítám a hraní to přidává jakýsi imaginární bod navíc. Kampaň obsahuje 12 misí, které na jsem na obtížnost Hard prošel za cca 7 hodin hraní. Na dnešní dobu je to průměrná délka hry. O nudě v misích tu nemůže být ani řeč. I když jde v zásadě o to, prostřílet se na konec. Vyzkoušíme si v kampani řízení tanku, proletíme se ve stíhačce, zkusíme si odstřelovačskou práci a na konci se dozvíme, kdože je vlastně ten skrytý padouch. Během hraní se podíváme na místa jako je Irák, Teherán či Paříž. Lokace jsou tedy různorodé a nebudí dojem tunelu. Když však moc vybočíte, tak se spustí odpočet. Vývojáři nám tedy říkají, můžeš se tamtím směrem koukat, ale nesmíš tam chodit. Průchod je tedy ohraničen, ale při hraní si toho ani nevšimtene.
Co dělá serii Battlefiel tak populární jsou určitě zbraně a vozidla. O vozidlech jsem se zmínil v předchozím odstavci, tudíž nemá smysl je dále rozebírat. Co se týká zbraní, těch je i v single playerové kampani hodně. Dokonce i když jsem se je snažil spočítat, tak to bylo nemožné. Hra nabízí opravdu Široký arzenál zbraní, každá se svým charakteristickým zvukem. Toto je bod pro vývojáře. Člověk si opravdu připadá jak ve válce a ne že na vesnici střílí ze vzduchovky. Ozvučení u mě překonalo i MoH, který byl, co se zvukové stránky týče, velmi kvalitní. Zbraně také mají hodně vylepšení, ať už jde o optiku, či zmenšení zpětného rázu. Ano přátelé, je to tak. Zbraně v Bf3 kopou! Poznáte to už při průchodu první mise. Takže prst ze spouště a pěkně dávkovat. Se stylem Rambo tady nepochodíte. Další plus pro vývojáře. Z arzenálu vyzkoušíme lehké kulomety, samopaly, pistole, brokovnice, raketomety, odstřelovačky a pistole. Nechybí samozřejmě ani nůž, ten je nově jako samostatná zbraň a lze jej mít celou misi v ruce. Pravděpodobně nepřežijete ani vteřinu, ale jde to 🙂
Dalším důležitým článkem fps her je určitě AI. Kamarádi, kteří vás budou provázet v průběhu hraní jsou na docela slušné úrovni. I když se z lokace nehnou, dokavaď nebude poslední nepřítel zabit, tak dokáží na druhou stranu i něco trefit. Nějaké ty základy krytí také mají, takže vám i občas pomohou ve svízelné situaci. AI nepřátel sice nedosahuje takové inteligence, jak by člověk chtěl, ale zas úplně hloupí také nejsou. Ale hloupost plně vynahradí počtem. Na Hard stačí dvě tři dobře mířené rány a už si povídáte se svatým Petrem v nebi. Je tedy fakt, že se nepřátelé moc nepřesouvají a o nějakém taktizování z jejich strany nemůže být ani řeč. V porovnání s ostatními fps jsou ovšem na výši. Třeba u již zmíněného MoH jsem k nepříteli přišel a on na mě jen koukal a nechal se v klidu zabít nožem. Tady to nejde. Naštěstí. Na hard jsou důstojným soupeřem a připravili mě i pár horkých chvilek.
Co je v Bf3 nového, to je Co-op. Chtěl sem ho pořádně vyzkoušet s Kachlem, nicméně hra nás k sobě odmítala připojit. Což už je náznak nějaké chyby. Konečně jsem se dostal k tomu, abych si zahrál coop. Po prvních výpadkách, když sme to chtěli vyzkoušet s Kachlem, nás hra s kamarádem k sobě připojila a drželo to. Nespadlo to ani jednou. Což mě potěšilo. K samotnému coopu. Máme k dispozici 6 misí, které jsou hodně rozdílné. Vyzkoušíme si zde lítání s vrtulníkem, jízdu autem, sniperskou práci a samozřejmě boj na život a na smrt. Celý coop lze na Hard projít cca za 4-5 hodin. Záleží na vašich schopnostech, ale i na partnerovi. Během hraní coopu také odemykáte speciální zbraně. Na odemčení všech potřebujete 441 000 bodů. Za jedno dohrání máte cca 120 000. Tudíž tak 4x to projet a máte všechny. Alespoň v nečem zajímavé. Ale musím říct, že mě coop bavil. Škoda jen, že vývojáři nepřidali pár misí navíc. Takto je to jen pěkné spestření již tak dobré hry.
Na co se všichni fanoušci těší, to je určitě multiplayer. Na tom celá hra stojí. Po betě jsem si říkal, jak se to bude hrát na otevřených mapách. Přeci jen Operatión Metro nebyla nejvhodnější. Ale ono to funguje i tak. Mapy jsou dostatečně otevřené, aby jste mohli operovat ve vodě, na zemi i ve vzduchu. V základu jich je 9, k nim poté přibude ještě balíček Back to Karkand. Pro majitele limitovaných edic bude zdarma, ostatní si ho budou muset přikoupit. Map je tedy hodně. Další plusko pro Dice.
Mapy jsou obrovské. Důvod, proč tomu tak je, určitě znáte. Technika, pátěř to Battlefieldu. Je tady hodně vozidel. Vodní čluny, džípy, tanky, stíhačky, helikoptéry. To všechno nám je k dispozici. Celkový počet co nejdříve doplním. K ovládání. Pozemní a vodní technika se ovládá dobře, je to vlastně jako v BC2. Jinak je tomu ve vzduchu. Zapomeňte na to co umíte. Jestli jste lítali v předchozím dílu jak ďáblové a byli jste vládci oblohy, tady to s největší pravděpodobností napálíte do země. Ovládání je opravdu těžké. Vše vlastně řídíte pravým analogem. Přiznám se, že ze začátku jsem jen umíral, ale postupně zjistíte, jak máte létat. To je jedna věc. Druhá je někoho zabít. Se stíhačkou jste prakticky odkázáni na nepřátelské stíhače. K dispozici máte v základu jen kulomet a postupně otvíráte další vylepšení. Trefit pozemní cíle je prakticky nemožné. Aspoň mě se to ještě nepovedlo. Jinak je tomu s útočnou helikoptérou. Ono s raketami se trefí víc. Když ještě máte potom nějaký ten perk, hned je to lepší. S heli se naučíte řídit po pár karambolech. Zatím to umí málo lidí, buď stojí na místě, nebo hryžou hlínu na nějakém pohoří. Ale pro nováčka jsou vzdušná vozidla absolutně neřiditelná. V Bf3 došlo ještě k podstatné změně a to je rozdělení techniky na útočnou a přepravní. Jak poznáte co je co ? Jednoduše, do přepravní techniky se vejdou více než dva lidé. Pro vozidla si také otvíráte vylepšení, ale pozor, pro každou třídu zvlášť. Tudíž, lítáte s útočnou heli ? Otvíráte perky pro útočnou heli. Hraní to dodává novou podobu a hráč musí umět opravdu vše, aby se mohl považovat za extra třídu.
Battlefield vždy byl a také je o týmové spolupráci. K mé nelibosti ovšem zůstal maximální počet squadu na počtu 4. Zoufale málo. Pozitivnější je ovšem fakt, že se může domlouvat celý tým, nejenom squad. Ale pořád záleží na tom, s kým hrajte. Špatným tým vám kýžené ovoce nepřinese.
Třídy, za které můžete hrát, také prošly velkou změnou. K dispozici máte tentokrát assaulta, engeneera, supporta a recona. Nejspíše jste už uhodli, co je tady nové. Ano, máte pravdu, je to support. Tato třída vlastně převzala lehké kulomety po medikovi a práci assaulta. Support doplňuje náboje, má k dispozici i různé výbušniny. Pro příklad: nášlapné miny, C4 a Mortar. Zatímco léčení připadlo na starost třídě assault. Jedná se o zajímavý krok, ale každému je hned vše jasné. Zbylé dvě třídy zůstali prakticky stejné. Úkoly inženýra známe, recon má k dispozici nově i mobilní spawn point. Tudíž se lez spawnovat nejenom na členy squadu, ale i na ty to body. Dokavaď je nepřítel nezničí. I v případě různých perků došlo ke změně, nově se dají uplatnit i na celý tým. Ku příkadlu můžete navolit vylepšení běhu pro tým.
Zbraně. Lákadlo to multiplayeru. V Battlefieldu je odhadem k dispozici asi 50 zbraní. Pro Každou zvlášť se odemyká vylepšení. Každá má svoje ozvučení, každá se jinak chová. Nu prostě je to krok vpřed pro realičnost hry.Pistole, brokovnice, samopaly, lehké kulomety, rakety na vozidla, rakety na stíhače a vrtulníky, nášlapné miny, protitankové miny, c4, mortar . Stovky odemykatelných položek…co víc si jen může milovník žánru fps přát. Co jsem zaslechl, tak otevření všech možností pro všechny zbraně, je záležitost na více jak 100 hodin hraní. I nůž se dá počítat jako samostatná zbraň, přibyli nově také animace při podřezávání hráčů. Musíte se ovšem trefit, když minete, tak nepřítele jen zraníte. Pak je pro něj snadné vás zastřelit. Za tyto a další vylepšení, míří velká pochvala směrem do Švédska pro Dice.
Určitě se ptáte, jaké mody si můžu zahrát ? Hned odpovím. K dispozici je celkem 5 modů. Conquest, klasické a velmi zábavné vlajky. Na velkých otevřených mapách, jakými Bf3 disponuje, je radost tento mod hrát. Rush, tolika lidmi oblíbené ničení beden, v tomto případě jakýchsi počítačů. K dispozici jsou velké, rozlehlé mapy, či prostředí města Paříže, s uzavřenými uličkami. Squad Deadmatche, 4 družstva soutěží o to, které bude nejlepší. Squad Rush, všichni taktéž známe z BBC2. Nově je zde i Team Deadmatche. Ten je určen pro hráče, kteří nechtějí, nebo nevyznávají týmový boj. Sice v tomto modu jste ve squadu, ale ve finále hrajete sami na sebe. Pár kol mě to bavilo, ale potom je to vyloženě nuda. Zkrátka tento mod je dle mého názoru spíš do počtu.
Další novinkou je zde možnost vybrat si sever, na kterém chcete hrát. Já nejčastěji volím položku quick matche, ale i tuto možnost vítám a už jsem jí párkrát použil. Docela dobrá je i možnost vyměnit tým. Takže lze přeskočit i do proti týmu. Co je na mp špatné ? Napojování ke kamarádům, či napojování celých squadů. Ve většině případů se ke kamarádům buď nepřipojím, nebo mě to během připojování vyhodí. Když jsme zkoušeli napojit se jako squad, tak nás to rozházelo různě po týmech, či do hry vůbec nepustilo. To je u hry, která těží z týmové spolupráce, jaksi zásadní. Zaznamenal jsem i vyhazování ze hry a jedno zamrznutí konzole. Co nejdříve proto čekám patche, který to opraví. Celkově však multiplayer hodnotím velmi kladně.
Jak dopadla hra graficky a zvukově ? Již dříve jsem zmínil, že zvuk je velmi kvalitní. Tento fakt poznáte kdekoliv. V singleplayeru, v multiplayeru…no prostě všude. Krásně je to vidět na zbraních, nebo když stojíte blízko vozidel. Já mám vždy pocit, že jsem na skutečném bojišti. Třeba startovat a lítat se stíhačkou je nádhera. Takové ozvučení jsem si do hry vždycky přál. I dabing a dialogy jsou výborně zpracované, zkrátka zvuk je zde nádherně zpracován. A co tolik očekávaný nový herní engine Frostbite 2 ? Ten je nádherný. Doslova nás přináši do našich domovů grafické orgie. Modely vozidel, vojáků, zbraní, čehokoliv jsou vidět do detailu. Prostředí jde demolovat do základů, zničit se dá skoro vše. Jsou místa, třeba pařížské ulice, kdy to zkrátka nejde. Zato rozlehlé mapy, tak ty se dají doslova vyhladit na kost. Rozhodně jsem na to, co mi probíhalo před očima, koukal, neschopen slova. Hoši z Dice ukázali, proč jsou tak dobří. Bohužel to v sobě nejspíš nese i riziko, protože během hraní singleplayeru, jsou patrné záseky při checkpointech. Přirovnal bych to ke Killzone 2. Kdo hrál, tak ví o čem mluvím. Jinak je framate stabilní, nezaznamenal jsem nějaký větší pokles. Engine zkrátka splnil svůj účel a Dice splnil co slíbil.
Recenze
Battlefield 3
Battlefield 3 je zkrátka nejspíše nejlepší válečnou fps hrou, která je v tuto chvíli na trhu. Její pozici co do kvality jen tak něco neohrozí. Po všech stránkách je zábavná a hratelnost by potěšila i samotného Boha. Opravdu koupě litovat nebudete. Každý fanoušek fps musí mít tento titul doma. Bohužel zážitek z hraní kazí připojování do her, ale to se snad brzo opraví.
Líbí se nám
- multiplayer
- oproti starším dílům dobrý sp
- coop
- statistiky
- zbraně + vozdila
Vadí nám
- rozhazování squadu
- problém s připojením ke kamarádům do mp
- zpočátku problém s připojením do coopu